Samen met je paard van B naar Z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:30

Hefke schreef:
Wie heeft er ervaring met het zelf inrijden en doorrijden van een paard die zelf ook beginner was? Wij hebben 3 jaar geleden en jaarling gekocht. We hebben hem zelf zadelmak gemaakt met behulp van een horsemanship instructrice. Nu willen we hem ook zelf gaan inrijden, maar wij zijn ook maar B-ruiters. Natuurlijk wel alles met hulp van een instructrice vanaf de grond. Is het mogelijk om op deze manier verder te komen en door te groeien naar het Z? Of toch professioneel de knopjes erop laten zetten? Graag hoor ik ervaringen van jullie.


Het is al wel wat jaartjes geleden maar ik heb zelf als 17 jarige een paard gekocht dat zadelmak was en stap, draf en galop linksom en rechtsom kende, in 5 jaar naar de Z-dressuur gereden. Ik was zelf een ruiter die de basis beheerste en op B/L1-niveau bij de pony's had gereden.
Ik ben van mening dat ieder paard dat correct en gezond van lijf en leden is, tot de Z-dressuur kan komen. De ruiter is vaker de belemmerende factor dan het paard.
Goede begeleiding en eerlijk rijden, daarmee bedoel ik: van achter naar voren, naar de hand toe, dan kom je er mits je paard gezond blijft, echt wel.
Succes!

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:09

Elvirawortel schreef:
Ik ben niet zo van de ‘knopjes’. Simpelweg omdat een paard geen knopjes heeft. Als jij de oefeningen van het z beheerst, kun je ze aan je paard leren. Als iemand anders de oefeningen van het z beheerst, kan die ze aan jou paard leren maar betekent niet dat jij ze dan ineens ook kunt omdat er een knopje op je paard zit waar je op drukt voor wat zijgangen of zo. Dus iemand de knopjes erop laten zetten betekent niet dat je dan gelijk hoog in de sport komt. Je moet het vooral zelf kunnen en je paard volgt.
Ik denk wel dat je het als Ruyter iets sneller onder de knie hebt wanneer je op een paard zit dat het al kan en met een goede instructeur op de grond die het vervolgens uit kan leggen. Maar tegen de tijd dat je paard zo volwassen is dat hij de oefeningen echt perfect kan uitvoeren zijn we een aantal jaar verder en ben jij ook een aantal jaar verder. Misschien een idee om les te nemen op een paard die alles kan? En dat een instructeur jou dan wel kan helpen met jouw paard alles aan leren wat jij op dat andere paard geleerd hebt? En misschien een bijrijder die al hoger heeft gereden die je paard een beetje in de moeilijkere oefeningen kan ondersteunen waardoor jullie het samen misschien sneller bereiken? Maar je paard helemaal uit handen geven om de knopjes erop te laten zetten heeft volgens mij dus niet

zoveel zin


Buiten dat... het geeft voor mij ook weinig voldoening! Bedoel, je hebt het zelf niet bereikt. Het proces er naar toe is veelste mooi, interessant!
Daar leer je het meest van, dat had ik zeker niet willen missen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:33

Annekeee schreef:
Elvirawortel schreef:
Ik ben niet zo van de ‘knopjes’. Simpelweg omdat een paard geen knopjes heeft. Als jij de oefeningen van het z beheerst, kun je ze aan je paard leren. Als iemand anders de oefeningen van het z beheerst, kan die ze aan jou paard leren maar betekent niet dat jij ze dan ineens ook kunt omdat er een knopje op je paard zit waar je op drukt voor wat zijgangen of zo. Dus iemand de knopjes erop laten zetten betekent niet dat je dan gelijk hoog in de sport komt. Je moet het vooral zelf kunnen en je paard volgt.
Ik denk wel dat je het als Ruyter iets sneller onder de knie hebt wanneer je op een paard zit dat het al kan en met een goede instructeur op de grond die het vervolgens uit kan leggen. Maar tegen de tijd dat je paard zo volwassen is dat hij de oefeningen echt perfect kan uitvoeren zijn we een aantal jaar verder en ben jij ook een aantal jaar verder. Misschien een idee om les te nemen op een paard die alles kan? En dat een instructeur jou dan wel kan helpen met jouw paard alles aan leren wat jij op dat andere paard geleerd hebt? En misschien een bijrijder die al hoger heeft gereden die je paard een beetje in de moeilijkere oefeningen kan ondersteunen waardoor jullie het samen misschien sneller bereiken? Maar je paard helemaal uit handen geven om de knopjes erop te laten zetten heeft volgens mij dus niet

zoveel zin


Buiten dat... het geeft voor mij ook weinig voldoening! Bedoel, je hebt het zelf niet bereikt. Het proces er naar toe is veelste mooi, interessant!
Daar leer je het meest van, dat had ik zeker niet willen missen.


Dat is natuurlijk onzin. Ook al beheerst het paard de oefeningen, als de ruiter ze niet kan uitvoeren is er geen toverspreuk en HOPPA hij doet het eventjes hoor!

Anoniem

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:52

Nee precies dat bedoel ik. Oefeningen zijn ook geen kunstjes die je een paard leert, maar verschillende voorwaarden die voor elkaar moeten zijn en die dan bij elkaar komen, neem bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts, lengtebuiging en een dragend achterbeen, dat zijn geen kunstjes maar dingen waar je in de training aan werkt en als die dan voor elkaar zijn en je combineert ze krijg je een schouderbinnenwaarts waar je dan weer aan moet blijven verbeteren waardoor de voorwaarden nog beter voor elkaar komen zodat je op een gegeven moment aan de volgende oefening toe bent. Er zijn dus voorwaarden nodig om oefeningen uit te voeren maar die oefening creeert ook weer nieuwe voorwaarden voor de volgende oefening

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:07

Ik las eens de tekst, de meeste kopen het liefst een paard van 10.000 en betalen 1.000 aan lessen terwijl het soms beter is een paard van 1.000 te kopen en 10.000 aan lessen uit te geven.

Kort gezegd, goede begeleiding is vaak vele malen belangrijker dan een mega gaaf bewegend paard.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:54

DatBenIkNou schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Ook al beheerst het paard de oefeningen, als de ruiter ze niet kan uitvoeren is er geen toverspreuk en HOPPA hij doet het eventjes hoor!


Pardon?
Volgens mij schrijf ik HEEL DUIDELIJK ‘ik vind!’
Jij mag daar een andere mening over hebben.


Het klopt dat een ‘groene’ ruiter niet eventjes ‘het knopje’ in drukt en het paard het maar doet. Maar ik vind zelf opleiden veel interessanter en leuker.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:48

Een paard dat alles al eens gedaan heeft narijden vraagt inderdaad ook oefening en ruitergevoel. Maar het voordeel van zelf opleiden is dat je zelf beter begrijpt waarom iets soms fout gaat en je kunt teruggrijpen op je ervaring van het opleiden. Je hebt alle fases doorlopen, dus het is makkelijker om een probleem te herleiden naar een eerdere fase en daardoor op te lossen. Dat vind ik echt een enorm voordeel en die ervaring neem je altijd mee. Het is zeker niet makkelijk om een paard na te rijden, maar ook zeker niet moeilijker dan een paard zelf opleiden.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:58

Annekeee schreef:
DatBenIkNou schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Ook al beheerst het paard de oefeningen, als de ruiter ze niet kan uitvoeren is er geen toverspreuk en HOPPA hij doet het eventjes hoor!


Pardon?
Volgens mij schrijf ik HEEL DUIDELIJK ‘ik vind!’
Jij mag daar een andere mening over hebben.


Het klopt dat een ‘groene’ ruiter niet eventjes ‘het knopje’ in drukt en het paard het maar doet. Maar ik vind zelf opleiden veel interessanter en leuker.



Oh pardon: ik VIND dat natuurlijk onzin.

Hefke
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 14:06

Dank jullie wel allemaal. We hebben besloten om het zelf te gaan proberen, natuurlijk met hulp vanaf de grond. Mochten we vastlopen kunnen we altijd een meer ervaren ruiter een paar keer laten rijden.

Anoniem

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:27

Super! Veel plezier en succes!
En verwacht niet altijd dat je omdat je geen z gereden hebt, een minder goede ruiter bent en dus minder goed je paard kan opleiden. Rijden genoeg prutsers in het z, en ik ken genoeg mensen met ontzettend veel talent die helemaal geen wedstrijden rijden.
Het is ook een kwestie van geluk hebben, je kunt toevallig een heel goed paard tegen komen en een goede baan hebben zodat je makkelijk op wedstrijd kan en makkelijk les kan nemen. In minder ideale omstandigheden is het moeilijker om het z te bereiken maar heb je misschien niet minder veel talent

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:47

Leuk, veel succes en plezier!
Gewoon goede begeleiding erbij houden en in kleine stapjes werken zodat het voor jullie beide bij te benen is.
En verder vooral zorgen dat het leuk blijft en jullie er beide plezier aan beleven!

Ik heb mijn huidige paard als 7 maanden oud veulen gekocht.
Ik had met mijn eerste paard wel M2 gereden en met wat paarden van anderen L2, dus al wel wat ervaring.
Zelf vind ik de weg van het opbouwen en samen leren gewoon heel erg leuk.
Toen hij bijna 7 was ben ik toch maar gaan starten om te kijken hoe dat zou gaan.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en hebben we de punten om Z1 te starten. Voor beide weer een nieuwe fase waar we rustig naar toe werken!