[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:01

Het enige dat ik tegen je wil zeggen is: hou vol meid! Ik kan mezelf heel goed in jou verhaal vinden. Ik heb een heftige geschiedenis met mijn merrie. Ik ben altijd zo gek op haar geweest en heb nooit op willen geven. Dat heb ik dus ook niet gedaan ondanks dat ik zelfs mijn knie heb gebroken door haar, waardoor angst aan mijn kant uiteindelijk de overhand nam.

Inmiddels kunnen wij lezen en schrijven met elkaar. Ik sta sinds een halfjaar op een nieuwe stal en niemand kan zich voor mogelijk houden dan mijn merrie zo stout kan zijn. Ze is nog steeds niet makkelijk. Wij zijn beiden eigenwijs. Ik moet haar dingen vragen i.p.v. opdragen maar ik moet ook heel duidelijk de grenzen aangeven. En dat is moeilijk. Ik maak nog steeds vaak de fout dat ik door mijn duidelijkheid niet meer vraag, maar opdraag. Of dat ik teveel ga vragen en vergeet dat er grenzen zijn. Het blijft moeilijk maar ik haal er zoveel voldoening uit dat wij momenten hebben waarop we beiden op ontploffen staan, maar ik door alle jaren heen geleerd heb om de rust terug te vinden. Dat geeft zo'n heerlijk gevoel!

Als ik het zo hoor zal Zara nooit een makkelijke pony worden. Dit zit nou eenmaal in het karakter. De kunst is leren ermee omgaan en een weg vinden om haar te begeleiden door de situaties waarin paniek de overhand neemt bij haar. Dan kom je er samen wel uit, ook al kost dat waarschijnlijk heel erg veel tijd.

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:05

Je geeft aan dat het vrijheidsdressuur wel goed gaat. Waarom niet de R+ methode doortrekken naar de rest van je training? :)

Verder kan rijkunstig werk aan de hand etc veel helpen. En TTouch om het "contact" te verbeteren? Er zijn zoveel methodes, werkwijzes, instructeurs etc.... lastige puzzel....

Vind het knap dat je zo doorzet! Heel veel succes!

Edit: ik rijd zelf ook met periodes niet, mijn paard is ook echt totaal geen makkelijke en kan heftige periodes hebben. Geld ook voor al het trainen. Ik kijk dus per dag/periode wat we gaan doen :)

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:18

Terugkomend op je vraag hoe ik het oplos, daar heb ik geen passend antwoord op eigenlijk. Momenteel ben ik samen met mijn instructrice gaan kijken naar een passend schema. Vooral structuur doet hem opzich redelijk goed. Het weten wanneer wat komt en wanneer hij ergens aan toe is, is voor hem fijn. Daarnaast krijgt hij weinig krachtvoer (1 a 2 handjes muesli op een dag, weinig tot geen suikers erin) en krijgt hij verder 4x per dag ruwvoer, als in hooi. Hoe meer krachtvoer hij krijgt hoe meer explosief hij wordt. Toch blijf ik het wel geven om tijdens de training te ondersteunen, ben doorsnee 6 dagen in de week met hem bezig.

Soms gaat het goed en heel vaak ook veel explosies. Weet nog niet echt hoe ik het ga aanpakken

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:26

Ik herken veel in je verhaal, zeker ook de frustratie van de vele ups en downs. Dat je zo fijn hebt gereden en op een roze wolk zit en denkt dat het nu toch helemaal goed gaat komen, en een week later voor je gevoel weer terug bij af bent. Ik heb 5 jaar geleden een Friese merrie gekocht en hoewel het al stukken beter gaat dan een paar jaar terug, ben ik met haar nog steeds niet waar ik zou willen zijn. Net als jouw merrie heeft ze vooral in de herfst en winter veel energie en last van bange, explosieve buien. Ik moet deze tijd van het jaar elke dag weer afwachten hoe ze die dag is en of ik haar kan rijden.

Ik zou je twee tips willen meegeven. Tip 1: aangezien je aangeeft dat jouw paard goed reageert op je lichaamstaal en je graag zonder lijnen werkt, verdiep je eens in de werkwijze van Chris Irwin. Na jaren van Parelli ben ik begonnen met de Irwin-insights methode en heb hierdoor weer een grote sprong vooruit kunnen maken met haar. Zoek een goede Irwin-instructeur want de lichaamstaal luistert erg nauw en wat ik van mijn instructrice geleerd heb had ik nooit van filmpjes of boeken kunnen leren. Tip 2: uit wat je schrijft begrijp ik dat je haar soms bewust meeneemt een "enge" hoek in en daar haar gehoorzaamheid test. Ik heb mijn paard jarenlang meegenomen naar enge hoeken en langs enge dingen, zonder enig resultaat. Als je in plaats daarvan je oefeningen doet op plekken die meer vertrouwd voelen, zul je vanzelf je werkgebied kunnen uitbreiden en worden de "enge" gebieden steeds kleiner, omdat ze jou als leider meer gaat vertrouwen. Focus op het verbeteren van jullie onderlinge connectie, i.p.v. op de enge dingen :)

Hoop dat mijn verhaal een beetje begrijpelijk is en zo niet, dan leg ik het graag nog wat meer uit.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:29

Waarom doe je haar in de herfst en winter niet even longeren voor het rijden? Zodat ze haar overtollige energie kwijt kan en dat je daarna weer veilig kan rijden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:03

Ik lees vooral heel veel ditjes en datjes en zus en zo, maar ik kan er maar weinig nuchtere paardenverstand uithalen.

Imo kun je twee dingen doen: verkopen en een bravere/oudere pony kopen of iemand zoeken die ervaring heeft met jonge paarden en bij voorkeur ook met paarden die door een ander aan gort gereden zijn, iemand die dit op een rustige manier aanpakt en hier heel consequent mee gaan trainen/lessen.

Dat je al tig verschillende manieren geprobeerd hebt doet er geen goed aan (heel inconsequent). Ik zou er ook geen bijrijders op gaan zetten en zeker geen die er kennelijk ook niet goed mee overweg kan.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:06

Nies_ schreef:
Ik lees vooral heel veel ditjes en datjes en zus en zo, maar ik kan er maar weinig nuchtere paardenverstand uithalen.

Imo kun je twee dingen doen: verkopen en een bravere/oudere pony kopen of iemand zoeken die ervaring heeft met jonge paarden en bij voorkeur ook met paarden die door een ander aan gort gereden zijn, iemand die dit op een rustige manier aanpakt en hier heel consequent mee gaan trainen/lessen.

Dat je al tig verschillende manieren geprobeerd hebt doet er geen goed aan (heel inconsequent). Ik zou er ook geen bijrijders op gaan zetten en zeker geen die er kennelijk ook niet goed mee overweg kan.

Dit is natuurlijk een beetje onaardig gezegd, maar wel waar. Je bent de zoveelste die zichzelf capabel genoeg vind om een jong paard op te leiden. Want dat is het he! Je moet een jong paard zowel op de grond als onder het zadel opleiden en opvoeden. Daar heb je de nodige ervaring voor nodig, plus het karakter ( sterk in je schoenen staan).

Als ik jouw bericht lees denk ik ook alleen maar: Och meisje waar ben je aan begonnen: Groen op groen maakt bont en blauw.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 15:02

Babootje schreef:
Was jij niet uit het topic over K&K sporthorses? Kan me dat verhaal van het vroeg inrijden en dat het braaf zijn toch niet helemaal klopte wel herinneren.

Je hoort wel vaker dat bij een omslag van het seizoen paarden wat frisser zijn, maar die van jou reageert dan wel erg extreem. Misschien loont het toch de moeite om je pony eens te laten bekijken door Den Hoek/Laarakkers. Dat zijn ook de kosten niet en dan weet je meer over haar interne balans/huishouding. Het kan best dat een kleine verandering van voer of iets daarin haar intern zo uit balans doet raken dat ze zo extreem reageert. Dat is het enige dat ik me nu zo even kan bedenken als ik jouw verhaal zo hoor.


Klopt, ik heb inderdaad destijds een bericht geplaatst in het topic over K&K sporthorses betreffende het vroege inrijden. :D

Een holistische dierenarts erbij halen is inderdaad nog iets wat ik wil gaan overwegen. Ik heb haar al op ander voer gezet, omdat ik weet dat Zara op biks echt uit haar dak gaat. Maar het voer dat ik nu geef lijkt ook niet echt effect te hebben (energiearme muesli met vitaminebrok).

Babootje schreef:
Ben het overigens met Pipodipo wel eens dat de combinatie angstige/onzekere ruiter en angstige/onzeker paard een enorm lastige combi is. Ik kan me voorstellen dat je nu nog niet wil opgeven zeker omdat je weet dat ze zich zomers zo anders kan gedragen. Maar mocht je toch besluiten dat wel te doen dan is dat helemaal geen schande.

Ps: wel een enorm leuke pony om te zien zeg.


De combinatie is zeker niet ideaal, ben ik mij heel erg bewust van. Het karakter van mijn paard kan ik niet veranderen, dus ik zal echt mijn eigen houding aan moeten gaan passen. Ik denk dat ik in de zomer zelf ook wat relaxter ben dan in de winter en dat dit uitstraalt naar mijn paard.

En thanks! :D

kyrkelover schreef:
Stuitte toevallig op je topic.
Maar je bijrijder heeft eergisteren nog gereden en zij kan er dus wel gewoon op rijden zonder dat het gevaarlijk wordt?


Nee het rijden ging bij haar ook niet. Zara was vaak in de bak nog explosiever bij haar dan dat ze bij mij is. Buitenrijden ging dan wel altijd weer redelijk bij haar.

Agnes schreef:
Ik heb een veulen van een half jaar en wil meer grondwerk met hem gaan doen. Nog even geduld tot de bestrating bij de stal/bak klaar is en dan kan ik beginnen. Wat ik nu erg leuk vind om te kijken zijn filmpjes van Clinton Anderson. Staan heel veel van op youtube. Dan zie je probleempaarden, de aanpak en aan het eind van het filmpje zijn ze braaf. Superleuk om te volgen en daar wil ik meer mee bezig. Heb je het al zo aangepakt??????? Misschien leuk om te bekijken of het wat voor je is? Dat kan je met paarden op alle leeftijden doen, sommige waren echt wild en vielen mensen aan en aan het eind luisteren ze naar hun baas. Echt gaaf.


Ik zal zijn filmpjes eens gaan bekijken, super bedankt voor de tip!

Lauraa90 schreef:
Het enige dat ik tegen je wil zeggen is: hou vol meid! Ik kan mezelf heel goed in jou verhaal vinden. Ik heb een heftige geschiedenis met mijn merrie. Ik ben altijd zo gek op haar geweest en heb nooit op willen geven. Dat heb ik dus ook niet gedaan ondanks dat ik zelfs mijn knie heb gebroken door haar, waardoor angst aan mijn kant uiteindelijk de overhand nam.

Inmiddels kunnen wij lezen en schrijven met elkaar. Ik sta sinds een halfjaar op een nieuwe stal en niemand kan zich voor mogelijk houden dan mijn merrie zo stout kan zijn. Ze is nog steeds niet makkelijk. Wij zijn beiden eigenwijs. Ik moet haar dingen vragen i.p.v. opdragen maar ik moet ook heel duidelijk de grenzen aangeven. En dat is moeilijk. Ik maak nog steeds vaak de fout dat ik door mijn duidelijkheid niet meer vraag, maar opdraag. Of dat ik teveel ga vragen en vergeet dat er grenzen zijn. Het blijft moeilijk maar ik haal er zoveel voldoening uit dat wij momenten hebben waarop we beiden op ontploffen staan, maar ik door alle jaren heen geleerd heb om de rust terug te vinden. Dat geeft zo'n heerlijk gevoel!

Als ik het zo hoor zal Zara nooit een makkelijke pony worden. Dit zit nou eenmaal in het karakter. De kunst is leren ermee omgaan en een weg vinden om haar te begeleiden door de situaties waarin paniek de overhand neemt bij haar. Dan kom je er samen wel uit, ook al kost dat waarschijnlijk heel erg veel tijd.


Bedankt voor je reactie en wat fijn dat je je erin herkent en dat het bij jou nu redelijk goed is gekomen! Ik geef zeker nog niet op, ik ben te gek op haar. Ondanks dat Zara een moeilijk paard is heeft ze onwijs leuke kanten en schuilt er ergens een lief paard in haar, het is alleen even uitvinden hoe we dat er in de winter ook uit gaan krijgen!


VisibreTeam schreef:
Je geeft aan dat het vrijheidsdressuur wel goed gaat. Waarom niet de R+ methode doortrekken naar de rest van je training? :)

Verder kan rijkunstig werk aan de hand etc veel helpen. En TTouch om het "contact" te verbeteren? Er zijn zoveel methodes, werkwijzes, instructeurs etc.... lastige puzzel....

Vind het knap dat je zo doorzet! Heel veel succes!

Edit: ik rijd zelf ook met periodes niet, mijn paard is ook echt totaal geen makkelijke en kan heftige periodes hebben. Geld ook voor al het trainen. Ik kijk dus per dag/periode wat we gaan doen :)


Ik was niet bekend met de R+ methode, dus even gegoogled en kwam gelijk op jouw website uit! Heel interessant en leerzaam wat je daar hebt geschreven en denk dat ik jouw website maar eens door moet gaan spitten. Ik denk dat de R+ methode zoals jij hem omschrijft inderdaad het beste bij Zara aansluit, ik ga even kijken hoe ik dat het beste kan doortrekken naar de rest van de training. Bedankt voor je reactie!


Buffelduke schreef:
Terugkomend op je vraag hoe ik het oplos, daar heb ik geen passend antwoord op eigenlijk. Momenteel ben ik samen met mijn instructrice gaan kijken naar een passend schema. Vooral structuur doet hem opzich redelijk goed. Het weten wanneer wat komt en wanneer hij ergens aan toe is, is voor hem fijn. Daarnaast krijgt hij weinig krachtvoer (1 a 2 handjes muesli op een dag, weinig tot geen suikers erin) en krijgt hij verder 4x per dag ruwvoer, als in hooi. Hoe meer krachtvoer hij krijgt hoe meer explosief hij wordt. Toch blijf ik het wel geven om tijdens de training te ondersteunen, ben doorsnee 6 dagen in de week met hem bezig.

Soms gaat het goed en heel vaak ook veel explosies. Weet nog niet echt hoe ik het ga aanpakken


Ik heb die van mij inderdaad ook overgezet naar een klein beetje suikerarme muesli, maar dan wel met vitaminebrok erbij. Ze staat nu op 3x per dag kuil en ik geef 1x per dag nog wat extra hooi. Die van mij loopt ook elke dag, een dag rust is met haar bijna niet te doen, dus ik kan inderdaad ook niet volledig van het krachtvoer af.

Jessica_K schreef:
Ik herken veel in je verhaal, zeker ook de frustratie van de vele ups en downs. Dat je zo fijn hebt gereden en op een roze wolk zit en denkt dat het nu toch helemaal goed gaat komen, en een week later voor je gevoel weer terug bij af bent. Ik heb 5 jaar geleden een Friese merrie gekocht en hoewel het al stukken beter gaat dan een paar jaar terug, ben ik met haar nog steeds niet waar ik zou willen zijn. Net als jouw merrie heeft ze vooral in de herfst en winter veel energie en last van bange, explosieve buien. Ik moet deze tijd van het jaar elke dag weer afwachten hoe ze die dag is en of ik haar kan rijden.

Ik zou je twee tips willen meegeven. Tip 1: aangezien je aangeeft dat jouw paard goed reageert op je lichaamstaal en je graag zonder lijnen werkt, verdiep je eens in de werkwijze van Chris Irwin. Na jaren van Parelli ben ik begonnen met de Irwin-insights methode en heb hierdoor weer een grote sprong vooruit kunnen maken met haar. Zoek een goede Irwin-instructeur want de lichaamstaal luistert erg nauw en wat ik van mijn instructrice geleerd heb had ik nooit van filmpjes of boeken kunnen leren. Tip 2: uit wat je schrijft begrijp ik dat je haar soms bewust meeneemt een "enge" hoek in en daar haar gehoorzaamheid test. Ik heb mijn paard jarenlang meegenomen naar enge hoeken en langs enge dingen, zonder enig resultaat. Als je in plaats daarvan je oefeningen doet op plekken die meer vertrouwd voelen, zul je vanzelf je werkgebied kunnen uitbreiden en worden de "enge" gebieden steeds kleiner, omdat ze jou als leider meer gaat vertrouwen. Focus op het verbeteren van jullie onderlinge connectie, i.p.v. op de enge dingen :)

Hoop dat mijn verhaal een beetje begrijpelijk is en zo niet, dan leg ik het graag nog wat meer uit.


Bedankt voor je reactie en voor je tips. Ik zal me eens gaan verdiepen in de werkwijze van Chris Irwin (ik heb dit weekend wat te doen met alle methodes die ik nu voorbij zie komen. Lekker veel leesvoer :+ ).

Ik oefen af en toe met haar de enge plekken, maar ik wacht dan wel altijd haar stemming af. Als ze te gespannen is zoek ik het niet op, dan weet ik dat er alleen maar ellende ontstaat. Verder oefen ik inderdaad zoveel mogelijk op plekken die voor haar veilig voelen.

Malle1970 schreef:
Waarom doe je haar in de herfst en winter niet even longeren voor het rijden? Zodat ze haar overtollige energie kwijt kan en dat je daarna weer veilig kan rijden.


Hi, we longeren haar inderdaad voor het rijden, maar helaas haalt dat bij Zara niks uit.


Nies_ schreef:
Ik lees vooral heel veel ditjes en datjes en zus en zo, maar ik kan er maar weinig nuchtere paardenverstand uithalen.

Imo kun je twee dingen doen: verkopen en een bravere/oudere pony kopen of iemand zoeken die ervaring heeft met jonge paarden en bij voorkeur ook met paarden die door een ander aan gort gereden zijn, iemand die dit op een rustige manier aanpakt en hier heel consequent mee gaan trainen/lessen.

Dat je al tig verschillende manieren geprobeerd hebt doet er geen goed aan (heel inconsequent). Ik zou er ook geen bijrijders op gaan zetten en zeker geen die er kennelijk ook niet goed mee overweg kan.


Hi, bedankt voor je reactie! Verkopen gaat (voorlopig) niet gebeuren. Ik heb in het begin (en nog steeds) inderdaad mensen erbij betrokken die ervaring hebben met jonge paarden, ik wilde vooral niet zelf aan gaan zitten klooien. Ik heb alleen duidelijk voor Zara nog niet de juiste combinatie gevonden en aangezien ze op mij op dit moment nog verreweg het beste reageert in de omgang, denk ik dat ik het toch veel zelf zal moeten gaan doen, uiteraard wel met instructie die ik gelukkig voldoende kan krijgen.

Malle1970 schreef:
Nies_ schreef:
Ik lees vooral heel veel ditjes en datjes en zus en zo, maar ik kan er maar weinig nuchtere paardenverstand uithalen.

Imo kun je twee dingen doen: verkopen en een bravere/oudere pony kopen of iemand zoeken die ervaring heeft met jonge paarden en bij voorkeur ook met paarden die door een ander aan gort gereden zijn, iemand die dit op een rustige manier aanpakt en hier heel consequent mee gaan trainen/lessen.

Dat je al tig verschillende manieren geprobeerd hebt doet er geen goed aan (heel inconsequent). Ik zou er ook geen bijrijders op gaan zetten en zeker geen die er kennelijk ook niet goed mee overweg kan.


Dit is natuurlijk een beetje onaardig gezegd, maar wel waar. Je bent de zoveelste die zichzelf capabel genoeg vind om een jong paard op te leiden. Want dat is het he! Je moet een jong paard zowel op de grond als onder het zadel opleiden en opvoeden. Daar heb je de nodige ervaring voor nodig, plus het karakter ( sterk in je schoenen staan).

Als ik jouw bericht lees denk ik ook alleen maar: Och meisje waar ben je aan begonnen: Groen op groen maakt bont en blauw.


In het begin heb ik inderdaad de foute inschatting gemaakt dat ik dit zelf kon, helemaal waar! :j Maar ik werd al snel met mijn neus op de feiten gedrukt en heb dus al heel gauw hulp en instructie ingeschakeld. Ik heb dus zeker niet een jaar lang zelf zitten mutsen met haar en heb op sommige momenten juist mijn handen er even volledig van afgetrokken, omdat ik wist dat een ander het waarschijnlijk beter kon. Ik weet dat dit inconsequentie heeft opgeleverd, ben ik volledig bewust van.

---

Edit: Ik kreeg trouwens ook nog de tip van een stalgenootje met sensibele Arabier om met een hartslagband voor paarden te werken. Daarop kon zij precies aflezen wanneer haar paard stress had en kwam er daardoor achter dat haar pony zelfs in stal gespannen stond, terwijl je dit niet aan haar af kon lezen. Ik zit te twijfelen om hier misschien ook wat mee te doen, misschien in combinatie met een hartslagband voor mezelf om te kijken of ik stress heb rond mijn pony wat ik probeer te onderdrukken.

Heeft er hier iemand ervaring met hartslagbanden voor paarden? Of denken jullie dat dit gewoon een stom idee is? :+ Het leek mij wel interessant.
Laatst bijgewerkt door Confession op 11-12-18 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:25

Ik denk dat het op zich wel werkt, maar je kan ook gewoon naar je paard kijken.

Ik heb ook zo'n arabier en ik kan inmiddels aan zijn lichaamshouding zien dat er iets is. En dan zien mijn stalgenootjes het nog niet. Ik denk dat het net zo goed werkt als een hartslagmeter ;-)

Sowieso zou ik even stoppen met rijden en helemaal vanaf 0 beginnen. Misschien inderdaad met R+, maar lees je goed in. Nadat het rijden bij mijn paard fout ging, heb ik besloten hem even helemaal te daarmee te belasten. We doen nu andere dingen en ik merk dat hij nieuwe dingen nu beter oppakt en ook het zadel (waar hij dus zo bang voor was). Soms is een pauze de beste training.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:51


Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:41

Confession schreef:
Ik heb in het begin (en nog steeds) inderdaad mensen erbij betrokken die ervaring hebben met jonge paarden, ik wilde vooral niet zelf aan gaan zitten klooien.


Wat vinden trouwens die andere mensen met ervaring er nu van?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 19:49

FCSA bedankt voor de tip!

Babootje verkopen :) Maar dat ga ik gewoon nog echt niet doen. Heel eigenwijs van me, maar ik wil haar en mezelf zo graag voldoende kans geven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:03

Een hartslagmeter kan heel waardevol zijn, juist op momenten waarvan je denkt "vindt ze dit nou al spannend / moeilijk, of denk ik dat alleen?" En inderdaad, zodra je zelf de interactie met je paard aangaat, zelf ook een hartslagmeter om. Zijn erg leuke 'experimenten' mee gedaan waarbij aan een ruiter werd gevraagd om even op de volte te komen, en dat dan de derde keer dat ze langs zou rijden, die meneer daar aan de kant even een paraplu op zou steken. Die meneer deed natuurlijk niks, maar de hartslag van de amazone ging een half rondje van te voren al omhoog, waar het paard weer op reageerde...

Waar ik benieuwd naar ben: wat was de huisvestingssituatie op de vorige stal (uren binnen/buiten, individuele box of groep, individueel buiten of in de groep, soort ruwvoer, hoeveelheid ruwvoer, etc) en wat is die situatie nu?
Mijns inziens kun je heel veel met huisvesting; ik heb met een aantal jonge paarden gewerkt, en kon goed verschil zien tussen de 'altijd buiten in een groepje'-paarden en de 'veel uur op stal'-paarden (waarbij *veel* op dat bedrijf ergens tussen 16 en 48 uur (ja, echt) lag). De altijd buiten paarden kon ik zo pakken en doorgaan met de training waar ik de vorige keer gebleven was. De stalpaarden moesten toch eerst even uitrazen in de paddock / roundpen, of ze voelden tijdens de training energieker aan dan ik graag zou willen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 23:56

Hilary Wat een ontzettend interessant onderzoek! Door jouw verhaal denk ik toch dat ik zo'n harstlagmeting gewoon een kans moet geven. Het kost wat, maar ik denk dat het wel ontzettend leerzaam en nuttig voor mij en Zara kan zijn.

Op haar vorige stal stond ze in een individuele box waarbij ze via tralies contact kon hebben met haar buren. Ze stond op een vierkantje dus kon met 3 paarden neuzen. Ze kwam in eerste instantie 3 uur lang in de paddock waar ze met een groepje merries stond. Dit ging helaas niet goed vanwege Zara's zeer dominante gedrag tegenover andere paarden, waardoor ze in een kleinere paddock met een ruin werd geplaatst (die ook verbannen was uit een grotere groep :+ ). Ze stond met die ruin in de ochtend van 10 tot 12 uur buiten wat prima ging, dan kwam ik in de avond rond 6 om haar beweging te geven en nog even in de paddock te zetten. Vanaf het moment dat ze binnen kwam om 12 uur tot 5 uur stond ze zonder eten. Om 5 uur kreeg ze haar aangepaste voer en een plak kuil. Dan om half 11 's avonds scheen ze nog een plak kuil te krijgen van de staleigenaar, maar hier ben ik nooit bij geweest omdat dit na sluiting was, dus dat weet ik niet 100% zeker, maar ik geloof het best. Om 8 uur 's ochtends of eerder werd ze dan weer gevoerd met haar aangepaste voer en weer een plak kuil. In de zomer stond ze 24/7 buiten en kreeg ze aan het einde van het weideseizoen toen het gras opraakte van mij een plak kuil en een handje muesli na het sporten.

Op dit moment staat ze in een containerstal, ze kan neuzen met 1 paard. Ze krijgt om half 7 voer, om half 8 een flinke plak kuil in haar hooitas. Ze staat dan in de ochtend een uur of langer buiten, tussen de middag staan ze allemaal binnen want dan krijgen ze weer een flinke plak kuil. In de middag staan ze weer een paar uur buiten. In totaal komen ze ongeveer 4/5 uur buiten. Ze staat soms alleen, maar vaak met 2 andere merries. Ze krijgt dan rond 5 uur weer voer en dan heeft ze meestal nog kuil in haar hooitas zitten. Ik kom rond 6 dus als de hooitas leeg is doe ik een plak van mijn eigen hooi in de tas. Om half 10 's avonds krijgt ze van de staleigenaresse dan weer kuil.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:29

Je hebt een prachtig paard met een goudeerlijk karakter, dat heel duidelijk laat merken wat ze wel of niet wil. Knapt dat je jezelf aan de kant zet en naar haar luistert. Ze is nog heel jong, en zal nog een jaar of 4 uitgroeien voordat ze volwassen is, dus het is helemaal niet erg pauzes in te lassen wat rijden betreft en aan vertrouwen te werken. Karakterpaarden zijn niet altijd het makkelijkste in gebruiksaanwijzing, soms zit er chinees tussen, maar met consequente handelingen, rust, tijd, vertrouwen opbouwen en veel buiten laten zijn om de overtollige energie kwijt te kunnen worden het heerlijke paarden. Wat goed kan werken en deels heb je dat al gemerkt, is vrijheidsdressuur en clickertraining (R+). Mijn overigens ook niet heel makkelijke paard wordt erg leergierig van clickeren. En hij vergeet niets meer zodra het kwartje is gevallen. Overigens kon mijn paard ook niet tegen binnenstaan met een paar uurtjes paddock, hij raakte supergefrustreerd ervan, en ik heb hem destijds ook rap verhuisd naar eerst overdag buiten, en hij staat nu al een paar jaar 247 buiten (met uiteraard inloopstal).

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:33

Wat goed van je! Ik herken mijzelf heel erg in dit verhaal. Bij mij heeft de parelli methode wonderen verricht. Ik volg!

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:00

Ts wat heeft het paard het getroffen met jou.
Behoud vooral je geduld, respect en volg daarbij je gevoel.

Voor mij herkenbaar, een zelfde soort gelijke die in het verleden helaas veel meegemaakt heeft. Wat mij naast bovenstaande nog heeft geholpen is aromatharapie. Het klinkt zweverig, was ik zelf ook nooit van tot ik me erin verdiepte.

Nu gebruik ik het met regelmaat met de behandelingen en met zeer positief resultaat. Voor het paard vaak het ultieme ontspan moment.

Succes

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 22:54

Lindsey_99 schreef:
Je hebt een prachtig paard met een goudeerlijk karakter, dat heel duidelijk laat merken wat ze wel of niet wil. Knapt dat je jezelf aan de kant zet en naar haar luistert. Ze is nog heel jong, en zal nog een jaar of 4 uitgroeien voordat ze volwassen is, dus het is helemaal niet erg pauzes in te lassen wat rijden betreft en aan vertrouwen te werken. Karakterpaarden zijn niet altijd het makkelijkste in gebruiksaanwijzing, soms zit er chinees tussen, maar met consequente handelingen, rust, tijd, vertrouwen opbouwen en veel buiten laten zijn om de overtollige energie kwijt te kunnen worden het heerlijke paarden. Wat goed kan werken en deels heb je dat al gemerkt, is vrijheidsdressuur en clickertraining (R+). Mijn overigens ook niet heel makkelijke paard wordt erg leergierig van clickeren. En hij vergeet niets meer zodra het kwartje is gevallen. Overigens kon mijn paard ook niet tegen binnenstaan met een paar uurtjes paddock, hij raakte supergefrustreerd ervan, en ik heb hem destijds ook rap verhuisd naar eerst overdag buiten, en hij staat nu al een paar jaar 247 buiten (met uiteraard inloopstal).


Eerlijk en duidelijk is ze zeker! Als iets haar niet zint of iemand (ik of een ander) is verkeerd met haar omgegaan dan laat ze dat ook zeer goed blijken. Ik ben de laatste paar dagen wat meer bezig geweest met R+, ik merk dat ik hiermee bij Zara inderdaad de meeste ontspanning voor terug krijg. Wat betreft het binnen staan. Het liefst zou ik haar ook 24/7 buiten hebben met inloop, maar hier in de omgeving is dat heel moeilijk te krijgen, of je moet het geluk hebben een stuk land te kunnen huren van een boer. Ik heb ook gekeken naar het huren van een stuk land, maar ik kon helaas geen goede optie vinden, dus 4/5 uur per dag in de paddock is helaas het beste wat ik haar op dit moment kan bieden.


Unbeatable schreef:
Wat goed van je! Ik herken mijzelf heel erg in dit verhaal. Bij mij heeft de parelli methode wonderen verricht. Ik volg!


Er komt zondag een paardengedragscoach bij mij meekijken die ook deels volgens de parelli manier werkt! Vorig jaar heeft zij mij ook af en toe geholpen en ik merkte dat haar instructies echt verschil maakte. Ik ben er zelf helaas te inconsequent mee omgegaan.

Jills schreef:
Ts wat heeft het paard het getroffen met jou.
Behoud vooral je geduld, respect en volg daarbij je gevoel.

Voor mij herkenbaar, een zelfde soort gelijke die in het verleden helaas veel meegemaakt heeft. Wat mij naast bovenstaande nog heeft geholpen is aromatharapie. Het klinkt zweverig, was ik zelf ook nooit van tot ik me erin verdiepte.

Nu gebruik ik het met regelmaat met de behandelingen en met zeer positief resultaat. Voor het paard vaak het ultieme ontspan moment.

Succes


Wat een lieve reactie! En aromatherapie met paarden, daar had ik nog nooit van gehoord, super interessant. Hoe werkt dat precies?

———

Update:

Gisteren en vandaag ben ik dus met Zara vanaf de grond bezig geweest. Ik wilde eerste loswerken zodat ze de ruimte heeft om haar energie kwijt te kunnen en vervolgens aan de hand/naast het paard werken. Zara heeft nu weer iets nieuws, het moment dat ze van mij moet gaan lopen doet ze alsof ze wilt gaan rollen, ze begint wild te graven maar gaat niet liggen. Ik geef haar vaak heel even de tijd om te rollen van te voren, maar als ze niet gaat liggen moet ze gewoon aan het werk. Ik wilde haar dus aan het werk zetten en ze begint een soort van obsessief te graven, maakt zich groot, blokkeert mij met haar billen en reageert op geen enkele commando. Gister heb ik haar uiteindelijk een tik op haar billen moeten geven en toen was het over. Vandaag gaf ik haar dus gelijk maar een tik op haar billen, maar dit keer begon ze gericht op de plek naar me te bokken. En niet 1x, maar een paar keer achter elkaar. Mijn angst level zat natuurlijk weer gelijk ergens bij Jupiter, want dit vind ik echt niet tof en dit heeft ze al meer dan een jaar niet meer gedaan! Wat is er aan de hand?
Omdat een harde stem niet werkte, lichaamstaal niet werkte en een subtiele tik tegen de billen een tegenaanval tot gevolg had, heb ik haar echt even een flinke mep met de zweep moeten geven, iets wat ik ontzettend vervelend vind, maar in dit geval voor mijn gevoel echt nodig was. En dat hielp, mevrouw was onder de indruk en was daarna enorm op mij gefocust en ik heb weer veel met lichaamstaal en stem (voor belonen, lage rustige stem) kunnen werken, geen zweep meer nodig gehad en Zaar zette geen stap meer verkeerd. Opzich fijn, maar dit is echt niet hoe ik elke dag met haar wil starten.
Daarna hebben we nog even wat vrijheidsdressuur oefeningen gedaan en heb ik wat oefeningen gedaan waarbij ik haar plek in de paddock in neem en zij buiten mijn persoonlijke ruimte moet blijven. Hier reageert ze 9 van de 10 keer heel goed op, soms zit er een hapering tussen. Ik heb dit deel ook gefilmd vanavond, omdat ik benieuwd was hoe ik nou tegenover haar sta. Ik heb het net terug gekeken en ik schrok van hoe erg ik in mijzelf gekeerd ben op de momenten dat ik haar train. Soms staar ik ineens een minuut in gedachte voor me uit en laat ik dus volledig het contact met mijn paard los. Ik zit duidelijk teveel in mijn hoofd wanneer ik met Zara bezig ben, dat moet niet. Ik vond het best confronterend om mezelf terug te kijken, als jullie het interessant vinden kan ik de video hier wel posten een deze dagen, al is het erg donker op de video dus je ziet niet goed onze uitdrukkingen.

Verder komt er zondag een gedragscoach meekijken, zij zal elke week een halfuurtje mee gaan kijken (of langer als dat nodig is). Zij bestudeerd zowel het gedrag van mij als van het paard en corrigeert mij zodat ik Zara beter kan corrigeren. Dit lijkt me wel heel fijn.

Ook heb ik vandaag de hartslagband en horloge besteld voor mij en Zara. Als het goed is komt ie morgen binnen, ik hoop overdag, want dan kan ik er in de avond al mee werken. Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen! Ik ben vooral benieuwd naar wie het eerste in paniek raakt, ik of Zara. Ik ben namelijk benieuwd of ik haar angst overneem of zij die van mij. We gaan het zien...

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:01

Deze dame is waarschijnlijk gewoon een echte diva. Het type warmbloed x ox kruising werkt dan gewoon tegen je: niet snel onder de indruk, introvert, sterk, volhardend en een vechter.

Ik ben die vaker tegengekomen en zeker in merrievorm moet je dan echt heeeeeeel zelfverzekerd en rechtlijnig zijn in je regels. Echter wel op een rustige manier anders krijg je een bitch fight en die win je meestal niet van een paard zonder verwondingen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:11

Eens met Sizzle, dit is denk ik een merrie die even een maandje op functioneringsgesprek moet bij iemand die zeer goed weet wat die doet, want als ik het lees, dan gaat dit alleen maar erger worden en ze weet precies hoe ze jou onzeker krijgt.

Als het een ruin was geweest had ik gezegd, als ie dat doet, geef m maar eens flink op zn sodemieter, maar bij een merrie met dat soort bloed...............nee, daar moet iemand bij komen die weet wat ie doet. Want als je die op zn flikker slaat, dan ben ik bang dat je niet levend de baan uit komt.

Die OXjes vochten vroeger in de oorlog he, en die merries liepen voorop.....

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:15

Ik ken een 700kg fribi x ox die je echt te lijf gaat als je meer van hem verlangt dan hij die dag van plan was en dan kun je beter maar snel de roundpen verlaten.
Nog een andere koudbloed x arabisch bloed merrie die net als jouw dier eerst heel braaf was en dan ineens vreselijk flipte. Die heeft gelukkig een goede instructie gevonden die het snel onder controle had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:31

Malle1970 schreef:
Eens met Sizzle, dit is denk ik een merrie die even een maandje op functioneringsgesprek moet bij iemand die zeer goed weet wat die doet, want als ik het lees, dan gaat dit alleen maar erger worden en ze weet precies hoe ze jou onzeker krijgt.

Als het een ruin was geweest had ik gezegd, als ie dat doet, geef m maar eens flink op zn sodemieter, maar bij een merrie met dat soort bloed...............nee, daar moet iemand bij komen die weet wat ie doet. Want als je die op zn flikker slaat, dan ben ik bang dat je niet levend de baan uit komt.

Die OXjes vochten vroeger in de oorlog he, en die merries liepen voorop.....


Wat is een ox? :=
Serieuze vraag en interesse! Ik herken veel uit het topic, super lastig. Ik heb mijn pony verkocht omdat zij ook zo'n karakter had waar ik niet mee om kon gaan (wel minder extreem)

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:33

brokjes schreef:
[
Wat is een ox? :=
Serieuze vraag en interesse! Ik herken veel uit het topic, super lastig. Ik heb mijn pony verkocht omdat zij ook zo'n karakter had waar ik niet mee om kon gaan (wel minder extreem)


Arabisch volbloed! Engels volbloed is x en arabisch ox.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 23:33

Vorig jaar vertoonde ze dit terugvechtgedrag ook in de winter tijdens het loswerken, toen dachten we inderdaad ook dat het erger zou worden, maar toen was het ineens van de een op de andere dag over en is het tot aan gister weggebleven. Ik zou haar ook niet per se omschrijven als aggressief, maar ze behandeld me op zo’n moment zoals ze een paard dat lager in rang staat zou behandelen. Na haar flink op haar donder geven slaat dit gedrag vaak ook ineens om en lijkt ze me weer te respecteren. Het lijkt erop dat ik haar op dit moment weer bij elke training er eerst van moet overtuigen dat ik “de baas” ben, dat probleem hadden we dus een jaar geleden ook. Als ze dat eenmaal respecteert is het terugvecht gedrag over, maar het is altijd een gedoe om bij haar dat respect te krijgen.

En Malle1970, wat zeg je dat leuk, een functioneringsgesprek. :+ Ik ben er inderdaad mee eens dat hier iemand bij moet helpen die stevig in zijn schoenen staat. De persoon die zondag komt leidt zelf ook paarden op, ze zegt altijd dat in het allerergste geval een probleempaard naar de trainingsstal kan worden gebracht waar ze dan een tijd bootcamp krijgen (op een rustige maar wel duidelijke manier). Als het er op aan komt kan ik dat dus ook nog overwegen.
Laatst bijgewerkt door Confession op 12-12-18 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:33

Pfff...... heftig......

Ik ga mee met de mensen die adviseren hier iemand bij te halen.
Er is een reden dat ik dit soort kruisingen nooit zo een goed idee vind :=

@ brokjes: ox is Arabisch Volbloed.
xx is Engels Volbloed. En ja, volbloedmerries zijn niet voor de poes := wel leuk, en mits helemaal volbloed, prima te doen, goudeerlijk, nergens bang voor, super sterk en snel, en heel sensibel. Met koudbloed erin zijn ze wat iets lastiger wel.