de maand december

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:31

Mijn opa vertelde me....

We zaten samen aan het ontbijt, en mijn opa keek me met een enigszins droevige blik aan.

'Weet je wat ik niet begrijp? De maand december is een hele mooie maand, een feestmaand, voor heel veel mensen zelfs een heilige maand. We zoeken elkaar op, we zijn milder gestemd. Gedurende deze maand gaat men meer en meer op zoek naar zachtheid en warmte bij elkaar. Een sfeer om van te genieten! Het feest van het licht! Maar dan eindigt de maand in een explosie van geweld!? Hysterisch dronken mensen gaan zich, van het ene in het andere moment, te buiten aan knallend vuurwerk. Met als gevolg vele verwondingen, vele vechtpartijen en branden, een zwaar gestreste dierenwereld en weer extra luchtvervuiling. Hoe kan zo een mooie maand zo ontzettend gewelddadig afgesloten worden? Hoe kan dit?'

Ik keek hem nogal blanco aan, ...ik had geen antwoord.

'Ik begrijp het ook niet, het contrast is ongekend groot... Ik zie bijvoorbeeld elk jaar de diepe stress bij paarden, als gevolg van de explosies om middernacht, met lede ogen aan. Je staat zo machteloos...'

'Inderdaad, neem nou de paarden. De impact op paarden is vele malen groter dan de mate van stress die we bij paarden kunnen waarnemen. Men heeft geen idee wat er in een paard omgaat, welke ellende het moet doorstaan, met alle gevolgen van dien. Bij paarden speelt namelijk een diep trauma uit het verleden op. Vroeger gebruikten wij onze paarden in oorlogen. Tijdens zo een veldslag knalde het alom, en werden heel veel paarden in het oorlogsgeweld vermoord...'

We waren allebei even stil... En met een klein stemmetje zei ik,

'Over reïncarnatie gesproken...'

Mijn opa vervolgde,

'We kunnen het ook niet weten, en, ...helaas, ...we kijken er liever langs heen. Maar, ...wat doen we wel? Wat doen we nu, wat kunnen we doen om het voor onze paarden te verzachten. Om zo goed als mogelijk door de jaarwisseling heen te komen. Wat doet iedere paardenvriend?'

Met deze vraag eindigde ons gesprek...

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.


Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 19:49

Geen echte paardenvrienden hier?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Re: de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:57

En wat wil je nu precies met dit topic? :?

'Don't let the world change your smile, let your smile change the world' [o]
F14+3
F15+0

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 20:05

De vraag is toch helder?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.


Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:31

Eigenlijk vind ik de vraag niet zo duidelijk, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Het gesprek gaat van vuurwerk afsteken op oudjaarsdag naar paarden die in oorlogen omkwamen, naar iets met reïncarnatie? Ik vind het inderdaad heel erg naar voor alle dieren dat er vuurwerk wordt afgestoken, maar helaas bestaat niet de hele wereld uit alleen maar dierenliefhebbers, en zijn er mensen die wel genieten van het vuurwerk, want het kan ook heel erg mooi zijn. Ik denk eigenlijk dat daar altijd wel discussie over kan blijven bestaan.
Verder vind ik het ook heel erg dat er paarden omgekomen zijn in oorlogen, en de angst die deze dieren gehad moeten hebben is niet te bevatten, maar ik vind het erg belangrijk om daarbij niet te vergeten dat deze oorlogen ook heel erg veel mensen van hun levens beroofd hebben. Ook lopen er heel erg veel mensen met allerlei trauma's van deze afschuwelijke gebeurtenissen. Dus om het dan alleen over de paarden te hebben vind ik wat eenzijdig.
Verder snap ik niet zo goed wat reïncarnatie er mee te maken heeft, maar toelichten mag natuurlijk altijd :).

Oudjaarsdag met vuurwerk zal denk ik zeker de komende jaren nog wel even zo blijven, dus dan proberen om het toch maar zo goed mogelijk uit te houden te maken voor onze dieren :), want zij kunnen er inderdaad niks aan doen dat we vuurwerk afsteken, en zij snappen er natuurlijk ook niks van.

'Don't let the world change your smile, let your smile change the world' [o]
F14+3
F15+0

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 12:49

Dankjewel voor je uitgebreide reacties!

Het is inderdaad heel erg wat wij mensen tijdens oorlogen ondergaan en de hoeveelheid trauma's die wij daarbij oplopen. Wat dat betreft zijn wij mensen bijzonder hardleers! 'L'histoire se repete' Gezien alle oorlogen die nu woeden en nieuwe oorlogen waarmee gedreigd wordt. Het is ronduit afschuwelijk. Wij kiezen onze leiders, ...die voor oorlog kiezen!? Hebben wij zo een grote behoefte aan geweld??? Hetgeen zich ook uitdrukt in het geweld tijdens de oudejaarswisseling????

Wij leven hier in Nederland in betrekkelijke, maar wel, vrede. En toch, ....willen we dat knallend geweld!? Vanwaar die agressieve behoefte?

Wij, hier op Bokt, zijn paarden liefhebbers. Dan rijst de vraag, houden we meer van onze behoefte aan geweld, lees vuurwerk, of ...houden we meer van vrede. Vrede voor onze omgeving, voor de hele dierenwereld, geen extra vervuiling. Vandaar de vraag, waar is de ECHTE dierenliefhebber / paarden liefhebber? Wat doet hij of doet hij niet? :o

Marieke_963
Voor het begrip reïncarnatie gerelateerd aan trauma en wat ik daarmee zou kunnen bedoelen, zou ik zeggen, lees mijn verhaal 'kijk uit wat je wenst, je zal het maar krijgen.' (UK)

Nogmaals, dank voor je reactie!

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:04

Citaat:
Bij paarden speelt namelijk een diep trauma uit het verleden op. Vroeger gebruikten wij onze paarden in oorlogen. Tijdens zo een veldslag knalde het alom, en werden heel veel paarden in het oorlogsgeweld vermoord...'

Ehhh dit snap ik niet helemaal?!

Mijn paarden hebben geen oorlog meegemaakt en daar geen trauma aan overgehouden.
Ik heb al heel lang paarden, maar geen van hen heeft een trauma van een oorlog meegemaakt.
Alleen de eerste dag (als mensen gaan afschieten) zijn ze wat kijkerig; niet in paniek, maar eerder... hee wat is er nu weer.
Daarna kijken ze nergens meer van op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 13:27

Brainless schreef:
Citaat:
Bij paarden speelt namelijk een diep trauma uit het verleden op. Vroeger gebruikten wij onze paarden in oorlogen. Tijdens zo een veldslag knalde het alom, en werden heel veel paarden in het oorlogsgeweld vermoord...'

Ehhh dit snap ik niet helemaal?!

Mijn paarden hebben geen oorlog meegemaakt en daar geen trauma aan overgehouden.
Ik heb al heel lang paarden, maar geen van hen heeft een trauma van een oorlog meegemaakt.
Alleen de eerste dag (als mensen gaan afschieten) zijn ze wat kijkerig; niet in paniek, maar eerder... hee wat is er nu weer.
Daarna kijken ze nergens meer van op.


Wees blij! Voor deze paarden geen issue kennelijk.

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:28

Mijn vraag is eigenlijk... welke paarden, die nu leven, hebben wel de oorlog meegemaakt?
Die hebben daar toch geen trauma mee opgelopen?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:37

:') serieus..wat een gezanik weer.

Ik heb en paarden en geniet van wat geknal...gespleten persoonlijkheid?

Sorry, maar ik vind het zwaar over gedramatiseerd.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 13:39

Dat weet ik niet, welke paarden! Maar er zijn paarden die wel een oorlog hebben meegemaakt, vervolgens als paard weer gereïncarneerd zijn, en dan 'onverklaarbaar' panisch reageren op ontploffingsgeluiden. Mijn eigen paard is bijvoorbeeld niet aanspreekbaar als er colonnes mensen voorbijtrekken. God weet welk diep trauma daar achter zit? Marcherende soldaten wellicht.....?

Deze visie / dit perspectief heb ik geïllustreerd in mijn verhaal, 'kijk uit wat je wenst, je zal het maar krijgen.'(UK)

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 13:40

Sunnda schreef:
:') serieus..wat een gezanik weer.

Ik heb en paarden en geniet van wat geknal...gespleten persoonlijkheid?

Sorry, maar ik vind het zwaar over gedramatiseerd.



Nee hoor, niet gespleten, wel egocentrisch wellicht? :D

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:41

Gaat het goed met je TO? Je komt erg vaag over.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:42

Marin_ka3 schreef:
Sunnda schreef:
:') serieus..wat een gezanik weer.

Ik heb en paarden en geniet van wat geknal...gespleten persoonlijkheid?

Sorry, maar ik vind het zwaar over gedramatiseerd.



Nee hoor, niet gespleten, wel egocentrisch wellicht? :D


Dat je zelf egocentrisch bent bedoel je?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 13:42

Nabster schreef:
Gaat het goed met je TO? Je komt erg vaag over.



met mij wel... _O- _O- _O-

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:46

Marin_ka3 schreef:
Nabster schreef:
Gaat het goed met je TO? Je komt erg vaag over.



met mij wel... _O- _O- _O-


Je komt niet erg sympathiek over in elk geval. Wat wil je nu precies met je topic? Praten over je geloof in reïncarnatie bij paarden of december ellende?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:47

Marin_ka3 schreef:
Sunnda schreef:
:') serieus..wat een gezanik weer.

Ik heb en paarden en geniet van wat geknal...gespleten persoonlijkheid?

Sorry, maar ik vind het zwaar over gedramatiseerd.



Nee hoor, niet gespleten, wel egocentrisch wellicht? :D

Beter egocentrisch dan dat 'overdenken' wat tegenwoordig de nieuwste hype lijkt te zijn. HartvanNL niveau.

Paarden zijn niet getraumatiseerd door oorlogen van 4 eeuwen geleden.
Ik heb nooit problemen met mijn paarden en vuurwerk terwijl we carbid schieten twee weilanden verder en gewoon vuurwerk op het erf..maar zo paard zo baas waarschijnlijk. Ik hou van nuchtere paarden. En nuchtere mensen nog meer.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:47

Ik begrijp er he-le-maal niks van... Of ligt dat aan mij? 8)7 :o?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:48

Paarden leven in het hier en nu. Die denken niet zoals wij.
Een paard zal oudjaarsdag (en mss nieuwjaarsdag) zelf wel als stressvol ervaren. Maar 2 januari zullen de meesten het al weer vergeten zijn.
Tenzij ze ooit zelf een nare ervaring hebben meegemaakt met vuurwerk, al dan niet met fysiek trauma tot gevolg. Dan onthouden ze het misschien. Maar dan zullen ze mss ook bij elke plotselinge harde knal wel in paniek raken, ook als het geen Oud en Nieuw is...
Het ligt in de aard van het paard als vluchtdier om te schrikken van plotselinge bewegingen en geluiden.
Hoe elk paard er individueel mee om gaat is een ander verhaal. Sommige paarden zijn erg nuchter, anderen hebben sneller last van stress.
En je kan er ook op trainen: bij de bereden politie bvb oefen ze regelmatig met vuurwerk. Voor particulieren is het echter wat lastiger te trainen, want wij komen alleen met Oud en Nieuw in aanraking met vuurwerk.
Een paard is al helemaal niet in staat om zich een collectieve geschiedenis van zijn soort te herinneren. Zij kunnen geen trauma ontwikkelen aan het feit dat hun voorouders vorige eeuw en daarvoor werden gebruikt in oorlogen...
Dat stukje van je bericht kwam op mij een beetje zweverig over eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door mairead op 23-12-18 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:48

Ik denk dat het overgrote deel niet geloofd in reïncarnatie, dat maakt je topic nogal vaag denk ik.

Maar goed. Ik respecteer dat jij dat geloofd. Ik vind het alleen grote onzin. Mijn paard heeft geen trauma uit de oorlog, maar toont gewoon een natuurlijke reactie. Ik schrik ook als er ineens vuurwerk wordt afgestoken waar ik met mn rug heen sta.


Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:49

Marin_ka3 schreef:
Dat weet ik niet, welke paarden! Maar er zijn paarden die wel een oorlog hebben meegemaakt, vervolgens als paard weer gereïncarneerd zijn, en dan 'onverklaarbaar' panisch reageren op ontploffingsgeluiden. Mijn eigen paard is bijvoorbeeld niet aanspreekbaar als er colonnes mensen voorbijtrekken. God weet welk diep trauma daar achter zit? Marcherende soldaten wellicht.....?

Deze visie / dit perspectief heb ik geïllustreerd in mijn verhaal, 'kijk uit wat je wenst, je zal het maar krijgen.'(UK)


Geldt dit ook voor honden dan? En katten?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:53

Ok... stel ik geloof dat.

Is het dan niet onze taak als "nieuwe" eigenaars het paard van zijn trauma af te helpen door schriktraining (met later schoten/rook) te doen?
Je kan nl niet dingen gaan verbieden omdat een paard (in een vorig of dit leven) een trauma ervan heeft opgelopen.

Stel je paard is ooit eens aangevallen door een hond en is daarom bang geworden voor alle honden die hij ziet.
Dan kun je niet gaan verbieden dat iedereen zijn hond binnen houdt als jij op de weg bent, maar kun je beter je paard helpen door te leren dat honden niet eng zijn.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:55

Is dit verkapte reclame voor je boek? Gaat het om reïncarnatie?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:00

Mijn paard was in een vorig leven denk ik een eendagsvlieg. Werkelijk, geen dag is hetzelfde met hem. Op maandag lekker meewerkend, op dinsdag lui, op woensdag koppig, op donderdag olympisch goed, enz enz

Reïncarnatie... praat me er niet van. Zo ingewikkeld

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 14:06

Het gaat hier om de onlogische voorliefde voor vuurwerk

De ellende van vuurwerk geldt voor het hele dierenrijk, over de hele wereld.

Elk jaar vraagt men zich af hoe het komt dat steevast in januari een groot aantal walvissen / dolfijnen de kluts kwijt zijn en op een of ander strand dood aanspoelen. Wacht maar af....

Nee, het gaat niet om reclame voor een of ander boek. Het gaat om een doorleefde visie, een perspectief, wat ik in een verhaal hier op bokt heb beschreven.

Misschien kom ik niet zo 'lief 'over, maar ik houd vreselijk veel van mensen, dieren en natuur. (Waar wij mensen en dieren onderdeel van zijn, natuur)

Daarbij, spreek me aan op het onderwerp, svp niet op mijn persoon!

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KirstenHorse, Lanoca, Poety en 136 bezoekers