[VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

[VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 20:24

Met de start van 2019 vond ik het wel eens tijd worden voor een Volg-topic :D


Afbeelding


Licor is mijn draver en heb ik sinds 2005 in mijn bezit. Veel ups en downs hebben we gekend, maar dit paard is zijn mijn allerbeste maatje! In de 13 jaar tijd dat hij in mijn bezit is, is hij van een nerveuze dribbelkont een heerlijk paard geworden. Licor rijd ik momenteel vooral voor de sulky en ik doe veel connected grondwerk met hem. Ik heb echter een nieuw zadel gekocht, en wacht nu tot het geleverd is, zodat ik hem ook onder het zadel weer kan gaan oppakken. 2019 gaat in ieder geval het jaar worden dat ik weer op mijn paard kan en we samen weer lekker kunnen gaan trainen *\o/* In de tussentijd blijf ik lekker grondwerken met hem zodat hij dadelijk qua bespiering ook in staat is mij te dragen. En daarnaast maken we regelmatig de bossen onveilig met de sulky natuurlijk.


Afbeelding


Dan heb ik ook nog kleine Pico. Een mini-shet van 86 cm en een gouden kinderpony. Met Pico doe ik eigenlijk hetzelfde als met Licor op het moment. Lekker grondwerken en voor de sulky. Pico is daarnaast ook een hele fijne kinderpony en is dan ook regelmatig met de kinderen op pad. In 2019 wil ik een start gaan maken met mijn eigen bedrijfje waar pico een groot onderdeel van gaat uit maken. Binnen mijn bedrijfje wil ik namelijk lekker aan de slag met kinderen tussen de pony's.


Afbeelding


Mooie doelen en dromen voor 2019 dus en dan hier mijn dagboekje om alle ontwikkelingen en avonturen van me af te kunnen schrijven. Ik hoop dat jullie het ook leuk vinden om dit te volgen.


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester


tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:31

Leuk Anne!
Ik ga volgen, we spreken elkaar toch al veel te weinig de laatste tijd. :D

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 20:36

tones schreef:
Leuk Anne!
Ik ga volgen, we spreken elkaar toch al veel te weinig de laatste tijd. :D


Ja helemaal mee eens haha
Leuk om je hier dan weer te treffen! :D


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:43

Leukk :D ik ga ook volgen! Ben benieuwd naar je bedrijfje!

[o]

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 20:49

Sylverlove1 schreef:
Leukk :D ik ga ook volgen! Ben benieuwd naar je bedrijfje!


Daar kan ik wel al iets over vertellen. Een vriendin heeft al jaren een bedrijf (equijoy) op t gebied van therapie en coaching zowel met als zonder paarden. Ik ga daarin het pedagogische stuk oppakken maar dan wel vanuit mijn eigen bedrijf. De naam van mijn bedrijf wordt Bijzonder Gewoon vandaar ook de titel van dit topic. Ik ga beginnen met een groepje kinderen les te geven. Het doel van t groepje is om te werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling en aan de thema's leiderschap en samenwerking. Vanuit daar hoop ik mijn bedrijf op te kunnen bouwen in de toekomst, maar eerst moet ik dit jaar maar eens afstuderen haha


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:24

Oh klinkt heel interessant! Echt mijn ding ook, werken met kinderen en dieren. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken :j

[o]


Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:56

Heel leuk :D

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:26

Wat leuk! Ik volg mee :D

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 21:29

Op dit moment staan Pico en Licor nog niet bij elkaar. Pico staat bij Equijoy (van Kim) in de kudde en Licor nog niet. Licor komt 1 maart ook bij Equijoy te staan, wel jammer want hij staat nu ook op een super fijne stal en echt vlak bij het bos, maar ook fijn dat ik de paarden weer bij elkaar heb en met het oog op mijn bedrijfje ook fijn natuurlijk.

Vanmorgen moest ik Pico eerst nog even wakker maken. Hij lag zo lief te soezen in het zonnetje.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna hem ingespannen en samen met Kim een blokje om met de shetten. Het was een beetje koud, maar goed ingepakt was het prima te doen. Ik had nog een skibroek liggen, ideaal hiervoor. Hij was wel een beetje te klein, maar met wat overtuigingskracht kon die best nog aan.

Afbeelding

Gisteren ook met Licor een rondje door het bos gegaan. Samen met Kim warm ingepakt op de sulky.
De grond was eigenlijk perfect in het bos, stevig maar niet te hard bevroren dus ik vond het een goed idee om een stukje te gassen, kon Kim dat ook eens ervaren. Het eerste drafje gaat Licor altijd lekker, maar de laatste tijd deed hij bij het tweede drafje altijd zo lastig. Gaat hij met zijn hoofd helemaal scheef lopen, naar links kijkend, terwijl hij rechts half in de bosjes loopt. En het stuur is dan ook niet helemaal wat het zijn moet. En als ik iets teugel geef, wil hij meteen hard (en ik eigenlijk niet). Ik dacht de hele tijd dat er iets niet helemaal lekker zat of dat hij toch wat scheef was. Maar met het grondwerk merkte ik daar niet zoveel van, terwijl ik daarmee hem juist probeer recht en in balans te brengen. Gisteren ook weer scheef lopen, maar ik ben nu maar gewoon door gereden. Rechtuit en het pas was ook redelijk vlak dus hoefde ook niet veel te sturen richting het 'hardpad'. Ook aardig wat ik stap gereden om het toch een beetje rustig aan te doen. Hoe dichter we bij het pad kwamen hoe meer Licor ging tolten. Dat noem ik altijd: tolt, tolt, tolt, ik heb geen geduld :+ Op het hardpad heb ik hem even laten vliegen. We gingen echt als een kanon! Heerlijk! En wat ik vooral zo gaaf vond, was dat hij perfect recht en in balans was. Als Licor uit balans is, dan kan hij niet zo hard draven maar valt hij op t einde makkelijk in galop. Zeker als ik de teugels los laat en hem niet ondersteun. Nu bleef hij in een hele regelmatige draf. Ik vond het zo'n super fijne bevestiging, Licor zit dus echt super in zijn vel! Nadat hij hard was gegaan, was het scheef lopen ook over. Ik denk dat hij er gewoon echt even aan toe was.. en weet hij veel dat dat niet op alle paden even handig is :+

Afbeelding


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:23

Ik heb een hoop kleren die wat overtuigingskracht nodig hebben :')
Leuke billenfoto's :D


Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 22:30

Het is niet echt aan te raden.. je kunt je niet echt goed vrij meer bewegen zeg maar.. het was een hele kunst om op de sulky te klimmen zeg maar _O-
Owja en erg charmant was het ook niet.. maar het doel was warm, niet charmant.. en dat was wel gelukt :D


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 10:08

Met de sneeuw hebben we natuurlijk ook veel lol gehad met de slee. Pico is gewoon een toppertje die alles maar oke vindt <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:39

Wat schattig <3

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 22:40

Weer een tijdje geleden dat ik wat gepost had. Licor heeft even stil gestaan door het weer en omdat ik erg druk was met school.
Dan is het extra leuk om te zien hoe blij hij weer is dat hij weer mee op pad mag. Zondag even een ritje gaan maken met de sulky in het bos. Het is altijd een stukje lopen naar de wei, maar zodra Licor mij hoorde, ging hij al klaar staan aan het hek. Toen ik de wei open deed liep hij direct door naar de uitgang bij de weg, nog voor ik de tijd had om zijn halster om te doen :+
Daarna hebben we lekker een rondje door het bos gereden en Licor was weer helemaal happy.. en van een blij paard wordt je zelf ook gewoon heel erg blij :D

2 maart gaat Licor verhuizen. Dan komt hij 'aan huis' te staan. Het is niet echt mijn huis, maar wel de plek waar ik op dit moment woon. Pico staat daar ook dus gewoon fijn om beide paarden bij elkaar te hebben.
2 maart brengt iemand mij naar stal toe. Dan laden we de spullen in. Gaat Licor voor de sulky en rijd ik hem naar huis.. is 18 km dus moet kunnen vond ik :Y)

Inmiddels heeft ook een moeder interesse om haar zoontje bij mij in les te laten gaan met Pico. Dus ik heb alvast een mooie flyer gemaakt en uitgedeeld, de eerste stap op dat gebied is ook al gezet.


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:46

Ohhh heerlijk lijkt me dat om je paardjes straks zo dichtbij te hebben

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 23:41

Ja heerlijk! Kijk er echt naar uit.. t enige wat ik wel ga missen is t bos wat nu echt bij stal om de hoek ligt.. dat is straks iets verder weg haha


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:16

Wat fijn dat je Licor straks thuis hebt.
Is je zadel er al?

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:47

Als jullie eenmaal gesetteld zijn kom ik eens langs :D

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-19 12:06

tones schreef:
Wat fijn dat je Licor straks thuis hebt.
Is je zadel er al?


Nee nog niet.. als t goed is komt die de 27e


Ja leuk granoek!


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 22:58

Zaterdag heb ik een les gehad van Stan van Eijk, Nederlands kampioen dubbelspan.. Eigenlijk zou een vriendin met haar dubbelspan shetten les hebben, maar omdat ze ziek was mocht ik met haar shetten op pad. Super leuk! Al valt dat dubbelspan rijden nog niet mee haha.. Ik geloof dat Stan wel tevreden was en nu kunnen die vriendin en ik ook eens samen op pad.. Waarschijnlijk gaan we samen in April een enjoy the ride rijden met het span.. nu al zin in!

Vandaag nog even met Licor grondwerk gedaan.. gewerkt aan de four corners. Daarbij moet hij eigenlijk zijn benen kruisen. Het is een voorbereiding op de zijgangen maar ook goed om te zorgen dat hij zijn gewicht over 4 benen gaat verdelen waardoor hij meer in balans komt..
In Oktober heb ik een clinic gevolgd en daar ben ik mee aan de slag gegaan.. maar al snel bleek Licor te slim te zijn waardoor hij trucjes verzon om eronderuit te komen en dan stond ik weer met mijn handen in het haar haha.. gelukkig kon Kim mij daar weer bij helpen.

Het was al even geleden dat ik grondwerk gedaan had dus maar weer bij het begin begonnen. Ging niet slecht moet ik zeggen.. Hij vind het wel erg lastig en dan gaat hij gewoon alle benen tegelijk bewegen in de hoop dat hij een keer het goede been verzet.. Dan de oefening maar op een andere manier aangepakt, want op die manier pakt hij het ook niet helemaal goed op.. Toen was het erg grappig om te zien hoeveel moeite hij had met zijn rechterachterbeen.. Hij tilde deze op en stond dan echt van oliebol en waar moet die nu heen _O- Gelukkig kon hij het uiteindelijk toch uitvogelen :+

Toen nog even gekeken naar de zijgangen maar daarbij had ik hem wat overvraagt dus toch maar een stapje terug. En toen terwijl ik met hem aan het lopen was dacht ik, wat nou als ik de zijgangen gewoon van uit het lopen op de volte ga vragen, dan is het voor hem vast ook makkelijker.. en toen waren daar toch plots enkele passen wijken voor het been en nu zonder stress *\o/*

Dat was weer mooi geweest voor vandaag.. later deze week maar weer eens opnieuw oppakken :j


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 19:26

Vandaag de hoefsmid op bezoek. Licor is weer voorzien van nieuwe ijzers.
Ik had de planning om het grondwerk weer op te pakken, maar met dit mooie weer kon ik het niet laten om toch even een rondje door het bos te gaan.
Licor was al de hele dag een beetje ongeduldig en aan het drammen.. met rijden ging het eigenlijk wel goed.. oke zijn tempo was erg vlot :+ maar hij was wel gewoon braaf.. totdat we op een wat langer rechter pad kwamen, toen begon het drammen weer.. hij gaat dat de hele tijd scheef lopen en wil niet meer draven maar gaat alleen in tolt.. ja hij wil wel draven, maar niet op een normaal tempo.. dat moet dan minimaal met 30 kilometer per uur :+
Dan toch maar besloten om even naar het goede pad te gaan zodat hij ook echt even zijn benen kon strekken.. Dat vond hij toch wel erg fijn.. we zijn het pad een paar keer op en neer gegaan en toen was hij eindelijk een beetje moe.. even gaan stappen en na een tijdje draafde hij weer aan maar nu kon hij heerlijk rustig en ontspannen draven.. dat is voor mij toch ook een stuk fijner rijden.. Toen nog een behoorlijk stuk gedraafd voordat hij weer ging stappen en we naar huis gestapt zijn.. Ik verbaas me dan altijd over zijn conditie.. we hebben best een flinke rit gemaakt en ook met aardig wat tempo en veel draf.. hij houdt dat erg makkelijk vol.. sterker nog, hij gaat dus na even op adem gekomen te zijn zelf weer draven.. en dat terwijl ik hem op dit moment helemaal niet zo heel vaak rijd.. dus ik stond er wel van te kijken..

We kwamen in ieder geval beide heerlijk uitgelaten terug.. en daarna kon hij nog even lekker zonder deken de wei op!

Afbeelding

Afbeelding


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 09:45

Het was er ook heerlijk weer voor.
Dat drammen herken ik, Mores wordt dan n soort van banaan, net zolang tot ik zeg dat ie mag.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 09:59

Ik had die handvaten aan de teugels nooit eerder gezien! Dat is wel super handig

Ik stond al te kijken van het filmpje, ik zou dan echt in mijn broek piessen :')

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Bijzonder Gewoon met Licor en Pico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 14:09

Ja precies tones, dat doet Licor dus ook! Maar soms zeg ik helemaal niet dat hij mag gaan en dan blijft hij dus drammen.. dan gaat hij zo scheef lopen dat hij alleen nog maar kan holten of half galopperen.. stom paard haha

Granoek die handvaten aan de lijnen zijn super handig haha.. in de drafsport heel normaal.. ik heb 2 lussen en je hebt ook lijnen met maar 1 lus of met 3 lussen.. ik vind 2 wel fijn.. als hij dan echt ineens erg heet wordt terwijl we hard gaan kan ik een lus korter pakken.. maar eigenlijk heb ik dat niet vaak nodig..

De plannen zijn iets gewijzigd.. ik zou Licor 2 maart naar huis gaan halen.. maar dat wordt nu een weekje eerder.. volgende week zondag ga ik hem nu ophalen *\o/*
de 27e komt namelijk mijn zadel, en ik kon met iemand de reiskosten delen als ik hem al eerder naar huis haalde.. en de reiskosten waren best veel dus was wel de moeite waard :+ En ik vind het natuurlijk ook super leuk dat hij aan huis komt <3


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, Flip00, Foreverkliek, MiSzNiTa, monsera, Oza04, Renkle, Sparks en 85 bezoekers