Ik wil de knoop doorhakken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Re: Ik wil de knoop doorhakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 16:25

Heel erg bedankt voor al jullie ervaringsverhalen, soms heb je die even nodig om je eigen beslissing te nemen.

@CP5, ik ga al die vragen eens voor mezelf beantwoorden. Aangezien vele van jullie het op medisch vlak gooien, wil ik daar ook nog alles aan gedaan hebben voordat ik mijn keuze maak. Daar zal een tijd overheen gaan.

Gister hebben we weer even een fijn moment gehad, waardoor ik weer enorm begon te twijfelen.
Ik stapte op en mevrouw bleef rustig stappen en was heerlijk ontspannen. Zo'n ander paard. <3
Totdat ik wilde aandraven, vanaf dat moment bleef ze weer dribbelen tussen mijn overgangen.

Ik heb de eerste stap gezet en een afspraak gemaakt voor bloedonderzoek.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Ik wil de knoop doorhakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:24

Hoe is het er nu mee? Al uitslag van het bloedonderzoek gehad?

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ik wil de knoop doorhakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:30

Je zei ook dat bij ieder osteo bezoek haar bekken vast zat. Raadde de osteo dan niet aan om verder te onderzoeken? Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hier iets fout is.

Je had het over stelling en buiging. Heb heel lang aangemodderd met mn merrie omdat ze op de ene kant moeilijk stelling aannam, zich ohz dan ook vastzette en in de staak ging. Mijn instructrice gaf me nu de tip om op zo'n momenten juist buitenstelling aan te nemen om de verticale balans te herstellen, en dit werkt super. Ook heb ik heel erg moeten werken aan mijzelf: ik kneep teveel met mn knieën bij het lichtrijden, en dat kon madam dan weer niet verdragen, dus weer in de staak. Mijn instructrice is centered riding instructrice en volgt ook de methode van Karin Leibrandt (ook topics van te vinden op Bokt), en werkt prima voor ons.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik wil de knoop doorhakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:47

Ik heb niet alles gelezen maar ik zou het paard een tijdje rust geven en daarna goed door laten rijden door een ervaren iemand, gewoon bij jou op locatie. Daarna door die persoon ook jezelf laten begeleiden om het weer op te pakken. Mocht het dan nog niet lukken dan zou ik verkoop overwegen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Ik wil de knoop doorhakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:50

Ik ben ook benieuwd wat er uit de medische molen is gekomen!

En ik wil je ook nog even een pluim geven TS! Super knap hoe je zo bewust omgaat met je paard en oplossingen zoekt. Toont veel zelfreflectie! :-)

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:20

Lijkt op het verhaal van mijn merrie. Zelf gefokt en van plan om alles goed te doen in haar opleiding. Onder begeleiding ingereden. Dit ging helemaal mis. Paard was niet vooruit te branden. Ging letterlijk in de achteruit of bokken. Ik redelijk onervaren en ook geen 18 meer, was dit geen fijne combinatie. Werd er ook erg bang van.

Een tijd lang alleen grondwerk met haar gedaan en het rijden door een bijrijdster laten doen. Merrie vond de bak 'vrij stom' dus meer buiten met haar gaan rijden. Ik op mijn andere paard en bijrijdster op de merrie. Het heeft jaren geduurd voordat de angst minder werd. In de slechte tijd was ze ook vrijwel 'onverkoopbaar' en ik wilde perse niet dat ze 'gebroken' zou worden. Dus doorgezet. Goede begeleiding gezocht en vooral dingen gedaan die we wilden doen zoals weekenden buitenrijden en (endurance)wedstrijden rijden. Daarnaast geluk gehad dat ik meer ervaring kon opdoen met paarden van mijn instructrice.

Dit jaar, ze is inmiddels 13 jaar een fantastisch endurance seizoen gereden, waaronder een 350 km in 5 dagen in Duitsland. Ben nu zoooo blij dat ik doorgezet heb. Maar, kan me voorstellen dat je soms wel een hele lange adem moet hebben. Succes ermee!

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 10:46

FennaK schreef:
Hoe is het er nu mee? Al uitslag van het bloedonderzoek gehad?


Helaas heeft het wat langer op zich laten wachten, maar vandaag komt de DA bloed trekken :)


hwn schreef:
Je zei ook dat bij ieder osteo bezoek haar bekken vast zat. Raadde de osteo dan niet aan om verder te onderzoeken? Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hier iets fout is.

Je had het over stelling en buiging. Heb heel lang aangemodderd met mn merrie omdat ze op de ene kant moeilijk stelling aannam, zich ohz dan ook vastzette en in de staak ging. Mijn instructrice gaf me nu de tip om op zo'n momenten juist buitenstelling aan te nemen om de verticale balans te herstellen, en dit werkt super. Ook heb ik heel erg moeten werken aan mijzelf: ik kneep teveel met mn knieën bij het lichtrijden, en dat kon madam dan weer niet verdragen, dus weer in de staak. Mijn instructrice is centered riding instructrice en volgt ook de methode van Karin Leibrandt (ook topics van te vinden op Bokt), en werkt prima voor ons.


Wat betreft het bekken, dat vond ik ook vreemd. Ik dacht dat het door het opspringen van de veulens kwam en de osteo zei er niks van :+ Het is zeker iets wat ik in mijn achterhoofd houd, mocht niks uit het bloedonderzoek komen. Mijn huidige instructrice werkt indd ook als centered riding instructrice. Ik vind het zelf heel belangrijk dat mijn eigen houding en zit in orde zijn voordat ik iets van mijn pony verwacht. We zoeken ook naar oplossingen die bij ponylief passen en ik ben me er heel erg van bewust dat niet elke instructeur zo denkt.

freetorun schreef:
Ik ben ook benieuwd wat er uit de medische molen is gekomen!

En ik wil je ook nog even een pluim geven TS! Super knap hoe je zo bewust omgaat met je paard en oplossingen zoekt. Toont veel zelfreflectie! :-)


Dankjewel voor het compliment :D


PaulineS schreef:
Lijkt op het verhaal van mijn merrie. Zelf gefokt en van plan om alles goed te doen in haar opleiding. Onder begeleiding ingereden. Dit ging helemaal mis. Paard was niet vooruit te branden. Ging letterlijk in de achteruit of bokken. Ik redelijk onervaren en ook geen 18 meer, was dit geen fijne combinatie. Werd er ook erg bang van.

Een tijd lang alleen grondwerk met haar gedaan en het rijden door een bijrijdster laten doen. Merrie vond de bak 'vrij stom' dus meer buiten met haar gaan rijden. Ik op mijn andere paard en bijrijdster op de merrie. Het heeft jaren geduurd voordat de angst minder werd. In de slechte tijd was ze ook vrijwel 'onverkoopbaar' en ik wilde perse niet dat ze 'gebroken' zou worden. Dus doorgezet. Goede begeleiding gezocht en vooral dingen gedaan die we wilden doen zoals weekenden buitenrijden en (endurance)wedstrijden rijden. Daarnaast geluk gehad dat ik meer ervaring kon opdoen met paarden van mijn instructrice.

Dit jaar, ze is inmiddels 13 jaar een fantastisch endurance seizoen gereden, waaronder een 350 km in 5 dagen in Duitsland. Ben nu zoooo blij dat ik doorgezet heb. Maar, kan me voorstellen dat je soms wel een hele lange adem moet hebben. Succes ermee!



Kijk, voor dit verhaal doe ik het *\o/* Super dat je zelf ook hebt doorgezet!

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Re: Ik wil de knoop doorhakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 13:47

Ik heb een deel van het bloedonderzoek binnen! Er wijken inderdaad een aantal waarden af.

Wat betreft Hematologie:
Lymfocyten 4,3 (moet zijn tussen de 1,4 en 3,9)
ijzer van 263 (moet zijn tussen de 89 en 227)

Ionogram:
Kalium van 6,4 (moet zijn tussen de 3,2 en 5,1)

De volgende leverwaarden wijken af:
AST van 440 (moet lager zijn dan 385)
Gamma -GT van 286 (moet lager dan 30 zijn)
Alkalische fosfatase van 274 (moet lager zijn dan 250)

Haar serumeiwitten vallen allemaal binnen de grenzen. We wachten nu nog op de uitslag van Vitamine E en Selenium.

De dierenarts gaf aan dat ik een leversupplement moet gaan geven, maar ik kom natuurlijk liever achter de oorzaak van de afwijkingen. Ik ga me verdiepen in de gevolgen en oorzaken van deze afwijkingen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:07

Ik lees vooral je weg redenen....

diep in je hart weet je het al, of laat haar opleren bij ervaren kenners en houd haar dan tot je het zeker weet wat je wilt!.

mijn advies stoppen met zelf aan klooien, of uithanden geven of direct verkopen!

Ik zeg dit uit eigen ervaring, eerst zag ik uithanden geven als schande :o .
Maar het is mij zo goed bevallen dat ik denk dat dat een goede optie is in jou dilemma omdat het een ander licht op alles kan geven.
(En het bij mij een enorm positive Ervaring was waar paard en ik enorm veel door gegroeid zijn, los van elkaar en ook samen er ging een hele wereld voor me open wat ik zelf nooit had gekund. En ja dat kost geld maar het was het echt waard!)

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 20:01

kwita schreef:
Ik lees vooral je weg redenen....

diep in je hart weet je het al, of laat haar opleren bij ervaren kenners en houd haar dan tot je het zeker weet wat je wilt!.

mijn advies stoppen met zelf aan klooien, of uithanden geven of direct verkopen!

Ik zeg dit uit eigen ervaring, eerst zag ik uithanden geven als schande :o .
Maar het is mij zo goed bevallen dat ik denk dat dat een goede optie is in jou dilemma omdat het een ander licht op alles kan geven.
(En het bij mij een enorm positive Ervaring was waar paard en ik enorm veel door gegroeid zijn, los van elkaar en ook samen er ging een hele wereld voor me open wat ik zelf nooit had gekund. En ja dat kost geld maar het was het echt waard!)


Nu ik de bloeduitslag heb, ga ik zeker niks uit handen geven! Arm beest loopt hier waarschijnlijk al een hele tijd mee :( Eerst alles medisch gezien oplossen.

Net even contact gehad met de DA, ze geeft aan dat ze geen idee heeft wat de oorzaak is van de verhoogde waarde. Krijg nu een hetaren kuur en dan hoop ik dat de waarden verbeteren.