[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 17:44

Voor samenvatting, zie onderaan dit verhaal.

Hi Bokt :wave:

In dit topic hoop ik de training en relatie tussen mij en mijn jonge, sensibele "probleem"paard bij te houden. Op dit moment zitten we namelijk weer in een diep dal. Ik hoop door middel van dit topic tips te krijgen en wellicht zijn er mensen die nu het zelfde ervaren of hetzelfde hebben ervaren met hun paard.

Achtergrondinformatie
In april 2017 kocht ik een bijna 3-jarige merrie, Zara, via een handelstal. Na 10 jaar lang de paarden van andere mensen te hebben verzorgd, wilde ik graag mijn eigen paard om voor te zorgen. Ik was opzoek naar een D- of E-pony, met voorkeur een ruin. Ik heb geen wedstrijdambitie, rijden vind ik niet heel erg leuk (omdat ik snel onzeker ben) en ik wilde vooral een lol-met-je-knol pony waar ik veel grondwerk mee kon doen en af en toe een buitenritje. Op marktplaats zag ik Zara voorbijkomen en ik was gelijk verliefd op de foto’s. In het echt was ze net zo leuk en bovendien kwam ze bij de handelaar heel lief, geduldig en onschuldig over. Het enige nadeel vond ik dat ze al was ingereden, dat vond ik zelf te vroeg, maar ik zou haar gewoon een hele lange vakantie geven.

Nou, pony gekocht, werd keurig door de handelaar bij mij op stal afgeleverd, en rustig de tijd genomen om aan elkaar te leren wennen. Ik ben niet iemand die een paard met 3 jaar al volledig zadelmak en doorgereden wil, dus ik gaf Zara rustig de tijd om de gehele zomer op de wei bij te komen. In die tijd hebben we veel grondwerk gedaan: aan de hand mee lopen, terug is terug, om is om, voetje is voetje, alle basis dus.
Na een maand zijn we ook begonnen met het opbouwen van het longeren; de eerste keer ging prima, de 2e keer Drama met een hoofdletter D. Steigeren, bokken, gericht trappen, omdraaien, trekken, rennen. Naja… Oke, we hebben iets om aan te werken. Hulp gevraagd van een stalgenootje om mij met het longeren te helpen, want het is een jong paard en ik wilde vooral niet in mijn eentje een beetje aan gaan zitten klooien.
Er zat na een tijd duidelijk verbetering in het longeren, maar het bleef een gedoe, want Zara bleef zich verzetten. Op dit moment hadden we al verschillende manieren geprobeerd: de “rustig maar, ho maar paardje” manier, de “haal toch gewoon die zweep er flink over” manier en de manier waar ik zelf het meeste fan van ben: de “let op wat je zelf doet” manier. Ik merkte dat Zara beter reageerde als ik signalen gaf met mijn lichaamstaal ipv met stem of zweep, dus die manier hield ik aan, maar alsnog waren de longeertrainingen niet erg succesvol en ging ik over naar het loswerken: geen lijn, geen gedoe aan het hoofd, kortom: geen direct contact. Wat een rust gaf dit voor ons! Op dit moment werken we vanaf de grond nog steeds zoveel mogelijk op die manier: met zo min mogelijk direct contact.

En dan het rijden. Als ik dacht dat het longeren een ramp was, dan was ik nog niet voorbereid op wat mij er met het rijden te wachten zou staan. Ik braaf een zadel aan laten meten voor mijn 3,5-jarige pony, terwijl iedereen om mij heen me scheef aan stond te kijken. Wie laat er nou weer een zadel opmeten op zijn jonge paard? Dan kan je elke maand de zadelmaker laten komen voor aanpassingen. Klopt, heb ik ook laten doen. Ik ben zo’n gekkie die zijn paard een zo comfortabel mogelijk leven wil geven… ;) Het zadel moest van mij goed liggen, dan wist ik zeker dat dat tijdens het doorrijden van mijn jonge pony niet in de weg zat. Ook nog even de tandarts erbij gehaald, het gebit moest van mij 100% in orde zijn voordat ik er een bit in ging hangen.
Alles was goed, dus we stappen eind van de zomer (2017) op en net zoals bij het longeren: 1e keer prima, 2e keer Drama (hou in gedachten dat ze bij de handelaar als was ingereden en “doorgereden” dus dit was niet haar allereerste keer ohz). Zara gooide mij eraf. Oh oh, dit vind ik toch niet zo grappig, maar ik heb een jong paard dus dit was te verwachten en het is niet erg, we schakelen gewoon weer hulp in! Een stalgenootje bood aan om Zara 2x per week de winter door te rijden voor mij en dan ging ik er zelf gewoon op wanneer ik zin had. Dat vond ik prima, dus af en toe ging ik er met trillende handen op om even een staplesje te doen, dat was al spannend genoeg.
Toen kwam de lente (2018) en durfde ik voor het eerst mee te gaan op een buitenritje met Zara. Dit ging redelijk en ik besloot wat vaker bij mijn bijrijder te komen kijken als ze in de bak reed. Op een dag voelde ik me stoer en ben ik nadat mijn bijrijder even had gereden zelf opgestapt en ik ging gelijk maar galopperen, dan was dat achter de rug. Zara was onwijs braaf en zo begon onze opbouw in de bak. Ik liet Zara weer helemaal checken, zadelmaker, tandarts, osteopaat. Yes, alles zat weer helemaal goed. Ik begon te lessen bij een fijne instructrice en de lessen waren geweldig, ik was zo blij! Zonder zadel, bitloos, we deden het gewoon. Het ging niet vlekkeloos, maar we deden het wel en met vertrouwen! Deze zomer waren Zara en ik echt 2 handen (hoeven?) op 1 buik. Zie je, het komt toch goed…

Afbeelding
Rijden zomer 2018

Afbeelding
Rijden zomer 2018

Huidige situatie

… of toch niet? Eind oktober was helaas het weideseizoen bij ons op stal afgelopen. De paarden gingen weer naar binnen en zouden nu nog maar 2/3 uur per dag buiten komen (wat in omgeving Rotterdam al boffen is hoor als je geen eigen landje hebt). Ik vreesde heel de zomer al voor dit moment, ze zou toch niet weer zo worden als vorige winter? En ja, dat werd ze wel… maar dan keer tien. Wat ik toch al wist werd mij nu nog een stuk duidelijker: Zara kan niet 21 uur lang op stal staan. Geen een paard kan dit eigenlijk, maar Zara maakt heel duidelijk dat ze “DIT ECHT NIET KAN, HELP. HAAL ME HIER UIT. IK. HEB. ZO. VEEL. ENERGIE. IK VIND DIT NIET LEUK. DIT IS STOM. IK WIL BUITENSPELEN. HALLO? HOOR JE ME? ZIE JE ME NIET SCHRAPEN? IK VERTEL JE WAT. JA JE KAN ME WEL IJZERS OP DOEN ZODAT IK MIJN HOEVEN NIET KAPOT SCHRAAP, MAAR DAAR WORD IK NIET RUSTIGER VAN. IK GOOI JE ERAF HOOR TIJDENS HET RIJDEN ALS DAT HET DUIDELIJKER MAAKT.” Message received, *veegt bakzand van gezicht*. Dit werkte dus echt niet, ik wil niet meer rijden. Mijn bijrijder is er eigenlijk klaar mee. Wat moeten we nou?

Verhuizen. De enige optie die ik nog zag (behalve verkopen, maar daar begin ik niet aan), was verhuizen naar een plek waar ze wat meer buiten kon komen en waar het weideseizoen langer is. Al snel vond ik een stal die dit aanbood en heb ik met pijn in mijn hart mijn paard en spullen gepakt en ben ik op 29 november verhuist naar een andere stal. Tijdens de eerste dagen na de verhuizing verbaasde Zara me, zo rustig, zo braaf, gaat het wel goed met haar? Dit zal volgende week wel omslaan. En ja hoor, volgende week is nu net voorbij en Zara is volledig omgeslagen. Vanaf de grond gaat het prima tussen haar en mij, rijden doe ik bewust nu even niet, omdat ik het zelf te spannend vind en Zara. Voelt. ALLES. Mijn bijrijder rijdt wel al op de nieuwe stal, maar dit is een drama, Zara is nu gewoon echt gevaarlijk. En ik snap het best, ze is super sensibel, ze is net verhuisd, alles is eng, dus ze mag af en toe uit haar panty gaan. Maar voor het rijden is dit nu echt te gevaarlijk, vandaar dat ik vandaag heb besloten dat we met rijden tijdelijk gaan stoppen.

We gaan helemaal opnieuw beginnen. Vanaf nul. Naja vanaf nul en een beetje, want in principe zit de basis aan de hand er nog prima in. Toch wil wel vanaf deze basis weer gaan beginnen, aan de hand. Stap is stap, terug is terug, om is om, voetje is voetje. Links is links, rechts is rechts en als ik zeg ho, dan bedoel ik ook ho. Vanaf deze ultieme beginselen wil ik weer gaan opbouwen, waarbij centraal staat:

GEHOORZAAMHEID door middel van VERTROUWEN en RESPECT.

“Ah gatsie, wat zweverig. Ben jij er zo een? Haal gewoon de zweep eroverheen,” hoor ik dan in mijn achterhoofd gezegd worden door stemmen van mensen om mij heen uit het verleden. En ja het klinkt misschien zweverig, maar ik ben niet zweverig, ik ben eerlijk tegenover mijn paard. Althans, ik wil eerlijk zijn tegenover mijn paard. En soms is inderdaad een duidelijk tik eerlijk, maar in vele gevallen moet je eerst de tijd nemen om je paard te begrijpen voordat je eerlijk kunt trainen en weet wat eerlijkheid is tegenover je paard.

Samenvatting

Het probleem: Mijn pony is erg lastig tijdens het winterseizoen, wat normaal is voor een (jong) paard. Mijn probleem is dat ze niet gewoon “stout” is, maar dat we nu in een situatie zitten die gevaarlijk wordt. Het is een sensibele, nerveuze binnenvetter met onverwachte, explosieve reacties onder het zadel. Omdat ik de band die ik met dit paard heb niet wil verpesten heb ik besloten om met mijn paard volledig opnieuw te beginnen.

Paard:
- Zara
- 23 juni 2014
- NPA x Fries x Fjord
- Merrie
- 1.50
- In mijn bezit sinds 30 april 2017

Mijn karakter:
Sensibel, koppig, emotioneel, ongeduldig, onzeker, nerveus.

Het karakter van mijn paard:
Sensibel, koppig, dominant, ongeduldig, onzeker, nerveus, binnenvetter.

Wat gaat goed?:
- Grondwerk
- Vrijspringen
- Loswerken
- Met balken loswerken
- Vrijheidsdressuur

Wat gaat niet goed?:
- Rijden: “Schrikken”, bokken (incl. Hoofd tussen benen), vier benen de lucht in, rennen, omdraaien, omspringen. Op dit moment is ze “gevaarlijk”
- Longeren met direct contact: Rennen, bokken, draaien, trekken
- Enkele lijn halster
- Enkele lijn hoofdstel
- Dubbele longe

Wat hebben we geprobeerd?:
- Verschillende instructrices
- Zweep erover aanpak
- Voorzichtige aanpak
- Voedingssupplementen (magnesium, nerv control)
- Energie arm voer
- Meer beweging
- Minder beweging
- Deken op
- Deken af
- Bitloos
- Loswerken voor het rijden
- Meer ruwvoer
- Verhuizen

Gezond?:
- Volgens dierenarts: ja
- Volgens tandarts: ja
- Volgens osteopaat: ja
- Volgens hoefsmid: ja
- Volgens zadelmaker: ja

Waar ik uiteraard rekening mee houd:
- Ze is jong
- Het is koud
- Ze heeft veel energie
- Ze staat niet meer heel de dag op de wei
- Ze heeft spanning door de verhuizing

Ik ga dus met mijn sensibele jonge merrie weer helemaal vanaf nul beginnen, omdat we op dit moment in een situatie zitten waarbij we niet verder gaan komen. Als je niet vooruit kan, dan maar achteruit…

Ik plaats dit topic, omdat ik hoop dat jullie het leuk vinden om de heropvoeding van zowel mijn paard als mijzelf te volgen. Ik hoop dat er misschien mensen zijn die zich hierin herkennen, hetzelfde doormaken met hun paard (of hebben doorgemaakt) en dat er misschien mensen zijn met tips!

Afbeelding


Emoreoa
Berichten: 215
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:23

ik volg! :)

Kimmie25501

Berichten: 7548
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:27

Ik volg ook! Interessant!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:33

Lijkt me leerzaam om te volgen, fijne manieren heb je.

Be the reason someone smiles today

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:36

Over de afstamming, wat is NPA?

AnnickT

Berichten: 1458
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:38

Ik vind het superknap dat je het op deze manier aanpakt, ik volg graag mee!

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:45

Misschien eens met bokker Mando contact opnemen?
Haar pony deed ook hele rare dingen in zijn jeugdige jaren. Volgens mij is hij toen eerst academisch aan de lange teugel gewerkt.

Dat overdreven exploderen uit het niets is wel een beetje typisch voor koudbloeden waar net te veel bloed in zit. Ken dat ook van enkele onzorgvuldig gefokte haflo-arabieren en Freibergers met te veel arabisch bloed.

Ik zet jonge paarden ook graag aan de lange teugel, dan kun je de gezichtsuitdrukking goed in de gaten houden. Voorwaarde is wel dat hij niet gericht naar je mept :+

Veriye

Berichten: 2391
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:52

Ik volg!
Ik ben net bezig mijn 12 jarige ruin volgens de warwick schiller methode te trainen, omdat hij ook nog eens zijn probleempjes heeft.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:54

Ik ben blij dit topic tegen te komen! En respect dat je naar je paard luistert! Ik heb dezelfde route meegemaakt, met het hertrainen van mijn renpaard. Ik heb wel wat tips voor je maar alleen als je wilt hoor :o .
Heb je instagram? Ons verhaal kan je volgen op mijn insta account “ottbharvey”. Ik heb veel van warwick schillers programma gedaan en dat heeft ons enorm geholpen.

Veel succes in ieder geval! En stay calm :) jullie komen er wel, blijf luisteren en kijken naar haar.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:02

Jep, ik ga volgen. Ik vind het een heel eerlijk verhaal. En aan alle karaktertrekken te lezen, ga je samen met je pony aan heel wat dingen moeten werken. :D Ik wil wel meelezen (en waarschijnlijk hier en daar ook meelachen) met dit avontuur.

Eerste vraag: waarom kies je voor een bijrijder? Het lijkt me eigenlijk fijner om de basis en de band zelf (met begeleiding uiteraard) op te bouwen. Want bij een sensibel, jong paard kan het juist die afwisseling van ruiter zijn die het paard verwarren en heter maken dan ze van nature al zijn.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:12

Dit topic komt als geroepen. Het lijkt alsof het mijn verhaal is op dit moment. Fries x Haflinger die ook uit het niets kan ‘exploderen’. Vorige week voor het eerst zandgehapt. De meeste rare sprongen kan ik uitzitten maar die van vorige week hield ik niet meer zo explosief. Nadat ik er weer op stapte (toch wel enigszins met knikkende knieën Maargoed je wilt het goed afsluiten) heb ik nog een rodeo gehad in de bak. 60 meter lang bokken/steigeren in rengalop. Gelukkig die uit kunnen zitten. Ook ik zit met de handen in het haar. Deze explodeert in zowel de zomer als winter.

Deze week komt de zadelmaker om te checken. Alhoewel ik niet geloof dat daar het probleem ligt. In januari komt een mevrouw die met paarden kan ‘praten’. Er zijn heel veel positieve verhalen over deze vrouw, met name ook qua geruststelling. Hopelijk haalt dit wat uit, toch wel mijn enige hoop nu. Terwijl ik toch een extreem nuchtere Groninger ben vertrouw ik hier toch wel enigszins op.

Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:40

Interessant, eerlijk topic. Wat een uitdaging ga je aan en wat goed van je dat je deze weg kiest.

Ik ga meelezen. :j zelf heb ik ook een introverte pony (bij hem was het probleem puur angst) met een heel traject waar we nog middenin zitten. Ik vind het erg interessant om vergelijkbare trajecten te volgen.

Heel veel succes, deze stap nemen is al een grote stap in de goede richting!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:20

Ts: mijn waardering voor je eerlijkheid naar je paardje toe en je zelfreflectie.
Je gaat de uitdagingen met je maatje niet uit de weg, respect daarvoor , want vele hadden het allang opgegeven.

Wil je alvast het topic van Kasmir onder de aandacht brengen:
[PP] [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Succes met je inlezen en het beeld materiaal bekijken, bijzonder leerzaam in jou situatie.
Ik heb de volgknop erop staan, en wellicht kan ik je ergens bij ondersteunen via dit topic.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Ghostattack

Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:28

Ik volg sowieso!

Alsof ik mijn eigen topic lees.. :') [PP] [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..
Volgens mij ligt het aan de naam van het paard! Mijn Zara is inmiddels helemaal op en top braaf (oke voor haar doen dan), ik ga er nu alleen en zonder zadel mee het bos in :)) Ze heeft nog wel haar momenten en zadels zal ze nooit oke vinden, maar dat hoort gewoon bij haar.

Ben benieuwd hoe het jou gaat verlopen!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 21:42

Wauw wat leuk dat er al zoveel mensen volgen, dat had ik niet verwacht haha. :=

Pipodipo schreef:
Over de afstamming, wat is NPA?


Nederlandse rijpony met voldoende Arabisch bloed (12,5% minimaal), valt onder het NRPS stamboek. (Bokt legt dit wat beter uit in haar Wiki afdeling over NRPS :D ). Kortom: Er zit Arabisch bloed in.

Sizzle schreef:
Misschien eens met bokker Mando contact opnemen?
Haar pony deed ook hele rare dingen in zijn jeugdige jaren. Volgens mij is hij toen eerst academisch aan de lange teugel gewerkt.

Dat overdreven exploderen uit het niets is wel een beetje typisch voor koudbloeden waar net te veel bloed in zit. Ken dat ook van enkele onzorgvuldig gefokte haflo-arabieren en Freibergers met te veel arabisch bloed.

Ik zet jonge paarden ook graag aan de lange teugel, dan kun je de gezichtsuitdrukking goed in de gaten houden. Voorwaarde is wel dat hij niet gericht naar je mept :+


Niet bekend met bokker Mando, maar ik ga haar eens opzoeken op Bokt. Goede tip, bedankt!
Lange teugel werk heb ik inderdaad overwogen met Zara. Ik heb haar toen eerst aan de dubbele longe gezet, wat redelijk ging voor een tijdje (nu helaas niet meer), maar haar reacties zijn soms zo explosief dat ik er niet dichter op durfde te staan. Het is er eentje die als ze schrikt ineens uithaalt naar achter, of als je er naast staat, in blinde paniek op je schoot zou kunnen springen. :+ Als het vertrouwen er dalijk weer meer is dan ga ik toch weer voorzichtig een poging wagen.

Veriye schreef:
Ik volg!
Ik ben net bezig mijn 12 jarige ruin volgens de warwick schiller methode te trainen, omdat hij ook nog eens zijn probleempjes heeft.


Nog nooit van die methode gehoord, ik zal me daar eens in gaan verdiepen! Alle nieuwe methodes zijn welkom. :D

woepsie90 schreef:
Ik ben blij dit topic tegen te komen! En respect dat je naar je paard luistert! Ik heb dezelfde route meegemaakt, met het hertrainen van mijn renpaard. Ik heb wel wat tips voor je maar alleen als je wilt hoor :o .
Heb je instagram? Ons verhaal kan je volgen op mijn insta account “ottbharvey”. Ik heb veel van warwick schillers programma gedaan en dat heeft ons enorm geholpen.

Veel succes in ieder geval! En stay calm :) jullie komen er wel, blijf luisteren en kijken naar haar.


Bedankt voor je leuke reactie! Tips zijn altijd welkom, heel graag zelfs! Ik zal je zo gelijk even volgen op Instagram, ben wel benieuwd naar jullie verhaal, misschien leer ik er wat van.

Gini schreef:
Jep, ik ga volgen. Ik vind het een heel eerlijk verhaal. En aan alle karaktertrekken te lezen, ga je samen met je pony aan heel wat dingen moeten werken. :D Ik wil wel meelezen (en waarschijnlijk hier en daar ook meelachen) met dit avontuur.

Eerste vraag: waarom kies je voor een bijrijder? Het lijkt me eigenlijk fijner om de basis en de band zelf (met begeleiding uiteraard) op te bouwen. Want bij een sensibel, jong paard kan het juist die afwisseling van ruiter zijn die het paard verwarren en heter maken dan ze van nature al zijn.


Leuk dat je volgt! We hebben zeker nog een hele lange weg te gaan.

Ik heb vorig jaar gekozen voor een bijrijder, omdat ik zelf het lef niet meer had om op te stappen en ik toch het gevoel had dat het rijden met Zara in de winter van 2017 doorgezet moest worden. (Achteraf denk ik: waarom moest dat rijden nou in godsnaam doorgezet worden? Waarom heb ik haar niet gewoon heel die winter alleen maar vanaf de grond getraind?) In principe heeft mijn bijrijder veel goede dingen gedaan, in alle eerste keren die ik zelf niet durfde zoals rijden op vreemd terrein, eerste keer naar het bos, eerste keer een sprongetje proberen, heeft zij Zara "ontgroend", waar ik nu wel heel blij mee ben.

Buffelduke schreef:
Dit topic komt als geroepen. Het lijkt alsof het mijn verhaal is op dit moment. Fries x Haflinger die ook uit het niets kan ‘exploderen’. Vorige week voor het eerst zandgehapt. De meeste rare sprongen kan ik uitzitten maar die van vorige week hield ik niet meer zo explosief. Nadat ik er weer op stapte (toch wel enigszins met knikkende knieën Maargoed je wilt het goed afsluiten) heb ik nog een rodeo gehad in de bak. 60 meter lang bokken/steigeren in rengalop. Gelukkig die uit kunnen zitten. Ook ik zit met de handen in het haar. Deze explodeert in zowel de zomer als winter.

Deze week komt de zadelmaker om te checken. Alhoewel ik niet geloof dat daar het probleem ligt. In januari komt een mevrouw die met paarden kan ‘praten’. Er zijn heel veel positieve verhalen over deze vrouw, met name ook qua geruststelling. Hopelijk haalt dit wat uit, toch wel mijn enige hoop nu. Terwijl ik toch een extreem nuchtere Groninger ben vertrouw ik hier toch wel enigszins op.


Wat vervelend dat jouw paard hetzelfde gedrag vertoont! Hoe los jij het verder op? Zet je het rijden nog wel door? En ik snap volledig dat je die vrouw laat komen, op een gegeven moment weet je het gewoon echt niet meer en hoop je dat iemand anders het antwoord voor je kan vinden. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!

Leo schreef:
Interessant, eerlijk topic. Wat een uitdaging ga je aan en wat goed van je dat je deze weg kiest.

Ik ga meelezen. :j zelf heb ik ook een introverte pony (bij hem was het probleem puur angst) met een heel traject waar we nog middenin zitten. Ik vind het erg interessant om vergelijkbare trajecten te volgen.

Heel veel succes, deze stap nemen is al een grote stap in de goede richting!


Bedankt voor je reactie! Hoe los jij het op het moment op met jouw pony? Als je nog tips hebt die voor jouw pony werken zijn die meer dan welkom! :D

------

UPDATE:

Helaas heeft mijn bijrijder vanavond besloten om (tijdelijk) met Zara te stoppen. Ik snap haar keuze volledig. Ik vind het jammer, maar het geeft mij ook een soort van opluchting, want dit betekent dat ik Zara nu voor mij alleen heb en dat ik mijn manieren en methodes dus consequent kan gaan gebruiken. Ook ben ik nu verplicht om elke dag serieus met Zara bezig te zijn, omdat ze anders haar beweging niet krijgt. Ik denk dat dit alleen maar bevorderlijk gaat zijn voor deze "heropvoeding."

Vanmiddag was dus de laatste keer dat Zara is gereden door mijn bijrijder. Ik ben net nog even zelf naar stal gegaan, omdat ik Zaar gewoon nog even wilde zien. Ik heb even een stukje over het erf gewandeld met Zara, waarbij ik gelijk spanning merkte. Dat mag, het terrein is nog steeds een beetje vreemd en het was donker, dus we worden niet boos. Nee, ik vond dit juist een goed moment om haar gehoorzaamheid te test. Ze was super afgeleid, dus lette ze nog op mij als ik iets van haar vroeg? "Zara, terug," Zara richt haar oren op mij en gaat keurig terug. Niet te langzaam, niet te snel, gewoon zoals het hoor. Braaf paard! "Zaar, stap" en ze stapt netjes met me mee. "Ho" en we staan abrupt stil. Dit is wel een beetje erg makkelijk, dus we lopen naar de enge kant van de longeercirkel. En ja hoor mevrouw schrikt, maar niet explosief, een sprongetje opzij en dat is het. Ik neem gelijk haar aandacht weer over door haar een stukje achteruit te zetten en vervolgens weer verder te stappen. Ze begint te kauwen, dus dat is goed! Weer een stukje achteruit en weer vooruit, mooi ik heb haar aandacht weer dus ze mag de longeercirkel weer uit. Daarna nog een paar rondjes verder gestapt op het erf, voor de grap nog wat jambettes meegepakt, want dat vindt ze leuk om te doen en toen vond ik het wel weer prima.

Dit soort kleine trainingen stellen natuurlijk niks voor, maar is volgens mij nu precies wat Zara nodig heeft. Ze snapt wat ik van haar vraag, het kost weinig inspanning en toch trainen we hiermee de gehoorzaamheid en leren we omgaan met spannende plekjes op het onbekende terrein. Daarna heb ik haar nog even gekriebeld en het aanraken van haar hoofd geoefend (ze is niet per se kopschuw, maar ze vindt aanraking op haar hoofd niet heel fijn). Wortel erin, paard blij, ik blij. :D

Morgenavond zal ze waarschijnlijk eerst even willen rennen in de longeercirkel, en daarna gaan we weer gewoon precies hetzelfde doen: stappen en basiscommando's uitvoeren. Als het goed gaat gaan we - aan de hand uiteraard - de volgende spannende plek opzoeken: de rijbak.
Laatst bijgewerkt door Confession op 10-12-18 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 21:44

Peetstap schreef:
Ts: mijn waardering voor je eerlijkheid naar je paardje toe en je zelfreflectie.
Je gaat de uitdagingen met je maatje niet uit de weg, respect daarvoor , want vele hadden het allang opgegeven.

Wil je alvast het topic van Kasmir onder de aandacht brengen:
[PP] [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Succes met je inlezen en het beeld materiaal bekijken, bijzonder leerzaam in jou situatie.
Ik heb de volgknop erop staan, en wellicht kan ik je ergens bij ondersteunen via dit topic.


Bedankt voor je lieve reactie en leuk dat je volgt! Ik ga dat topic eens bekijken.


Ghostattack schreef:
Ik volg sowieso!

Alsof ik mijn eigen topic lees.. :') [PP] [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..
Volgens mij ligt het aan de naam van het paard! Mijn Zara is inmiddels helemaal op en top braaf (oke voor haar doen dan), ik ga er nu alleen en zonder zadel mee het bos in :)) Ze heeft nog wel haar momenten en zadels zal ze nooit oke vinden, maar dat hoort gewoon bij haar.

Ben benieuwd hoe het jou gaat verlopen!


Haha wat een toeval! Het zal inderdaad aan de naam liggen. :') Ik ga jouw topic ook maar eens even doorlezen, fijn in ieder geval dat het met jullie goed gekomen is!

Isabel_k

Berichten: 4761
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:05

Ik ga je ook volgen! Ik zit met een vergelijkbare situatie dus misschien doe jij iets wat ik nog niet doe :D

IG: @arabierjoep

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:25

Thanks, ik wist niet wat met NPA bedoeld werd, maar nu snap ik het. In je verhaal lees ik een paar dingen die opvallen. Eerste is dat je niet meer vanaf nul kunt beginnen, je kan wel sturen naar een meer gewenst gedrag. Tweede ding is dat je bang bent en toch voor een jong paard hebt gekozen; die combinatie is zelden succesvol gebleken. Voor mij ligt de conclusie toch een beetje dat jij misschien even op nul moet beginnen bij jezelf en bedenken waarom je dit doet en waar je naartoe wil met je paard. Daarbij mag je je ook afvragen of dit wel het juiste paard is voor jou en of jij wel de juiste baas bent voor hem. HIj is nu vier en blijkbaar een behoorlijke draak in zijn gedrag. Als hij ouder wordt, wordt hij misschien rustiger, maar het drakerige zal alleen erger worden als het blijft toelaten.
Je schrijft in je stuk dat het een "sensibele, nerveuze binnenvetter met onverwachte, explosieve reacties onder het zadel" is. Naar mijn idee is het vooral een paard dat onzeker is omdat hij niet weet wat er van hem verwacht wordt en hem nog niks op degelijke wijze is geleerd. Je hebt van alles geprobeerd, maar er zit weinig lijn in en het daarom is het niet gek dat je paard er een potje van maakt. Maar hij is niet degene die er een potje van maakt, maar dat ben jij. Neem les in alles wat je kunt bedenken en ga met jezelf aan de gang zodat je dit paard meer structuur en duidelijkheid kan geven. Hij kan zich zeker ontpoppen tot een leuk dier, maar hij kan het niet alleen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 09:48

Pipodipo schreef:
Thanks, ik wist niet wat met NPA bedoeld werd, maar nu snap ik het. In je verhaal lees ik een paar dingen die opvallen. Eerste is dat je niet meer vanaf nul kunt beginnen, je kan wel sturen naar een meer gewenst gedrag. Tweede ding is dat je bang bent en toch voor een jong paard hebt gekozen; die combinatie is zelden succesvol gebleken. Voor mij ligt de conclusie toch een beetje dat jij misschien even op nul moet beginnen bij jezelf en bedenken waarom je dit doet en waar je naartoe wil met je paard. Daarbij mag je je ook afvragen of dit wel het juiste paard is voor jou en of jij wel de juiste baas bent voor hem. HIj is nu vier en blijkbaar een behoorlijke draak in zijn gedrag. Als hij ouder wordt, wordt hij misschien rustiger, maar het drakerige zal alleen erger worden als het blijft toelaten.
Je schrijft in je stuk dat het een "sensibele, nerveuze binnenvetter met onverwachte, explosieve reacties onder het zadel" is. Naar mijn idee is het vooral een paard dat onzeker is omdat hij niet weet wat er van hem verwacht wordt en hem nog niks op degelijke wijze is geleerd. Je hebt van alles geprobeerd, maar er zit weinig lijn in en het daarom is het niet gek dat je paard er een potje van maakt. Maar hij is niet degene die er een potje van maakt, maar dat ben jij. Neem les in alles wat je kunt bedenken en ga met jezelf aan de gang zodat je dit paard meer structuur en duidelijkheid kan geven. Hij kan zich zeker ontpoppen tot een leuk dier, maar hij kan het niet alleen.


Bedankt voor je reactie! :D Het klopt dat er geen echt "nul punt" meer is, omdat er al een traininghistorie is. Toch wil ik weer vanaf een nul punt gaan werk, dus vanaf de echte basis. Aan de hand, simpel, begrijpelijke dingen voor zowel mij als mijn paard. Dus dat ik zelf op nul moet beginnen is ook zeker waar en dat had ik dus ook aangegeven in de openingstekst, dit is namelijk ook de heropvoeding van mijzelf. :D

Dat Zara niks op degelijke wijze is geleerd vind ik wel een aanname van jouw kant die niet helemaal klopt. Je bent natuurlijk vrij om deze aannames te maken, maar Zara is wel degelijk serieus getraind met instructie en ervaren inrij ruiter erbij. We hebben instructie gehad zowel vanaf de grond als onder het zadel, dus hier ben ik toch echt niet slordig mee omgegaan. Misschien dat dit uit mijn tekst niet duidelijk was, in dat geval sorry daarvoor. Het probleem is ook echt het winterseizoen met dit paard. In de zomer was ze voor het grootste deel braaf onder het zadel, dus of het probleem onder het zadel het "niet snappen" is, daar twijfel ik aan. Als ze het in de zomer snapt denk ik dat ze het in de winter ook snapt. Ik denk niet dat ik er per se een potje van heb gemaakt, maar ik denk wel dat er een zekere mate van consequentie ontbrak in onze training en dat mijn eigen karakter mij in de weg heeft gezeten. Daar gaan we nu dus flink mee aan de slag!

Nogmaals bedankt voor je opbouwende kritiek, hier heb ik zeker wat aan.

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:04

Was jij niet uit het topic over K&K sporthorses? Kan me dat verhaal van het vroeg inrijden en dat het braaf zijn toch niet helemaal klopte wel herinneren.

Je hoort wel vaker dat bij een omslag van het seizoen paarden wat frisser zijn, maar die van jou reageert dan wel erg extreem. Misschien loont het toch de moeite om je pony eens te laten bekijken door Den Hoek/Laarakkers. Dat zijn ook de kosten niet en dan weet je meer over haar interne balans/huishouding. Het kan best dat een kleine verandering van voer of iets daarin haar intern zo uit balans doet raken dat ze zo extreem reageert. Dat is het enige dat ik me nu zo even kan bedenken als ik jouw verhaal zo hoor.

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:07

Confession schreef:
Ik denk niet dat ik er per se een potje van heb gemaakt, maar ik denk wel dat er een zekere mate van consequentie ontbrak in onze training en dat mijn eigen karakter mij in de weg heeft gezeten. Daar gaan we nu dus flink mee aan de slag!

Nogmaals bedankt voor je opbouwende kritiek, hier heb ik zeker wat aan.

Graag gedaan en ik ben blij dat je het positief opvat. Consequent zijn is ontzettend belangrijk en helemaal bij paarden met een volhardend karakter. Het maakt een verschil van dag en nacht als je echt consequent kan zijn, maar het is ook een kunst waar je jaren aan moet schaven. Bij alles wat je doet en vraagt moet je eigenlijk doorgaan met herhalen tot je hebt wat je wilt en kan belonen. Kijk maar eens om je heen hoe vaak mensen halverwege al opgeven en het paard dus -weer- niks geleerd heeft.

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:10

Ben het overigens met Pipodipo wel eens dat de combinatie angstige/onzekere ruiter en angstige/onzeker paard een enorm lastige combi is. Ik kan me voorstellen dat je nu nog niet wil opgeven zeker omdat je weet dat ze zich zomers zo anders kan gedragen. Maar mocht je toch besluiten dat wel te doen dan is dat helemaal geen schande.

Ps: wel een enorm leuke pony om te zien zeg.

Veronica2
Berichten: 2637
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:17

Babootje schreef:
dat ze zich zomers zo anders kan gedragen.

Veel mensen vergeten dat je in de winter eigenlijk meer met je paard moet doen om zijn beweegbehoefte in te vullen. Tegelijkertijd is het slim om het voer onder de loep te nemen, in de winter kan het voer al snel te heet maken omdat ze toch minder bewegen door de dag heen. Het is misschien even zoeken naar de juiste balans tussen voer en beweging, maar wel de moeite waard.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:49

Stuitte toevallig op je topic.
Maar je bijrijder heeft eergisteren nog gereden en zij kan er dus wel gewoon op rijden zonder dat het gevaarlijk wordt?

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:50

Ik heb een veulen van een half jaar en wil meer grondwerk met hem gaan doen. Nog even geduld tot de bestrating bij de stal/bak klaar is en dan kan ik beginnen. Wat ik nu erg leuk vind om te kijken zijn filmpjes van Clinton Anderson. Staan heel veel van op youtube. Dan zie je probleempaarden, de aanpak en aan het eind van het filmpje zijn ze braaf. Superleuk om te volgen en daar wil ik meer mee bezig. Heb je het al zo aangepakt??????? Misschien leuk om te bekijken of het wat voor je is? Dat kan je met paarden op alle leeftijden doen, sommige waren echt wild en vielen mensen aan en aan het eind luisteren ze naar hun baas. Echt gaaf.

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 24 bezoekers