Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 22:11

:wave:

Wegens persoonlijke redenen wil ik mijn paard ter halve stal aanbieden.

Wat heb ik te bieden:
-10 jarige ruin van 1.76 groot
-Wedstrijdervaring tot 1.20 - 1.30 en potentiëel om evt. verder te geraken
-Goede basis dressuur
- Gestald op een goede springgerichte pensionstal
- Volpension dus er moet niet uitgemest worden en paard wordt dagelijks op de wei/paddock gezet
- Giga binnenbak met goede bodem waar altijd een mooi springparcours staat en een gedeelte dat als 20x40 bak is afgezet
- Nog een oudere binnenbak van 20x40
- Longeerbak binnen
- Buitenbaan met springparcours
- Wasplaatsen en solarium etc.
- Goed passend tuig voor paardlief :Y)
- Mogelijkheid om lessen te nemen
- Paard zal 3 dagen gewerkt (rijden, longeren) mogen worden door de bijrijder
- In overleg mogen er na een tijd eventueel ook jumpings gereden worden onder bepaalde afspraken
- Hoefsmid/da etc is voor mij

Ik heb geen flauw idee wat ik hiervoor eigenlijk kan vragen -O-

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:17

Hoi

Bij ons op stal is het de gewoonte om de helft van het stal geld te betalen. Of die Gene die het paard '' huurt'' ook de helft van de kosten (dierenarts, hoefsmid, tandarts,...) betaalt hangt af van de eigenaar

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:18

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:29

Ik zou persoonlijk rond de 100 a 120 euro hiervoor vragen. Echt het stalgeld in de helft zal wss rond de 150-175 uitkomen, maar dat zou voor mij wel heel veel zijn.

Zijn er verplichtingen mbt les volgen? Hier moet je dan ook wel rekening mee houden.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 22:37

De helft van het stalgeld zou op 190 pm komen maar twijfelde of dit nier wat veel was. Ik verplicht niemand tot het volgen van les, ik verwacht ook niet dat paardlief naar een hoger niveau getraind wordt. Echter wil ik ook niet dat hij slechter gaat lopen. Ik wil dus iemand die hem met of zonder les, gewoon kan blijven rijden zoals nu en als diegene ambitie heeft om lessen te nemen om verder te geraken mag dat, op eigen kosten.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:45

Ik heb mijn merrie een tijd verleased voor drie dagen in de week. Vroeg hier toen 100 euro voor drie dagen in de week. Vond dit wel echt de max

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:49

190 vind ik veel,maar 150 zou ik wel durven vragen,je hebt best veel te bieden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:05

beatje schreef:
190 vind ik veel,maar 150 zou ik wel durven vragen,je hebt best veel te bieden.

Mee eens.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:13

150 kun je er echt wel voor vragen (nette prijs, en lesgeld voor diegene komt er nog bovenop), evenals de eis dat hij even goed moet blijven lopen als dat hij nu doet. Ik zat gewoon te kwijlen toen ik las wat hij allemaal kan en wat je allemaal te bieden hebt, met die kans gaat iemand echt zo blij mee zijn!
Laatst bijgewerkt door Gaby op 19-01-19 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:14

Hangt grotendeels hoe gemakkelijk het paard is onder het zadel en dat valt moeilijk te defineren over het internet. Is het een echt leerpaard? Dan vind ik dit veel waard.

Mocht ik dit vinden in mijn omgeving zou ik er wel 200euro voor willen betalen. Dat is meer dan de helft van stalgeld hier in de regio. Ik ben zelf geen manege ruiter, maar ik kan een paard ook niets bijleren en ik zou regelmatig moeten lessen om zeker te weten dat het basis niveau onderhouden wordt.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:20

Ik vind €150 echt een net bedrag voor wat je te bieden hebt :j

Richting de €200 zou ik niet doen, zeker als die persoon daar bovenop nog lessen wil wordt dat voor veel mensen echt teveel. Als je zeker wilt zijn dat ze lessen, kan je evt een hoger bedrag vragen en dan incl 2 lessen bij jouw instructrice? Dat zie ik tegenwoordig ook vaak voorbijkomen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 23:25

Paard is erg braaf en vooral een goed leerpaard voor (toekomstige) springruiters of angstige springruiters etc. Hij springt altijd. Ik heb al de meest verschrikkelijke lijntjes gereden waarbij ik halverwege gewoon beslis van hem maar gewoon te laten gaan en het hem zelf te laten oplossen terwijl ik meelift :'). Lost alles altijd netjes op. Hoe hoger hoe beter hij begint te springen.

Qua dressuur is het dan weer geen leermeester. De basis die je nodig hebt om een springparcours netjes te kunnen rijden zit erin en hij is gewoon ontspannen en goed aan de hulpen. Maar de ‘moeilijkere’ oefeningen zijn hem nooit aangeleerd.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:26

Persoonlijk? Zou ik 100€ vragen en verwachten dat de bijrijder minimaal eens in de 2 weken doet lessen

Of 150 vragen en de lessen daarvan bekostigen
Je paard is een goed paard dit wil je ook zo houden lessen zijn zo belangrijk voor wie dan ook

Ik vind t persoonlijk zeer belangrijk dat er gelest zou worden bij dezelfde instructeur zodat t paard netjes correct en op een lijn gereden word hoe hij ook gereden word door jou als eigenaar

Niemand word stommer van lessen dan heb ik liever 50€ per maand minder als eigenaar zijnde

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:45

Als je geen 'bevestigde' ruiter zoekt is rond de 150 absoluut niet gek vind ik. Ik zou zelf lager zitten en dan lessen verplichten. Of hem (gratis) ter beschikking stellen aan een ervaren ruiter die een paard zoekt.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:33

Ik ben het eens met Geryon hier boven mij.
Ik zie het veel voorbij komen, mensen die een ervaren ruiter zoeken als bijrijder of halve stal voor hun paard.
Ik begrijp het ook wel, natuurlijk wil je je paard niet achteruit zien gaan.

Nu moet je wel zo denken, iemand met ervaring heeft hier ook al veel geld en tijd in moeten investeren
(is vaak ook al iets ouder en heeft meer eigen kosten)
Dus die gaan minder snel bereid zijn om veel te betalen. (hebben ook vaak meer opties)
Iemand die daarentegen nog veel moet leren,
heeft waarschijnlijk minder geïnvesteerd en gaat ook meer bereid zijn een hoger bedrag te betalen.

Dat is een keuze die je zelf moet maken ;)

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:35

Ik zou ook zeggen iets van €150 en dan zit daar bijv een les naar keuze (dressuur of springen) bij inbegrepen. Klinkt als een fantastische kans voor iemand.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:01

Even een kritische vraag he: als iemand die halve stal meebetaald is die dan ook mede eigenaar van het paard? Want, hoe ga jij anders aantonen dat jij de eigenaar bent?
Ik vind dat altijd zo krom.
Je zet om een bepaalde reden je paard deels te huur, waarschijnlijk doe je dat niet vanwege het feit dat je andere mensen het gunt om te rijden met jouw paard maar om een andere (persoonlijke) reden. Dat je mensen laat betalen is tot daaraan toe maar je hoort nooit dat mensen dan ook zeggenschap hebben over het paard. Dat recht blijft altijd bij de 'eigenaar'.

Anyway, succes met je zoektocht naar een fijne deler.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:07

Het klinkt goed en het ligt ook erg aan de omgeving waarin je staat wat je kan vragen. Worden er meer paarden aangeboden in de omgeving en wat vragen ze hiervoor?

Ik ben ook benieuwd wat het verschil tussen halve stal en lease is

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:10

LENTI schreef:
Even een kritische vraag he: als iemand die halve stal meebetaald is die dan ook mede eigenaar van het paard? Want, hoe ga jij anders aantonen dat jij de eigenaar bent?
Ik vind dat altijd zo krom.
Je zet om een bepaalde reden je paard deels te huur, waarschijnlijk doe je dat niet vanwege het feit dat je andere mensen het gunt om te rijden met jouw paard maar om een andere (persoonlijke) reden. Dat je mensen laat betalen is tot daaraan toe maar je hoort nooit dat mensen dan ook zeggenschap hebben over het paard. Dat recht blijft altijd bij de 'eigenaar'.

Anyway, succes met je zoektocht naar een fijne deler.


Tuurlijk hou je zelf zeggenschap over je eigen paard. Als je als bijrijder een goed paard onder je kont geschoven krijgt terwijl je zelf nog veel moet leren vind ik het niet meer dan normaal dat iemand daarvoor betaald. Die 150 euro is een schijntje in de maand vergeleken met wat je als eigenaar moet betalen
.

Ik zit deze maand al op 300, als bijrijder betaal je voor het privilege van het rijden. niet de lasten zeg maar. Dus mocht paard dan geblesseerd raken kun je zelf verder zonder consequenties.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:16

ik vroeg 1/3 van het stalgeld, circa. 110 euro per maand.
Het is wat te zien op welke luxe stal je paard staat, ik betaal meer dan 300 euro. Maar vind de helft een beetje té veel.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:34

ik zou in eerste instantie zeggen: De helft van het stalgeld. 190 is echter wel veel (een beetje opleggen en je kan een eigen paard onderhouden op een "gewone" stal)
150 vind ik wel een realistische prijs voor hetgene je kan bieden. Afhankelijk hoeveel lessen kosten kan je er wel een eis aanstellen om x aantal keer per maand les te nemen bij een lesgever naar jouw keuze.
vergeet niet om op papier te zetten wat er gebeurt indien het paard even niet kan gereden worden.
Wat doe je als paard door bv een hoefzweer een week niet gereden kan worden? Wat doe je als paard door een blessure 6 maand niet gewerkt kan worden?

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:40

alice0cullen schreef:
LENTI schreef:
Even een kritische vraag he: als iemand die halve stal meebetaald is die dan ook mede eigenaar van het paard? Want, hoe ga jij anders aantonen dat jij de eigenaar bent?
Ik vind dat altijd zo krom.
Je zet om een bepaalde reden je paard deels te huur, waarschijnlijk doe je dat niet vanwege het feit dat je andere mensen het gunt om te rijden met jouw paard maar om een andere (persoonlijke) reden. Dat je mensen laat betalen is tot daaraan toe maar je hoort nooit dat mensen dan ook zeggenschap hebben over het paard. Dat recht blijft altijd bij de 'eigenaar'.

Anyway, succes met je zoektocht naar een fijne deler.


Tuurlijk hou je zelf zeggenschap over je eigen paard. Als je als bijrijder een goed paard onder je kont geschoven krijgt terwijl je zelf nog veel moet leren vind ik het niet meer dan normaal dat iemand daarvoor betaald. Die 150 euro is een schijntje in de maand vergeleken met wat je als eigenaar moet betalen
.

Ik zit deze maand al op 300, als bijrijder betaal je voor het privilege van het rijden. niet de lasten zeg maar. Dus mocht paard dan geblesseerd raken kun je zelf verder zonder consequenties.


Ik vind 150€ geen schijntje. Ik betaal €200 voor mn eigen paard. Dus voor dat geld zou ik 75% zeggenschap willen hebben. Maar goed, dan denk ik logisch en zo werkt dat niet in de paardenwereld :')

Als je wilt dat iemand de helft van jouw paard bekostigd, moet je die persoon ook een deel van de zeggenschap geven. En moet er dus onderling overleg plaatsvinden en heb jij als 'eigenaar' geen veto recht meer. Uiteraard heb jij de aanschaf gedaan dus het kan dan nooit 50-50 zijn, maar gewoon betalen om het betalen en dus financiele belangen vind ik niet oke.
Ik weet dat diverse mensen zo gek zijn het te betalen,dat moet men zelf weten.

Bij een bedrijf koop je jezelf ook in en krijg je een percentage zeggenschap. Maar bij een paard werkt dat ineens anders? Weird. Maar goed, daarom heb ik gelukkig een eigen paard. Voor iedereen beter :))

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:41

Ik vind sommige bedragen per maand echt wel aan de hoge kant hoor.. kan ik een paard van leasen die ik 4 keer per week mocht rijden incl 2 lessen, maar goed daar gaat het niet over. 100 eu lijkt me prima, en anders idd een goede ruiter m laten rijden voor minder geld :9

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:59

alice0cullen schreef:
LENTI schreef:
Even een kritische vraag he: als iemand die halve stal meebetaald is die dan ook mede eigenaar van het paard? Want, hoe ga jij anders aantonen dat jij de eigenaar bent?
Ik vind dat altijd zo krom.
Je zet om een bepaalde reden je paard deels te huur, waarschijnlijk doe je dat niet vanwege het feit dat je andere mensen het gunt om te rijden met jouw paard maar om een andere (persoonlijke) reden. Dat je mensen laat betalen is tot daaraan toe maar je hoort nooit dat mensen dan ook zeggenschap hebben over het paard. Dat recht blijft altijd bij de 'eigenaar'.

Anyway, succes met je zoektocht naar een fijne deler.

Tuurlijk hou je zelf zeggenschap over je eigen paard. Als je als bijrijder een goed paard onder je kont geschoven krijgt terwijl je zelf nog veel moet leren vind ik het niet meer dan normaal dat iemand daarvoor betaald. Die 150 euro is een schijntje in de maand vergeleken met wat je als eigenaar moet betalen
.

Ik zit deze maand al op 300, als bijrijder betaal je voor het privilege van het rijden. niet de lasten zeg maar. Dus mocht paard dan geblesseerd raken kun je zelf verder zonder consequenties.


Ik vind 150€ geen schijntje. Ik betaal €200 voor mn eigen paard. Dus voor dat geld zou ik 75% zeggenschap willen hebben. Maar goed, dan denk ik logisch en zo werkt dat niet in de paardenwereld :')

Als je wilt dat iemand de helft van jouw paard bekostigd, moet je die persoon ook een deel van de zeggenschap geven. En moet er dus onderling overleg plaatsvinden en heb jij als 'eigenaar' geen veto recht meer. Uiteraard heb jij de aanschaf gedaan dus het kan dan nooit 50-50 zijn, maar gewoon betalen om het betalen en dus financiele belangen vind ik niet oke.
Ik weet dat diverse mensen zo gek zijn het te betalen,dat moet men zelf weten.

Bij een bedrijf koop je jezelf ook in en krijg je een percentage zeggenschap. Maar bij een paard werkt dat ineens anders? Weird. Maar goed, daarom heb ik gelukkig een eigen paard. Voor iedereen beter :))

Ik denk dat je een verkeerde vergelijking maakt, iemand koopt zich namelijk niet in. Dan zou TS de helft van de economische waarde van het paard moeten vragen en dan nog de helft van álle kosten per maand. Ik denk dat je het meer moet zien (als je dus een vergelijking wilt maken...) als een auto huren van iemand, je betaalt een vooraf afgesproken bedrag om er in te rijden, de auto wordt niet van jou, je hebt er niks over te zeggen en draagt ook de kosten/risico’s niet.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:01

LENTI schreef:
alice0cullen schreef:


Tuurlijk hou je zelf zeggenschap over je eigen paard. Als je als bijrijder een goed paard onder je kont geschoven krijgt terwijl je zelf nog veel moet leren vind ik het niet meer dan normaal dat iemand daarvoor betaald. Die 150 euro is een schijntje in de maand vergeleken met wat je als eigenaar moet betalen
.

Ik zit deze maand al op 300, als bijrijder betaal je voor het privilege van het rijden. niet de lasten zeg maar. Dus mocht paard dan geblesseerd raken kun je zelf verder zonder consequenties.


Ik vind 150€ geen schijntje. Ik betaal €200 voor mn eigen paard. Dus voor dat geld zou ik 75% zeggenschap willen hebben. Maar goed, dan denk ik logisch en zo werkt dat niet in de paardenwereld :')

Als je wilt dat iemand de helft van jouw paard bekostigd, moet je die persoon ook een deel van de zeggenschap geven. En moet er dus onderling overleg plaatsvinden en heb jij als 'eigenaar' geen veto recht meer. Uiteraard heb jij de aanschaf gedaan dus het kan dan nooit 50-50 zijn, maar gewoon betalen om het betalen en dus financiele belangen vind ik niet oke.
Ik weet dat diverse mensen zo gek zijn het te betalen,dat moet men zelf weten.

Bij een bedrijf koop je jezelf ook in en krijg je een percentage zeggenschap. Maar bij een paard werkt dat ineens anders? Weird. Maar goed, daarom heb ik gelukkig een eigen paard. Voor iedereen beter :))



Dat vind ik dus echt oprecht weer raar, heb ook nog nooit iemand er zijn tegenaan zien kijken, denk ook dat het anders ligt omdat het toch om een levend dier gaat.

Ik vind het wel dat er verschil in zit met kosten met niveau van het paard. Voor een haflinger die eigenlijk alleen buitenritten doet zou ik dan weer minder betalen als een goed getraind sportpaard.
Maargoed paardenwereld zit sowieso apart in elkaar. :+