Toch weer een paard of toch niet.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 08:21

Ik sta zo in dubio. Ik heb ruim 20 jaar paarden aan huis gehad. Na mijn scheiding 2,5 jaar geleden paarden meeverhuisd naar het westen. Gelukkig wederom in eigen beheer op een stuk land. Maar na het inslapen van mijn allesie en grote vriend besloten alles te verkopen. Mijn plezier was eraf en mijn allesie was weg. Ook omdat ik fulltime werk en mijn kids uiteraard ook tijd vragen en moeten krijgen.
Maar.... het blijft knagen, zal ik toch weer een paard aanschaffen of toch niet. Alles heb ik nog, 2 menwagens, zadels schrikdraad apparatuur, grote waterbak, zelfs Mn trekkertje met alle attributen, verrijdbare schuilstal, noem maar op. Verkopen kan ik nog niet want stel je voor dat er toch weer een paard komt...
Maar als er een paard komt moet ie ergens op pension, dat is best een hele stap als je altijd voor je paarden in eigen beheer gezorgd heb. Er gaan dingen anders dan ik zou willen zoals weidegang te weinig, voer waar ik het moeilijk mee heb. En niet te vergeten, heb ik er wel genoeg tijd voor? Of beter, neem ik er wel genoeg tijd voor?? Ik zou graag een grote knol willen zoals een Belg of iets in die richting. Dat geeft ook wat hobbels omdat niet elke pensionhouder hier op zit te wachten en de meeste stallen niet zo heel groot zijn. Dat zou betekenen dat je verder weg moet om aan je eventuele wensen te voldoen. Ik denk dat dat ook tegen gaat staan, elke dag heen en weer reizen. Ik ken mezelf een beetje. Een verzorgpaard zie ik ook niet zo zitten juist omdat ik al eigen paarden heb gehad denk ik. Stel voor dat je een geweldig verzorgpaard heb, maar er gebeurt iets, zou me zo rot voelen. ( uiteraard ook met eigen, maar omdat t van een ander is lijkt me enorm moeilijk) Affin, het blijft enorm moeilijk en ik kan geen keus maken. Maar t blijft knagen, zou graag weer iets voor mezelf willen. Iets waar ik mijn hoofd kan leegmaken en waar ik van kan genieten zoals vroeger met mijn paarden.


justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:36

En als je je eisen nou eens loslaat en kijkt wat er op je pad komt :)
Ik zie een heleboel beren :(:) op je weg maar je hebt zoveel mogelijkheden.
Je hebt vast andere zadels nodig, misschien ook een andere menwagen (kun je die niet inruilen) maar de rest....
Twee shetjes/welshjes in een tweespan? lekker aan huis?
Ik denk even out of the box voor je. :D

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 09:56

Haha justkid, gaat de buurt niet leuk vinden, ze accepteren mijn 4 papegaaien in de tuin goed zonder gedoe, maar ook nog s pony’s wordt iets teveel in een woonwijk :D
Nee ik wil groot, had groot en daar ligt mijn hart gewoon. Had ook klein, maar voor erbij zeg maar. Wil zowel rijden als mennen als er een paard komt.

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:59

Haha dat begreep ik niet dat je in een woonwijk woont.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:02

En is misschien een bijrijdpaard wat voor je? :)

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:04

Ik lees ook voornamelijk "beren op de weg"...

Als je paard op een fijne pensionstal staat dan hoef je er niet perse iedere dag heen..als het je een stuk ontspanning oplevert dan denk ik dat je er juist graag heen gaat en dan vind je wel een manier. Als het niet gaat kun je je paard altijd nog verkopen...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34587
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:06

Idd bijrijdpaard kan ook een optie zijn. Voor onze dochter wilde ik in 1e instantie ook gelijk een nieuwe pony kopen toen haar pony er niet meer was. Maar ze heeft nu een leasepony voor 2 dagen in de week en dat bevalt supergoed. Omdat je er niet iedere dag aan vast zit. Voor jou misschien een goede manier om uit te proberen of je het weer in kan passen in je leven.

En idd pensionstal hoeft niet slecht te zijn. Wij staan al 12 jaar op dezelfde plek en hebben er nog nooit 1 dag aan gedacht om weg te gaan. Het kan ook gewoon heel goed bevallen :j

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:09

Ga eerst eens kijken op de pensionstallen in de buurt. Dan kom je er weer een beetje in, zie je de mensen die daar rondlopen, en hoe goed/slecht de paarden het er hebben. Vanuit mijn ervaring is het oppakken van het paardrijden als je een tijdje zonder eigen paard ben geweest best een hele omschakeling, zeker als je ouder dan 20 bent. Het kost zo veel tijd en geld dat het (bij mij) wel even duurde voordat ik weer in dat ritme zat. Als je er eenmaal in zit is het heerlijk.

Als je dan toch rondleidingen krijgt op pensionstallingen...Er is daar bijna altijd wel vraag naar bijrijders. Het is geen gek idee om daar te beginnen hoor...:)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:14

Kun je niet ergens tijdelijk een paard leasen?

Dan kun je kijken of het voor je werkt om op een stal te staan waar je niet alles in eigen hand hebt.
Dan kom je er ook achter of je er nog wel tijd voor hebt.

Je mist het hebben van je maatje en dat is heel logisch, maar met een nieuw paard begin je altijd op 0.

Ik heb zelf het gevoel dat wanneer je ze in eigen beheer hebt, je sneller een band opbouwt en je ze sneller leert kennen, omdat je er toch vaker en intensiever bezig bent en niet geheel onbelangrijk: je zorgt voor het eten.

Omdat je dat gewend bent kan het contrast met in pension staan best groot zijn.

Ik ben na 9 jaar met meerdere paarden op eigen weiland naar 1 paard op pension gegaan.
En er zullen altijd dingen zijn die je zelf anders zou doen, als je naar stal gaat is het afwachten of het er druk of rustig is en je bent niet meer degene die alles met jouw paard beleefd om het zo maar te zeggen.

Aan de andere kant heb ik wel veel meer tijd om echt wat met m'n paard te doen, op m'n eigen wei kon ik uren bezig zijn met mesten en hooi slepen en kwam nauwelijks aan poetsen, rijden en aandacht direct voor het paard toe.
Doordat ik hem op pension heb gezet ben ik fysiek en mentaal nog in staat om een paard te hebben, het werk op het weiland werd te zwaar.

Ik ben wel op een pensionstal gaan staan waar de paarden 24/7 in een groep met paddock, tracks en schuilstal staan, dus niet ineens van altijd op een wei met schuilstal en vriendjes naar veel alleen binnen staan.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 11:32

Een bijrijdpaard wordt m niet. Ik ben momenteel te zwaar dus wil niet op een paarderug gaan zitten.
Maar het klopt van die beren hoor.
Het vervelende is ook gewoon om je neer te leggen bij het beleid van een stal. Daar waar mijn paarden altijd buiten stonden, kan dat gewoon niet in de buurt. Zeker niet met een zwaar paard. Dus het zal zo wie zo grotendeels in een kleine ruimte staan, stal/ paddock. Maar idd misschien eens beginnen met kijken zou misschien een goede optie zijn. Ik beken dat ik vooroordelen heb die misschien niet overal gelden.
Maar Eliza2, kopen en zomaar weer verkopen zou ik niet kunnen. Een dier is geen ding. Schoenen die niet lekker zitten, geef je weg of gooi je weg... een paard is een iets ander verhaal.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:17

Ik heb ook altijd dat idee gehad dat niemand het zo goed kon en zou doen als ik. 15 Jaar de paarden prive gehad en sinds 3 maanden staan ze in vol pension.
Ik wil niet anders meer! Heerlijk om eens een dagje thuis te kunnen blijven. En op die stal hebben de paarden het net zo goed als toen ik alles in eigen beheer had.
Onbeperkt hooi, zelf bepalen wat ze eten en hoeveel, etc.

Kijk rond bij stallen in de buurt. Dan krijg je een goed beeld van wat je wel en niet wilt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:38

Ik snap je dilemma volledig. Ik ben opgegroeid met de paarden aan huis in het oosten van het land. Vervolgens ben ik verhuisd naar het westen en heb ik mijn enige paard op pension gezet. Ondanks de zorgvuldig uitgezochte stal ging het toch mis op het voerbeleid. Te vet en dus hoefbevangen. Na veel wikken en wegen besloten om haar weer naar mijn ouderlijk huis te brengen waar ze het zoals voorheen fantastisch doet doordat we heel secuur kunnen voeren. Afgelopen maand heb ik besloten dat ik ook weer terug ga naar het oosten.
Door deze ervaringen heb ik besloten dat dit mijn laatste eigen paard zal zijn, tenzij ik ooit zelf de mogelijkheid krijg om paarden aan huis te houden, maar in ieder geval nooit meer de zorg uit handen geven.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 13:08

Ik heb al het een en ander meegekregen van stallen, mijn dochter heeft ook een paardje in pensionstalling. Het is haar zoveelste stalling inmiddels. Bij de een te nat in de winter, bij de ander teveel gezeik met andere mensen... overal is het iets en dat houdt me gewoon ook tegen. Maar idd misschien s een poosje regelmatig kijken op een stal om zo toch wat ervaring op te doen. Ik ben immers ook mijn dochter niet, dus wie weet valt t mee of misschien heel erg tegen.
Fjordnina, ik zou ook het liefst weer ergens in groningen/drenthe willen wonen, maar hier is gewoon meer werk en daarmee dus ook kansen. Hopelijk als ik straks met pensioen ga weer naar boven in nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:10

Ik kom oorspronkelijk uit het zuid westen. En ik heb zo ongeveer in totaal nu in 4 verschillende provincies gewoond. Altijd voor mijn paarden verhuisd naar waar ik dacht dat het beter was. 2 jaar paardloos geweest door het inslapen van mijn geliefde meiden. En het bleef kriebelen, terwijl ik nu toch ook aardig rap naar de 50 toe ga. Zelfs in andere provincie toch weer gekeken naar pensionstal opties, maar ik kon daar niet mee wegkomen, dan toch maar helemaal geen paard meer. Nu staat er sinds kort toch weer 1 en aan huis, terwijl ik er niet alleen voorsta omdat mijn beste vriendin hier ook haar paardjes heeft staan en ik dus plek bij haar huur. Ik ben uiteindelijk niks goedkoper uit, door de hooiprijzen bv (en ik heb een kanon), maar ik vind het ideaal! Wel zelf zicht erop de hele dag en paard gezelschap en vriendin en ikzelf kunnen in belang van alle paarden hier heel goed compromis sluiten.
Ik heb geluk dat besef ik heel goed, want pension is voor mij geen optie ( geen stal groot genoeg naar mijn zin bv) en helemaal alles alleen kan ik door ziekte en toch ook leeftijd niet meer handelen. Laat staan er 1 bijnemen. Ik woon trouwens tegenwoordig in het oosten van het land, ga niet meer terug, ook al blijf ik een Rotterdammer in hart en nieren.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:09

pipo schreef:
Een bijrijdpaard wordt m niet. Ik ben momenteel te zwaar dus wil niet op een paarderug gaan zitten.
Maar het klopt van die beren hoor.
Het vervelende is ook gewoon om je neer te leggen bij het beleid van een stal. Daar waar mijn paarden altijd buiten stonden, kan dat gewoon niet in de buurt. Zeker niet met een zwaar paard. Dus het zal zo wie zo grotendeels in een kleine ruimte staan, stal/ paddock. Maar idd misschien eens beginnen met kijken zou misschien een goede optie zijn. Ik beken dat ik vooroordelen heb die misschien niet overal gelden.
Maar Eliza2, kopen en zomaar weer verkopen zou ik niet kunnen. Een dier is geen ding. Schoenen die niet lekker zitten, geef je weg of gooi je weg... een paard is een iets ander verhaal.


Als je er zo in staat dan is het belangrijk om 100% zeker te zijn van wat je wilt. :)

Lijkt me een goed idee om vast te beginnen met kijken en ik denk dat geen pensionstal perfect is. Overal is wel wat, maar het gaat er om waar jij mee kunt leven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Toch weer een paard of toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:40

100% zekerheid heb je nooit in het leven,en al zeker niet met paarden.Als je er echt zin in hebt,ga dan eens rondkijken hier en daar .

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70504
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:44

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:31

Hoi Pipo, ik snap dat je verlangt naar de ontspanning die een paard kan geven maar mijn eigen ervaring is dat op het moment dat het mij niet lukt om mijn paard de juiste huisvesting te geven qua weidegang, of ik door tijdgebrek/vermoeidheid niet de aandacht kan geven die nodig is (als je op een pensionstal staat en je paard krijgt een peesblessure op de wei dan zien ze dat echt niet altijd bij het binnenzetten hoor) dan wordt het hebben van een paard juist een bron van stress voor mij.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, Dartel, Gaabje, ikkedus, Iris94, janneke_S, Kloesje, Lugea, Poekkie, redbutton, Spaansepony, Switch2016, Vagabondo en 95 bezoekers