Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:40

Spannend Daphara!De mijne is ook in de kliniek gedaan, half bedekt.Stuk minder risico, heeft geen zwelling gehad.

Mijn Lolli is ook geopereerd aan een navelbreukje.

Peeskappen doe ik alleen om als ze ijzers hebben.En dan doe ik ze gewoon om en loop ik weg.Ik heb ze zonder klittenband, met zo’n pinnetje.

Wij hebben een longeercirkel dus longeren leren ze snel en dan is met dubbele lijnen ook wat makkelijker.Hulpteugels gebruik ik ook zo min mogelijk.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:40

Ik wil sowieso met dubbele lijnen gaan werken. Dat is ook hoe de trainster begint voordat ze zadelmak gaat. Maar dan ga ik sowieso eerst wel les nemen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:41

Ik vind het juist fijn om alleen met de dubbele lijnen (na het loswerken) door het bit aan de singel terug te clipen, dan heb je “bijzet”, maar je controleert wel continu de “druk” die je geeft en dwingt niets af, gewoon vragen en kijken wat het paard dan aanbied, net als met een teugel als je er op zit. Bij ontspanning kun je meteen belonen door zelf ook te ontspannen in je hand. Maakt het paard zich sterk, dan kun je weer wat lengte en ontspanning vragen. Een vaste bijzet tijdens het longeren heb ik geprobeerd en na 5 minuten aan de kant gegooid, ondingen zijn het IMO!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:43

Orchidee14 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Helaas gebeurt dat veel te weinig waardoor het tegenover gestelde gebeurt. Paarden worden dan in een bepaalde houding gedwongen en drukken dan juist de rug weg. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet gebruiken van bijzetteugels, maar het zelfde gebruik van buik en rugspieren leer je dus ook dmv rechtrichten, dus zonder hulpteugels. De basis is leren het hoofd laag te houden(ontspanning) en van daar uit de circkel steeds groter te maken. Ik heb een hekel aan weg stormende paarden en dat doet hij dus ook niet.Overigens longeer ik altijd met kaptoom, zowel mijn jonkie als voorheen mijn oude paard. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier en zolang je het gewenste effect krijgt is dat prima toch?


Ik denk dat hier je eigen opleiding een grote rol in speelt. Ik ben niet geschoold in rechtrichten aan de hand. Wel meerdere cursussen in longeren gevolgd o.a. van Lammert Haanstra. Mijn geoefende oog van ontspannen gaan is dus beter met longeren dan aan de hand. Tevens kan ik dus met bijzet een paard ondersteunen en dus niet vastsnoeren. Verder ben ik er helemaal mee eens dat een paard zonder bijzet ook heel goed kan werken aan zijn rug- en buikspieren/ andere bespiering.

Een beetje als volgt. Een mens kan ook heel goed werken aan zijn buikspieren door bijv. In de sportschool in een apparaat te gaan zitten daarvoor. Het apparaat ondersteunt het lichaam waardoor de oefening makkelijker gaat, mist het apparaat goed staat afgesteld. A.k.a. Een bijzet. De trainer moet dan wel goed weten hoe het apparaat af te stellen, zodat de juiste spieren aanspannen en ontspannen. Anders kom je als een zielig hoopje eruit en doe je het nooit meer (regelmatig een reactie van een paard die verkeerd met een bijzet heeft gelopen)

Zelf kan je ook sit-ups doen voor buikspieren. Als je goed weet hoe je de rest van je lichaam moet houden dan krijg je daarvan geen klachten in je onderrug of nek. Weet de trainer dat niet, dan ben je aan het einde helemaal kapot, heb je last van je rug en nek en zijn je buikspieren nauwelijks getraind. A.k.a bijvoorbeeld rechtrichten aan de hand. De trainer is dus ontzettend belangrijk bij beide.

Bij allebei zitten dus voor- en nadelen aan. Het is je eigen ontwikkeling wat het 1 beter dan de ander maakt denk ik. Als trainer moet je je vooral bewust zijn in wat je doet en vraagt en goed kijken naar je paard. Je moet aan het paardenlichaam kunnen zien wanneer het compenseert, aanspant of ontspant. Kan je dat niet, dan niet met bijzet gaan werken, maar ook rechtrichten aan de hand lijkt mij dan niet heel verstandig. Bij een bijzet maak je sneller schade als je het verkeerd doet, bij rechtrichten aan de hand misschien minder snel, maar ik vind de progressie ook minder snel gaan omdat je weinig traint in draaf en eigenlijk niet traint in galop. (Of in ieder geval de mensen bij ons op stal, zie ik dat nooit doen)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:39

Interessante kwestie, ik Longeer Lina met hulpmiddelen, ook wel eens zonder maar vaak gaat ze dan vliegen eigenlijk. Ze is van t najaar nagekeken door de osteopaat en haar bekken stonden scheef en ze zat op sommige plekken vast, wat je ook in beweging zag.

Ik denk ook dat het ligt aan de zelfhouding van het dier, als Lina gaat draven drukt ze de rug weg en gaat ze met die benen zwaaien. Als mijn jaarling gaat draven komt het hoofd eigenlijk niet hoger dan haar romp. En dat zie je ook terug in de bespiering, want ze doet verder niks. Ik denk dat zon pony ook niet echt bijzet nodig heeft
Afbeelding
Afbeelding

Als Lina gaat rennen is dat vaak zo
Afbeelding
En als ze een momentje rustiger wordt gaat dat zo
Afbeelding
En met bijzet blijft ze vaak wat meer met de neus eruit. Ben nog wel zoekende naar wat misschien nog fijner werkt. Dubbele lijnen waren haar te zwaar in de mond dus daar ging ze van koprollen.

Daphara: heel veel succes!!

Barbet : fijn dat het al mooie rondjes zijn! En zonder bokken us altijd fijn :P

Rivano : dat is schrikken zeg! Stopt ze er niet mee als je er bijv wat van zegt? In het begin wilde Lina wel eens trekken met het been als je met de achterbenen aan de slag wilde. Even 1 keer “Hey!” En dan zette ze haar benen weer netjes aan de grond eigenlijk. Moet ook niet zo zijn dat jij straks per ongeluk een trap krijgt

BlijNijn : welkom!!! De pony’s worden hier goed vertegenwoordigd zo! Ben benieuwd naar jouw pony!

kittydylan : wat ik me nog bedacht met fflur haar bit probleem. Is ze wel al nagekeken door de tandarts?

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:31

@Isabel wat heeft de jouwe een lief koppie op die longeerfoto!

@Nynkster, dankje ik hoop het ook! Ik weet niet hoe groot de ouders waren, ik heb d'r niet van de fokker maar viavia. Hopelijk is ze volgend jaar iets van 1,64/ 1,65 en groeit ze uiteindelijk uit tot 1,67/1,68. Op dit moment is ze 1,61 en nog schraal. Maar ik heb hoop genoeg!
Lekkere pony bekjes heb je ook. Met haar dikke buik, is Lina drachtig?

@Rivano oeps maar gelukkig heeft ze geen angst voor de peesbeschermer. Sluit me verder ook aan bij Nynkster

@Daphare Succes! Handig geregeld met de verzekering.

Iemand die vroeg naar bijzetten of niet bijzetten. Ik begin altijd zonder bijzet en zodra ze het een beetje kennen doe ik met bijzet. Als dat ook helemaal goed zit doe ik de longeerlijn door het bit naar de singel voor de stelling naar binnen. Ik ben van mening dat je paarden moet leren aan de teugel te lopen maar ik heb ook op een dressuurstal gewerkt (met jonge paarden) dus heb een duidelijk beeld van hoe ik het zou willen.
Lange lijnen kan ik wel maar niet ruisloos genoeg dus dat doe ik liever niet eigenlijk.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:56

Lily_Fee schreef:
Orchidee14 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Helaas gebeurt dat veel te weinig waardoor het tegenover gestelde gebeurt. Paarden worden dan in een bepaalde houding gedwongen en drukken dan juist de rug weg. Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over het wel of niet gebruiken van bijzetteugels, maar het zelfde gebruik van buik en rugspieren leer je dus ook dmv rechtrichten, dus zonder hulpteugels. De basis is leren het hoofd laag te houden(ontspanning) en van daar uit de circkel steeds groter te maken. Ik heb een hekel aan weg stormende paarden en dat doet hij dus ook niet.Overigens longeer ik altijd met kaptoom, zowel mijn jonkie als voorheen mijn oude paard. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier en zolang je het gewenste effect krijgt is dat prima toch?


Ik denk dat hier je eigen opleiding een grote rol in speelt. Ik ben niet geschoold in rechtrichten aan de hand. Wel meerdere cursussen in longeren gevolgd o.a. van Lammert Haanstra. Mijn geoefende oog van ontspannen gaan is dus beter met longeren dan aan de hand. Tevens kan ik dus met bijzet een paard ondersteunen en dus niet vastsnoeren. Verder ben ik er helemaal mee eens dat een paard zonder bijzet ook heel goed kan werken aan zijn rug- en buikspieren/ andere bespiering.

Een beetje als volgt. Een mens kan ook heel goed werken aan zijn buikspieren door bijv. In de sportschool in een apparaat te gaan zitten daarvoor. Het apparaat ondersteunt het lichaam waardoor de oefening makkelijker gaat, mist het apparaat goed staat afgesteld. A.k.a. Een bijzet. De trainer moet dan wel goed weten hoe het apparaat af te stellen, zodat de juiste spieren aanspannen en ontspannen. Anders kom je als een zielig hoopje eruit en doe je het nooit meer (regelmatig een reactie van een paard die verkeerd met een bijzet heeft gelopen)

Zelf kan je ook sit-ups doen voor buikspieren. Als je goed weet hoe je de rest van je lichaam moet houden dan krijg je daarvan geen klachten in je onderrug of nek. Weet de trainer dat niet, dan ben je aan het einde helemaal kapot, heb je last van je rug en nek en zijn je buikspieren nauwelijks getraind. A.k.a bijvoorbeeld rechtrichten aan de hand. De trainer is dus ontzettend belangrijk bij beide.

Bij allebei zitten dus voor- en nadelen aan. Het is je eigen ontwikkeling wat het 1 beter dan de ander maakt denk ik. Als trainer moet je je vooral bewust zijn in wat je doet en vraagt en goed kijken naar je paard. Je moet aan het paardenlichaam kunnen zien wanneer het compenseert, aanspant of ontspant. Kan je dat niet, dan niet met bijzet gaan werken, maar ook rechtrichten aan de hand lijkt mij dan niet heel verstandig. Bij een bijzet maak je sneller schade als je het verkeerd doet, bij rechtrichten aan de hand misschien minder snel, maar ik vind de progressie ook minder snel gaan omdat je weinig traint in draaf en eigenlijk niet traint in galop. (Of in ieder geval de mensen bij ons op stal, zie ik dat nooit doen)


Draf en galop zijn dan ook totaal onbelangrijk bij een goede training in stap. Stap kan volstaan als complete training, mits juist uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:56

Lily_Fee bij rechtrichten aan de hand wordt ook gelongeerd, sterker nog daar begin je mee. En ook in draf en galop. De overige (hogere dressuur)oefeningen aan de hand vergen inderdaad meer tijd en oefening maar dat is onder het zadel niet anders.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:14

@Nykster: ja klopt ze is een paint. Ik wil alles met haar doen zowel Engels als western maar wil haat ook het patroon van trickriding aanleren omdat me dat super gaaf lijkt. Ik ben niet zovan paint/quater moet persee western opgeleid zijn. Maar ze hebben gigantisch fijne, werkwillige en over het algemeen nuchtere karakters.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:29

Ik zet trouwens ook niet bij. Ik weet niet precies hoe het moet (wel ongeveer) dus doe ik het niet. Ik doe veel academische rijkunst en grondwerk. Daar komen ook mooie gespierde paarden uit en daardoor kan ik beter in de gaten houden dat de training correct verloopt :j

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:11

Zelf heb ik nog geen idee hoe ik dat ga doen, Malik is qua zelfhouding nogal een sterrenkijker. :+
Geen idee of ik hem aan de longe zonder iets naar ontspanning kan krijgen, maar lange teugelen vind ik zelf prettig werken, omdat je dan iets kan vragen zonder vastzetten.
Loopt hij op de goede manier dan hoef ik niks te doen.
En dat doe ik in alle gangen, rengalop niet, meestal. _O-
In ieder geval zijn we nog lang niet op dat punt, we zitten nu op niveau wandelen aan een touwtje met de uitdaging proberen te voorkomen dat het het touwtje in zijn mond verdwijnt. :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:28

Ik heb mijn paard ook het commando 'Zakken' geleerd. Als hij even in de overdrive gaat (op welke manier dan ook), geef ik dat commando en doet hij zijn neus naar de grond. Dit is een goedkope truc om zijn aderealine weg te halen en weer even zijn aandacht te hebben. Dit kan hij ook in draf op de cirkel en dat is heel praktisch. Ik hoef hem dan alleen even bij zijn billen 'bij te sturen' en dan komt zijn hals een stukje omhoog waardoor hij dus keurig 'aan de teugel' loopt. Dit was nooit mijn doel, daar kwam ik achter :+

Inmiddels zoekt hij 'Zakken' zelf op. Gisteren bijvoorbeeld, toen hij voor het eerst met een nieuwe verzorgster aan het werk moest. Hij vond het spannend en zocht elke keer zijn ontspanning zo op :j

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:51

Die van mij ga ik pas bijzetten wanneer ze longeren helemaal onder de knie heeft en alle commando's begrijpt. Dus op dat punt zijn we nog lang niet.

Vandaag weer even geoefend op de poetsplaats. Ze vind het ontzettend spannend om tussen de kettingen vast te staan. Zolang ze niet beweegt gaat het goed maar wanneer ze wel beweegt hoort ze de kettingen 'klingelen' en dan raakt ze in paniek. Zo lang ik er bij sta gaat het aardig en kan ik haar weer gerust stellen maar ik durf nog niet van haar weg te lopen...

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:28

Ik heb mij met Olivia ook een keer gemeld begin van het topic, maar jeetje wat gaat het hier hard. :=

Las wat over bitten, Olivia heeft een 12,5 in. Ik start trouwens altijd met een kneveltrens. Als ze dan gek doen trek je nooit het bit door de mond heen.

Qua longeren zet ik haar al wel bij, ik wil binnenkort de dubbele longe erbij pakken zodat ik ook wat kan oefenen qua sturen.
Momenteel ligt alles op een laag pitje door tijdgebrek, maar dat maakt gelukkig niet uit. We hebben tijd genoeg. :D

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:04

Wij wandelen gewoon wat af. Vandaag even stukje straat gepakt. Tot nu toe alleen fietsers tegen gekomen. Vanachter is alles nog eng, van voor vindt ze ze leuk. Auto’s komen binnenkort wel. Eerst dit maar eventjes. Ze is pas 2,5 dus tijd zat ook. Iedereen ziet wel echt een verandering bij haar. Ze is veel minder het opdringerige, verwende veulen en veel meer de spontane pony

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:57

Eefjahh schreef:
Iemand die vroeg naar bijzetten of niet bijzetten. Ik begin altijd zonder bijzet en zodra ze het een beetje kennen doe ik met bijzet. Als dat ook helemaal goed zit doe ik de longeerlijn door het bit naar de singel voor de stelling naar binnen. Ik ben van mening dat je paarden moet leren aan de teugel te lopen maar ik heb ook op een dressuurstal gewerkt (met jonge paarden) dus heb een duidelijk beeld van hoe ik het zou willen.
Lange lijnen kan ik wel maar niet ruisloos genoeg dus dat doe ik liever niet eigenlijk.


Een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen en paard moet leren zijn lichaam goed te gebruiken waardoor uiteindelijk begeerlijkheid volgt.
Leren "aan de teugel te gaan" levert vaak een vaste houding, valse knik of denk ok de voorhand lopend paard op.

Wat betreft trainen in draf of galop en progressie. Om in de sportschool-sfeer te blijven: wat is zwaarder langzaam een gewicht heffen of snel? Juist in stap kun je oefeningen voor spierkracht goed doen. Dit zal je later terug vinden in de draf en galop.

Voor de mensen die bijgezet longeren: warmen jullie eerst je paard op zonder bijzet/hulpmiddel of doen jullie die er meteen om? Losser of al op maat?

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:05

fransje23 schreef:
Eefjahh schreef:
Iemand die vroeg naar bijzetten of niet bijzetten. Ik begin altijd zonder bijzet en zodra ze het een beetje kennen doe ik met bijzet. Als dat ook helemaal goed zit doe ik de longeerlijn door het bit naar de singel voor de stelling naar binnen. Ik ben van mening dat je paarden moet leren aan de teugel te lopen maar ik heb ook op een dressuurstal gewerkt (met jonge paarden) dus heb een duidelijk beeld van hoe ik het zou willen.
Lange lijnen kan ik wel maar niet ruisloos genoeg dus dat doe ik liever niet eigenlijk.


Een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen en paard moet leren zijn lichaam goed te gebruiken waardoor uiteindelijk begeerlijkheid volgt.
Leren "aan de teugel te gaan" levert vaak een vaste houding, valse knik of denk ok de voorhand lopend paard op.

Wat betreft trainen in draf of galop en progressie. Om in de sportschool-sfeer te blijven: wat is zwaarder langzaam een gewicht heffen of snel? Juist in stap kun je oefeningen voor spierkracht goed doen. Dit zal je later terug vinden in de draf en galop.

Voor de mensen die bijgezet longeren: warmen jullie eerst je paard op zonder bijzet/hulpmiddel of doen jullie die er meteen om? Losser of al op maat?


Daarmee bedoel ik dat een paard moet leren zakken. Maar ik begin altijd met hele losse bijzet en zet dan meer bij als we echt aan de slag gaan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:13


fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:45

Ga zo je topic bekijken! Fijn dat het goed gegaan is!

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:52

Ik ga vanaf hier weer mee lezen en terug reageren, liep 9 pagina’s achter haha..
Gisteren heb ik Amado weer geschoren!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb amado zonder zadel beleerd, heeft van de 6/7 keer erop pas 2x met zadel erop gelopen. Volgend jaar in het voorjaar ga ik het stappen serieus op pakken en kleine stukjes draven. Hij is nu 3,5.

https://m.youtube.com/watch?v=O0TTfMUrU48

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:54

Ik heb het castratie topic gezien. Bijzonder om te zien! En dat maakt me weer blij dat wij vroeg castreren en het veel gemakkelijker gaat.
Gaaf paard ook overigens! Vind het w knap, je beslissing. Meedenkend voor het paard!

Mijn 3 jarige is een bolletje teddy. Heb het idee nu ze stil staan, ze zich best verveeld. Ik pak haar denk ik nog maar even aan de longe.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:08

Nynkster schreef:
Rivano : dat is schrikken zeg! Stopt ze er niet mee als je er bijv wat van zegt? In het begin wilde Lina wel eens trekken met het been als je met de achterbenen aan de slag wilde. Even 1 keer “Hey!” En dan zette ze haar benen weer netjes aan de grond eigenlijk. Moet ook niet zo zijn dat jij straks per ongeluk een trap krijgt


Normaal wel, een "UHHH", en ze kijkt je wat sip aan, zo van:"Oh,, mag dat echt niet??!, wat jammerrrrr."
Maar nu ging het zo snel. Denk dat ik volgende keer 1 voorbeen omdoe en iemand anders het andere been en dan meteen met haar wegloop. Mocht ze weer proberen ze uit te trappen, dan zijn benen beschermd.
Ze was er niet kreupel op, denk meer zoiets als je zelf je scheenbeen stoot. Even flink vloeken, een hink-pasje, en dan weer doorlopen.
Normaal geeft ze nergens om, dus was ook wat verrast.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:18

Gelukkig maar Rivano!
Volgende keer beter :)

Amado knap paardje nog steeds! Jij bent echt creatief met scheren he!

Eefjahh : Klopt hoor! we zitten al op 212 dagen :) 6 maanden en 28 dagen dus :)Ze is dragend van deze hengst
Afbeelding

Ik ben zonet even bij lina geweest en haar nieuwe beschermers even gepast, kan officieel niet meer wachten tot we weer wat kunnen doen :+
Afbeelding

Dikke pens 8)7
Afbeelding

En als ik wegga en ze krijgt geen aandacht meer gaat ze weer lekker dutten
Afbeelding

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:37

Haha ja hij is nog nooit normaal geschoren :’) 2x per jaar moet ik m weer ff scheren om nieuwe dingen uit te proberen

Zo’n mooie hengst! :o
Ben heel benieuwd wat daar uit komt

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:47

Wat gaan jullie ontzettend hard zeg, hoop dat ik het bij kan blijven houden. Momenteel een erg drukke periode wat betreft studie.

Ik las vooral veel over longeren en het wel of niet gebruiken van bijzetteugels. [naam] longeer ik maar heel zelden omdat ik het zelf niet zo leuk vind en er ook niet echt goed in ben, dus ik leer heel veel van wat er hier geschreven wordt. Omdat ik zelf niet veel verstand van longeren heb, maak ik ook geen gebruik van bijzetteugels; dat kan dan alleen maar schade aanrichten als je niet weet wat je doet.

Daphara: Fijn dat de operatie geslaagd is. Ik kwam je topic ook al tegen; erg interessant om te zien.

Myrth97: Fijn dat het wandelen goed gaat en de mensen in je omgeving steeds meer verandering waarnemen, dat is een goed teken. :)

Voor de mensen die graag een beeld bij [naam] wilden, bij deze een foto:
Afbeelding
Een foto waar hij helemaal op staat kon ik zo snel niet vinden. :+