Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-19 16:33

Wauw! Leuk dat het topic actief is en blijft!!

Ik ga vanavond als ik meer tijd heb even een update geven. Ik heb in ieder geval een foto om te delen waar je weer verschil ziet:


Afbeelding


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:29

Wauw op deze foto lijkt hij niet meer erg dik, maar gewoon een zwaarder type paard ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

MissYvette4u

Berichten: 2981
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:54

linda2008 schreef:
Yvette, daar kan ik echt kort over zijn... onbeperkt hooi!
In het voorjaar gaan ze bij mij allemaal het gras op, word opgebouwd en ook weer afgebouwd als ze naar de keuring moeten. Als ze 24/7 op het gras staan, krijgen ze geen hooi. Maar als ze op een schrale wei staan, of op de paddock ofzo dan krijgen ze onbeperkt hooi. Ik voer zelfs vetter voordroog. Omdat ik gemerkt heb dat ze écht minder gaan “hamsteren” als ze het altijd ter beschikking hebben. Maar in showseizoen bied ik wel meer beweging én meer vervangende maaltijden om ze langer bezig te houden (pulp en lucerne zijn voor mij onmisbaar.)
Zelfs met strookbegrazing zou ik oppassen als ze echt te dik zijn.... gras is gewoon echt dikmaker nr1.... als haar eczeem ook nog eens word aangewakkerd door het gras kun je ook denken aan teveel eiwitrijk voeding. Als ze gevoelig zijn voor eiwitten kunnen ze daar ook jeuk van krijgen.

Dank je wel Linda!
Ik heb ook sterk het vermoeden dat het gras overvol met eiwitten zit. Het is koeiengras, en bemest met koeienmest. Ik heb besloten dat mn paarden niet meer op de wei komen de komende maanden ;( en dan gaan we over op onbeperkt hooi +:)+
Hoeveel van de pulp en lucerne zou ze mogen hebben? Kan het ook grasbrok ipv pulp en lucerne zijn?

Ongelooflijk dat gras zo'n dikmaker is :oo had ik echt niet verwacht!

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 22:22

Ik beloof dat ik morgen op jullie allemaal ga reageren! Ik had drukke avonden dus ga nu lekker onder de wol en zal morgen uitgebreid een reactie geven!

linda2008

Berichten: 4248
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:04

Yvette, mijn ervaring is dat een brok toch veel sneller naar binnen geschranst word, terwijl je juist wil dat ze rustig gaan eten. Ik begin vaak met lucerne. Gewoon een handje gemengd door wat je nu voert aan brokjes. Dat is makkelijker voor jezelf en voor je pony smakelijker dan pulp.
(Persoonlijk voer ik lucerne van subli, die heeft grovere structuur waardoor ze er langer mee doen, is betaalbaar en er zit geen melasse in)

Pulp is wat lastiger, ik begin ik altijd met een kwart schepje, dat moet je aanmaken met een flinke hoeveelheid water en laten weken!! (Let op, pulp droog voeren is gevaarlijk! Het zet enorm uit als het in aanraking komt met vocht.)
Hoe veel water er bij moet is afhankelijk van het merk, maar staat meestal wel op de zak.
En pulp is ook iets wat ze moeten leren eten... vinden het niet zo lekker als brokjes, gewoon blijven aanbieden dan krijgen ze het vanzelf door ;)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:43

Vandaag met een bagageweger (Action, 2 euri nog wat) er achter gekomen dat een 'plak' 26kg weegt...
Er vanuit gaande dat onze paarden 800+550 ongeveer wegen, en dan 1-1.5% lichaamsgewicht aan hooi mogen hebben... da's maar 14-20kg. Met een plak moeten ze het dus kunnen redden.
Toch maar even werk van gemaakt met hooizakken om ook in de 2e bak te slowfeeden. Onze voerbakken hebben ogen met een stalen frame er in waar een net over gespannen zit. 1 van onze bakken had dat al, maar waren wat lui geweest om er echt werk van te maken om de 2e ook zo'n net te geven.
Sta je toch van te kijken wat je er dus eigenlijk in stopt he.

Gisteren ook even uitgebreid met voervergelijk zitten spelen. Ze krijgen bij ons geen krachtvoer, maar iets hebben om ze wel een routine te geven en samen te leren eten is wel handig. Ze krijgen dus elke avond een emmertje met om de dag of twee wortelen of een wortel en een klein handje mineralenbikkel van Subli. Die gaat nu over op de dieetvariant van Subli, aangezien die toch substantieel lager zit in suiker en zetmeel.

Hebben jullie het ook zo moeilijk om wat met die dieren te doen? Wij staan 24/7 buiten, krijg mezelf echt niet overtuigd om in de koude miezer op een zeiknat beest te gaan zitten -O-

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 20:36

@caitlin_K wauw dante ziet er super uit, ze kijkt ook zo happy!! Ze ziet er ook actief uit tijdens het longeren.

@MissYvette4u, heb je de azijn al geprobeerd? Ben ik wel benieuwd naar! Wat een goede beslissing betreft het niet meer continu op de wei! Koeienweides zijn funest, daardoor is duke ook zo dik geworden!

@Faitherr wauw, wat heb je dat knap gedaan, ziet er heel mooi uit nu! Ik probeer ook veel af te wisselen tussen grondwerk, plezier maken en rijden! Heb je ook doelen betreft het rijden? Hoeveel is ze in totaal afgevallen?

@Hoppit, merk je ook dat ze relaxter zijn, en afvallen? Ben ik benieuwd naar! Ik vind het enorm lastig om te bedenken wat nu het beste is qua voer en weidegang. Blijft toch proberen wat het beste is.

@Mer1980 dankjewel! Hij komt er steeds beter uit te zien!

@linda2008, ik hoor vaker dat lucerne goed/beter is dan muesli om te voeren vanwege de suikers. Klopt dit?

Duke gaat erg goed! Hij zit goed in zijn vel heb ik het idee. Overmorgen komt de paardenfluisteraar en ben erg benieuwd wat zij gaat zeggen. 2 weken terug is duke ingeënt. Was ook al een jaar niet gebeurd kwamen we achter. Dus binnenkort voor de 2e keer de prik. Hij zit steeds beter in zijn vel. Binnenkort ga ik toch weer zijn voerschema bekijken en kijken wat ik kan aanpassen!

linda2008

Berichten: 4248
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:32

Buffelduke, ligt er aan wat je wilt bereiken met je voer. Er zal minder suiker in zitten maar het is slecht te vergelijken gezien lucerne ruwvoer is en muesli krachtvoer ;)

Hoppit, whaha herkenbaar! Mijn paarden hebben allemaal vakantie :P (ook wegens overgang nieuwe baan, maar het weer helpt ook niet mee ;) )

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:18

Wat een leuk topic :) leuk om jullie paarden zo te kunnen volgen :)

Ik wil een Duke-topic :D supercool al die Dukes :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MissYvette4u

Berichten: 2981
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:20

Buffelduke schreef:
@MissYvette4u, heb je de azijn al geprobeerd? Ben ik wel benieuwd naar! Wat een goede beslissing betreft het niet meer continu op de wei! Koeienweides zijn funest, daardoor is duke ook zo dik geworden!

Nee nog steeds niet :n ik wil niet te veel tegelijk invoeren. Anders zie ik resultaat en weet ik niet waarvoor :roll: mun perdjes staan nu 24/7 in de paddock en bak, en krijgen onbeperkt hooi :)) het Mini Paard doet het goed ze was gister heel vrolijk en gaf zelfs een showtje weg :)F dussss grasloos doet haar goed *\o/*

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:56

Door het slechte weer weinig gedaan en dus ook weinig verschil maar ze zit heerlijk in dr velletje op het moment dus het is prima zo
2 maanden geleden Afbeelding
vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Maar wat een verschrikkelijk weer om te trainen zeg met een buitenbak. En in het bos/op de veluwe was het ook niet te doen met al die regen. Vandaag een heerlijk ritje gemaakt, conditie toch wel wat minder geworden maar dat komt wel weer

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 19:18

@linda2000 makes sense! Ik heb hem nu op pavo vital + muesli. Hij krijgt rond half 3 muesli en 's avonds als ik er ben rond half 8 krijgt hij de pavo vital. Ik las dat veel paarden pavo vital niet lekker vinden dus ik vreesde er een klein beetje voor maar hij eet het gelukkig met alle liefde en plezier op. Daar ben ik erg blij om! Ben benieuwd hoe het over een maand gaat en of het effect heeft.

@avalanche81 mee eens! Dukes zijn zeker heel leuk *\o/*

@limilou je kan zeker al weer verbetering zien! Voor mijn gevoel vooral in het iets minder hangbuikje en dunnere nek. Je zadel lijkt me heerlijk zitten trouwens!

Duke gaat erg goed. Afgelopen weekend heeft hij voor het eerst onder het zadel gegaloppeerd. Hij vond het moeilijk maar deed erg zijn best. Hij heeft 2 keer gebokt en daarna viel het kwartje en kon hij een rondje galopperen. Erg fijn!
Ook is de paardenfluisteraar geweest. Ik merkte zelf dat ik hier wel baat bij heb gehad. Zij vertelde een aantal zaken waardoor wel bevestigd is voor mij dat ze het niet uit haar duim zuigt. Hoe ze het wel doet maakt me ook niet veel uit, het belangrijkste vind ik dat ik er wat aan heb. Op welke manier dan ook. Ik weet nu dat hij mij 100% vertrouwd en dat hij soms dingen doet omdat hij het moeilijk vindt, zijn lijf niet altijd meewerkt. 8 jaar lang leve de lol in een weiland heeft ervoor gezorgd dat hij net zo flexibel is als een plank. Waardoor buigen voor hem heel lastig is en hij van voor niet weet wat er achter gebeurd.

We zijn hierdoor nou bezig met oefeningen om hem flexibel te maken. Zowel onder het zadel als grondwerk. Ik vind het belangrijk dat hij ook de oefeningen op de grond kan. Daar begint immers alles mee. Ook moest ik hem gaan opvoeden vanaf het begin. Omdat hij dit ook niet kent, wat ook al veel verklaart. Ik hoop dat we op deze manier verder kunnen gaan want het heeft zeker effect merk ik.

Ik zal binnenkort een foto maken om weer een vergelijking te doen. Vergelijking van jullie zien motiveert mij ook weer enorm! Hopelijk kunnen we elkaar op deze manier blijven motiveren!

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 17:04

Hoe gaat het met iedereen in dit topic?

Ik dacht laat ik eens een update plaatsen! Duke heb ik afgelopen week weer gemeten. We zijn begonnen op 813 kilo en zitten nu op 786. Al heel wat beter dus! Het klinkt als heel veel maar een deel zal daarvan ook gasophoping geweest zijn waardoor het meetlint een wellicht hoger gewicht aangaf dan wat het daadwerkelijk is. Al ben ik blijer met hoe hij er nu uit ziet.

Helaas is hij erg schrikkerig en bang met deze harde wind. Dat vind ik erg lastig en zelfs gevaarlijk worden omdat hij dan gericht begint te trappen en gaat rennen uit angst. De galop zit er bijna op. Alleen moet het kwartje nog vallen dat hij dat moet doen als ik het zeg. En niet dat hij mag beslissen of hij wel of niet aanspringt als ik de been- + stemhulp geef. Hopelijk is de harde wind gauw over en leert hij in de loop van de tijd dat het niet eng is. Soms vind ik het erg lastig om hem dingen aan of af te leren omdat hij al 8 is. Een aantal gewoontes zijn er uiteraard moeilijk uit te krijgen.

Ben erg benieuwd hoe het bij jullie gaat!

Een foto van duke nu:

Afbeelding

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:08

Heb de rest van het topic nog niet gelezen dus misschien is het al eens gezegd. Maar let op met 0% suiker, dat is een addertje onder het gras. Zetmeel wordt net zo goed omgezet in suiker en "suiker" vrije muesli's of vitaminebrokjes bevat juist vaak veel zetmeel ter compensatie.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:12

Lint zit er net voor, maar de mijnese wordt strakker :)
Afbeelding

voor ons sinds bijna 2j in het rijden ook een openbaring: galop in de bak is weer een optie aan het worden! Singel kon ook 2 gaatjes strakker, dus ik heb het gevoel dat er wat spek naar spier aan het gaan is :)

Hier ook windkracht waai-maar-van-je-knol, dus dit gebeurde tijdens het rijden :') Ze staan 24/7 buiten en het regende niet, dus ik ben er gewoon opgeklommen. Als ze niet gereden worden staan ze ook naar flapperende hooibalen te kijken.
Afbeelding

Ben nu alleen aan het vogelen waar mogelijk het jeuken opeens vandaan komt...

Duke ziet er al strakker uit! En ach, de mijne is 10 en ben ik weer vanaf basis begonnen, de andere is 8 en volledig onbeleerd :P

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 17:47

Unbeatable schreef:
Heb de rest van het topic nog niet gelezen dus misschien is het al eens gezegd. Maar let op met 0% suiker, dat is een addertje onder het gras. Zetmeel wordt net zo goed omgezet in suiker en "suiker" vrije muesli's of vitaminebrokjes bevat juist vaak veel zetmeel ter compensatie.


Bedankt! Ik zal eens naar de ingrediënten kijken en dit in de gaten houden. Dank voor je tip!!

@hoppit wauw ziet er ook al zeker beter uit! Heb jij de manen kort vanwege eczeem? Duke heeft sinds zijn vitaminebrok ook minder jeuk bij zijn sokken (gecheckt, geen mijt of mok). Hij heeft echt minder last en is stabieler qua gedrag (tenzij het dit soort weer is, of donker ‘s avonds).

Galop vind ik ook echt nog lastig. Hij vertikt het om te galopperen als ik erop zit. Hoe erg ik mijn best ook doe. Schijnbaar accepteert hij nog niet helemaal dat ik hem dingen ‘opleg’. Puntje van aandacht!

Tja, duke was ook 8 en onbeleerd, maar ook niet opgevoed. Juist dat niet opgevoede maakt dat ik echt tegen dingen aanloop. Gelukkig heb ik fijne, goede instructie/begeleiding

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:38

Buffelduke schreef:
@hoppit wauw ziet er ook al zeker beter uit! Heb jij de manen kort vanwege eczeem?

Galop vind ik ook echt nog lastig. Hij vertikt het om te galopperen als ik erop zit. Hoe erg ik mijn best ook doe. Schijnbaar accepteert hij nog niet helemaal dat ik hem dingen ‘opleg’. Puntje van aandacht!

Tja, duke was ook 8 en onbeleerd, maar ook niet opgevoed. Juist dat niet opgevoede maakt dat ik echt tegen dingen aanloop. Gelukkig heb ik fijne, goede instructie/begeleiding


Nope, ik vind een boog gewoon stoer. Af en toe laat ik ze een keer uitgroeien als een van onze kennissen paardenmanen nodig heeft (wij zitten in het historisch gebeuren he :P). Vind het echt spuuglelijk als 'k 't weer een keer zo lang mogelijk moet laten worden :')

Bij ons zal gewicht/werklust echt ook meegespeeld hebben, maar bij ons ook vnl dat ik enorm scheef zit als ruiter. Ik ben daarvoor met CR bezig en ook overgeschakeld naar een voor mij beter zittend zadel met andere beugelophaging -> wereld van verschil.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 18:48

Haha, duke zijn manen zijn ook kort maar dat is omdat ik ze zo lelijk vond _O- nu laat ik ze weer gelijkmatig recht worden.

Mag ik vragen welk zadel jij dan hebt? Ik heb scoliose en best wel heftige hypermobiliteit (vandaar ook meer angstig als duke schrikkerig is, mijn lichaam rammelt aan alle kanten). Ik zit ook scheef en hang meer naar links. Ben benieuwd welke jij hebt!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:32

Een Trekker True Talent :) beugelriemen op de achterste haak en tadah ik zit opeens fatsoenlijk. Erg fijn zadeltje dat wonderbaarlijk meteen recht bleef liggen op mijn tonnetje zonder schoft. De singelophanging is beter voor ronde typjes. Ik heb ook nog een FRA Courville die héérlijk zit, maar mij in stoelzit zet en ik schuif hopeloos naar rechts, waardoor ik links inknik. Sinds de Trekker moet ik zelf minder overcompenseren met als gevolg stabieler en rechter zitten. En dus ook minder gedoe met galop nu :D

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:53

Ah, de Duke ziet er goed uit!

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-19 10:54

Hallo allemaal,

Er was even lange tijd radiostilte maar ik wil graag weer een update met jullie delen!

De laatste tijd gaat het niet zo goed tussen Duke en mij. Ik ben er 2 keer afgevallen en hij heeft mij uit het niets getrapt op mijn heup. Er is ergens een miscommunicatie en wellicht dat hij me toch iets wil duidelijk maken. Ik heb besloten om even niet meer te rijden. Eerst de grond weer goed bevestigen en daarna pas weer rijden. Ook zal er binnenkort een osteopaat komen omdat ik denk dat hij toch ergens vastzit in zijn lichaam en daardoor ineens zo heftig reageert.

Mede doordat ik zelf een scheurtje in mijn schouder heb, leek het me beter even rustig aan te doen. Duke wil erg graag dominant zijn en probeert dit ook gerust uit. Dit komt voort uit 2 dingen: 1. Hij heeft 8 jaar lang vakantie gevierd zonder manieren, lang leve de lol. 2. Hij is vrij lang hengst geweest. Daarnaast weet ik van mijzelf dat ik onzeker kan zijn en dit kan overbrengen op hem.

De laatste tijd probeer ik heel goed duidelijk te maken dat ik de baas ben, en hij lijkt het enigszins te beginnen respecteren. Waar hij me eerst nog probeerde te trappen als we richting het bos liepen en continu een spelletje ik ben de baas deed hoef ik hem nu maar 1, maximaal 2 keer te corrigeren en loopt hij netjes relaxed achter mij. Het zal een lange weg worden maar ik leer er veel van en hopelijk gaat het nu weer de goede kant op. Het bezoekje van de osteo gaat hopelijk ook veel goed doen.

Ook heeft hij een nieuw zadel gekregen. Het staat prachtig en hij loopt er zichtbaar gelukkiger onder. Ook is hij nog steeds aan het afvallen. Alleen zijn buik mag wat mij betreft nog wel iets minder. Dan is hij op streefgewicht.

Zijn zadel, lag hier iets te ver naar voren:

Afbeelding

Hoe hij er nu uitziet:


Afbeelding

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:49

Hmm ik heb volgens mij echt de merrie-versie van Duke :') Wij ook regelmatig issues. Met het verharen en waarschijnlijk daarbij horende jeuk was er geen greintje respect meer. Waar je ook ging, kreeg je een dikke reet in je gezicht. Verkocht je haar een klap met de mestvork, dan kwam ze gewoon nog 3 stappen dichter bij je. Ben even weer wat respect gaan opeisen door met een kort zweepje in de hand te gaan mesten.
Zijn toch karakters die pony's...

Bij ons gaat het afvallen maar heel traag, merk wel meer ruimte op de singel en galop lijkt (ook door goede les) eindelijk wat te lukken. Vnl nog wel als drafontwijkend gedrag, maar met galop ben ik ook blij.
We geven nu het hooi enkel nog maar in HayPlay ballen. Eerst op de wei, maar nu die ballen in de slowfeeder bakken, 2 per bak. Zodat ze er hopelijk wat langer mee bezig zijn. Nu dag 2, dus hopelijk zien we over een tijdje resultaat. Als het weer betert en de weides zijn geïnjecteerd is het de bedoeling dat ze weer over gaan op puur weidegang zonder hooi.

Benieuwd of onze weide-indeling/management zijn vruchten gaat afwerken.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-19 20:09

Dat zou best kunnen! Heb hiervoor een Haflinger merrie gehad die ook zulke kunstjes kon uithalen. Wellicht toch dat Haflinger gedrag. Niet zo gauw onder de indruk en de grens nemen tot waar wij hem geven en wellicht nog even een half hoefje extra proberen. Vind dat soms erg lastig maar hierdoor leer ik zelf heel goed grenzen aangeven.

Ben benieuwd hoe het gaat! Wellicht heb ik het al eerder gevraagd, maar doe je tijdens de 24/7 weidegang ook een graasmasker om? Dat kan ook al veel schelen. Voor duke werkt weidegang niet dus die zal niet meer zo gauw op een volle wei komen. Die staat de hele dag op een paddock van zo’n 30 bij 15 ongeveer. Kan die lekker rennen. Er staan maar een aantal grassprieten dus daar kan hij niet zo zijn voldoening uithalen. Hij krijgt dan 4x per dag hooi. Werkt ideaal. Jouw idee met het hooi klinkt ook goed zo. Hopelijk gaat het werken! Zou fijn zijn!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:18

Onze paardjes staan op een paddock die over gaat in een smal stuk (12mx70m) wei dat over de lengte is opgedeeld. De daarop aansluitende wei hebben we zo ingedeeld dat het 10 10mx20m vlakken zijn met een 5m breed pad er rond. Ze staan dus met name op 'pad' wat dus ook grotendeels kaal/kort gaat zijn. Van de vlakken willen we strooksgewijs werken tot er een vlak open kan aan 2 kanten, zodat er een andere looproute is. We hebben tot november zo ingedeeld dat ze bv een S moeten lopen om tot bij de paddock te komen. Erg tof als ze van achter het veld komen aandenderen :D hebben ze in ieder geval weer een paar honderd meter gegaloppeerd XD

Maar het gaat idd even kijken worden of dat niet té is. Wil zelf liever geen halsters en dergelijken op de wei, graasmaskers passen in dat rijtje. Maar wat moet, moet. We gaan het zien. Is onze eerste zomer op deze stal.
Voor de rest is alles redelijk doe-het-zelf-principe, prachtige vrije stal, maar helaas dus geen voerservice. Je krijgt voldoende land per paard zodat je in de zomer niet hoeft bij te voeren.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 22:20

Klinkt goed Hoppit! Supergoed dat je zo met weide management bezig bent. Lijkt me heerlijk om ze dan zo lekker aan zien komen galopperen. Voelt vast als een mini aardbeving :H

Snap dat je geen halsters wilt, die van ons hebben dat verplicht (regels van de stal) maar liefst heb ik ook zonder. Mochten ze jeuk aan hun hoofd zitten en ze blijven haken met hun achterbeen dan kunnen ze maar zo een spier/pees volledig scheuren wat bijna niet meer goedkomt.

Fijn dat je dan niet hoeft bijvoeren. Weet je ook zeker dat het niet meteen té wordt. En dat ze door die S vorm toch aan hun beweging komen ondanks dat er veel gras is. Hopelijk gaat het werken voor je paard! Ben erg benieuwd.


Gisteren heb ik een parelli instructrice laten komen bij Duke. Zij kent Duke al zijn hele leven en Duke is ook bekend met het principe. Erg bijzonder om duke zo te zien veranderen. Dat je respect kan krijgen zonder het paard ook maar aan te raken. Ze gaat me les geven dus hopelijk heb ik er ook baat bij en worden Duke en ik weer een team. We zijn nu meer het idee van collega's dan maatjes, hopelijk kunnen we weer richting de maatjes gaan werken. Want ik zou zo blij zijn als hij weer mijn maatje wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Taucha, Vagabondo en 2 bezoekers