Oude paard terugkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 11:21

Dit gaat een lang verhaal worden. Maar bedankt voor degene die de moeite nemen het te lezen en willen meedenken.

Een paar jaar geleden heb ik mijn paard verkocht aan iemand anders. Het paard waar het om gaat is eigenlijk geen gemakkelijk paard en ook niet een paard wat nou heel veel capaciteiten heeft. Velen zullen hem laten staan, maar ik hou van dat paard met heel mijn hart. Ik heb hem vanaf 4 jaar gehad tot 8 jaar. Soms was ik te bang om nieuwe dingen met hem te doen, omdat ik dacht dat het verkeerd kon gaan. Maar eigenlijk heeft hij in zijn jonge jaren wilde haren gehad en was hij ze inmiddels allang kwijt. Ik was zelf alleen nog bang. Toen ik hem verkocht had, heb ik hem zelf weggebracht en hem in zijn nieuwe wei staan knuffelen. Dit terwijl de tranen over mijn wangen stroomden. Ik was ontroostbaar en ging daar huilend weg en zat ook nog lange tijd huilend in de auto terug naar huis.

Jullie zullen wel denken waarom verkoop je een paard die zo veel voor je betekent? Dit heeft te maken met een verandering in mijn leven. Ik had altijd een 9 tot 5 baan en paard op pension, dat was een super tijd. Ik kon alles goed combineren en ik genoot er van. Kreeg ook goed les. Tot ik met mijn huidige man besloten heb een bedrijf over te nemen en moest verhuizen. Ik kreeg het zo druk met dit bedrijf dat ik amper nog puf over had om naar mijn paard te gaan, daarnaast is er maar 1 stal hier in de omgeving waar hij kan staan. Een stal waar je zelf binnen en buiten moet zetten bijvoorbeeld. Het werd me te veel allemaal. Ik gunde hem een beter huisje en daarom heb ik hem verkocht met enorm veel pijn in mijn hart. Ik moest echt nog heel vaak om hem huilen kort daarna.

Het nieuwe baasje en ik hielden contact en ik mocht langskomen wanneer ik maar wilde. Ontzettend lief. Ik vond het moeilijk, maar had er verder op dat moment wel vrede mee. Dit omdat zij zo goed voor hem is, maar ook omdat ik wist waar die was. Maar ik keek wel elke dag op social media e.d. Of ik foto’s zag. Ik kon het niet goed loslaten. Ze deed ook alles met hem wat ik niet durfde, ik kon mezelf wel voor de kop slaan. Wat ben ik dom geweest... waar was ik bang voor? Opeens kwam de dag dat ze me liet weten dat ze hem wilde verkopen... we hebben afgesproken dat ze me dat zou laten weten mocht het zo ver komen. Helaas het is zo ver... en ik ga kapot van binnen. Ik heb sinds hij te koop staat wekenlang moeten huilen. Nachten niet geslapen. En maar malen en malen.

In mijn hart wil ik hem terug, maar mijn verstand zegt iets anders. De situatie hier is niet echt veranderd. Ik heb het nog steeds druk en nog steeds weinig tijd, maar ik wil niet dat hij in de handel komt. Dat verdient hij niet. Mijn man zegt ook de situatie is niet veranderd wat wil je doen? Hij troost me maar echte steun om hem terug te kopen krijg ik niet. Ik snap het maar tegelijkertijd is het moeilijk. Als mijn man zou zeggen kom op, we halen hem op! Dan deed ik het meteen. Dan staat hij tenminste veilig bij mij op de wei of in stal. Dan weet ik waar hij is en dat geeft me rust. Hij is dan veilig en mag hier blijven tot zijn dood. Maargoed het kost nog steeds veel tijd en geld. En trouwens maak ik het paard dan ook blij? Als ik niet alle tijd van de wereld voor hem heb. Vaak moe en uitgeput bij hem langs kom? En op de dagen dat ik wel tijd heb zal ik dan alles ook met hem durven? Ik heb er alles voor over dit te proberen, maar het spookt wel door mijn hoofd.

Ik zit zo in tweestrijd en in de knoop met mijn gevoel en verstand. Ik heb advies nodig. Mensen die mee willen denken. Hebben jullie wel eens een paard los moeten laten wat je gewoon niet kon? Heb jij je oude paard misschien teruggekocht? Of heb je een tip voor me hoe ik er achter kan komen wat ik moet doen?


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:24

Zou je in de gelegenheid zijn om een bijrijder voor hem te zoeken als je hem koopt? Dan kun je de verzorging en evt kosten delen en is het misschien haalbaar?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:25

Luister goed naar je eigen gevoel! Jij geeft eigenlijk al aan dat je hem terug wil, dan zou ik ook zeker je gevoel achterna gaan. Ik heb mijn oude merrie verkocht paar jaar terug en ik zou haar ook graag weer willen terug kopen, helaas gaat dat niet zomaar..veel strijd van huidige eigenaar. Ik mis haar ook nog dagelijks. Maargoed wat ik je dus wil mee geven, luister naar je gevoel..
Wellicht is een leaser of bijrijder een oplossing?

Fleur ♥

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:27

Ploef schreef:
In mijn hart wil ik hem terug, maar mijn verstand zegt iets anders. De situatie hier is niet echt veranderd. Ik heb het nog steeds druk en nog steeds weinig tijd, maar ik wil niet dat hij in de handel komt. Dat verdient hij niet. Mijn man zegt ook de situatie is niet veranderd wat wil je doen? Hij troost me maar echte steun om hem terug te kopen krijg ik niet. Ik snap het maar tegelijkertijd is het moeilijk. Als mijn man zou zeggen kom op, we halen hem op! Dan deed ik het meteen. Dan staat hij tenminste veilig bij mij op de wei of in stal. Dan weet ik waar hij is en dat geeft me rust. Hij is dan veilig en mag hier blijven tot zijn dood. Maargoed het kost nog steeds veel tijd en geld. En trouwens maak ik het paard dan ook blij? Als ik niet alle tijd van de wereld voor hem heb. Vaak moe en uitgeput bij hem langs kom? En op de dagen dat ik wel tijd heb zal ik dan alles ook met hem durven? Ik heb er alles voor over dit te proberen, maar het spookt wel door mijn hoofd.

Ben jij tevreden/gelukkig met hoe je je leven nu ingedeeld hebt? Ik zou eens kijken naar mogelijkheden om het anders in te delen, om tijd in te bouwen voor ontspanning (bij paard?).

En verder: je hebt er alles voor over zeg je en je zou hem zó willen halen, dan zou ik het doen. Maar wel paard op een goede plek zetten zodat hij gewoon goed staat (dus niet in zijn uppie ergens, of op een stal waar hij nauwelijks buiten komt). Dus ja, doen.

koeien op de weg...

Catje_123

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:28

Als ik mijn eigen gefokte merrie kon terug kopen deed ik het direct. Ondanks ik nu weinig tijd heb voor mijn eigen paard. Ik heb een super leuke bijrijder genomen, misschien is dat een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:29

Oh wat sneu. Volg je gevoel...

Heb je de financiële mogelijkheid om hem te kopen en onderhouden?
En inderdaad, eventueel een bijrijder die hem kan rijden en een deel van de kosten op zich neemt?
Gaat het er om dat je hem zelf weer dagelijks wil zien of dat je gewoon weet dat hij een fijne plek heeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:30

Als ik het zo lees denk ik in ieder geval dat je eeuwig spijt gaat hebben als je hem nu aan je voorbij laat gaan.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Reni92

Berichten: 211
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:32

Toevallig heb ik begin dit jaar dezelfde situatie gehad. 6 jaar geleden mijn droompaard moeten verkopen omdat ik op mijzelf ging wonen en hem niet meer kon betalen. Begin dit jaar kreeg ik bericht dat hij de verkoop in ging en of ik hem terug wilde. Paard is ondertussen bijna 18 en heeft voor de derde keer een pittig peesblessure.

Ook ik wilde, gezien zijn leeftijd en blessure verleden, niet dat hij de handel in ging en heb hem teruggekocht. Dit heeft voor- en nadelen gehad.
Allereerst ben ik mega blij dat ik zijn vrolijke koppie elke dag weer mag zien! Hij geeft mij ontzettend veel plezier en liefde en ik kan mij geen beter paard wensen. We mogen voor alsnog alleen maar stappen maar zijn opbouwend heen.
Financieel gezien heb ik wel een hoop moeten inleveren. Geen spontane vakanties meer, geen mogelijkheid om veel te kunnen sparen en omdat ik elke dag met hem moet om te stappen/koelen ook een stuk minder vrije tijd.

Het is mij het waard en ik sta nog steeds achter mijn beslissing! Maar, mocht hij niet zo oud zijn geweest en niet geblesseerd en er was gewoon kans op een goed nieuw thuis bij een ander (ik vind dat met kapotte paarden altijd een erg groot risico, ik neem dan liever zelf die keuze wanneer ik hem laat inslapen) dan had ik het waarschijnlijk niet gedaan.
Als hij straks (hopelijk) weer hersteld is, ga ik wel opzoek naar een bijrijder. Wellicht is dat voor jou ook een oplossing?

Succes met je keuze! Overweeg de voor- en nadelen en volg je hart.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:36

Gewoon doen. Klaar. Precies wat Cayenne zegt.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:37

Ik heb ivm met mijn scheiding 2 van mijn 4 paardjes weg moeten doen. Voor 1 had ik echt een zwak. Maar een beetje hetzelfde verhaal als bij jou. Ik durfde er bijna niks mee. Dus de keuze gemaakt om mijn vriendje te verkopen.
Ook ik hield contact met de nieuwe eigenaar. Ze hadden ups en downs. En na minder dan een jaar kwam het bericht... we gaan hem verkopen.
Ik had inmiddels een nieuwe vriend.
Toen ik thuiskwam zei ik... ze gaan Anton verkopen.
Het eerste wat hij zei was: Terug kopen!

Een andere reactie dus dan van jouw man.
Lijkt me moeilijk als je partner er niet achter staat.
Maar ook ik was bang dat hij in de handel terecht zou komen omdat hij echt een gebruiksaanwijzing heft.

Ik heb Anton dus terug gekocht en nog steeds durf ik weinig met hem. Maar ik heb een hele leuke bijrijdster gevonden die helemaal weg van hem is en wel op een rustig tempo alles met hem durft.

Ik ben super blij met hoe het gegaan is. Maar mijn vriend stond er volledig achter en dat is heel fijn.
Hij gaat er zelfs wel eens op zitten!

Afbeelding

Dus nu zijn de 3 blondjes weer samen.
Afbeelding

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:42

Ik zeg: doen. Ga ervoor en probeer het. Wat al eerder werd gezegd, probeer een bijrijder/leaser te zoeken en maak goede afspraken. Als je deze kans niet pakt, krijg je waarschijnlijk geen tweede en als je het niet probeert weet je zeker dat het niet lukt. Je hebt het druk, maar je hebt ook ontspanning nodig om weer op te laden en nieuwe inzichten te krijgen. Lekker naar je paardje gaan helpt daar enorm bij. Succes met je beslissing.

J0anieke

Berichten: 4865
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:45

Ik krijg al bijna de tranen in mn ogen bij het lezen. Ik zou echt niet in jou schoenen willen staan.

Ben het ook eens met Cayenne en met de overige bokkers. Terug halen en zoek een fijne bijrijder! Er zijn zat mensen die het op dezelfde manier oplossen!

    Alana. ♡

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:47

ik heb een paard verkocht waar ik spijt van kreeg. In het begin kon ik het paard nog volgen, maar van de een op de andere dag was hij, en het huis waar hij stond,verdwenen. Huis gesloopt. Ik heb 10 jaar naar dit paard gezocht. Elk paard dat er ook maar enigszins op leek ging ik van dichtbij bekijken, en telkens was hij het niet.Tot ik 2,5 jaar geleden hier op bokt een foto tegenkwam en hem herkende. Via via heb Ik contact gezocht met de eigenaresse. Zij deed helemaal niets meer met het paard, woonde zelf vele kilometers van de pensionstal waar hij stond. Ik heb het paard ongezien terug gekocht. Toen hij eenmaal bij mij op de stoep stond viel me op dat hij niet helemaal zuiver liep. De hoefsmid had tijd voor hem op het moment dat hij hier 10 dagen was. Ze snijd in zijn hoef en zegt, laat de dierenarts maar komen. De dierenarts is gelijk gekomen en zei, laat hem maar inslapen.
Straal kanker op twee voeten, al onder de zool door.
Daarop heb ik contact opgenomen met de vorige eigenaresse, die meteen zei dat ik het paard niet in mocht laten slapen, mensen met kanker liet je immers ook niet zomaar inslapen.
Op dat moment was mijn besluit genomen. Hij zou hier nog een mooie tijd krijgen zolang het goed ging, ging het niet meer zou hij ingeslapen worden.
In totaal heb ik 41 dagen van mijn oude paardje mogen genieten.Ik heb echter wel voor hem mogen besluiten dat het genoeg was. Had ik hem niet gekocht had men deze keuze niet voor hem genomen en had hij moeten lijden.
Hoewel dit een dure 41 dagen voor mij geweest zijn ben ik zo blij dat ik dit voor hem heb kunnen doen.
Ik weet nu waar hij is, en ik weet dat hij geen pijn meer lijd.
Het niet meer hoeven zoeken heeft mij zo veel rust gebracht.
TS succes met het maken van jou beslissing.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:50

Ik zou hem ook terug kopen. Ben bang dat je anders eeuwig spijt krijgt. Ik proef uit je verhaal dat je jezelf nooit echt bij je beslissing tot verkoop hebt neergelegd.
Deze kans komt waarschijnlijk nooit meer. Maar ik kan het natuurlijk makkelijk zeggen vanachter een schermpje.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

MirtheT

Berichten: 150
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Ergens in Gelderland

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:01

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het eens ben met de andere!

MT’s Vicky BG♥

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:02

Ophalen!
Uit alles in je bericht blijkt dat je hem soort van nodig hebt en als je hem nu laat staan komt de gelegenheid vast niet weer om hem terug te krijgen.

Ik heb een oudere Fries hier staan, door medische redenen van hem en vooral van mij kan ik hem al 7 jaar niet meer rijden. Je wilt niet weten hoe vaak ik al gehoord heb dat ik hem moet verkopen. Nee dus, hij is mijn vriendje (blijft tot zijn dood bij mij). Ik heb hem nodig om af te kunnen schakelen, puur voor mezelf om een leuker mens te zijn. Ik kan dus niet veel met hem, maar hij staat hier thuis, en alleen al het verzorgen/voeren/knuffelen is fijn. Meer is niet nodig, dus laat je angst niet overheersen. Als het paard het rijden echt nodig zou hebben is een bijrijder een super oplossing en anders zal hij ook gelukkig zijn met andere dingen zoals wandelen, grondwerk, knuffelsessies etc.

Ga ervoor!
Succes
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 24-10-18 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:02

Ik neig ook naar terugkopen. Alles in jouw verhaal zegt dat je behoorlijk spijt krijgt wanneer je dit niet doet.
Wellicht kun je nog een keer het gesprek met jouw partner aangaan en (hopelijk samen) naar mogelijkheden kijken om toch meer vrije tijd te maken en kan een bijrijder daarnaast ook een optie zijn.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:04

He bah, wat een tweestrijd aan gevoelens :(
Ik zou ook gaan voor terughalen en proberen een bijrijdster te vinden, mits je het financieel ook wel kunt redden natuurlijk.
Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen in je keuze, zou niet in je schoenen willen staan.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:08

Als je m terug kan halen, DOEN

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:13

Hier een soortgelijk verhaal. Ik ben haar 12 jaar uit het oog verloren en vond haar per toeval weer op Marktplaats. Hier was het mijn man die de doorslag gaf, gewoon doen. Uiteraard ben ik er super blij mee, ook al is het soms echt een zorg. Eén ding, ze gaat nooit meer van iemand anders worden, dit ook vanwege een lastig karakter. Ze blijft tot haar dood, of dat op de huidige pensionstal is, weet ik niet, maar no way dat ze de handel (weer) in gaat.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:18

Ik denk dat dit echt iets is waarvan je eeuwig spijt van gaat hebben als je het niet doet. Voor zo'n soort keuze heb ik ook gestaan: eeuwige spijt hebben, of kiezen voor verstand. En ik kan je vertellen dat ik er nog geen dag spijt van heb gehad dat ik mijn verzorgpaardje toen heb overgekocht (iets andere situatie, maar begrijp je donders goed).

Zoals anderen voorstellen, zoek er een bijrijder bij zodat je niet in dezelfde situatie gaat komen als voordat je hem verkocht. Misschien zelfs twee bijrijders als het moet, als je maar iemand vindt die er met net zoveel liefde mee omgaat als jij.

Het is lang niet altijd "handig" om een paard te kopen. Minder geld, minder tijd, minder energie, minder vakantie... maar o zoveel meer plezier en geluk met je paardje als het goed is ;-)

Vraag jezelf af: kan jij ermee leven als hij ergens anders terecht komt (waar je misschien geen contact met de eigenaar kan houden, of waar hij weer verder verdwijnt naar een handelaar, etc)?
En vraag jezelf dan af: kan jij een oplossing vinden zodat jij hem niet in je uppie hoeft te verzorgen?
Als je antwoordt met "nee" en vervolgens "ja", dan zou ik hem vandaag nog gaan ophalen.

Heel veel succes en sterkte iig!! :(:)

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 12:20

Jeetje wat een reacties! Dank jullie wel.

Veel zeggen er voor gaan... het liefst wil ik dat ook. Was het maar zo makkelijk allemaal.

Een bijrijder zoeken zal hier in de omgeving heel moeilijk zijn. Ik kan het proberen, maar dan wordt het vast een jong meisje. Ik weet niet of dat een heel goed idee is met hem. Maar wie weet.

Wat mensen schrijven dat ik spijt ga krijgen en dat ik het gewoon moet doen, dat voel ik zelf ook heel sterk. Ik kan er niet eens over praten, want dan moet ik al huilen als een klein kind. Jep zo diep zit het. Het voelt alsof het de laatste kans is die ik krijg, om mijn grootste fout in mijn leven recht te zetten. Anders ben ik hem waarschijnlijk voorgoed kwijt en hoe ga ik hem dan weer vinden? Ik wil zijn koppie graag weer zien en tegelijkertijd weet ik dat hij veilig is bij mij.

Qua tijd en financien is het eigenlijk lastig. Tijd maken bij een eigen bedrijf dat zo druk is als die van ons, is super lastig. We hebben geen personeel dus je bent zelf overal verantwoordelijk voor. Geld is ook een dingetje, ik zou hem wel kunnen kopen en onderhouden. Maar dan moet ik de komende tijd wel weer zuiniger gaan leven. Dat kan ik wel, heb ik eerder ook gedaan. Maarja... je moet er wat voor over hebben. Het is dat of de rest van mijn leven spijt hebben en me af vragen waar hij is.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:20

Is er echt geen andere stal te vinden dan een doe het zelf stal?
Eventueel bij een particulier. Kan ik me bijna niet voorstellen.

Als het financieel kan zeg ik ook doen. Je blijft spijt houden als je het niet doet.
En als je hem vol pension zou kunnen stallen waar hij dagelijks in de wei staat met andere dan maakt het niet eens uit al kom je een tijd niet.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:24

Ze zeggen wel dat je beter spijt kunt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van die dingen die je had willen doen en niet deed. Ook ik zou er dus voor gaan!

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:24

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, Freekfuchs, Happy_Hippie, MissyNr1, Mnoonn, Myrkvi, Raineri en 33 bezoekers