Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:48

Nee joh, niet verschikkelijk. Je probeert toch gewoon je best te doen.

Maar je staat te dicht bij haar. Lekker iemand die wat meer afstand heeft inschakelen. En accepteren dat een 10 jarige nog niet het overwicht heeft en geen interesse in andere dingen dan rijden.
Ik wou vroeger ook niet wat anders, het was rijden of niets.
Inmiddels weet ik wel beter (op mijn bijna 38e haha) maar zo'n grietje ziet alleen maar de leuke kant.

Niet toevallig een heel braaf ding staan van een kennis waar ze een tijdje mee kan aanmodderen? Zo gaat het hier op stal, die van mij wordt uitgeleend voor dit soort kindjes. Niet omdat je daar niet duidelijk bij moet zijn, maar omdat ze juist niets doet (dus niet voorwaards, gewoon stom blijven staan) als ze niet duidelijk zijn. Leren ze heel veel van :+

Life is short....SMILE while you still have teeth!


Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:50

Loslaten ..., het kind, niet je paard. :D

Kind is 10 en nog veel te onervaren voor jouw paard. Jij bent te lief voor haar. Het is helemaal prima voor het kind om de winters door te brengen op een leuke manegepony om wat meer vertrouwen te krijgen en beter te leren rijden. Jouw paard is "extra", voor het poetsen, knuffelen, whatever.
Met grondwerken doe je een kind van 10 ook geen plezier want je krijgt bijna niet uitgelegd wat daar nou zo leuk aan is of waar het goed voor is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:54

Dus stiefdochter dramt, jij geeft toe want oei, ze zal me ook eens niet meer aardig vinden. Er af van dat paard en mooi terug naar de manege, hier doe je je paard ook zeker geen plezier mee.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:54

Ik zou zeggen: naar de manege. Daar kan ze leren op makkelijke pony's om over haar angsten heen te komen, en als ze er klaar voor is, krijgt ze op de manege vast moeilijkere pony's onder haar kont. Zo ben ik op de manege ook van makke pony's naar schrikachtigere paarden gegaan. Dat is misschien alsnog niet te vergelijken met jouw fries, maar wel een stap in de goede richting denk ik. Wie weet lukt het haar over een paar jaar om op jouw fries te rijden, maar ik zou haar eerst op een manege of iets dergelijks lekker op wat makkelijkere paarden over haar angsten heen laten komen :)

*pum*

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:08

Mijn nichtje wilde ook graag op mijn paard rijden. Had al afgezadeld, dus zat te twijfelen of ik het zadel er weer op moest doen. Om tijd te winnen eerst maar een snoepje laten geven. Dat durfde ze niet, snoepje viel een meter voor het paard op de grond en moeders moest het oprapen en alsnog geven.
Heel simpel, dan kom je ook niet op mijn paard.

Snap dat "paardjerijden" voor een kind heel aantrekkelijk is, maar als je ziet dat ze zo angstig zijn begin ik er niet aan. Denk dat je ze ook voor zichzelf moet beschermen. ;)

strooigoed

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:10

Je staat te dicht bij.
Dit werkt door in alles.
Ook thuis voor je er erg in hebt.
Lekker loslaten.
Laat haar maar rijden op de manege en fijn daar uren maken.
Mee naar stal prima.
Knuffelen poetsen geen probleem.
Rijden ......Ja met een andere instructeur en met een pony waar ze qua grootte ook echt het gevoel heeft iets te kunnen.
En jouw paard tuurlijk uitstappen kan altijd.

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:17

Uitleggen dat je Fries nog iets te pittig is.
Naar een goede manege sturen. Zeggen dat jij mee gaat en erbij blijft, maar dat ze van een andere meneer of mevrouw les krijgt.
Manege hoeft niet eens groot te zijn, maar kleinschalig waar alles kan en mag op de grond met begeleiding. Laten rijden op de braafste van stal. Verder zelf niet mee bemoeien, ook niet langs de kant. Wel af en toe helpende hand bieden als zij het vraagt, maar instructeur is diegene die het voor het zeggen heeft. Wat helpt is overigens op brave pony's spelletjes laten doen. Leren ze sturen en zitten en vooral vertrouwen op zichzelf.

Wij hadden er 7 staan. Dochter heeft toch eerst 9 jaar op een kleine manage gelest en heeft nu pas het vertrouwen voor een eigen braaf paard. Nooit iets gepusht.
Laatst bijgewerkt door AM01 op 06-12-18 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:27

Veel goede tips gelezen in dit topic!
Ik wil er nog aan toe voegen dat iedere basis bij dieren begint met vertrouwen en er is niets zo fijn als paardjes borstelen en kriebelen en snoepjes geven. :D

Zoals meerdere malen vermeld is sta ook ik achter de mening om haar lekker te laten lessen op een manege en wie weet in de toekomst :)

fight for what you want and you will never lose

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:52

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 14:33

Ik zie in ieder geval gelukkig een aantal fijne reacties. Ik denk dat een stapje terug het verstandigst is. Ik moet leren ''nee'' zeggen, en madam moet haar angst overwinnen. Ik denk dat ik voorlopig haar op een manegepony laat lessen, en dat ze me mee mag helpen met de allerdaagse dingen bij Hetske (wandelen, poetsen, uitstappen e.d.)

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor het meedenken! Ik had echt even een frisse kijk nodig op de situatie. <3 :j

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:47

Ik denk dat dat een prima aanpak is. Succes +:)+

(Interessant trouwens die driehoek hoe zij jouw grenzen overgaat, terwijl je haar zou willen leren haar grenzen aan te houden richting je Fries. Hele interessante spiegeling :) )

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:48

Dat is een hele goede TS :j
Als je haar namelijk wel lekker mee laat verzorgen zal ze ook minder bang worden en het paard beter leren kennen. En dat is niet alleen gunstig voor nu maar ook voor later.

JM :#

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 15:02

Shadow0 schreef:
Ik denk dat dat een prima aanpak is. Succes +:)+

(Interessant trouwens die driehoek hoe zij jouw grenzen overgaat, terwijl je haar zou willen leren haar grenzen aan te houden richting je Fries. Hele interessante spiegeling :) )


:= Je slaat de spijker op z'n kop. Paarden zijn wat dat betreft (voor mij) gemakkelijker, zonder al die menselijke emoties enzo. Met kinderen omgaan in het algemeen is wat lastiger voor mij, en zelfs sommige (volwassenen) types zijn voor mij een uitdaging wat betreft grenzen stellen. Met paarden lukt het mij wel, maar mensen zijn in mijn ogen een stuk gecompliceerder! |o

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

dieseltje09

Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:36

EpiqueCheval schreef:
Ik zie in ieder geval gelukkig een aantal fijne reacties. Ik denk dat een stapje terug het verstandigst is. Ik moet leren ''nee'' zeggen, en madam moet haar angst overwinnen. Ik denk dat ik voorlopig haar op een manegepony laat lessen, en dat ze me mee mag helpen met de allerdaagse dingen bij Hetske (wandelen, poetsen, uitstappen e.d.)

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor het meedenken! Ik had echt even een frisse kijk nodig op de situatie. <3 :j



Zeker zo doen, zie het beetje in mijn eigen dochter terug, 11 en toch wat angstig. Het is dan wel een heel brave die van mij maar als een fjord links wil gaat ie links als je even niet oplet :Y)

Die heeft ook wat andere brave dieren gereden om wat zelf vertrouwen te krijgen. En verder niet pushen met de eigen pony. En nu reed ze laatste keer toch weer zonder zorgen en zonder zadel rond. Om vervolgens 2 dagen later dr arm te breken met gym dus ben heeeel benieuwd hoe dat gaat worden als ze er dadelijk weer op kan en mag van de arts.

Op naar nieuwe avonturen ❤️

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:52

Ik vind het heel grappig om te lezen dit.Mijn hete paarde dames werden juist altijd heel braaf als ik er jonge kinderen op zet.Laatst nog een 6 jarige er op gezet ,die nog nooit gereden had maar wel dacht dat ze alles kon.Ik mocht niet vasthouden,ben er wel naast blijven lopen met wat samen geknepen billen,maar mij hittepitige dame werd ineens een soort sukkel pony.Ik was reuze trots op haar.Nadeel is dat de 6 jarige nu denkt dat ze rijden kan en bedacht dat ze de volgende keer het bos wel in kon.Dat doen we nog maar niet.

Maar ik denk ik jou geval,vooral zeggen dat het paard nog niet aan haar toe is en eerst nog meer moet leren.


Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:53

TS: het grootste verschil tussen paarden en mensen is dat paarden congruent zijn en mensen niet. Daarom zijn mensen lastiger te "lezen".

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Fly_high, JPitty, Mark0919, Mieke, SunnyHorse en 36 bezoekers