Eerste eigen paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 11:38

Hallo allemaal,

Ik ben 18 jaar en wil eind volgend jaar mijn eerste eigen paard gaan kopen, mijn ouders staan echter niet helemaal achter me, vandaar dat ik al maanden bezig ben te bewijzen dat ik exact weet hoeveel kosten en tijd er in een paard gaan zitten en daarmee wil ik laten zien dat het allemaal wel goed gaat komen. Ik heb alleen nog wat dingetjes waar ik mee zit en zou graag wat advies krijgen en horen wat jullie hiervan vinden.
Ik heb dus een lijst gemaakt met alle benodigdheden en hiervan gemiddelde kosten opgezocht en opgeteld. Dan heb ik hierbij ook het budget voor het paard zelf bij opgeteld en heb ik zelf nog spullen erbij gezt die niet nodig zijn, maar wel leuk/handig om te hebben (zoals een barebackpad en mestyboy, etc.) dit zijn zeg maar alle eenmalige kosten. Dan heb ik ook een lijst genaakt van maandelijkse kosten (stalling, da, hoefsmid, etc.) en dit vergeleken met mijn maandelijkse salaris. En ook heb ik nog wat jaarlijkse kosteb voor wedstrijden enzo gevonden, ook daar heb ik rekening meegehouden. Ik heb al een eigen auto, maar wil wel een trailer aanschaffen, die staat ook op mn lijstje. Na heel veel rekenen weet ik nu dat ik na alle eenmalige kosten nog 5000 euro overhoud als spaarpotje voor onverwachte kosten. En hou ik van mijn maandsalaris zo’n 200 tot 400 euro over, waarbij het verschil hem zit ib of ik voor volpension of halfpension kies, halfpension heeft voorkeur dus ik zou 400 euro pm overhouden voor kleding en overige dingen (woon tijdens mijn opleiding nog thuis). Qua financiën heb ik als enige nadeel dat 400 euro per maand niet heel veel is en dat ik dus niet exht de mogelijkheid heb om een goede basis te sparen voor mijn eigen huis in de toekomst. Maarja ik zou eventueel ook kunnen huren bv, dus de vraag is wat vinden jullie daarvan? Is 400 euro weinig of een prima bedrag?

En dan is er nog de tijd, aangezieb ik een deeltijd opleiding heb, maar wel fulltime werk is dat wel wat puzzelen. Ook omdat ik rekening moet houden met voldoende slaap en huiswerk. Maar ik heb toxh een mooi schema kunnen maken, waarbij ik per dag gewoon ruim 2 tot 3 uur heb voor mijn paard. Dus dit lijkt mij prima! Maar ik krijg dan wel een druk leven, dus hebben jullie mosschien hier ook nog tips voor of ervaring mee?
Ik hoop veel reacties te krijgen, alle commentaar is welkom!

Xx
Laatst bijgewerkt door vwValerie op 03-12-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:44

Wellicht wat optimistisch. Je lijkt het wel goed door te hebben gedacht. Paar sidenotes:
- een huurhuis is, zeker tegen de huidige rente, niet goedkoper dan een koophuis. Als ik kijk wat ik aan huur betaal, en voor dezelfde ruimte zou moeten kopen, zit daar toch zeker een verschil van 2/300- tussen. Andere kant, als er iets is met een huurhuis bel je de verhuurder die het moet oplossen.
- met een marge van 2-400 nu zit je ruim. Maar wat als je inderdaad het huis uit gat? Op jezelf wonen is nu eenmaal duur, je bent zo 800-1000 kwijt aan vaste lasten.
- als je op jezelf gaat wonen, verget dan ook je tijd niet. Als jij eke dag naar je paard gaat, voor 2-3 uur per dag, + het huishuiden + fulltime werken etc, gaat het je wellicht ook opbreken.

vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 11:56

@celiien, ik ga zegmaar na mijn opleiding het huis uit en dan ga ik heel ander werk doen, wat zelfs in de beginfase al twee keer zoveel zou moeten verdienen als wat ik nu doe. Vandaar dat ik eerst nog even thuisblijf.
Maar met het huishouden is idd wel een goede ja, had ik niet over nagedacht.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:33

Je zou ook de kosten/tijd kunnen delen met een bijrijder...

vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 14:36

Op zich zou ik de tijd nog kunnen delen met mijn moeder en zusje en mijn ouders zullen me in nood echt wel helpen. Maar ik wil niet een paard kopen en op voorhand al weten dat ik een bijrijder nodig heb. Ik zou mijn paard sowieso niet graag delen. Ik wil juist een eigen paard om onafhankelijk van tijd, dag of wat dan ook te kunnen rijden.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:41

Als je de tijd (ook tijdens vakantie of griep) al kunt delen met familie is super toch.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:42

Celiien schreef:
- als je op jezelf gaat wonen, verget dan ook je tijd niet. Als jij eke dag naar je paard gaat, voor 2-3 uur per dag, + het huishuiden + fulltime werken etc, gaat het je wellicht ook opbreken.


Daar hebben we toch allemaal mee te maken? Kwestie van prioriteiten stellen. ;-)

vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 14:43

@anitaolja jaaa zeker, en ook een fijne begeleiding tijdens wedstrijden enzo. Zal inderdaad al wel schelen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:49

Matheno schreef:
Celiien schreef:
- als je op jezelf gaat wonen, verget dan ook je tijd niet. Als jij eke dag naar je paard gaat, voor 2-3 uur per dag, + het huishuiden + fulltime werken etc, gaat het je wellicht ook opbreken.


Daar hebben we toch allemaal mee te maken? Kwestie van prioriteiten stellen. ;-)

Precies, maar dat moet je ook wel willen ;-) en als je het jezelf veel te druk maakt waardoor je opgebrand raakt, heb je er niets aan :n

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:58

Ik woon ook op mijzelf en werk fulltime (40 uur) en doe het huishouden en 2 paarden. Ik ondervind hier helemaal geen problemen mee zoals opgebrand wat hierboven word genoemd... Als ik meteen uit mijn werk ga ben ik er om half 6 en ben ik rond 8 uur weer thuis. genoeg tijd na 8 uur toch tenzij je om 2100 al in je bed liggen.

Waar een wil is, is een weg!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:00

vwValerie schreef:
@celiien, ik ga zegmaar na mijn opleiding het huis uit en dan ga ik heel ander werk doen, wat zelfs in de beginfase al twee keer zoveel zou moeten verdienen als wat ik nu doe. Vandaar dat ik eerst nog even thuisblijf.
Maar met het huishouden is idd wel een goede ja, had ik niet over nagedacht.

Weet je dat al zeker of is dat het verhaal van de opleiding? Want dat laatste verhaal kreeg ik destijds ook en daar klopte niet veel van.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:02

Ik had het dus niet gekund.. ik was al kapot na een 9urige werkdag + scriptie in avonduren en toen woonde ik nog thuis :+ ik waarschuw alleen dat je dat wel moet beseffen :j en dat vraag ts toch ook, wat ze over hr hoofd wellicht ziet?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:32

Je heb het volgens mij goed berekend zo allemaal. De 400 per maand die je overhoudt gaat zeker niet genoeg zijn voor op jezelf wonen zowel huur als koop niet, maar zoals je al zegt ga je dan meer verdienen dus dat moet goed komen.
Het enige nadeel is wel dat je nu dan zo goed als niks meer kan sparen, zelfs als je gaat huren straks zit je toch met een inrichting die je moet betalen etc. Of wat denk je als je ooit een nieuwe auto nodig heb of als je paard naar de dierenarts moet.
Aan de andere kant heb je wel een spaarpot van 5000 nog over wat voorlopig toch zeker meer dan genoeg moet zijn. Als je dan later meer verdient kan je dan weer verder sparen.

Ik zou zeggen gewoon doen je heb er goed over nagedacht!

Qua tijd moet het zeker goedkomen, het heeft alles te maken met prioriteiten stellen. Ik werk 36 uur, heb 3 uur per dag reistijd(behalve vrijdag), sport 3x per week en heb nog een vriend die af en toe aandacht wil en dat lukt ook :) Heb wel minder tijd voor familie en vrienden maar daar kan je dus zelf voor kiezen wat je belangrijker vind.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:58

Het beste is dat je dan voorlopig nog thuis blijft wonen.Dan gaat het wel denk ik.Overigens kun je heel veel ook financiele tegenvallers krijgen met een eigen paard. Heb je al wel eens een leasepaard gehad?Soms kun je die later overkopen als het goed bevalt.

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:58

Heb even je verhaaltje gelezen en inderdaad, je hebt flink je huiswerk gedaan haha! Ik herken wel bepaalde dingen bij mezelf, vandaar dat ik ook even reageer. Wat betreft je huis, kun je kopen, ALTIJD doen! Huren is, en zal de komende jaren nog een stuk duurder worden. Helaas zul je bij kopen wel eigen spaargeld moeten hebben voor bijvoorbeeld k.k. en eventuele inrichting. Maar je kunt ook tijdelijk huren en later kopen. Wat betreft een eigen paard, dat is goud waard. We hebben eenmaal een dure hobby, maar als ik kijk wat ik daar uit haal, dat is onbetaalbaar. Ook begrijpelijk dat je een paard voor jezelf wilt! Heb je al eens gekeken of je kunt bezuinigen op bepaalde dingen die overbodig zijn? Vaak heb je onbewust nutteloze uitgaven. Zo ben ik bewust gaan tanken bij de Tango. Mijn netflix abbo gaan delen, goedkopere telefoon abbo, gestopt met roken. Geen eten en drinken meer buiten de deur kopen. En vooral dat laatste is erg belangrijk!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 04:52

Ik mis in je opsomming de studiekosten. Hoe wil je dat gaan financieren?
Sowieso denk ik dat de combinatie van een studie starten én een eigen paard aanschaffen niet aanraden. Hoe ga je jouw aandacht tussen beide op een goede manier verdelen?
Heb je jouw persoonlijke kosten, zoals verzekeringen meegerekend?

vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 12:34

@Faranduela dankje voor je reactie :). Ja ik kan nog besparen alleen ik wil juist uit gaan van zo duur mogelijk zodat ik niet voor verassingen kom te staan. Maar bijvoorbeeld telefoon en netflix doe ik ook net zoals jij en benzine valt ook mee, heb een hele zuinige auto en rijd niet super veel.

vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 12:38

@senna21 mijn ouders gaan mijn studiekosten betalen, anders was een eigen paard denk ik helemaal niet mogelijk geweest. En ik heb een deeltijd studie. Les op woensdagavond van 19 tot 22 en verder een huiswerk richtlijn van ongeveer 5 uur per week. Ook ligt het niveau van de opleiding redelijk onder mijn kunnen, dus zal ik er niet perse heel veel moeite mee gaan hebben.
Persoonlijke kosten als telefoonabbo, netflix, zorgverzekering, alle kosten vab mijn auto, en iedere twee maanden eens wat nieuwe kleding heb ik al meegerekend ja.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:51

Goed berekend volgens mij hoor zo. Voor je paard ook al 200 extra per maand berekend boven alle vaste kosten?
Ik had namelijk 500 berekend van tevoren inclusief lessen, stalling, verzekering, hoefsmid, tandarts en wat extra voor onverwacht. Maar zit nu rond de 700 gemiddeld per maand. Nou koop ik af en toe ook leuke spullen daar zit het hem natuurlijk ook in maar er zijn ook veel dingen die tussendoor ineens komen. Dierenarts voor iets kleins of je cap gaat ineens stuk of osteophaat moet een x of 2x extra komen omdat er iets niet lekker zit en zo komt er elke maand wel een extra bedrag bovenop wat ik had berekend.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:59

Kleine note.
Voor 400 euro een huurhuis vinden is ambitieus. Als ik in mijn regio kijk kost het kleinst vindbare al meer dan 700 zonder huurtoeslag. Sociale huur als je dat al krijgt staan lange wachtrijen.

Vergeet niet dat je als je op jezelf gaat ook een interieur moet aanschaffen. Voor 1000 euro ben je hier over het algemeen niet mee klaar. Alles inclusief electronica kost al snel 5-10000 euro. Het kan goedkoper als je de eerste jaren met weinig gaat leven, maar wil je dat wel? Of wil je die 48" TV, een groot 2 persoonsbed, fatsoenlijk keukengerei, een lekkere bank etc.

Eigenlijk zou je ook de berekening moeten maken wat je kwijt zou zijn als je op jezelf gaat en dan kijken wat er overblijft voor een paard en niet andersom.

Vaste lasten excl. huur is al snel 500-600 euro per maand incl boodschappen exclusief kleding en leuke dingen doen en tel daar de huur nog bij op. Als je midden Nederland in een redelijk dorp een appartement van 65M2 huurt ben je gewoon 750 kaal kwijt. Dan moet je nog een borg neerleggen van meestal minimaal 2x de huur. Is ook weer 1500 euro. En maandelijks de VVE betalen vaak ook 100-200 euro per maand afhankelijk van je regio.


Probeer dat eerst op een rijtje te krijgen en dan te kijken hoeveel er over zou blijven voor een paard :).


Autokosten zijn hier trouwens nog niet in meegenomen dus de verzekering daar van, benzine en verzekering trailer komt er nog bovenop.

Vergeet niet dat een trailer stallen op de pensioenstal ook maandelijks geld kost meestal.

vwValerie
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 17:12

@stephanie-m ik ga met die 400 euro ook nog niet uit huis. Na twee jaar ben ik klaar met mijn opleiding en ga ik ook in de begin fase al meer dan het dubbele verdienen. En dan ga ik een jaar lekker sparen en rond mijn 22e het huis uit of samenwonen. Trailer staat gratis op mijn manege.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:58

Gewoon lekker een paard kopen TS. Het is hartstikke leuk en mocht het om een of andere reden toch niet lukken dan kun je het paard altijd weer verkopen. Niet blind staren op de 'what if's .... '

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:09

Als je 400 overhoud om leuke dingen van te doen is best veel.
Zet 300 op je spaarrekening en 100 euro om uit te geven. Dan spaar je op jaarbasis 3600 euro.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:31

Je hebt er redelijk over nagedacht, maar misschien ook iets te rooskleurig. Mag ik vragen welje opleiding je doet en welke baan er dan dubbel zoveel gaat opleveren? Ik werk in de kantine van een Hoge school en ook hier veel studenten waar tegen gezegd is dat ze met hun diploma een zeer goeie baan krijgen met mooi salaris. Helaas zit het gros daarvan thuis en komt niet aan de bak waarvoor ze geleerd hebben. En er zijn verschillende redenen waarom zij thuis zitten. Reken je dus niet op voorhand rijk, eerst die baan maar eens krijgen.

Daarnaast: sta je al ingeschreven bij een Woningbouwvereniging? Of ga je teveel verdienen en moet je in de vrije sector huren? En reken je ook gas/water/electra, verzekeringen die je nu nog niet hoeft te betalen omdat je nog thuis woont, gemeentelijke belastingen, jaarlijkse belasting en extra kosten mee?

En in welke regio wil je gaan wonen? Of je nu een huis koopt/huurt in Amsterdam of Groningen is nogal een verschil. :+

Ook rekening mee gehouden dat veel dingen duurder gaat worden vanaf 2019 vanwege btw verhoging? Dat lijken kleine bedragen, tot je alles opteld...

Ik vrees dat je minder geld gaat over houden dan je nu denkt.

Mijn tip zal dan ook zijn: wacht tot je op jezelf woont. Pas dan weet je precies hoeveel geld je over houd, hoeveel tijd je nog hebt en of je het allemaal gaat redden.

Misschien niet leuk om nog te wachten, maar je hebt er ook niets aan als je paard weg moet omdat het toch niet lukt. Het is natuurlijk wel een levend dier. En op je 22e heb je nog alle tijd van de wereld om te genieten van een paard!

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:58

Heb je ook gedacht aan kosten voor lessen?