Stoppen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soof99
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-19

Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 12:21

Hoihoi!

Ik had een klein vraagje.

Ik ben 19 jaar en net begonnen met een studie. Ik ben begonnen met paardrijden op mijn 7de en ik ben op mijn 17de vanwege examens anderhalf jaar gestopt. Ook heb ik een tijdje een verzorg pony gehad. Nu heb ik het net weer een een jaartje opgepakt maar twijfel ik om wederom te stoppen vanwege meerdere reden, waaraan bovenaan staat dat ik minder tijd heb door het studeren. Een anderen reden is dat ik totaal geen klik meer heb met de instructrice sinds mijn vorige is weggegaan en op een andere dag rijden zou voor mij niet mogelijk zijn. Ook heb ik het idee dat ik eigenlijk niet echt meer vooruit kom. (Niet omdat ik alles al kan dat echt zeker niet maar ik denk meer door de manier van les geven). Mijn niveau dressuurmatig is nu echter redelijk laag, ik kan prima rijden maar ik ben omdat ik een aantal keer echt een goede klap heb gehad nadat ik eraf was gegooid achter elkaar erg onzeker geworden. Ik durf dus ook niet meer heel veel te vragen van het paard, en dat helpt dus ook niet met de vooruitgang.

Maar mijn grote droom al mijn hele leven is een eigen paard. Wel pas als ik rond de 25 ben mits ik een goede baan heb. (Als het finacieel kan eerder al). Maar nu ben ik bang dat als ik nu stop met rijden ik dan weer helemaal opnieuw moet beginnen. Of dat ik het niet meer kan etc. Ik ben dan wel van plan een paard te kopen die al wat ouder is boven de 10 zeker en die een beetje een karakter heeft voor de onzekere ruiter. Ik ben overigens niet van plan ooit wedstrijden te rijden, dat heb ik eigenlijk nooit echt leuk gevonden. Wel wil ik verder komen in de dressuur.

Nu was dus mijn vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met een paard kopen na een lange tijd niet te hebben gereden? Liepen jullie toen tegen veel dingen aan of ging het nog prima? Wat mijn namelijk echt tegenhoud om nu voor mijn studie te stoppen is toch die angst dat ik het dan helemaal verleer bijvoorbeeld. Natuurlijk staat mijn studie op 1 maar toch maakt dit de keuze stoppen of niet wel moeilijker.

Ik ben net nieuw hier en om eerlijk te zijn wist ik niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, sorry daarvoor :).

Groetjes soof!

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:59

Ik ben ook ivm studie gestopt met de paarden voor ruim een jaar. Daarvoor ook een jaar geen les gehad, enkel en bijrijdpaard.
Toen kwam mijn pony redelijk onverwachts op mijn pad en had ik eigenlijk geen keuze.
En ja, natuurlijk heb ik les nodig enzo maar het rijden was ik niet verleerd! Het was wel echt wennen, maar dat is een eigen paard denk ik altijd, kost toch behoorlijk veel tijd! Maar dat is niet meer of minder als je nu stopt ;).
Les heb je altijd nodig imo, how goer je ook rijdt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:03

Muscle memory. Paardrijden veleer je niet. Ik kocht mijn paard als 6 maanden oud veulen. Ze is nu bijna zover beleerd te worden. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar maar sporadisch gereden. Geen les gehad oid.

Ik stap op een rijd weg. Het enige waar ik tegenaan loop is dat ik behoorlijk wat spierpijn heb als ik heb gereden :+

Ik wil je wel meegeven: denk goed na voor je aan een paard begint en zorg dat je financieel alles op een rijtje hebt. Succes!

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:11

Paardrijden verleer je echt niet. Ik ben op mijn 17e gestopt toen ik ging studeren, ik maak nu eens per jaar nog een ritje en dat gaat prima, je krijgt alleen veel spierpijn :+ Gewoon voor je studie gaan en dan zie je later wel of je nog steeds een eigen paard zou willen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:14

gestopt op mijn 18de wegens studie en 11 jaar later (dus ook niet gereden) gewoon een net zadelmakke 3 jarige gekocht. Ging prima. Paardrijden verleer je niet....

Soof99
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:14

Gimme_Joy schreef:
Muscle memory.
Ik wil je wel meegeven: denk goed na voor je aan een paard begint en zorg dat je financieel alles op een rijtje hebt. Succes!


Ja dat zeker! Daarom ook pas als ik klaar ben met mijn studie en aan het werk ben. En dan alsnog heb ik nog heeeeeel veel voor onderzoek te doen.


Bedankt voor de reacties :). Goed om te horen dat je het niet zo snel verleerd.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:27

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:35

Ik heb vanaf mijn 8e altijd gereden tot m'n 17e op de manege. Vanaf net voor mn 16e verjaardag kreeg ik twee verzorgpaarden. Hier heb ik veel meer en beter leren rijden. Ik leerde genieten van buitenritten en ECHT rijden (dus rodeo's uitzitten, subtielere hulpen, energie af laten vloeien etc) en heb heel veel leuke dingen gedaan. Dit stopte toen ik 20 was. Ik had er geen plezier meer in en daar ben ik mee gestopt. Na 1,5 jaar 'niks' vond ik weer twee bijrijdpaarden. Ik zat toen in het eerste jaar van mijn studie op het HBO. Ik was elke dag op stal, soms twee keer en had het gevoel alsof alle zorg op mij neer kwam. Uiteindelijk mocht ik een jonge fries inrijden omdat ik zo'n fijne band met hem had. Hierbij leerde ik alle stappen die je kunt nemen om een paard zelf in te rijden. Dit was zo'n gave ervaring.
Helaas moest ik er na een jaar verzorging mee stoppen vanwege persoonlijke omstandigheden van de eigenaren.
Ik heb toen ruim een jaar weer niks gedaan want ik wilde echt geen verzorgpaard meer. M'n hart brak elke keer als ik moest stoppen. In maart 2015 kocht ik een veulen van 11 maanden oud.
In de tijd daarna heb ik nog drie keer gereden op een luxe manege maar daar had ik het gevoel dat ik weer helemaal opnieuw moest beginnen. We begonnen op de sjokpaarden die niet vooruit te branden waren en moesten weer achter elkaar rijden, terwijl ik ruim 10jaar rijervaring had. Ik ben er na die keren mee gestopt en heb gewoon gewacht. In die tussentijd ging ik aan de slag met mijn eigen paard (wandelen, spelen, vrije trainingen, longeren, schriktraining etc) en toen hij 4 was ben ik erop geklommen. Sindsdien zijn er periodes geweest waarin ik wekelijks een keertje erop zat maar ook periodes dat ik er weken of maanden niet op zat vanwege omstandigheden op stal (was dan een heel gedoe om paard van ver uit de weide te halen en te zadelen etc). Maar sinds ik nu weer op een nieuwe stal sta, met een goede bak, vind ik het eindelijk echt weer leuk om te rijden.
Al met al is er wel wat vervaagd (ik vroeg me werkelijk af of ik nu op het binnen-of buitenbeen moest lichtrijden).maar het gevoel van hoe wijken voelt of als je paard netjes om je been buigt in de bocht dat blijft precies hetzelfde ne verleer je niet.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:39

Je geeft aan dat je geen klik heb met de instructrice die je nu hebt.
Dit is vaak een punt waar mensen tegenaan lopen, een instructrice die niet aansluit bij je behoefte en begeleiding die je wil en nodig hebt.
Dit ontneemt veel plezier en hierdoor neemt angst, onzekerheid, faalangst toe. Want als jij een topplekje hebt zorg je ervoor dat je tijd ervoor vind, omdat je zo gemotiveerd bent om er volledig er voor te gaan.
Denk dat een andere lesgever al een heel stuk het probleem wegneemt. Dus een andere rijplek zoeken.
Of idd tijdelijk stoppen is dan een optie.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:06

Hoi! Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij nu.
Ik ben zo goed als helemaal gestopt toen mijn verzorgpony in havo 4 verkocht werd. Daarna een paar zomers op een manege gewerkt, dat was mijn enige week paardrijden in het jaar. Onder studie lukte het me niet meer om tijd vrij te maken.
Nu zit ik in 4e jaar HBO en sinds een paar maanden heb ik een bijrijdpaard. Qua rijden is er niks veranderd. Ja ik heb wel weer spierpijn vaak :+ Maar ik hoef echt niet weer vanaf 0 te beginnen.

Als je voornaamste reden is dat je twijfelt daarom, dan kan je toch als het tijd is voor een eigen paard dan eerst weer eens een paar lessen nemen?
Of ervoor kiezen niet volledig te stoppen maar te minderen. Ik had natuurlijk wel die herhaling elke zomer (hoewel het buitenritten waren) en ik denk dat er nooit een jaar is geweest dat ik een heel jaar niet op een paard gezeten heb. Misschien dan ipv helemaal stoppen gewoon met een paar maanden of een half jaar ergens een privelesje nemen als je wel een keertje tijd hebt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:23

Ik zou niet stoppen met paardrijden. Tijdens je studie heb je af en toe ook gewoon een hobby nodig waarbij je je gedachten kan verzetten. Maakt toch niet uit dat je in die studiejaren geen topruiter wordt, al is het maar 1 keer per week een uurtje rondhobbelen. Dat 'er even tussenuit zijn' is juist goed voor je, even hoofd leeg en weer een nieuwe week in.

Je kan natuurlijk wel die hobby op een manier invullen die het beste bij je studie past. Een verzorgpony voor een vast aantal dagen is natuurlijk meer "verplichtend" dan een manegelesje op zaterdag.

Soof99
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-19

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 18:21

Bedankt voor alle meedenkende reactie en voor het delen van jullie verhalen!

Een aantal privélessen nemen tussendoor vind ik wel een goed idee! Bij mijn manege kan dat helaas niet. Dus dan moet ik even opzoek gaan :)

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:27

Ik denk dat dat wel goed komt! Het paardrijden verleer je niet zo snel, en je kunt natuurlijk altijd nog een buitenritje tussendoor maken als je het even wat minder druk hebt met je studie. Of na je studie paardrijden weer oppakken voor een jaar waarna je pas een paard koopt (kan je ook nog even sparen met je baan).

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:32

Ik ben ook een paar jaar tussenuit geweest, had enkel meer moeite met balans en het gevoel was weer even wennen. Maar de basis verleer je niet zomaar :D

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:38

Ik rijd nu al anderhalf jaar niet meer. Ik had ook het idee dat ik op de manege niet veel verder meer kwam na 9 jaar en daarnaast ging ik ook op kamers in Antwerpen en Alkmaar voor stages, dus het was niet meer haalbaar om in die les te blijven rijden.
Ik heb tussendoor nog twee keer gereden en ik wist nog precies wat ik moest doen. Het enige nadeel is dat ik het niet meer gewend was en dus vijf dagen spierpijn had erna :+ Maar ik zou me verder geen zorgen maken over dat je het verleert :D

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:26

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij: van m'n 7e tot 17e gereden (recreatief + eigen pony) en toen ging ik uit huis en studeren. Paardje heb ik weggedaan, helemaal voor de studie en het studentenleven gegaan. Nu werk ik een aantal jaar, woon ik weer in buitengebied, ben ik 26 en heb ik weer een paard gekocht. Heb er nu tijd en geld voor en ben blij met mijn goed gevierde studentenleven! Ben nu flink aan het lessen en je gaat al gauw weer verder waar je gebleven bent. Succes! :)

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:33

Paardrijden verleer je echt niet. Mijn vader heeft vroeger heel veel gereden ook op hoger niveau. Toen na de studie gestopt, een jaar of 25-30 later hebben we hem eindelijk weer op een paard gekregen. Heb dat beestje nog nooit zo goed zien lopen xD al was het muntje qua energie van mijn vader wel op na een half uur :P
Het ergste dat gebeurt is dus dat je de conditie niet meer hebt en de spieren niet meer hebt. Maar dat verbeterd ook weer enorm snel.

En anders; zo nu en dan een privéles bij een instructeur die je wel leuk vind? Ik rij nu elke paar maanden op een totaal andere manege een stuk verder op alleen omdat ik hun manier van les geven zo enorm fijn vind! Dit bevalt mij ook enorm goed.

Soof99
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 16:07

Ik heb na jullie fijne advies toch besloten om te stoppen. En soms een privé lesje te nemen!

Ben iig wel gerustgesteld. Bedankt tot nu toe voor het delen van jullie verhalen, adviezen en tips!!!