Discussie slachten vs inslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14700
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 17:06

Omdat het laten gaan van je maatje nooit een makkelijke keuze is, zeker wanneer je (nog) niet helemaal weet wat de voordelen en nadelen van de opties zijn. Waarom dit topic? ik krijg zelf in een ander topic het idee dat dit echt wel voer is voor discussie, want beweegredenen verschillen enorm en wellicht kunnen we veel leren van elkaars ervaringen. Let wel: probeer een beetje rekening met elkaars gevoelens te houden en om open te staan voor wat een ander te zeggen heeft, het verliezen van een maatje is voor iedereen pijnlijk.

Welke keuze zou jij voor kiezen, slachten of inslapen, en waarom?
Of: waar heb jij in het verleden voor gekozen, hoe is dat verlopen, wat was je ervaring zou je het een ander ook aanraden of juist niet?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:07

Ik raad je aan even de zoekfunctie te gebruiken, hier zijn heel veel discussies (en topics) over geweest op Bokt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:10

Er zijn inderdaad in t verleden diverse discussie topics over geweest, ook werd er (helaas, en compleet off topic) discussie gevoerd in de verslagtopics van de excursies naar de slachterij van van veen in Nijkerk.

Meestal eindigen dergelijke topics in een slotje, rel of tig mod opmerkingen :+

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:18

Sterker nog er is iemand die in alle eerlijkheid een topic is gestart met de vraag waar een goede slachter zit ivm keuze het zo te doen en dat topic loopt al weer helemaal vol en over van vaak nauwelijks onderbouwde opmerkingen :roll: :7 ^)

Telpeva

Berichten: 14700
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 17:20

Dat wat Joyciej zegt is inderdaad hier ook een reden, een ander topic dat ik volg gaat namelijk steeds offtopic naar deze discussie toe, en daarin is aangegeven door een mod om een bestaand topic te zoeken of om een nieuwe aan te maken. De topics die ik zo snel vond waren oud, of meer voor persoonlijke gevallen dus dat vond ik ook weer niet heel gepast. Zodoende een nieuwe :)

Onali

Berichten: 18451
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:26

Ik heb er totaal geen probleem mee.
Alleen niet voor mijn dieren. Ik wil mn andere pony's afscheid laten nemen, plus vervoer is een dingetje.
Wel zou ik er moeite mee hebben (denk ik) om hem voor consumptie te laten gaan.


Ik heb een paar weken geleden daarom ook voor inslapen gekozen. Het is heel rustig gegaan, hij liet zich makkelijk prikken en 'vallen'.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:29

Ik heb zelf geen ervaring met slachten maar ben er ook niet tegen. Ik laat mijn dieren altijd thuis inslapen, alleen al zodat derest afscheid kan nemen

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:31

Ik denk dat ik voor in ieder geval 1 van mijn paarden voor de slacht kies als de situatie dat toelaat. Dit omdat hij echt als de dood is voor spuiten en het elke keer weer een hel is om hem bijvoorbeeld een simpele enting te geven. Voor een intraveneuse prik moet hij zelfs altijd verdovingspasta krijgen omdat je anders na 2 uur (been there done that) nog geen steek verder bent.
Mijn andere paarden moet ik op dat moment zien.

pien_2010

Berichten: 43142
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:36

1x bij paard geweest dat geslacht werd. Toen hij geschoten werd keek hij mijn vriendin aan met een blik van "wat flik je me nou". Lieve slagers en deskundig. Maar die blik vergeet ik nooit meer en mijn vriendin, zijn baasje ook niet.

1x geweest bij euthaniseren van paard die op was. Paard kreeg spuitje en het was gelijk klaar. Geen drama, geen blik, perfect.

Dus ik ga voor euthaniseren ook al was het dood schieten perfect gedaan en ging ook super snel.

Met beide manieren is niets mis denk ik.

Telpeva

Berichten: 14700
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 17:38

Ik heb met beide geen probleem, euthanasie en de dood op zich zijn nooit leuk en niks gaat het er leuker op maken. Wat ik belangrijk vind is het individu, ik heb bijvoorbeeld een leasepaard gehad met een flinke angst voor trailers, had ik haar lastig moeten vallen daarmee? voor haar zou ik, als het mijn eigen paard had geweest (wat het dus niet was) al snel kiezen voor in laten slapen, gewoon vredig op het voor haar vertrouwde terrein. Niet alleen voor haar, maar ook voor haar maatjes en dochters om afscheid te kunnen nemen. Met haar was het een drama om van het erf af te gaan, op stal inslapen zou voor haar het minste stress hebben gegeven. Gelukkig dacht haar eigenaar er hetzelfde over, en is ze vredig ingeslapen.


Daar tegenover staan voor mij ook een nare ervaringen met inslapen, ik heb ook huisdieren (geen paarden) laten inslapen die enorm gingen vechten en compleet in paniek raakten. Vreselijk om mee te maken, voor hun vooral maar ook om aan te zien, niemand wil dat. Vandaar dat ik soms ook wel denk goh, schieten klinkt zo erg misschien nog niet. Maar daar heb ik geen persoonlijk ervaring mee, enkel de informatie die ik heb gelezen op bokt (o.a. van de topics over Nijkerk)
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 21-10-18 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:39

Voor mij is er geen andere optie dan inslapen. In het verleden heb ik dat ook laten doen toen de veearts aangaf dat het nodig werd,na vanalles geprobeerd te hebben tegen de ziekte van mijn pony (leukemie).Ik heb het toen goed doorgesproken met de veearts,zodat het zo comfortabel mogelijk zou gaan. Hij heeft dat in mijn bijzijn met 3 verschillende spuiten gedaan. dat ging heel rustig,de pony was bij de eerste spuit al weg.

pien_2010

Berichten: 43142
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:43

Hier gebeurt het ook op ons terrein met het ander paard erbij. Geen stress, geen scheiding.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:44

Als het moment daar is laat ik ook mijn paard inslapen.
Ik zou absoluut niet mijn paard naar de slacht willen brengen.. Gewoon rustig heen gaan op zijn vertrouwde plekje.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:57

Vanwege dissectie meerdere keren in de slachterij in Nijkerk geweest. De mensen daar hebben zoveel passie voor hun werk, respect voor het paard... op video heb ik een jong paard dat zelden in hand was geweest zo rustig de schietruimte in zien lopen. Een jong paard dat niet meer pijnvrij kan leven zou ik zo mee nemen daar naar toe.
Maar het moment dat ik op mijn werk geconfronteerd werd met precies die situatie, heb ik uiteindelijk voor inslapen gekozen. Betrof een 15 jarige, oortjes er nog steeds op, maar peesblessure die helaas slechter werd ipv beter. Ik wilde het haar niet aandoen kreupel nog eens een trailer op te moeten. Was heel bang dat ze zich zou verzetten tegen de sedatie, dit uitgebreid besproken met de dierenarts. Het is heel rustig verlopen, even paniek op moment van vallen, maar verder met de oortjes naar voren gegaan.
Bj die van mij is slachten hoe dan ook geen optie. Komt veel te weinig op de trailer om hem zo zijn laatste ochtend door te laten brengen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:09

Mijn paarden worden ook geslacht, door mijn schoonvader. Hij brengt ze dan ook gedeeltelijk mee terug, dat gaat bij ons in de vriezer voor de honden.

Sommige vinden het luguber, ik heb er geen problemen mee. Een beter stukje vlees kunnen ze niet krijgen, biologischer dan dat word het niet. :+

De paarden hebben allemaal een mooi leven gehad, dus als ze 'gezond' geslacht kunnen worden doe ik dat. De paarden hebben een prachtig leven gehad en het slachten zelf gebeurt zo snel. :j

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:14

Ik heb op zich verder geen problemen met slachten maar zou mijn paard niet laten slachten. Wij hebben al diverse paarden in laten slapen en dat is nooit vervelend geweest. Ging allemaal heel rustig en kalm in hun eigen vertrouwde omgeving. Dus mijn voorkeur gaat daar naar uit.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:21

Ik heb ook een situatie gehad. Paard was zwaar geblesseerd en leek pijn te krijgen. Ik heb persoonlijk voor de slacht gekozen omdat ze voor de rest nog 100 procent gezond was en nog maar 8 jaar. Was Mn allerbeste vriendinnetje, maar ik had liever dat ze nog wat met haar lichaam deden dan dat ze in een brandton werd gestopt met nog weet ik hoeveel anderen. We hebben haar nog een jaar op het land gehad om te kijken of het beter zou worden maar het mocht niet zo zijn. Op een gegeven moment was Mn paard Mn paard niet meer en toen wist ik dat dir het goede moment was.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:24

Hier ook bij de excursie op nijkerk geweest. Geen stress, geen paniek, geen onrust. Paarden zijn volledig rustig als ze afgemaakt worden.
Toen ook voor mezelf besloten dat als ik een paard had dat afgemaakt moest worden dat nog energiek en levendig was en goed genoeg voor transport ik zou slachten.
Afgelopen winter gaf mijn oude man aan dat het genoeg was, maar hij kon plots niet meer overeind komen en verzwakte in een uur tijd zo extreem dat ik hem heb laten inslapen. Die had ook niks meer nodig om het hart te laten stoppen. Heel vredig en rustig ingeslapen uiteindelijk.
Maar tegelijk ook teveel jonge energieke paarden gezien die gestresst raakte van danwel een volledig overstuur baasje, danwel van de narcosespuit en totaal over de rooje in de narcose zakte.

Wat mij betreft is beide voor het paard even prima, in de juiste situatie.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:24

Er was een probleem met chippen waardoor mijn paardje niet naar de slacht mag.
Ik ben zelf voorstander ervan om vlees niet zomaar weg te gooien, zeker als je weet dat het dier een goed en gezond leven heeft gehad.

Of ik zelf mijn paard zou eten, nee, ik denk dat ik dat niet zou kunnen.
Maar dat is dezelfde rede als waarom ik mijn moeder niet op zou eten.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:28

Om overigens nog in te gaan op de discussie van het andere topic:
Een kleinschalig slachthuis waar een particulier paard geslacht wordt is echt een volledig andere situatie dan een grootschalige slachter die aan de lopende band consumptiemateriaal slacht. De misstanden van die slachthuizen vergelijken met bijvoorbeeld een slachter zoals nijkerk slaat helemaal nergens op.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:32

Weet iemand of er vaker excursies naar Nijkerk zijn?

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:37

Veel geimporteerde Ierse Tinkers hebben een paspoort waarin aangegeven is dat ze niet naar de slacht mogen. Mij is verteld dat dat zo is omdat de zigeuners,die deze paarden fokken,ze niet voor de slacht willen fokken.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:56

Onze paarden gaan zolang ze gezond genoeg zijn om voor consumptie te gebruiken en ze nog vervoerd kunnen worden naar de slacht waarbij het vlees voor eigen consumptie weer terug komt.
Onze oudste merrie zal bijvoorbeeld sowieso niet geslacht worden. Die heeft zo’n stress op de trailer dat dat gewoon niet eerlijk is. Maar de rest vind een trailer ritje prima dus als het kan ben ik er groot voorstander niet te verspillen en het vlees gewoon te gebruiken.

Overigens fokken wij hobbymatig trekpaarden maar mocht er een komen die niet goed is qua karakter of qua bouw dan gaat die toch ook echt naar de slacht. Dat is ook gewoon een stukje bescherming van je ras.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 21-10-18 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:58

Als mijn paard zo ver is dat ze echt op is, dan liever naar de slacht en het vlees stop ik dan wel in de vriezer voor eigen consumptie..

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:06

Hier pony paar jaar terug naar Nijkerk gebracht omdat hij als de dood was voor DA en spuiten. Was heel relaxed, de pony want hij hield wel van een reisje. Had hem voor die tijd gevlochten en gewassen, hij dacht dat hij naar een wedstrijd of keuring ging of zo. Dus kwam vrolijk de trailer uit rennen, keek eens wat om zich heen (er stonden andere paarden te wachten, ook heel relaxed trouwens aan het hooi) en ik gaf hem af aan dhr v Veen die nam hem mee en hij werd direct geschoten.
Hij was dood voordat hij er erg in had.
Ik heb hem nog zien liggen, vond dat wel rot, was appaloosa al dat bloed maar hij was er niet meer.
Nooit spijt van die beslissing gehad.

Heb een keer paard zien inslapen en dat was een strijd duurde ruim een uur. En een van onze honden met inslapen was ook een ramp, bij haar duurde het ook meer dan een uur. Wat een drama.

Wat ik zou doen nu hangt helemaal af van het dier en de situatie. Maar voor beide zijn plussen en minnen te noemen.