Wel of geen eigen paard kopen....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Poortland
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-10-18

Wel of geen eigen paard kopen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 18:59

Hoi allemaal,

Ik en mijn 2 dochters rijden hier op een manege in de buurt.
Allemaal een uur per week les.
De meiden in groepsverband en ik om de week een uur prive les en de andere week groepjes.

Nu spookt de gedachte wel eens door mijn hoofd hoe het zou zijn met een eigen paard ♡

Op de manege waar we rijden staan ze vol aan pension, worden gemest, gevoerd en dagelijks buiten en binnen gezet.

Als we alle 3 een uur per week lessen, hoeveel beweging zou er voor het paard dan nog bij moeten komen.

En zijn er nog andere tips en trucs om bij stil te staan of om okver na te denken....

Bedankt alvast!


Anoniem

Re: Wel of geen eigen paard kopen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:06

Het ligt er maar net aan wat je wilt, als je lekker wilt rond rijden zonder doel, dan is het prima als iedereen 1 keer in de week rijdt, maar als een van jullie bijv (wedstrijd)ambities heeft, is het zinvoller om vaker te rijden.
Daarnaast is een eigen paard hebben veel meer dan alleen 1 uur rijden, er komt van alles bij kijken en het beste is als je vrijwel iedere dag komt.
Daarnaast, als het paard maar een paar uurtjes per dag buiten komt, is extra beweging per dag sowieso een must. Wandelen, longeren of buiten rijden kun je dan aan denken.

Maar houdt ook rekening met de kosten, vaak beseffen mensen niet wat er bij kan komen kijken. Is je paard gezond, dan is het wel te doen, maar overkomt het paard iets, dan ga je geld neerleggen.

Wat natuurlijk wel leuk is, is dat je samen 1 paard hebt, en daar mee mag doen wat je wilt :) Je kunt er ook een band mee opbouwen en veel plezier van hebben.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:07

Vrije beweging: dagelijks zoveel mogelijk.

Rijden/longeren: afhankelijk wat het paard/pony gewend is en hoe intensief jullie willen rijden. Sommige paarden en ruiters zijn al tevreden met wekelijks een stapritje en sommige vinden 5 keer in de week intensief trainen fijn.

[o]

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:14

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:17

Als jullie enkel een paard willen om maar 3 uurtjes in de week te kunnen rijden dan zou ik op de manege blijven.

Een paard is zoveel meer dan alleen maar die 3 uurtjes rijden.

Is er niet de mogelijkheid een manege paard voor een tijdje te huren(2 maanden ofzo) zodat je kunt zien wat het inhoud. Niet alleen kwa tijd maar ook het financiele plaatje

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:18

Inderdaad; vrije beweging is het aller belangrijkste. Loopt het paardje bijvoorbeeld in de zomermaanden de hele dag of misschien ook zelfs s nachts op de wei en in de winter op de dag de hele dag buiten dan is iedere dag rijden en/of longeren echt geen must. Zelf rij ik 4 keer in de week en 1 keer longeren, maar dan loopt mijn paard wel de hele dag buiten of in de wei of in een ruime paddock met andere paarden. En met alleen de stalling ben je er natuurlijk nog niet qua kosten. Een paard moet naar de smid, enting, wormonderzoek, tandarts, zadelcontrole etc. Dus reken ook het financiële plaatje goed na.

Poortland
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-10-18

Re: Wel of geen eigen paard kopen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:23

Paarden staan met elkaar (als dat goed gaat) hele dag en zomers dag en nacht buiten

Ik snap dat meer altijd "beter" is maar die 3 keer les per week is standaard. Uiteraard gaan we ieder vrij uur die we hebben er heen. En misschien wel een bijrijder.

Mijn dochters zijn nu nog te jong om er alleen heen te gaan, maar als ze wat ouder zijn kunnen we het paardje echt delen dat lijkt me fantastisch.

De kosten realiseer ik me ook heel goed, en dat is ook een groot overdenk-punt!

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:23

Cowgirl schreef:
Als jullie enkel een paard willen om maar 3 uurtjes in de week te kunnen rijden dan zou ik op de manege blijven.

Een paard is zoveel meer dan alleen maar die 3 uurtjes rijden.

Is er niet de mogelijkheid een manege paard voor een tijdje te huren(2 maanden ofzo) zodat je kunt zien wat het inhoud. Niet alleen kwa tijd maar ook het financiele plaatje



Zolang het paard genoeg buiten komt hoef je echt niet vaker te rijden hoor. Ik heb ivb met verhuizing, weer etc al een aantal weken niet gereden. Paard ondervindt er geen hinder van hoor.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wel of geen eigen paard kopen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:27

Misschien eerst eens een lease paard nemen? Dan kun je rustig aankijken of de extra verantwoording een zegen of een vloek is :)

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:29

Het kan toch prima, op een pensionstal/manege heb je ook nog wel begeleiding met dingen waar je tegenaan loopt.
Een eigen paard kan wel extra kosten met zich mee brengen, bv bij ziekte, kreupelheid, smid etc etc.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 10-12-18 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:29

Poortland schreef:
Paarden staan met elkaar (als dat goed gaat) hele dag en zomers dag en nacht buiten

Ik snap dat meer altijd "beter" is maar die 3 keer les per week is standaard. Uiteraard gaan we ieder vrij uur die we hebben er heen. En misschien wel een bijrijder.

Mijn dochters zijn nu nog te jong om er alleen heen te gaan, maar als ze wat ouder zijn kunnen we het paardje echt delen dat lijkt me fantastisch.

De kosten realiseer ik me ook heel goed, en dat is ook een groot overdenk-punt!

Hoe oud en ervaren zijn je dochters nu? Want ook dat is wel een ding, om samen de juiste match te vinden waar jullie alle 3 op passen en die je ook alle 3 passen qua karakter en gedrag. Dat is haalbaar hoor, maar mocht je gaan zoeken, neem dan de tijd en een ervaren persoon mee :)
Vraag eens wat het pension kost op de manege. Op bokt staat ook wel een topic met overzicht wat de kosten zijn van een eigen paard.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:34

Cinnepin schreef:
Cowgirl schreef:
Als jullie enkel een paard willen om maar 3 uurtjes in de week te kunnen rijden dan zou ik op de manege blijven.

Een paard is zoveel meer dan alleen maar die 3 uurtjes rijden.

Is er niet de mogelijkheid een manege paard voor een tijdje te huren(2 maanden ofzo) zodat je kunt zien wat het inhoud. Niet alleen kwa tijd maar ook het financiele plaatje



Zolang het paard genoeg buiten komt hoef je echt niet vaker te rijden hoor. Ik heb ivb met verhuizing, weer etc al een aantal weken niet gereden. Paard ondervindt er geen hinder van hoor.



Ik rijd ook heel weinig. Maar spendeer ook veel tijd in gewoon de dagelijkse dingen zoals mesten, poetsen en de stal netjes houden. Dat bedoel ik eigenlijk met een paard is zoveel meer. Alles op volpension is leuk en handig maar je mist gewoon net dat beetje extra en je wilt toch ook een band opbouwen met zo dier. En als je dan ook nog 3x per week komt is dat gewoon erg weinig ook gezien de verhouding van wat het kost.
Het komt een beetje over als een luxe fiets. Maar ik ben wellicht iemand die gewoon graag bezig is met het paard en alles erom heen. Ik moet er niet aan denken dat echt alles voor mij gedaan word en ik alleen maar hoef te zadelen en te rijden. En ik zou mijn kinderen ook graag ene stuk verzorging willen leren, dat ze eens een stal uitmesten enzo...dat hoort ook bij het hebben van een paard.

Vandaar mijn tip om eerst eens wat te huren om te kijken hoe het is. Of wachten tot de kinderen wat groter zijn en ze zelfstandig naar stal kunnen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wel of geen eigen paard kopen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:38

Dat is wel waar idd

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wel of geen eigen paard kopen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:50

Ik vrees juist dat het paard te veel gaat moeten doen met 3 rijdende eigenaars. Want nu rijdt iedereen maar een uur, maar als je een eigen paard hebt, zullen al gauw de dromen en verlangens komen. Zeker wanneer je dochters ouder worden. De één wordt gebeten door de wedstrijdmicrobe en wil serieuzer trainen, de andere wilt veel op buitenrit, in de zomer zal er vast wel eentje zijn die haar eigen paard mee op kamp wilt nemen etc etc.

Ik zou dit goed overdenken, want 3 eigenaars voor 1 paard, waarvan 2 binnenkort puberende dochters zijn, ik weet het niet. Overdenk dit gedeelte goed.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:52

Het lastige is vaak om een paard te vinden waar iedereen op past en dat qua temperament en rijden bij alle ruiters past. Als jullie qua lengte dicht bij elkaar zitten en qua rij-ervaring en voorkeur ook dan heb je een kans maar anders is het meestal geen aanrader.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:52

Ik denk dat de volwassene de eigenaar is van het paard? En dus alles in overleg gaat met pa/ma?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:54

Ts, ik zie dat jijzelf nog pas sinds half nov weer na 15 jaar bent gaan rijden. Persoonlijk zou ik ook kijken of jullie niet eerst een paardje (gedeeltelijk) kunnen huren. Dan kan je rustig wat meer ervaring opdoen en kijken wat voor type/karakter paard/pony het beste bij jullie gaat passen en of het wel raadzaam is een eigen paard/pony te hebben.

[o]

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:59

Cinnepin schreef:
Ik denk dat de volwassene de eigenaar is van het paard? En dus alles in overleg gaat met pa/ma?


Zoals ik het lees, wordt het paard aangekocht zodat alledrie een eigen paard hebben. Daarom dat ik uitging van de 3 eigenaars, ongeacht wie de kosten draagt. Maar ok, stel dat de moeder inderdaad de "baas" is, dan komt binnen een aantal jaar dochter 1 zeuren om op kamp te mogen net in de week dat dochter 2 een kampioenschap wilt rijden. Ik heb het over dat soort dingen waar TS echt heel goed over moet nadenken en op voorhand echt een goed setje regels opstellen. :D

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:15

Gini schreef:
Cinnepin schreef:
Ik denk dat de volwassene de eigenaar is van het paard? En dus alles in overleg gaat met pa/ma?


Zoals ik het lees, wordt het paard aangekocht zodat alledrie een eigen paard hebben. Daarom dat ik uitging van de 3 eigenaars, ongeacht wie de kosten draagt. Maar ok, stel dat de moeder inderdaad de "baas" is, dan komt binnen een aantal jaar dochter 1 zeuren om op kamp te mogen net in de week dat dochter 2 een kampioenschap wilt rijden. Ik heb het over dat soort dingen waar TS echt heel goed over moet nadenken en op voorhand echt een goed setje regels opstellen. :D



Dat kan idd wel gaan gebeuren

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:24

Poortland schreef:
Paarden staan met elkaar (als dat goed gaat) hele dag en zomers dag en nacht buiten

Ik snap dat meer altijd "beter" is maar die 3 keer les per week is standaard. Uiteraard gaan we ieder vrij uur die we hebben er heen. En misschien wel een bijrijder.

Mijn dochters zijn nu nog te jong om er alleen heen te gaan, maar als ze wat ouder zijn kunnen we het paardje echt delen dat lijkt me fantastisch.

De kosten realiseer ik me ook heel goed, en dat is ook een groot overdenk-punt!


Realiseer je dat een eigen paard veelal wat pittiger is dan een manegepaard, wat sowieso 2 uur per dag loopt, minimaal, en op hun zeer tolerante karakter geselecteerd wordt.

Wat weet je van de voeding? Kwaliteit van het hooi, hoeveel krijgen ze, wat wil je zelf voeren en hoe verhoudt zich dat met de hoeveelheid beweging? Vaak wordt standaard brok gevoerd, maar wil je een paard dat in verhouding met de manegepaarden erg weinig doet, wel brok voeren?

Dan komt erbij: zadel, hoofdstel, dekjes, en zoals je wss op Bokt ook wel kunt lezen is een passend en goed zadel geen vanzelfsprekendheid. Een zadel wat voor jou passend is, is het misschien voor je kinderen niet. Dekens komen erbij, lesgeld, en misschien wil je na verloop van tijd wel priveles. Wat duurder is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonniejj en 30 bezoekers