[VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:05

Jess1989 schreef:
:o Wat een lieve berichtjes weer! Word er een beetje verlegen van, haha... Ik vind het niet meer dan normaal dat je tot het uiterste gaat voor je dieren.

Neemt niet weg dat ik wel HEEL blij ben dat ie nog op 4 benen staat na de financiële injectie die er in is gegaan :D :')


Soms maakt geld toch gelukkig!

Fijn dat het zo goed gaat!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 18:23

Hevonen schreef:
Jess1989 schreef:
:o Wat een lieve berichtjes weer! Word er een beetje verlegen van, haha... Ik vind het niet meer dan normaal dat je tot het uiterste gaat voor je dieren.

Neemt niet weg dat ik wel HEEL blij ben dat ie nog op 4 benen staat na de financiële injectie die er in is gegaan :D :')


Soms maakt geld toch gelukkig!

Fijn dat het zo goed gaat!


In dit geval is dat zeker zo!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 23:39

Lieve bokkers,

Ik ben zó slecht in het bijhouden van topics. Had ik al kunnen weten, want vroeger lukte het ook al niet om een dagboek bij te houden :o

Toch weer even een update vanaf mijn kant...

Het is ongelooflijk, maar waar, na alle ellende was er nog geen einde in zicht. We hebben een hele goede periode gehad, maar deze is op een gegeven moment weer fors omgeslagen. Er kwam een nieuw paard bij op het weiland/in de kudde die Ronny direct claimde. Devyl mocht niet meer bij zijn maatje en Ronny werd 24/7 opgejaagd, weggeduwt, in beweging gehouden, mocht niet eten, mocht niet rusten en mocht niet plassen.

Ronny is direct als een malle gaan afvallen en in een week tijd is hij enorm verslechterd. Hij heeft, door deze situatie, een plas-probleem ontwikkeld. Hij kón gewoon niet meer plassen en moest naar de kliniek, omdat hij zichzelf stond te vergiftigen. In eerste instantie werd er gedacht aan neurologische problemen of één of andere soort kanker en reden we dus naar Utrecht met het idee dat dit dan toch écht het einde was. Ook de dierenarts schatte het somber in en Utrecht had aangegeven er naar te willen kijken, maar weinig hoop te hebben.

Eenmaal daar bleek dat hij gewoon niet kon plassen en heeft hij het nog een aantal dagen volgehouden om dat niet te doen. Hij werd gecatheteriseerd waardoor zijn blaas tot rust kwam en Utrecht is gaan experimenteren met diverse ondergronden. Het blijkt dat meneer uiteindelijk de voorkeur geeft aan het plassen op een bedje van stro. :+

In die jaren ervoor nooit last gehad, maar na dat rot-knol in het weiland wilde meneer absoluut NIET meer buiten plassen, enkel nog op stro. Nouja... daar gaat m'n groepshuisvesting... buiten... :(:) Helaas was er op onze stal geen stal vrij en moest hij dus continue uit de groep gehaald worden om even te plassen en daarna weer terug gezet worden.

In die tijd kregen mijn dochter en ik ook nog een motor ongeluk met een IC-opname tot gevolg (van m'n dochter). Ik kon dus niet eens zelf zorgen dat Ronny kon plassen, maar ben gelukkig goed geholpen door stalgenootjes! Na een week of 4 kon ik weer naar stal en één van de eerste dagen werd ik gebeld door een stalgenoot die volledig in paniek was. Ronny bloedde als een rund uit zijn achterbeen, de hele paddock/uitloop lag vol met bloed en het wilde niet stoppen.

Had die kneus een slagaderlijke bloeding aan het been -O- >;) :roll: Echt... dit kan je in je meest bizarre dromen nog niet verzinnen en tóch gebeurde het 8)7 Dussss... meneer mocht weer 3 weken op rust en kon, gelukkig, terecht in een stal. Hierna heeft ie een stal gehouden en staat hij overdag in de kudde en 's nachts op stal. Dit doet hem echt heel veel goed en hij is lekker rond, glanzend, en happy.

Al met al zijn we er dus nog steeds :') 23 jaar issie inmiddels en zo'n beetje alles al gehad wat ie gehad kan hebben, maar hij huppelt vrolijk door. Ik/wij ook... alleen met een iets lichtere portomonnee :$ _O-

Ohja, met Devyl gaat alles goed trouwens. Geen vuiltje aan de lucht, nog steeds lekker rond en helemaal happy! <3

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 06:25

Wat een vreselijke pech hebben jullie! Ik hoop dat jullie nu een keer kunnen genieten

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:34

Jeeeeetje, hoeveel pech kan een mens (paard) hebben?! Hopelijk komt het allemaal weer goed!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:31

Paarden en pech horen bij elkaar geloof ik...... Maar het gaat dus weer ok? Thanks voor de update!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:19

Ja gelukkig gaat alles nu weer volgens plan. Sterker nog, het zou alleen maar beter moeten worden, want we gaan verhuizen en dan kunnen de paardjes lekker aan huis staan! *\%/* Dus we zitten weer in de stijgende lijn!

Lief dat jullie nog volgen :)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:32

Ah top!!! Ook leuk om ze thuis te hebben, ik heb de mijne jaren bij mijn ouders gehad, super fijn was dat.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:02

Tjonge, jonge, je hebt het ook wel voor je kiezen gekregen met je paarden. Nou maar hopen dat ze het een poosje in goede gezondheid blijven doen.

Als ze straks thuis staan, heb je dan wel mogelijkheden om zo nu en dan eens te sparren met een of meerdere ervaren paarde-eigenaren?

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 10:35

Maflinger_S schreef:
Tjonge, jonge, je hebt het ook wel voor je kiezen gekregen met je paarden. Nou maar hopen dat ze het een poosje in goede gezondheid blijven doen.

Als ze straks thuis staan, heb je dan wel mogelijkheden om zo nu en dan eens te sparren met een of meerdere ervaren paarde-eigenaren?


Sparren als in? Ik heb Bokt natuurlijk :D :o Nee, zonder gekheid. Ik sta nu op een grote stal, 120+ paarden, maar overleg bijzonder weinig met mijn mede stalgenoten. Ik ken m'n paarden en als ik vermoed dat er iets mis is, dan komt gelijk de DA erbij. Mijn lijntje met Utrecht is inmiddels ook behoorlijk kort, dus daar kan ik ook altijd nog mee sparren. :)

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:36

Als je wist wat het was
Maar dan nog een enorm risico en dat voor een paard dat je niet kent .

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 21:29

Al enige tijd hier niet gepost hier, omdat ik een ander topic had aangemaakt waarin ook de paardjes werden belicht. Helaas vandaag verdrietig nieuws wat ik wel met jullie wilde delen, omdat jullie al die tijd zo met ons meegeleefd hebben. Ronny is vandaag ingeslapen...

Wat ons al 3x eerder werd verteld, is nu dan helaas echt waar geworden. We hebben zojuist Ronny in moeten laten slapen...

Ronny had al jaren een beetje een dronkemans-loopje. Hij werd getest op PPID, maar dat was het niet. Verder paste het bij hem en was het goed zo. Dat werd de laatste tijd wel iets erger, maar niets alarmerends. We dachten nog dat hij wellicht een beetje moe/ontregelt was van de verhuizing.
Vandaag stond Ronny ruim 20min. rondjes om zijn as te draaien en kon hij bijna niet meer rechtdoor lopen. Zijn achterhand viel steeds uit balans, waarna hij moeite moest doen om zich te corrigeren. Ook al grazend kon hij niet rechtdoor, maar eigenlijk continue in een cirkel. De dierenarts is erbij gekomen en die heeft weer overlegd met een andere dierenarts. Conclusie: vermoedelijk heeft hij in het verleden al eens een herseninfarct/hersenbloeding gehad met als restverschijnsel dat dronkenmans-loopje en daar zal nu een nieuw infarct/nieuwe bloeding overheen zijn gekomen.

Hij mocht niet meer samen met Devyl staan, want die zou hem uit balans kunnen duwen. Jezhlyn mocht niet meer alleen bij hem zijn, uit angst dat hij op haar zou kunnen vallen. Het risico bestond dat hij zich, d.m.v. een val ernstig zou bezeren of hij zou niet meer overeind komen en uren liggen knokken tegen zichzelf als wij het niet door zouden hebben. Dat alles was niet acceptabel.
Hij was nu nog 'redelijk' en vonden we het eerlijker om het niet tot het uiterste te laten komen. We hebben hem dan ook moeten laten gaan...

Toen Ronny zijn eerste spuitje kreeg werd Devyl he-le-maal hysterisch. Hij had héél goed door wat er aan de hand was. Hij kalmeerde ook pas toen hij bij Ronny mocht komen en kon ruiken. Hij lijkt het nu te accepteren, al roept hij nog steeds af en toe om zijn vriend.
Al met al een verdrietige wending van de dag, behoorlijk onverwacht ook. Gelukkig weten we nu dat Ronny rust heeft, geen pijn meer heeft, en vrij kan galopperen over de groene weides ergens daarboven...

Onderstaand mijn FB-bericht. Die heb ik even openbaar gezet zodat jullie het filmpje kunnen zien van zijn atactische loopje vandaag.
https://www.facebook.com/jess.helling/p ... &ref=notif

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:31

Ach nee, vandaag afscheid genomen van een van je twee leukerds. Moedig besluit als de zaken er zo voor staan maar helemaal niet leuk. Sterkte met het verlies.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 21:33

Maflinger_S schreef:
Ach nee, vandaag afscheid genomen van een van je twee leukerds. Moedig besluit als de zaken er zo voor staan maar helemaal niet leuk. Sterkte met het verlies.


Nee, leuk is het niet en makkelijk ook zeker niet. Maar ik heb ooit eens ergens gelezen: als het voor het baasje tijd is, is het voor het dier meestal te laat.

Dat wilde ik pertinent niet. Hoe beroerd ik me ook voel, hij verdiende beter.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:39

Wat een verdrietig bericht, maar ontzettend knap dat je voor je knapperd gekozen hebt.

Hoe is je dochter eronder? Want het was haar paard, toch?

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 21:42

Rocamor schreef:
Wat een verdrietig bericht, maar ontzettend knap dat je voor je knapperd gekozen hebt.

Hoe is je dochter eronder? Want het was haar paard, toch?


Ja, klopt. Gevoelsmatig wilde ik gelijk het spuitje laten zetten, maar ik heb eerst overleg met haar gehad en bewust niet gezegd wat ik wilde. Heb haar de situatie voorgelegd en ze was echt super dapper toen ze zei dat ze Ronny verder leed wilde besparen. Uiteraard zijn we allemaal kapot van verdriet, maar gelukkig zien we ook allemaal in dat het beter is zo.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:46

Wat naar :( veel sterkte met dit vreselijke verlies

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:48

Dan vind ik jouw dochter een echte paardendame!

Sterkte voor jullie allemaal

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:39

Heel veel sterkte gewenst

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:38

Ach jeetje, wat onwijs verdrietig...en wat dapper. Veel sterkte voor jullie allemaal :knuffel:

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:39

Oh jeetje, wat triest.. Wat ontzettend dapper van je dochter om zo'n mening te vormen. Heel veel sterkte daar!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:23

Oh wat verdrietig! Heel veel sterkte voor jou en je dochter !

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:18

Heel veel sterkte gewenst....

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:33

Wat heb je veel met je paarden meegemaakt, en hard voor ze gevochten.
Ronny heeft in ieder geval nog een paar hele mooie jaren bij jullie meegemaakt.

Heel veel sterkte! :(:)

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:59

Och wat ontzettend naar, maar als ik het filmpje bekijk was het een wijs besluit. Heel veel sterkte!