Discussie slachten vs inslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:12

sanso schreef:
Weet iemand of er vaker excursies naar Nijkerk zijn?


Niet meer volgens mij, jolliegirl(?) deed dit altijd maar is daar mee gestopt.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:13

rainbow8 schreef:
Als mijn paard zo ver is dat ze echt op is, dan liever naar de slacht en het vlees stop ik dan wel in de vriezer voor eigen consumptie..



Zou ik niet aan moeten denken.. Natuurlijk eigen keuze want vlees is vlees maar de gedachten dat je je eigen paard eet daar zou ik toch niet goed van worden..

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:25

Voor mij zal het erg liggen aan de situatie. Als het paard nog goed genoeg is om op transport te gaan (en hij hier ook geen stress mee ondervindt), dan breng ik hem liever naar de slacht. Op die manier kan het lichaam/ vlees nog gebruikt worden (dood is dood voor mij) en is er geen probleem met het vervoeren/ naar de weg krijgen van een levenloos lichaam. Ook is het mooi snel klaar voor het paard
Als het om wat voor een reden dan ook niet eerlijk om het paard naar de slacht te brengen dan zal ik hem gewoon thuis in laten slapen. Denk bijvoorbeeld aan te veel pijn, stress bij een trailerrit etc.
Paard zou ik zelf niet willen eten, dus niet voor eigen consumptie. Ik kan elk paard eten, ook als het een paard is die ik goed ken/ waar ik goed mee overweg kan, maar mijn eigen paardje waar ik echt een goede band mee heb die zou ik echt niet kunnen eten.

In de toekomst wil ik in Canada gaan wonen en dan zal het gewoon gaan met een kogel door de kop. Wel door iemand die goed met een geweer overweg kan natuurlijk. Het lichaam zou dan waarschijnlijk gebruikt worden als aas voor de jacht/ wildcamera's :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:30

secricible schreef:
sanso schreef:
Weet iemand of er vaker excursies naar Nijkerk zijn?


Niet meer volgens mij, jolliegirl(?) deed dit altijd maar is daar mee gestopt.


Balen zeg.. ik had graag mee gegaan. Ik weet er niet veel van af en met 2 wat oudere paarden zou ik het allemaal wel een keer willen zien/meemaken van te voren. Dat helpt mij denk ik ook met de keuze spuitje vs. slacht.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:30

Voor mij inslapen. Inmiddels al drie paarden laten inslapen.

Eerst dubbele verdoving, dan narcose (dubbel) dan spuit die het hart stopt.

Gaan allemaal heel rustig liggen, nooit problemen gehad.

Daarna laten ophalen door het crematorium.

Heel respectvol, nog afscheid genomen in het crematorium en later de as opgehaald en uitgestrooid waar ze altijd woonden.

Dit voelt voor mij het beste. Slachten nooit.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:33

Ik heb gelukkig nog nooit deze keuze moeten maken, maar ik denk dat ik toch voor slacht zou kiezen. Uiteraard hangt dit van het individuele dier af (in hoeverre vervoer nog een optie zou zijn, angst voor spuiten e.d.). Met consumptie heb ik ook geen probleem. Het is simpelweg het natuurlijke cirkeltje rondmaken. Zelf eet ik dan wel amper paardenvlees, dus ik zou dan ook niet bang te hoeven zijn mn eigen beestje te eten.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:34

Ik heb met beiden geen moeite.

Ik heb verschillende malen paarden geslacht zien worden en het daarbij zelf nog nooit mis zien gaan (bij andere dieren, mn stieren, wel eens).

Ik heb verschillende paarden en koeien ingeslapen zien worden en daarbij gaat het meestal ook goed, al heb ik dat ook al wel een aantal keer fout zien gaan en dat is zeker ook echt een naar afscheid.
Net zoals ik ook meerdere keren gezien heb dat het onder narcose brengen niet zomaar van een leien dakje gaat, er zijn echt paarden die zich daar als vluchtdier zeer hardnekkig tegen verzetten en meerdere malen van tafel komen voor ze goed onder zeil zijn.
Aangezien men dit vergelijk nog wel eens maakt en dan zegt dat dat nooit mis gaat. Nou, jawel hoor, narcose is bij een paard altijd een risico en niet in de minste plaats omdat het inslapen en ook het wakker worden door een fase heengaat waarin ze zich bewust zijn dat ze niet kunnen vluchten en dat wel heel graag zouden willen op dat moment.

Kortom, beiden manieren, inslapen of slachten, heeft zo zijn voors en tegens.

Dat gezegd hebbende, heb ik altijd gezegd dat mijn vriendje zolang die nog vrolijk de trailer opgaat, naar het slachthuis mag, mits die niet ziek is en nog vervoerd kan/mag worden.

Hij heeft een paar jaar geleden aangegeven dat hij de trailer niet meer oké vindt, dus dat was het moment waarop vaststond dat hij ooit thuis ingeslapen zal worden.

Inmiddels heeft hij ook eens een keer medicijnen gekregen waarvoor het paspoort afgetekend moest worden, dus toen was het sowieso duidelijk. Maar die duidelijkheid had ik daarvoor al, door naar mijn pony te kijken.

De ander heeft binnen enkele maanden dat ik hem had medicatie nodig waardoor die ook uitgesloten moest worden voor de slacht voor consumptie, dus dat is ook duidelijk.
Wanneer zijn paspoort nog blanco wat, zou ik voor hem hetzelfde hanteren als ik bij m'n ouwetje altijd gedaan heb: als hij nog paardwaardig vervoerd kan worden, dan zou ik hem naar een slachthuis brengen als het nodig zou zijn.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:51

Maar hij kan/mag daar alsnog geschoten worden, enkel niet gebruikt worden voor consumptie.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:52

Dat weet ik, maar dat doet lang niet elk slachthuis meer, ivm aangescherpte regels.

En dan moet het in principe apart van de dieren die wel voor consumptie worden geslacht en is het dus vaak niet mogelijk om als eerste aan de beurt te zijn na de keuring door de NVWA dierenarts en dan vind ik dat ze te lang moeten wachten tot ze aan de beurt zijn, dus dat wil ik dan niet.
De dieren die niet voor consumptie worden geslacht, gaan doorgaans aan het einde van de slachtdag.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:14

lizy29 schreef:
Onze paarden gaan zolang ze gezond genoeg zijn om voor consumptie te gebruiken en ze nog vervoerd kunnen worden naar de slacht waarbij het vlees voor eigen consumptie weer terug komt.
Onze oudste merrie zal bijvoorbeeld sowieso niet geslacht worden. Die heeft zo’n stress op de trailer dat dat gewoon niet eerlijk is. Maar de rest vind een trailer ritje prima dus als het kan ben ik er groot voorstander niet te verspillen en het vlees gewoon te gebruiken.

Overigens fokken wij hobbymatig trekpaarden maar mocht er een komen die niet goed is qua karakter of qua bouw dan gaat die toch ook echt naar de slacht. Dat is ook gewoon een stukje bescherming van je ras.


Geen enkel probleem heb ik hiermee, alleen zou ik zelf Hercule of Polie onmogelijk kunnen opeten. Is te dichtbij.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:18

Ik vind schieten moeilijk, maar wel fijner. Heb een keer meegemaakt dat een paard werd ingeslapen ivm zware koliek. Da alles gecontroleerd en gegaan. Half uur later kwam ik weer on de stal lag paard te knipperen. Was zn hart weer gaan kloppen, vond dat echt heel maar.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:21

Ze moeten altijd gekeurd worden door de DA die checked chipnr zodat ze weten dat paspoort en paard met elkaar overeen komen en kijkt of er geen beperkingen zijn opgenomen in het paspoort. Ook wordt je de vraag gesteld of ze nog medicijnen hebben gehad die een bepaalde wachttijd hebben. Is natuurlijk geen waterdicht systeem maar je wordt geacht dat juist te beantwoorden.
Als je opmerking hebt in paspoort, mag het vlees dus niet voor consumptie of verwerking mee.
Ze hoeven niet in een aparte ruimte te worden geschoten.
Je hebt dan wel kosten voor het schieten want als het vlees wel voor verwerking / consumptie wordt gebruikt door de slachterij wordt de kg prijs afgetrokken van de prijs voor het werk en wat je dan overhoudt krijg je uitbetaald.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:04

Ik weet hoe het gaat of hoort te gaan, dat is nl onderdeel van mijn werk.
Het behoort zo te gaan dat de dieren die voor consumptie geslacht worden, apart gaan van de dieren die niet geschikt zijn voor consumptie. Dat is gewoon wetgeving, men wil voorkomen dat er kruiscontaminatie optreedt tussen karkassen die wel geschikt zijn voor consumptie en die dat niet zijn.
En ja, ze moeten altijd gekeurd worden, ook als ze niet geschikt zijn voor consumptie, elk dier dat op een slachthuis wordt aangevoerd dient een keuring door een dierenarts te ondergaan, inclusief beoordeling van het paspoort en het VKI mbt medicijngebruik (waarvoor je als houder tekent en hier niet de juiste informatie verstrekken mbt medicijngebruik betekent dat je een strafbaar feit pleegt).
Na de keuring kunnen ze beginnen met slachten. En het slachthuis waar ik naartoe zou gaan, begint dan met alle dieren die wel geschikt zijn voor consumptie.
Vandaar dat ik er dus voor kies om een dier niet naar een slachthuis te brengen dat niet meer voor consumptie kan.

Het zou kunnen zijn dat niet elk slachthuis dat op die manier uit elkaar houdt zoals is voorgeschreven, maar ik weet hoe het eraan toegaat op de plekken waar ik zelf af en toe beroepsmatig kom en daar houdt men dat netjes uit elkaar en is een niet-consumptie-dier (maar bv nog wel geschikt voor dierentuin) als laatste van de dag aan de beurt.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 00:02

Ik heb zelf mijn paard naar het slachthuis gebracht. Ben er tot het laatste bijgebleven. Het is alles behalve een leuke ervaring, maar ik weet dat mijn paard niet heeft geleden en dat was voor mij het belangrijkste. Ik heb voor slacht gekozen omdat mijn weiland niet toegankelijk was voor rendac en ik ook liever niet had dat hij ergens dood moest versleept worden en blijven liggen tot het ophalen. Ik heb er nog 700 euro voor gehad.
Voor mijn huidige paarden zou ik liefst hebben dat ze gewoon thuis in hun vertrouwde omgeving kunnen gaan, langs de andere kant wil dat ook zeggen dat er 2-3 dagen een dood paard op mijn oprit ligt. Vind ik ook geen fijne gedachte en op zo een moment heb je ook echt geen zin in vragen en bekommernissen van buren.
Geen idee dus wat ik zou verkiezen als het zo ver is...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 00:35

Voor mijn ene paard zou ik het liefst de optie slachten kiezen omdat een da erbij en dan nog een die prikken geeft niet echt gewaardeerd wordt door haar.
Da geeft haar al als hij de tanden komt doen een extra hoge dosis en dan nog moet hij zorgen binnen het kwartier klaar te zijn anders valt mevrouw hem aan. Helaas gaat zij met geen mogelijkheid een trailer op behalve zwaarverdoofd om deze dan na 10 minuten vakkundig te slopen dus zal het toch inslapen worden.
Hoewel ik gewoon heel erg hoop haar in de verre verre toekomst opeens overleden in de wei te vinden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:33

Francieen schreef:
Ik vind schieten moeilijk, maar wel fijner. Heb een keer meegemaakt dat een paard werd ingeslapen ivm zware koliek. Da alles gecontroleerd en gegaan. Half uur later kwam ik weer on de stal lag paard te knipperen. Was zn hart weer gaan kloppen, vond dat echt heel maar.

Zoals je wel weet laten mensen zich tegenwoordig ook vaak euthanaseren. Ik overigens niet omdat dat door mijn geloof verboden is.Maar ik loop er heel vaak tegenaan in familie-en kennissenkring. Zou dat dan ook zo slecht kunnen verlopen? Want biologisch gezien is er toch geen verschil tussen mensen,paarden of andere dieren.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:58

anjali schreef:
Francieen schreef:
Ik vind schieten moeilijk, maar wel fijner. Heb een keer meegemaakt dat een paard werd ingeslapen ivm zware koliek. Da alles gecontroleerd en gegaan. Half uur later kwam ik weer on de stal lag paard te knipperen. Was zn hart weer gaan kloppen, vond dat echt heel maar.

Zoals je wel weet laten mensen zich tegenwoordig ook vaak euthanaseren. Ik overigens niet omdat dat door mijn geloof verboden is.Maar ik loop er heel vaak tegenaan in familie-en kennissenkring. Zou dat dan ook zo slecht kunnen verlopen? Want biologisch gezien is er toch geen verschil tussen mensen,paarden of andere dieren.


Nee, want bij mensen worden de doseringen vaak veel hoger gegeven.
Maar ook bij dieren is bovenstaand verhaal wel heel erg extreem en een signaal dat de DA de kantjes er vanaf heeft gelopen en te weinig medicatie heeft toegediend.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:01

Maar dan is het toch heel eenvoudig om bij dieren ook een voldoende hoge dosering te geven?Of is het dan weer een kwestie van zo goedkoop mogelijk of zo?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:03

anjali schreef:
Maar dan is het toch heel eenvoudig om bij dieren ook een voldoende hoge dosering te geven?Of is het dan weer een kwestie van zo goedkoop mogelijk of zo?


Dat is het ook, maar blijkbaar zijn er artsen die graag minder geven. Bij een goede dosering is een paard gewoon dood en blijft hij ook dood na de euthanasiespuit(spierverslappers). Het is vaak de eerste spuit (narcose) waar ze tegen vechten Als ze nog fel genoeg zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:06

Nou, ik heb het tijdens stage wel eens meegemaakt dat een oudere kleine melkkoe na 3x de dosering voor een grote koe nog steeds een kloppend hart had.
Dus overdoseren zegt ook niet altijd alles. En hier was dus ook geen sprake van zuinigheid van de dierenarts (wat nogal eens wordt aangehaald wanneer euthanasie misgaat, die dierenarts is zuinig, die spuit te weinig in en daarom spartelt dat dier zo tegen).

En ook wel eens meegemaakt dat een koe echt geen hartslag meer had, geen reflexen meer etc, betreffende dierenarts had echt conform protocol gewerkt en alle controles ook gedaan en de koe doodverklaard.
Na de koffie lag het dier ook weer met de ogen te knipperen.
Toen is er nog maar een dosering in gegaan. Maar dan sta je dus als dierenarts en als eigenaar idd raar te kijken ja.

Wijs dan maar eens aan waar het is mis gelopen?

Ik denk dat dit technisch gezien bij mensen dus ook wel mis zou kunnen gaan, maar ik weet eigenlijk niets van het menselijke euthanasieprotocol.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:16

Even over het slachten. Een schietmasker verdooft een dier ze geen er niet dood aan. De klap is vaak wel zo heftig dat ze gelijk hersendood zijn. Officieel treed de dood pas is als een dier is leeggebloed.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:31

Een oude paardenhandelaar vertelde me dat de beste manier van euthanaseren met morfine zou zijn,dan zou hij lachend vertrekken,aldus de woorden van deze man,maar dat zou niet gedaan worden omdat het te duur was.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:45

anjali schreef:
Een oude paardenhandelaar vertelde me dat de beste manier van euthanaseren met morfine zou zijn,dan zou hij lachend vertrekken,aldus de woorden van deze man,maar dat zou niet gedaan worden omdat het te duur was.

Morfine is een notoir onbetrouwbaar middel om euthanasie mee te plegen. Mooi verhaal van die handelaar, maar volkomen kul.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:50

Zelf kies ik voor inslapen.
Voor mij persoonlijk een fijne manier thuis op het erf tussen de andere in.
En tot nu toe ook perfect verlopen.

Maar ik heb er totaal geen moeite mee als andere het anders kiezen.
Slacht voor consumptie of slacht zonder consumptie, moeten ze zelf weten.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:50

Voor mij is de overweging zo gegaan:

Ik ben zelf bij een kalverslachterij geweest tijdens mijn opleiding aan een agrarische school en heb bij het destructiebedrijf gewerkt.

Voor slacht:
- Paard loopt naar binnen en pang is meteen dood.
- Paard wordt ter plekke netjes uit elkaar gesneden en verwerkt.
- Je weet zeker dat hij niet 'na de dood' weer tot leven komt. En ja echt twee van zulke verhalen ken ik dat ze niet goed afgespoten waren.... -O-

Tegen spuiten:
- Paard wordt geconfronteerd met een dierenarts (sommige reageren daar erg op)
- Een paard GOED afspuiten schijnt erg moeilijk te zijn.....
- Paard wordt geconfronteerd met het val gevoel waar ze tegen kunnen vechten.
- Paard moet dan verplaatst worden, slepen over de grond.
- Paard wordt door rendac in de wagen getakeld en geploft.
- Paard wordt op de grote hoop bij rendac neergeknalt (ook bij individueel transport).
- De verwerking zelf heb ik geen moeite mee.

Ik heb bij slachten een 'humaner' gevoel bij en je wordt minder geconfronteerd met de situatie na zijn dood.
Ik ben van mening dat slachten minder stressvol is. Daar is geen tijd voor, hij is meteen weg.