chippen wordt verplicht..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

chippen wordt verplicht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:23

Belachelijk alle paarden in Nederland moeten per januari 2005 gechipt worden, verplicht ook de shetjes op de hei en de paarden van boer Harms waar niks mee gedaan wordt.

Eigenlijk hebben ze wel gelijk (vooral voor stamboompaarden) want zo haal je de fraude wel uit de paardenwereld.
Want je kan nu nog steeds een willekeurige stamboom zo verkopen met je paard terwijl die er niet eens bij hoort....

Maar ik blijf het belachelijk viden dat nu meteen iedereen wordt gestraft.


fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:35

ja, ik vind het ook stom. maar ze moeten toch vanaf januari 2004 gechipt zijn?!?! Volgens mij moet je paard NU al een chip in z'n nek hebben zitten als je hem wilt vervoeren enzo!

Ikke ---> Lovers <--- Robin

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:38

Chiqa schreef:
alle paarden in Nederland moeten per januari 2005 gechipt worden


Waar heb je dit nieuws vandaan als ik vragen mag?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:41

Deze discussie is al een aantal keren geweest over bokt. Chippen is wettelijk nog NIET verplicht. Zolang de EU geen toestemming is gegeven mag de Nederlandse regering NIET verplichten tot chippen. Dit is zelfs aangegeven (uiteraard in kleine lettertjes) op hun internet site.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:44

Eleonoor schreef:
Deze discussie is al een aantal keren geweest over bokt. Chippen is wettelijk nog NIET verplicht. Zolang de EU geen toestemming is gegeven mag de Nederlandse regering NIET verplichten tot chippen. Dit is zelfs aangegeven (uiteraard in kleine lettertjes) op hun internet site.


Daarom vraag ik ook waar deze informatie vandaan komt. Ik ben benieuwd! Haha!
Volgens mij wordt er pas halverwege het jaar een besluit genomen hierover. Tot die tijd komt er nog geen chip in m'n paard.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:48

Voor de duidelijkheid:

Wil jij niet chippen als het uiteindelijk toch verplicht wordt (kans daarop is niet zo groot) dan kan je door het opsturen van een bezwaarschrift worden vrijgesteld van een chip. Het mooie hierbij is dat er geen alternatief nodig is, dus je hoeft dan niet je paard duur via DNA te laten registreren. De regels zijn, chippen of niet. Voorbeeldbrieven liggen al klaar. Dus als het zover komt worden deze brieven zeker gepubliceerd om iedereen de gelegenheid te geven om hun eigen paarden niet te laten chippen (is dus uiteindelijk ook nog goedkoper!!!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:56

Tessebes"]
[quote="Chiqa schreef:
alle paarden in Nederland moeten per januari 2005 gechipt worden


Waar heb je dit nieuws vandaan als ik vragen mag?
[/quote]
Van de dierenarts.

Citaat:
Wil jij niet chippen als het uiteindelijk toch verplicht wordt (kans daarop is niet zo groot) dan kan je door het opsturen van een bezwaarschrift worden vrijgesteld van een chip. Het mooie hierbij is dat er geen alternatief nodig is, dus je hoeft dan niet je paard duur via DNA te laten registreren. De regels zijn, chippen of niet. Voorbeeldbrieven liggen al klaar. Dus als het zover komt worden deze brieven zeker gepubliceerd om iedereen de gelegenheid te geven om hun eigen paarden niet te laten chippen (is dus uiteindelijk ook nog goedkoper!!!).


Kijk dit heeft hij er niet bijverteld ik weet zeker dat ik bezwaar ga meken, ik rijd mijn paard namelijk puur recreatief en niet voor wedstrijden en fok er ook niet mee....
Ik hoop dat we elkaar zo een beetje op de hoogte kunnen houden!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:57

van de site van de pvv/pve.... daar staat ergens een tabel met de hoe en wat...

Elenoor wat ga je doen als je ooit eens een ander paardje koopt en die is gechipt?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:03

Die koop ik dus niet!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:13

Eleonoor schreef:
Voor de duidelijkheid:

Wil jij niet chippen als het uiteindelijk toch verplicht wordt (kans daarop is niet zo groot) dan kan je door het opsturen van een bezwaarschrift worden vrijgesteld van een chip. Het mooie hierbij is dat er geen alternatief nodig is, dus je hoeft dan niet je paard duur via DNA te laten registreren. De regels zijn, chippen of niet. Voorbeeldbrieven liggen al klaar. Dus als het zover komt worden deze brieven zeker gepubliceerd om iedereen de gelegenheid te geven om hun eigen paarden niet te laten chippen (is dus uiteindelijk ook nog goedkoper!!!).



Volgens mij klopt dit niet. Ik heb Razinda ook DNA laten registreren, omdat ik tegen chippen ben. Maar nu gaan ze het echt verplichten. Dus als je paard koliek krijgt, gaan de DA-en en klinieken in de toekomst je paard niet behandelen als hij niet gechipt is. Verder krijg je ontzettende boetes. Ik stel het ook nog zo lang mogelijk uit, maar ik vrees dat ik er dit keer niet aan ontkom. Wel zonde, want ik heb een hoop moeite gedaan voor die DNA registratie en het was niet goedkoop.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:15

Ow jee.. mijn verzorgshetjes zijn oowk nie gechipt volgens mij!!!

En als ik het tegen de eigenaar zeg wil die het denk ik nie doen..

En wat als ze niet gechipt worden??

Stal Shetbende nu 10 pony's.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:17

Bij bezwaar tegen chippen mag je het chippen aanvechten. Zo staat het nu ook vermeld op de site van de KNHS. Er is dus geen alternatief voor het chippen.

Wil je starten bij de KNHS is er wel een DNA alternatief, dus daar heb je de keuze voor of te chippen of voor DNA. Heb je een paard en je start niet, dan is de keuze wel of niet chippen (en dus geen DNA).

Er zijn dus twee verschillende regelgeving. De chipverplichting vanuit de KNHS is dus ander dan vanuit wat de regering wil. Maar let nog steeds op, het chippen is niet verplicht zolang de EU daarin niet is ingestemd. Paardenpaspoort is al een paar jaar verplicht, voor ALLE paarden, dus dat was niet iets nieuws.

De dierenarts kan en mag jou paard nu niet verplichten te chippen omdat de wettelijke verplichting er dus nog NIET is. Mocht het toch zover komen kan je dus een ontheffing aanvragen en dat wordt genoteerd in je paspoort. Dus krijg je dan geen boetes als je paard niet is gechipt. Ook dit is omschreven in de regelgeving.

Wil je dus blijven starten, is je DNA niet voor niets geweest.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:17

ik vind het goed! Hoevaak staan er geen verwaarloosde diertjes ergens? Of mishandelde dieren, waarvan de eigenaar spoorloos is? Ik denk dat het wel goed is, al kan je je natuurlijk afvragen of mensen die hun pony's verwaarlozen ze zullen chippen maar toch.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:50

Mijn shetlander is gisteren zelfs gechipt!!! Kan het maar gedaan hebben!!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:02

Kane was al gechipt toen ik hem kocht , maar anders had ikhem als nog laten chippen denk ik.
Al die verschillende verhalen, het moet wel , het moet niet. Om gek van te worden.

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

jena

Berichten: 48
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:07

nou ik heb 2 paardjes waarvan er een gechipt is en de ander eigenlijk nog niet, en zolang het niet hoeft doe ik het ook niet.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:26

Als het straks eenmaal verplicht is,zul je wel moeten,anders kun je straks niet alle medicijnen krijgen,en geen slager/destructiebedrijf die jouw paard nog aan neemt!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:37

Ik ben alleen bang dat het net als het afschaffen van het brandmerk toch doorgedrukt wordt ook al is het in strijd met de europese wetgeving. Ik wil mijn paard ook niet laten chippen, ik had een heel gesprek met de dierenarts erover en deze zei dat het er vroeg of laat toch door komt. Hij dacht pas in 2007. (waarom 2007 ik zou het niet weten?!). Voorlopig is het niet verplicht, en het verplichten ervan in strijd met de europese regelgeving.
Het chippen is m.i. ook helemaal niet voor het paardenwelzijn, of de controle op diefstal, maar voor de controle van vlees. Er komt ook een regel dat er bij je paard een document moet worden getekend waarin je aangeeft of je paard een gezelschapsdier is of dat het geslacht gaat worden in de toekomt (laat ik het netjes zeggen). Daar hangt dan vanaf welke medicijnen ze kunnen toedienen. Bij mijn paard is al zo'n document getekend (ze komt uit Duitsland en daar is het al verplicht, toen ik echter vroeg of ze al gechipt was keken ze me aan of ik gek was!) Ik hoop echt dat ze dit niet voor elkaar gaan krijgen want ik wil toch echt zelf beslissen wat ik met mijn paard doe...

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:37

Een bezwaar wat ik heb is dat al die onzin bergen geld kost! ik geef liever dat geld uit aan extras voor mijn paarden als dat ik iemand zijn kas spek voor al die onzin!Volgens mij is een paardenpaspoort wel verplicht.

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:44

vanaf 1 jan 2004 is het paspoort verplicht. ook al komt het paard niet van t erf af..
de chip is voor zover ik weet nog niet verplicht, maar ooit zal het wel komen.
daarom heb ik er voor gekozen om voor 30 euro een paspoort + chip aan te schaffen. klaske heeft er geen last van en als het goed en kundig gedaan word is er geen risico..
nu staat ze iig op mijn naam en kan ze dus niet zomaar meegenomen worden door onbekenden..
zo, zo denk ik er over Tong uitsteken

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:15

Als hun de chip betalen vind ik het goed Tong uitsteken

Extensions voor paarden!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:19

sioux schreef:
Het chippen is m.i. ook helemaal niet voor het paardenwelzijn, of de controle op diefstal, maar voor de controle van vlees.


Klopt idd. Het is voor het waarborgen van de voedselveiligheid.

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:54

Als je wedstrijden wilt gaan rijden is de chip zowieso verplicht toch? Boos!
Mijn pony is nog niet gechipt maar ik wil wel wedstrijden gaan rijden.
Ik ben verder zelf niet zo voor de chip

Lovers Sound Lovers
Ik denk altijd goed na, voordat ik iets stoms zeg Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:22

bij ons op stal is volgens mij van de 30 paarden slechts 1 gechipt en een paspoort. Denk ook niet dat de rest op stal dit gaat doen. Immers de meeste weten nog niet eens dat een paspoort al verplicht is als ze hun paard vervoeren. Een reclamecampagne is er niet geweest toch in landelijke dagbladen enzo ? Niet iedereen leest ook op bokt of de paardenbladen.... Mijn dierenarts is gister nog geweest om te enten en heeft ook nog niets gemeld aan mij of een mailing aan zijn klanten verstuurd ofzo.
Lijkt mij toch wel als het volgend jaar verplicht is ze toch wel gauw mogen beginnen om alle paarden op tijd gechipt te krijgen. Meteen een nieuw beroep: chipper Haha!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:28

ik vind dat er inderdaad wel meer bekandheid aan gegeven mag worden!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lys_PPA, Mnoonn, RanjaRietje, turtlelito en 76 bezoekers