[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:00

Goed punt. Je kan dan idd situaties krijgen waar je de spanning ontwijkt, waardoor je uiteindelijk niet verder komt in de ontwikkeling.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 20:40

Malle1970 schreef:
Tuurlijk kun je het ook gebruiken voor gedrag, zo bedoel ik het helemaal niet, alleen moet je niet alles daar aan vast hangen.

Stress en spanning moet je niet altijd uit de weg willen gaan, soms moet je ergens doorheen pakken en als je dan zelf onzeker bent, helpt de hartslag meter niet zoveel, behalve dat je te vaak het excuus zoekt: Ja maar ik kon aan de hartslagmeter zien dat ze spanning had.


Het motiveert mij juist om het tegenovergestelde te doen! :D We hebben vandaag expres even de spannende longeercirkel opgezocht, omdat ik wilde zien of er een verschil was met gister. En dat was er! Zara had continu een hogere hartslag tijdens de training vandaag. Waar ze gisteren in stap rond de 60 zat, zat ze nu in stap tussen de 80-100 (dat was gister haar draf hartslag), in draf zat ze gister dus tussen de 80 en 100, vandaag 110-130, en de galop zat vandaag tussen de 140 en 170 terwijl die gister rond de 125-130 bleef hangen en rond de 170 voor haar gister een "schrik hartslag" was. Ik kon het ook weer aan haar gedrag merken: verstijven, schrikken, staken, snuiven; dit is gebruikelijk gedrag voor haar in deze paddock. Ik vond dit voor Zara natuurlijk vervelend, maar het gaf mijn training wel gelijk een doel: hoe krijg ik haar rustiger? Dus: hoe kan ik haar hartslag wat naar beneden krijgen in elke gang? Uiteindelijk toen we langer bezig waren zag ik haar hartslag wel wat dalen in alle gangen, maar haar hart bleef in elke gang toch nog wat sneller kloppen dan gisteren. Morgen gaan we dus weer de "veilige" longeercirkel in om die waardes dan weer te vergelijken met gisteren en met vandaag, maar niet met de reden dat ik haar daar per se wil trainen omdat het daar "veilig" is.

In stal waren de waardes vandaag wel hetzelfde als gisteren, rond de 40.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:43

Eigenlijk is de hartslagmeter meer een bevestiging van wat je eigenlijk al weet dan dat het jou nieuwe informatie oplevert. Toch?
Nu, als dit voor jou, zeker in de beginfase, werkt en voor jou een deel rust brengt, ga er dan zeker gewoon mee verder. Maar vergeet vooral ook niet naar je paard te kijken en een connectie met haar te krijgen. Iedere keer dat je op je horloge kijkt om de waarde te zien, ben je niet met haar bezig. Een sensibel paard heeft dat ook snel genoeg door.
Ik vrees ook een beetje dat je nu heel eenzijdig naar de training gaat kijken. Je zegt zelf dat je meteen een trainingsdoel had, namelijk de hartslag overal op een lager niveau krijgen. Maar ontspanning is ook zoveel meer dan die hartslag. Want wat als ze in die spanning (laat ons zeggen: hartslag hoger dan 100) toch een moment naar jouw leiderschap zoekt? Op zich heb je dan weer een hele stap vooruit geboekt, want zelfs in die angst keek ze naar jou voor een oplossing. Maar jij was bezig met het kijken naar je horloge en je hebt dat moment dus gemist of je erkende het moment niet want jouw doel was een lage hartslag en dat was er toen niet, dus sessie niet geslaagd.

Kortom, het is niet dat ik negatief wil doen, maar waak er gewoon voor dat je niet afhankelijk wordt van de band en dat eigenlijk het enige aspect is waar je mee bezig bent. Een paard trainen is zoveel meer dan de hartslag. :) Ik lees veel liever verslagen waarin je zegt wat je paard deed en hoe jij daarop reageerde en of het dan beter of slechter ging en hoe je het de volgende keer zou aanpakken etc etc, dan dat ik vanaf nu verslagen met enkel cijfertjes te lezen krijg. ;)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:49

Eerst eens een beeld krijgen is niet zo verkeerd toch?
Maar pad wel op dat je niet focussef op dat kalm blijven. Een paard leert enkel positieg met stress om te gaan als het ook te maken krijgt met spannende zaken.
Voor ontspanning heb je ook aanspanning nodig.

Bij mijn paard moest ik soms juist door de stress heen om acceptatie te krijgen.
Dan deed ze om niets (een balkje of zo) ineens vreselijk druk en paniekerig en gewoon ondoordringbaar. Dan moest ik haar echt met veel dominante lichaamsuitstraling dwingen om op de plek te blijven en dan ineens ging dan dat huppen, hakken met de benen en stijgeren dan over in een diepe zucht en kon dan daarna volledig ontspannen normaal over het balkje. Dan had ze gewoon nodig dat ik haar duidelijk zei dat ik het heus beter weet.
Deze aanpak als 4-5 jarige heeft er voor gezorgt dat ze op latere leeftijd tijdens buitenritten in momenten van paniek nog nooit ervandoor geschoten is maar bij me blijft (ook onder het zadel).
Ze doet dan op commando haar neus naar de grond en die blijft daar zolang ik het zeg. Meestal kont er dan een zucht en dan is alles weer goed.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:16

Een paard wat in draf lekker aan het werk is, heeft vaak een hartslag van rond de 120-130. Daar moet je wel rekening mee houden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:54

Gini schreef:
Eigenlijk is de hartslagmeter meer een bevestiging van wat je eigenlijk al weet dan dat het jou nieuwe informatie oplevert. Toch?
Nu, als dit voor jou, zeker in de beginfase, werkt en voor jou een deel rust brengt, ga er dan zeker gewoon mee verder. Maar vergeet vooral ook niet naar je paard te kijken en een connectie met haar te krijgen. Iedere keer dat je op je horloge kijkt om de waarde te zien, ben je niet met haar bezig. Een sensibel paard heeft dat ook snel genoeg door.
Ik vrees ook een beetje dat je nu heel eenzijdig naar de training gaat kijken. Je zegt zelf dat je meteen een trainingsdoel had, namelijk de hartslag overal op een lager niveau krijgen. Maar ontspanning is ook zoveel meer dan die hartslag. Want wat als ze in die spanning (laat ons zeggen: hartslag hoger dan 100) toch een moment naar jouw leiderschap zoekt? Op zich heb je dan weer een hele stap vooruit geboekt, want zelfs in die angst keek ze naar jou voor een oplossing. Maar jij was bezig met het kijken naar je horloge en je hebt dat moment dus gemist of je erkende het moment niet want jouw doel was een lage hartslag en dat was er toen niet, dus sessie niet geslaagd.

Kortom, het is niet dat ik negatief wil doen, maar waak er gewoon voor dat je niet afhankelijk wordt van de band en dat eigenlijk het enige aspect is waar je mee bezig bent. Een paard trainen is zoveel meer dan de hartslag. :) Ik lees veel liever verslagen waarin je zegt wat je paard deed en hoe jij daarop reageerde en of het dan beter of slechter ging en hoe je het de volgende keer zou aanpakken etc etc, dan dat ik vanaf nu verslagen met enkel cijfertjes te lezen krijg. ;)



Volg topic mede omdat het bijzonder is om karakter baasje en paardje bij elkaar te zien, en zie in jou reactie wijze hierboven en lange ervaring doorschemeren waar ik me wel in kan vinden.
vooral dit stukje is waar het tussen TS en paardje om gaat draaien:
Citaat:
Maar vergeet vooral ook niet naar je paard te kijken en een connectie met haar te krijgen. Iedere keer dat je op je horloge kijkt om de waarde te zien, ben je niet met haar bezig. Een sensibel paard heeft dat ook snel genoeg door.


De aanpak met hartslag meter vindt ik in deze setting heel bijzonder, en alleen al het volgen waard, mede omdat TS hopenlijk hierdoor zelf gaat zien aan uitingen in ogen & lijf wanneer Zara gespannen of opgewonden raakt.
Dan heeft TS pas een belangerijk middel in handen om samen naar die connectie te groeien, en kan de meter terug in de doos.
Ga ook mee in aantal reacties hier dat een paard vol en hoog in hartslag , tot extraam hoog (als ze zich showen zoals op Ts haar foto en briesend voor je staan van trots) volledig in diepe connectie kunnen staan met ons mens; geweldig dat een paard dat met ons deelt en dat laat zien.
Alleen daarom al vindt ik je Zara bijzonder, en ben ik dankbaar dat jij dat ruimte geeft en er niet hardhandig "uit traint", zoals zoveel doen, maar een andere weg zoekt.


Als je karakter omschrijving van jezelf klopt, dan kun je van dit stukje van jezelf: "emotioneel" heel veel nut hebben in je training.
En ikzelf vindt het dan weer verbazend dat je juist met jou stukje emotie karakter steun zoekt bij de nuchtere cijfers en diagrammen uit de H. meter.

Is het pijnlijk voor je als ik je vraag waarom je niet meer vertrouwd op je eigen emotie & gevoel waar juist sensibele paarden zo goed mee om kunnen gaan ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:20

Interessant topic. Ik heb ook een vrij sensibel paard staan, niks voor mij eigenlijk. Ik ben niet zo'n held.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:20

Ik denk ook dat het een mooie en effectieve manier is om je paard beter te leren kennen. :j niks mis mee als je er maar niet teveel op gaat vertrouwen. :)

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:28

Persoonlijk vind ik een hartslagmeter alleen meerwaarde hebben bij de training, om ervoor te zorgen dat je de inspanning geleidelijk opbouwt en ervoor te zorgen dat je niet overtraint.
Maar ook bij training weet je door ervaring vaak al waar de grens ligt.

Geen haar op mijn hoofd die er aan gaat beginnen om stress te meten. Die voel ik wel door de manier waarop mijn paard strakker wordt als hij iets spannend vind. Kunst is dan zelf los te laten en vertrouwen te geven. Zo'n meter leidt dan alleen maar af en zorgt ervoor dat je niet op tijd kunt reageren. Sensibele paarden hebben vooral veel gevoel nodig, maar als je je laat leiden door zo'n meter ben je altijd te laat.
We hebben zelf twee heethoofden en dat zou met hen zo niet goed gaan.

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:36

Een hartslagmeter kan inderdaad helpen om inzicht te creëren in stressfactoren / momenten voor je paard, zeker als je een introvert paard hebt dat spanning niet altijd even duidelijk laat zien. Ik heb er ook één die ik in een bepaalde fase van ons traject regelmatig heb gebruikt. Dat gaf inzicht, maar, inderdaad vond ik het ook afleidend. Uiteindelijk keek ik achteraf in de grafiek en een enkele keer tussendoor, maar ik wilde de connectie niet verliezen. En juist die connectie was van groot belang voor mijn paard, omdat hij heel onzeker was. Achteraf terugkijkend is weer niet alles terug te halen. Dus ik ervoer in de praktijk dat het voordelen had, en interessant was, maar dat het ook niet het ei van columbus opleverde. Voor mij / ons in ieder geval, als je er zelf veel baat bij hebt is het vooral een heel mooi hulpmiddel om je paard te leren lezen en begrijpen. :j

Ook ben ik zelf in een valkuil gestapt gedurende het traject, dat ik gedrag uiteindelijk teveel wilde analyseren, en eigenlijk aan het over-analyseren was. Daardoor mistte ik juist signalen en vergat ik de essentie. Ik was te weinig in het Nu omdat ik alles wilde verklaren, en gaf mijn paard niet wat hij op dat moment nodig had (begeleiding, laten zien wat wél het goede antwoord was).

Uiteindelijk allemaal goed gekomen (met hulp), door logisch te blijven kijken en soms gedrag ook te nemen zoals het is. Laatst sprong hij voor mij en voor mijn instructrice vanuit het niets in de lucht tijdens het rijden. Mijn hoofd ging meteen racen: hij schrok, hij is fris, ik deed iets verkeerd met mijn been, er is iets aan de hand in de kudde verderop. Daar heb ik dan weer mijn instructrice voor die me terug haalt naar het Nu: het maakt niet uit waarom hij het deed, hij deed het en je loste het op. Er is geen spanning dus je kunt gewoon door. Dat is het enige waar hij op dat moment iets aan heeft, en ik uiteindelijk ook.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 21:50

Hoi allemaal, ik ben de laatste dagen even niet zo actief geweest, druk weekend gehad. :D

Bedankt voor jullie feedback op de hartslagmeting, ik ben het voor het grootste deel echt heel erg met jullie eens! Ik heb de afgelopen dagen er niet meer mee gewerkt, omdat ik inderdaad zelf weer wat meer gefocust wilde zijn op Zara's lichaamstaal ipv op het horloge. En ook vond ik het echt te koud om Zara nat te maken zodat de band kon werken (ik heb die gel nog niet gekocht).

Zaterdag was mevrouw echt weer een draakje en dat in de "veilige" paddock. Ze wist precies waar donderdag het sprongetje had gestaan en die kant van de cirkel was ineens reuze eng. Eerst geprobeerd om haar op een strenge manier door die kant heen te krijgen, maar dat had niet het gewenste effect. Dus toen ben ik gewoon aan de enge kant van de cirkel op mijn gemakje op de rand gaan zitten van de longeercirkel (cirkel is ingegraven) en toen kwam Zara eigenlijk vrijwel meteen bij me staan. Gelijk handje muesli gegeven en even met haar gekroeld aan de enge kant van de cirkel en toen weer verder gegaan met longeren. Misschien pakken jullie het niet zo aan, maar ik kreeg de tip mijn gevoel te volgen en dit voelde voor mij als de juiste oplossing op dat moment. :D En mijn gevoel had gelijk, want daarna was de enge kant niet meer eng volgens Zaar. :roll: Ze zat daarna ook gelijk erg laag in haar energie, geen gespannen gedoe meer.

Zondag kwam dus die paardengedragstrainer! Ik dacht dat ze volgens Parelli werkte, maar dit is niet zo, ze werkt volgens Monty Roberts en Annemarie van der Toorn. Ik vond het echt een hele fijne les en ik heb een nieuwe manier van loswerken geleerd die goed effect had op Zaar! Zara was aan het eind van de les zo ontspannen en gehoorzaam, lekker kauwen en likken en niks was meer eng. We hebben zelfs nog even een paar rondjes aan de had door de buitenbak gestapt waar Zara normaal een stuiterbal is en nu keek ze nergens van op. Heel fijn, donderdag komt de instructrice weer. Ik heb haar ook verteld over de hartslagband en het grappige is dat ze daar zelf ook ervaring mee heeft, ook om stress te meten!

Vandaag dacht ik verder te gaan met wat we gisteren hadden geleerd, maar zoals altijd met Zara hoort bij een nieuwe manier van trainen ook natuurlijk weer nieuwe grenzen opzoeken. Ze was vandaag behoorlijk aan het uittesten hoe serieus ik was en of ik mijn acties echt meende. Ik vond het heel moeilijk om hiermee om te gaan, ook omdat ik aan mezelf begon te twijfelen: "Doe ik misschien iets verkeerd?" "Doe ik het wel op de goede manier?" En in die twijfel momenten pakte Zara me natuurlijk weer. :\ Ik voelde dat ik weer heel erg opgefokt begon te raken, want dat kan Zara goed, mij op de kast jagen. Dus toen heb ik besloten om heel even rust te nemen, Zara bij me te roepen en even opnieuw te beginnen toen ik weer kalm was. Daarna ging het ineens een stuk beter. Ik denk dus dat dat misschien de truc is als het niet goed gaat. Zaar naar me toe laten komen voor een "onder onsje" en weer verder gaan zodra de rust is wedergekeerd. Ik heb wel gelijk de instructrice geappt en afgesproken dat ik morgen alleen ga wandelen, het woensdag weer een kans ga geven en als het dan niet gaat dan heb ik in ieder geval het uitzicht dat zij er de volgende dag weer is om mij te helpen.

Als het dalijk deze week weer wat warmer is gaan we de hartslagband toch weer af en toe omdoen, maar meer omdat ik het interessant vind om aan het eind van de training de sessie analyse te bekijken. Ik houd dus vooral mijn ogen op Zara gericht tijdens de training. :D

Edit: Oh en Zara is vandaag voor het eerst los in de stapmolen geweest! Afgelopen week is ze 2x samen met de staleigenaresse geweest, die is er toen naast blijven lopen. Vandaag is Zara voor het eerst zonder begeleiding een paar rondjes geweest. Nog niet gedraaid, omdat ze dat nog niet helemaal snapt. Ik ben heel blij dat ze dit tot nu toe met zoveel rust doet.

Peetstap schreef:
De aanpak met hartslag meter vindt ik in deze setting heel bijzonder, en alleen al het volgen waard, mede omdat TS hopenlijk hierdoor zelf gaat zien aan uitingen in ogen & lijf wanneer Zara gespannen of opgewonden raakt.
Dan heeft TS pas een belangerijk middel in handen om samen naar die connectie te groeien, en kan de meter terug in de doos.
Ga ook mee in aantal reacties hier dat een paard vol en hoog in hartslag , tot extraam hoog (als ze zich showen zoals op Ts haar foto en briesend voor je staan van trots) volledig in diepe connectie kunnen staan met ons mens; geweldig dat een paard dat met ons deelt en dat laat zien.
Alleen daarom al vindt ik je Zara bijzonder, en ben ik dankbaar dat jij dat ruimte geeft en er niet hardhandig "uit traint", zoals zoveel doen, maar een andere weg zoekt.


Als je karakter omschrijving van jezelf klopt, dan kun je van dit stukje van jezelf: "emotioneel" heel veel nut hebben in je training.
En ikzelf vindt het dan weer verbazend dat je juist met jou stukje emotie karakter steun zoekt bij de nuchtere cijfers en diagrammen uit de H. meter.

Is het pijnlijk voor je als ik je vraag waarom je niet meer vertrouwd op je eigen emotie & gevoel waar juist sensibele paarden zo goed mee om kunnen gaan ?


Bedankt voor je lieve reactie en leuk dat je volgt! En het is zeker geen probleem dat je dat vraagt. Ik heb het afgelopen anderhalf jaar eigenlijk niks op mijn eigen emotie en gevoel gedaan, omdat ik heel erg geloofde dat iedereen om mij heen het beter wist en daarom eigenlijk constant andermans advies en methodes heb gevolgd. Ik twijfel sinds ik Zara heb heel erg aan mijzelf, omdat iedereen een duidelijke en erg aanwezige mening heeft over hoe je met een jong paard om moet gaan en ik had daardoor eigenlijk de ballen niet om het op mijn eigen manier aan te pakken op de stal waar ik eerst stond (absoluut niks te nadelen van die mensen, ik weet dat ze het allemaal erg goed bedoelden). Nu op mijn nieuwe stal ken ik niemand, niemand kent mij, ik heb Zara nu voor mij alleen en nu pas durf ik meer op mijn eigen gevoel te vertrouwen. Ik heb Zara nu sinds een week echt helemaal voor mezelf en ja ze is absoluut nog een draakje, maar er is zoveel meer rust ontstaan, zeker in de afgelopen paar dagen. Maar het probleem met mij blijft dat ik erg beinvloedbaar ben en heel snel aan mezelf begin te twijfelen als iemand een andere mening of methode heeft, ik hoop dat ik op deze stal mijn eigen manieren wel vasthoud.

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:52

Interessant topic, het werken met een hartslagmeter kende ik ook juist vanuit Annemarie vd toorn, denk een mooie tool om wat inzicht te krijgen wanneer iets nou écht eng is, en wanneer het wat opgeblazen gedrag om ‘niks’ is. Daar kun je met je aanpak natuurlijk op inspelen. De afgestudeerden en studenten van die opleiding kunnen je denk ik heel fijn verder helpen, maar blijf ook bij je eigen gevoel. Soms lukken dingen al op enkel intentie en energie, en hoeft daar geen fysieke hulp aan te pas te komen. Sowieso werkt dit super met jouw type paard als ik dat zo lees, maar ook jijzelf hebt hier genoeg gevoel voor als ik zo tussen de regels door lees, als je je niet laat ondersneeuwen door meningen van anderen en gewoon de connectie met je paard blijft houden :)

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:44

Bij honden is dat leuk, zo een hartslagmeter :D

Ik heb een hond gehad, die kon een vreselijk drama maken, toen hebben we eens gekeken bij de DA pf hij nu echt iets had. Maar had hij helemaal niet, zijn hartslag ging helemaal niet omhoog :')

Daarna ging de hond op zijn rug liggen voor een belly rub :') haha die was zo leuk :+:

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 20:54

fleur_yen schreef:
Interessant topic, het werken met een hartslagmeter kende ik ook juist vanuit Annemarie vd toorn, denk een mooie tool om wat inzicht te krijgen wanneer iets nou écht eng is, en wanneer het wat opgeblazen gedrag om ‘niks’ is. Daar kun je met je aanpak natuurlijk op inspelen. De afgestudeerden en studenten van die opleiding kunnen je denk ik heel fijn verder helpen, maar blijf ook bij je eigen gevoel. Soms lukken dingen al op enkel intentie en energie, en hoeft daar geen fysieke hulp aan te pas te komen. Sowieso werkt dit super met jouw type paard als ik dat zo lees, maar ook jijzelf hebt hier genoeg gevoel voor als ik zo tussen de regels door lees, als je je niet laat ondersneeuwen door meningen van anderen en gewoon de connectie met je paard blijft houden :)


Precies dit vind ik inderdaad heel mooi aan zo’n hartslagmeter :j Ik twijfelde bij Zara vaak of iets nou echt eng was of dat het puur gedrag is, door die band krijg ik daar veel beter zicht op en kan ik inderdaad zelf beter reageren. Mijn instructrice is inderdaad een afgestudeerde van de opleiding van Annemarie vd Toorn, ik vind haar heel eerlijk en duidelijk! Precies wat Zaar nodig heeft.

Avalanche81 schreef:
Bij honden is dat leuk, zo een hartslagmeter :D

Ik heb een hond gehad, die kon een vreselijk drama maken, toen hebben we eens gekeken bij de DA pf hij nu echt iets had. Maar had hij helemaal niet, zijn hartslag ging helemaal niet omhoog :')

Daarna ging de hond op zijn rug liggen voor een belly rub :') haha die was zo leuk :+:


Haha honden weten net als paarden precies wat ze moeten doen voor aandacht. :+



Net weer lekker bezig geweest met Zaartje :):) Het was eigenlijk de bedoeling dat we alleen even gingen stappen, maar ik merkte dat Zara vandaag wat hoger in haar energie zat, dus ik vond het niet eerlijk om haar met haar hoge energie weer op stal te zetten. Dus we hebben het loswerken weer geprobeerd en ik ben gister gelukkig duidelijk genoeg geweest, want vandaag gaf de grapjas haar streken al snel op. Uiteraard probeerde ze het wel, Zaar zou Zaar niet zijn als ze niet even de rangorde zou testen, maar ze had al snel door dat ik serieus was.
En wat hebben we lekker gewerkt!!!! Ik hoefde alleen maar aan overgangen te denken en ze deed het al. Ik zweef deze avond weer heerlijk rond op mijn roze wolk. Wat geeft het toch een heerlijk gevoel als je VOELT dat je de connectie met je paard weer even gevonden hebt, ookal is het misschien maar voor een avondje. Echt zo’n verliefd gevoel geeft het <3 We hebben daarna ook heeeeerlijk staan tutten. Alle vieze plekjes schoongeboend, manen weer helemaal uitgekamd en mevrouw genoot ervan! De oogjes gingen zelfs slaperig dicht toen ik haar hoofd zachtjes poetste :z Oh oh ik klink net als een Pennymeisje nu, maar ik heb gewoon heel erg van vanavond genoten! :+

Ook kreeg ik van de staleigenaresse dit filmpje doorgestuurd:



Zara los en braaf in de stapmolen (hiervoor was ze niet bekend met de stapmolen)! Wat doet ze het goed, ik ben zo trots. Je ziet haar nog wel denken “Zeg, kan dit ding niet sneller?” :')

Al met al was vandaag een goede dag voor Zara.

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:58

Goed bezig!!!

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:07

Mooie grote molen ook :j

Oy with the poodles, already

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:15

Wat een leuke merrie heb je! Inderdaad een pittige combinatie: koudbloed met sensitief bloed, daar komen wel eens pittige karakters uit.

Wat hier vaak terugkomt, is om goed in het moment te blijven en niet te veel te analyseren. Niks mis met wat denkwerk, maar het moet wel functioneel blijven. Soms is het beter om gewoon IETS te doen en te zien wat het effect is, dan te wachten :) Bij paarden heb je 3 seconden om te reageren, alles wat later komt weet je eigenlijk niet meer of ze dat nog goed weten te koppelen.

1 tip wil ik je graag geven: ga elke dag aan de slag met je paard alsof je haar voor het eerst ontmoet. Laat omschrijvingen als sensibel, emotioneel, etc achterwege. Dat zijn slechts reacties op haar omgeving en daar heb jij weer invloed op. Een paard kan bij de juiste begeleiding enorm veranderen. Zorg dat jij haar die kans geeft door haar dus niet te zien als ingewikkeld paard :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:39

Zo, hoi, daar ben ik weer. :wave:

Lange tijd geen update, omdat ik het erg druk heb gehad. Iedereen een gelukkig nieuwjaar, ik hoop dat jullie fijne feestdagen achter de rug hebben. :D

Met Zara en mij gaat het op dit moment relatief gezien goed. Elke dag blijft het werken met haar een uitdaging, maar ik merk wel dat de uitdaging iedere dag iets minder groot wordt. Ik merk vooral dat ik in de tussentijd een stuk zekerder van mezelf ben geworden en van de manier waarop ik nu met Zaar om ga. Ik heb me in veel methodes verdiept de laatste tijd en ik neem van veel methodes nu een beetje mee en creëer zo mijn eigen methode. Emiel Voest, Warwick Schiller, Monty Roberts, Annemarie van der Toorn; ze hebben allemaal dingen waar ik me wel in kan vinden, maar ook wat dingen die ik wat minder bij Zara vind passen. Ik haal dus vooral de trucjes eruit die naar mijn mening wel op Zara kunnen werken.

Ik vind zelf dat ik daar nu best wel een fijne manier van werken mee heb gecreëerd waar ik zelf vertrouwen in heb. Op dit moment zijn we alleen maar aan het loswerken. Elke dag. En elke dag op dezelfde manier met dezelfde regels. Soms leg ik wat balkjes neer of een sprongetje voor de afwisseling, maar het principe blijft hetzelfde: los op een cirkel en ik bepaal het tempo en waar ze loopt.

Op het moment dat ik zelf steviger in mijn schoenen ben gaan staan merkte ik wel bij Zara een soort van “terugvecht” en “vlucht” gedrag (fight or flight). Ze begon of naar me te bokken of in paniek te rennen. Ze had erg veel moeite met mijn dominantie accepteren :j Ik merkte vandaag voor het eerst dat het gevecht begon af te nemen. Bij het wegsturen de cirkel op bleef ze nog wel afwachten of ik vandaag ook serieus was (kont naar me toedraaien en niet voorwaarts gaan), helaas voor haar was ik dat vandaag ook, dus ze gaf het na een paar seconden al op en heeft op wat kleine haperingen na onwijs braaf gelopen. Ik had vandaag een sprongetje neer gezet waar ze super blij mee was voor het eerst sinds weken, eerst wilde ze er steeds niet overheen of raakte ze ervan in paniek. Nu was het oortjes naar voren en gaan! Het deed me erg goed om mijn paard weer plezier te zien hebben in het werk na een lange tijd.

We maken dus geen sprongen (behalve de letterlijke sprongen van Zaar :+ ), maar wel kleine stapjes en daar ben ik al heel tevreden mee. We gaan op deze manier nog even door, totdat ik het gevoel heb dat ze klaar is om een stap verder te gaan: aan de lange teugel.

Hier nog foto’s van van loswerken tijdens de grondwerk les een tijdje geleden:

Afbeelding
Loswerken

Afbeelding
Zara laten volgen

En nog even een dikke kus voor Zara op oudjaarsavond, want die verdiende ze na zo’n leerzaam jaar!
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:18

Goed dat je je zelfvertrouwen gevonden hebt, dat is essentieel bij eigenwijze merries. Als je zo doorgaat met duidelijke regels dan komt het vast goed.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:11

Gaat de goeie kant op, super gedaan!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:39

Kleine waarschuwing. Mijn ervaring met zulke merries is dat ze tussen December en eind February redelijk stabiel zijn en dan een paar weken na de eerste mooie lente dag een tijdje godsgruwelijk irritant zijn todat ze weer gestabiliseerd zijn.
Mocht je begin maart een tegenslag hebben ligt het dus niet perse aan jou :D

Alenthe05

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:00

Ik zou toch nog eens naar t krachtvoer gaan kijken, reageert ze niet heel erg op melasse, suikers ed? Of is de paardenkuil te rijk waardoor ze teveel energie daarvan krijgt en niet zoveel gebruikt. Dus dan omzet in energie. Suc6

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 20:48

Sizzle schreef:
Kleine waarschuwing. Mijn ervaring met zulke merries is dat ze tussen December en eind February redelijk stabiel zijn en dan een paar weken na de eerste mooie lente dag een tijdje godsgruwelijk irritant zijn todat ze weer gestabiliseerd zijn.
Mocht je begin maart een tegenslag hebben ligt het dus niet perse aan jou :D


Interessant! Ik ben benieuwd of ik dat inderdaad ga merken met haar.

Alenthe05 schreef:
Ik zou toch nog eens naar t krachtvoer gaan kijken, reageert ze niet heel erg op melasse, suikers ed? Of is de paardenkuil te rijk waardoor ze teveel energie daarvan krijgt en niet zoveel gebruikt. Dus dan omzet in energie. Suc6


Ik heb haar na de zomer inderdaad op suikerarme muesli gezet met vitaminebrok, omdat ze bij haar oude stal sportbrok kreeg met veel suikers erin. Dit was voor haar gewoon te energierijk. Het was eerst een beetje testen hoeveel muesli ik Zara moest geven, ze krijgt nu 2 flinke handen per dag (ze kreeg eerst een halve schep) en dit is echt heel weinig, maar ze doet het er enorm goed op. Ze krijgt als aanvulling dan wel weer extra kuil, maar op kuil lijkt ze niet echt drukker te worden tot nu toe.

——

Update: zo goed het vrijdag ging, zo slecht ging het zaterdag :+ Ze maakte er weer grandioos een potje van, maar ik voelde het ook al aankomen op het moment dat ik haar de stal uithaalde. Ze had er eeeeeecht geen zin in. Eigenlijk had ik haar misschien beter vrij kunnen geven, maar aan de andere kant wil ik dat ze op slechte dagen ook gewoon haar beste beentje voor zet. Naja, dat heeft dus nog wel werk nodig. Zondag had ik er zelf helemaal geen zin in dus toen heb ik haar wel vrij gegeven, want ik weet dat als ik zelf al geen zin heb het helemaal een bende gaat worden. :')

Vandaag was ze weer fantastisch! We hebben zelfs 5-10 minuutjes gelongeerd aan een longeertouw, direct contact met haar hoofd dus! Ik had dit vorige week al een paar keer geoefend in stap een paar rondjes. Vandaag heeft ze zelfs een flink stuk draf kunnen doen aan het touw en ze was super braaf. Dit was voorheen echt absoluut mission impossible met Zara. Longeren met een halster en touw was in hoor ogen echt geen optie en nu is ze gewoon 5 a 10 minuutjes super braaf geweest. Ik was in mijn hoofd heel wat vreugde dansjes aan het doen haha. Zo trots en blij! Kijken of we dit langzaam aan uit kunnen gaan breiden naar een volledige training aan het touw. Als ze dit braaf doet zal de stap naar lange lijnen ook wat minder groot zijn voor haar.

Verder hebben we na het longeren aan touw nog wat losgewerkt, ze reageerde heel braaf en snel op mijn lichaamstaal commando’s. Daarna hebben we de Spaanse Pas geoefend, dit vindt ze zo leuk om te doen en ze pikt het heel snel op!

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:56

Sizzle schreef:
Kleine waarschuwing. Mijn ervaring met zulke merries is dat ze tussen December en eind February redelijk stabiel zijn en dan een paar weken na de eerste mooie lente dag een tijdje godsgruwelijk irritant zijn todat ze weer gestabiliseerd zijn.
Mocht je begin maart een tegenslag hebben ligt het dus niet perse aan jou :D


Stille meelezer komt even onder haar steen weg.

Bedankt, dit geeft veel vertrouwen en goede moed met 'mijn' sensibele merrie :')

Ts: ik lees stiekem mee vanaf het begin, je bent goed bezig zeg!!

I am because you were

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:09

Hey, stalgenootje! :+ Leuk dat je een topic hebt gemaakt. Ik zie jullie niet vaak samen werken, omdat we vaak op verschillende tijden komen. Maar buiten dat weet ik dat Zara echt geen makkelijke is, ik vind het echt heel knap hoeveel geduld jij hebt.

Ik volg, leuk. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, sterregoud, tienus63, Vagabondo, vilheide en 20 bezoekers