Discussie slachten vs inslapen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:55

Zonnetje81 schreef:
Voor mij is de overweging zo gegaan:

Ik ben zelf bij een kalverslachterij geweest tijdens mijn opleiding aan een agrarische school en heb bij het destruciebedrijf gewerkt.

Voor slacht:
- Paard loopt naar binnen en pang is meteen dood.
- Paard wordt ter plekke netjes uit elkaar gesneden en verwerkt.

Tegen spuiten:
- Paard wordt geconfronteerd met een dierenarts (sommige reageren daar erg op)
- Een paard GOED afspuiten schijnt erg moeilijk te zijn.....
- Paard wordt geconfronteerd met het val gevoel waar ze tegen kunnen vechten.
- Paard moet dan verplaatst worden, slepen over de grond.
- Paard wordt door rendac in te wagen getakeld en geploft.
- Paard wordt op de grote hoop bij rendac neergeknalt (ook bij individueel transport).
- De verwerking zelf heb ik geen moeite mee.

Ik heb er een 'humaner' gevoel bij en je wordt minder geconfronteerd met de situatie na zijn dood.
Ik ben van mening dat slachten minder stressvol is. Daar is geen tijd voor, hij is meteen weg.

Daar zijn net zo goed kanttekeningen bij te plaatsen.
-Paard moet vervoerd worden, niet bij alle gaat dat zonder stress.
- Paard is misschien wel zo ziek dat staan op een trailer ook een niet humane reis word.
-Paard word geconfronteerd met vreemde omgeving.
-paard word geconfronteerd met vreemde man die bij zijn hoofd wat wil doen.
Paard knal hersendood neer, hopen we, maar is pas dood als het hart ook echt stopt na verbloeding, helemaal weten wat ze meekrijgen doen we ook niet.
-voor consumptie word hij verwerkt, maar als dat niet meer mag door medicijnen:
- Paard wordt door rendac in te wagen getakeld en geploft.
- Paard wordt op de grote hoop bij rendac neergeknalt


Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:57

Ja klopt maar ik ga nu uit van MIJN ideale situatie, geen ziek dier en mijn paarden gaan gewoon zonder stress de trailer op naar wedstrijden. Dus zijn gewend aan vreemd terrein. We hebben ze ook in hun eigen trailer gebracht ipv op laten halen.

En als ik een dier heb met een gebroken been in de weide dan is er geen keuze. Ik heb ook een dier gehad die uitgesloten was voor consumptie, tja dan is dat zo, maar TS vraagt om voors en tegens. En voor alles is iets te zeggen en dit is mijn visie :)

En hersendood is hersendood, daar zit niks tussen in. Als ie neergaat is hij hersendood en ik heb dat met eigen ogen gezien in de slachterij.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 22-10-18 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:59

Zonnetje81 schreef:
- Paard moet dan verplaatst worden, slepen over de grond.


Ik pak deze er even uit: dat hoeft natuurlijk helemaal niet altijd (tenzij je paard dood in z'n box ligt, maar dat lijkt me sowieso een ellende).

Je belt de loonwerker, die komt met een shovel met een pallethef, en die tilt je paard netjes met z'n twee pallethef-armen op en legt 'm op de millimeter voor je neer waar je 'm wilt hebben.

Wel handig om je paard niet op harde grond in te laten slapen, maar het is sowieso fijner als je paard op zandgrond omvalt.

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:06

Zonnetje81 schreef:
- Paard wordt door rendac in te wagen getakeld en geploft.
- Paard wordt op de grote hoop bij rendac neergeknalt



Valt ook allemaal wel mee en dan nog, hoe zie jij voor je hoe je 500-nog-wat-kilo dood gewicht verplaatst?

Bij de slager worden ze aan hun achterbenen opgetakeld, later krijgen ze een haak door hun lip, hoofd en benen worden afgehakt.


Beide niet leuk om te weten, aan de andere kant paard is dood. Die merkt het niet meer.



En morfine als euthanasiemiddel? Van morfine ga je niet dood (uitgezonderd een overdosis, maar dat bij meerdere medicatie niet handig) Maar mofine is niet gemaakt om iemand te doden.

Black is the colour of my true love's hair

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:10

Ik heb begin dit jaar mijn Arabiertje laten 'inslapen'.

Zijzelf/ moeder natuur had de beslissing genomen: Knollie van 29 at niet meer, was volgens de DA 'verder' goed gezond - ze was 'op'.

We hebben alle stalgenoten op het pad rond het weiland gezet, DA heeft de spuiten buiten gehoorsafstand klaargemaakt en we hebben haar met haar snuit naar het Oosten gezet.
Na spuitje 1 hebben we rustig gepraat: toe maar, ga maar liggen, het is goed meiske.
Nadat ze lag was ze in no time weg.
Daarna zijn de stalgenoten een voor een langs geweest om afscheid te nemen.


Geen haar op mijn hoofd om het anders te doen.
Een dier in die toestand op de trailer, weg uit haar vertrouwde omgeving - nee.
"Zou de slager uit Nijkerk ter plekke zijn geweest", dan nog was het afscheid anders geweest: het dier zelf is anders, maar ongeveer even snel dood.
Maar vanwege het bloed zou het totaal anders zijn geweest voor de andere dieren.

En ""soms is een paard net een mens"": wie goed gezond is reist met plezier, maar ziek, gewond of 'op' kan die trailer of het vreemde terrein heel vervelend zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:43

Janneke2 schreef:
Ik heb begin dit jaar mijn Arabiertje laten 'inslapen'.

Zijzelf/ moeder natuur had de beslissing genomen: Knollie van 29 at niet meer, was volgens de DA 'verder' goed gezond - ze was 'op'.

We hebben alle stalgenoten op het pad rond het weiland gezet, DA heeft de spuiten buiten gehoorsafstand klaargemaakt en we hebben haar met haar snuit naar het Oosten gezet.
Na spuitje 1 hebben we rustig gepraat: toe maar, ga maar liggen, het is goed meiske.
Nadat ze lag was ze in no time weg.
Daarna zijn de stalgenoten een voor een langs geweest om afscheid te nemen.


Geen haar op mijn hoofd om het anders te doen.
Een dier in die toestand op de trailer, weg uit haar vertrouwde omgeving - nee.
"Zou de slager uit Nijkerk ter plekke zijn geweest", dan nog was het afscheid anders geweest: het dier zelf is anders, maar ongeveer even snel dood.
Maar vanwege het bloed zou het totaal anders zijn geweest voor de andere dieren.

En ""soms is een paard net een mens"": wie goed gezond is reist met plezier, maar ziek, gewond of 'op' kan die trailer of het vreemde terrein heel vervelend zijn.

Je hebt dit mooi gedaan. Zo respectvol heb ik het nog niet gelezen. maar een vraagje wat enigszins buiten het topic valt,maar als religieus iemand interesseert het me: heb jeje paard met haar hoofd richting oosten gelegd omdat ze een Arabier is en dan iets met dat geloof te maken zou hebben?

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:58

Misschien dat iemand in dit topic mij het kan uitleggen! Ik lees vaker iets over dieren die gaan vechten tegen de prik, maar is dat dan tegen de fatale prik of tegen de verdoving, die bij huisdieren eerst wordt gegeven? Dit is dan wel in het belang van de eigenaar, want meteen de fatale prik is niet heel fijn om te zien.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:02

@ Het idee kwam van manlief, eerlijk gezegd.
In de Koran komt de bede voor 'Moge mijn ruiter op mijn rug in het paradijs zijn' en zo'n paard was ze. 'En nu ga jij naar het paradijs'...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:05

Ik vind dit geen discussie onderwerp. Wel een onderwerp voor het uitwisselen van informatie en ervaringen.
Het hebben en houden van dieren betekent onvermijdelijk dat er een moment komt dat er gekozen moet worden tussen leven en dood. En dat is nooit een makkelijke beslissing.

Dus laten we elkaars keuze voor slachten danwel inslapen respecteren, en vooral leren van elkaars ervaringen. Zodat iemand die voor de keuze komt te staan een onderbouwde en overwogen keus kan maken. En weet welke zaken belangrijk zijn om vooraf te bespreken en te regelen met de slachter/dierenarts.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:06

eclair98 schreef:
Misschien dat iemand in dit topic mij het kan uitleggen! Ik lees vaker iets over dieren die gaan vechten tegen de prik, maar is dat dan tegen de fatale prik of tegen de verdoving, die bij huisdieren eerst wordt gegeven? Dit is dan wel in het belang van de eigenaar, want meteen de fatale prik is niet heel fijn om te zien.


Vroeger gaven ze nog wel eens direct een prik in het hart, dat was sowieso heel heftig om te zien.
Nu geven de meeste dierenartsen eerst een verdovingsprik en daarna spierverslappers in hoge dosering (zodat het hart stopt). Sommige paarden vechten tegen de verdoving, zoals ze dat ook kunnen doen bij bijvoorbeeld verdoving voor castratie oid. De spierverslappers krijgen ze normaal pas als ze al slapem dus daar vechten ze niet meer tegen als het goed is.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:28

Ik heb onlangs zelf een operatie ondergaan,en ben toen onder narcose gebracht.Ik was weg voor ik het wist. Als ze me toen hadden afgespoten had ik daar niets van gevoeld. Dit is mijn eigen ervaring,het is zo moeilijk om iets te weten over het gevoel van een ander.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:31

Janneke2 schreef:
@ Het idee kwam van manlief, eerlijk gezegd.
In de Koran komt de bede voor 'Moge mijn ruiter op mijn rug in het paradijs zijn' en zo'n paard was ze. 'En nu ga jij naar het paradijs'...

Nou,dat vind ik wel stijlvol.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:36

eclair98 schreef:
Misschien dat iemand in dit topic mij het kan uitleggen! Ik lees vaker iets over dieren die gaan vechten tegen de prik, maar is dat dan tegen de fatale prik of tegen de verdoving, die bij huisdieren eerst wordt gegeven? Dit is dan wel in het belang van de eigenaar, want meteen de fatale prik is niet heel fijn om te zien.

Hier is nog nooit direct de fatale prik gegeven. Misschien vroeger maar nu gebeurt dat toch niet meer?

Hier is eerst een sufmaker gegeven, zoals ze ook zouden krijgen bij een ingreep waar ze wel bij blijven staan maar stil moeten staan, zoals een tandarts.
Daarna 1 waar ze door gaan liggen.
En bij uiteindelijk liggen de dodelijke.

Hier is niet gevochten, maar alles heel fijn en vredig gegaan.
Ook niet vallen met een plof. Totale rust.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:51

Als eerste top hoe hier met respect naar elkaar gereageerd word! Gewoon respect voor elkaars mening/visie erop.

Persoonlijk kies ik bij mijn ene merrie voor slachten. Puur omdat zij met een sedatieprik al zo'n giga vechter ertegen is, dat ik bang ben dat ze dat dan ook gaat doen. Maar het belangrijkste is dan wel, mits vervoerbaar. Want moet wel eerlijk tegenover haar zijn om de trailer rit aan te kunnen.
Voor mijn andere 2.5 jarige (sinds vandaag uit de opfok) weet ik het nog niet. Is maar net hoe ze is met dat soort dingen, als sedatie, prikken etc.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en wat voor hun het beste lijkt voor het paard.
Maar val een ander niet aan omdat die een ander gevoel erover heeft.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:58

Ik heb een paard dat geslacht had moeten zijn. Dus blijf er als het even kan zelf bij, zodat je zeker weet dat het dier echt dood is en niet stiekem in de handel komt (maar wel als overleden wordt geregistreerd). De snelle (hersen)dood van schieten lijkt me ideaal, het vervoeren naar een slachthuis vind ik een groot nadeel.

Zelf kies ik voor inslapen. Ik heb vertrouwen in de artsen van de kliniek dat ze het netjes uitvoeren. De twee die wij hebben laten inslapen, waren heel snel overleden, maar die waren ook uitzonderlijk gevoelig voor elke manier van sederen. Ik heb nu o.a. een atactisch paard dat niet vervoerd kan worden, dus mocht zijn tijd komen, dan heb ik geen keus. Het kan niet anders dan dat hij aan huis wordt geƫuthanaseerd.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:16

Het onder narcose brengen voor de castratie vonden de 3 die ik heb gezien ook niet grappig, en 2 die voor wondverzorging gesedeerd waren, maar moesten blijven staan maar per ongeluk te veel/overgevoelig waren, vochten ook om te blijven staan. Maar dan is het het beste van 2 kwaden en is het helaas voor ze. Maar met euthanasie is dat hun laatste ervaring, dan speelt het opeens meer.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:21

Mizora schreef:
Het onder narcose brengen voor de castratie vonden de 3 die ik heb gezien ook niet grappig, en 2 die voor wondverzorging gesedeerd waren, maar moesten blijven staan maar per ongeluk te veel/overgevoelig waren, vochten ook om te blijven staan. Maar dan is het het beste van 2 kwaden en is het helaas voor ze. Maar met euthanasie is dat hun laatste ervaring, dan speelt het opeens meer.


Eens, en ook als baasje heb je er dan meer last van. Persoonlijk konden wij nog wel lachen om een slaapdronken hengst die geen zin had om plat te gaan voor castratie en een paar keer probeerde overeind te komen. Maar als ik daar emotioneel had gestaan wetende dat het de laatste momenten waren van mijn paard had ik me er goed beroerd bij gevoeld. Dan wil je gewoon een rustig, vredig einde zonder vechten en gedoe.
En ik denk dat iedere paardeneigenaar voor zichzelf moet bepalen wat voor hun paard de rustigste ervaring is. Maar daarvoor heb je wel de juiste kennis nodig en zou het goed zijn om van beide situaties een reeel beeld te hebben zonder misvattingen (zoals dat een slachthuis eng zou zijn voor een paard omdat er bloed ligt ofzo).

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:23

Mizora schreef:
Het onder narcose brengen voor de castratie vonden de 3 die ik heb gezien ook niet grappig, en 2 die voor wondverzorging gesedeerd waren, maar moesten blijven staan maar per ongeluk te veel/overgevoelig waren, vochten ook om te blijven staan. Maar dan is het het beste van 2 kwaden en is het helaas voor ze. Maar met euthanasie is dat hun laatste ervaring, dan speelt het opeens meer.

Gelukkig daar ook fijne ervaringen bij.
Diverse paarden liggend laten castreren maar ook mooi gaan liggen zonder gevecht.
En met dat in gedachte ook in laten slapen als optie genomen.

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:39

[/quote]
Zoals je wel weet laten mensen zich tegenwoordig ook vaak euthanaseren. Ik overigens niet omdat dat door mijn geloof verboden is.Maar ik loop er heel vaak tegenaan in familie-en kennissenkring. Zou dat dan ook zo slecht kunnen verlopen? Want biologisch gezien is er toch geen verschil tussen mensen,paarden of andere dieren.[/quote]

Bij mensen kan het wel mis gaan, mijn oma is meerdere keren wakker geworden.. was maar beter ook want de eerste x was ze super gemeen tegen mijn moeder en heeft nog een keer goed afscheid kunnen nemen

K heb Dyslexie sorry

[O]

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:45

lotteenjoy schreef:


Zoals je wel weet laten mensen zich tegenwoordig ook vaak euthanaseren. Ik overigens niet omdat dat door mijn geloof verboden is.Maar ik loop er heel vaak tegenaan in familie-en kennissenkring. Zou dat dan ook zo slecht kunnen verlopen? Want biologisch gezien is er toch geen verschil tussen mensen,paarden of andere dieren.[/quote]

Bij mensen kan het wel mis gaan, mijn oma is meerdere keren wakker geworden.. was maar beter ook want de eerste x was ze super gemeen tegen mijn moeder en heeft nog een keer goed afscheid kunnen nemen[/quote]
O wat erg zeg!

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Discussie slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:49

Wat heftig, lotteenjoy! Maar dat was dus stiekem een geluk bij een ongeluk?

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:53

Heb beide manieren gezien. De slacht dus de pen op het voorhoofd en afrukken. Ziet er voor ons naar uit. Het paard is gelijk weg. De andere manier heb ik nu 2 keer meegemaakt en beide keren en echt dat waren goede artsen, had paardlief er geen trek in en vocht terug. Wel is de Rendac wat meer gaan nadenken en doe het nu toch netjes en diervriendelijk.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiƫrarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:02

Het einde van mijn merrie kwam nogal out of the blue, van lekker in de wei lopen en spelen naar ineens niet meer kunnen staan en omvallen.

Heel haar leven (27 jaar oud en 24 jaar in mijn bezit)heb ik haar zien vechten dwars door sedaties heen.
Dus heb ik snachts nog overleg gehad met de DA of hij eventueel bekwaam was om te mogen schieten. Dit was hij echter verbloedden vond hij niks, ik zelf ook niet dus het plan zou zijn schieten en dan alsnog de fatale injectie.
Uiteraard nog de laatste redmiddelen geprobeerd maar dit mocht niet baten.

S ochtends gebeld dat het moment daar was om haar te laten gaan, ze had zelf opgegeven en lag in de wei met haar beste vriendin in de buurt.

De DA bevestigde dat ze fors achteruit ging, en vroeg mij of ik alsnog perse wou schieten. Gezien haar huidige toestand en het feit dat ze zelf niet meer vocht heeft mij doen beslissen te kiezen voor niet schieten en de normale procedure van euthanasie te volgen. Ze is vredig in slaap gebracht met haar hoofd op mijn schoot en heeft helemaal niet gevochten. Na de fatale injectie heeft ze tweemaal diep gezucht en dat was het. De DA heeft vooraf gewaarschuwd voor eventuele stuipen maar dat bleef dus beperkt tot zuchten.

Nadien is ze met een paar uur opgehaald door de boer die ons weiland doet. Ook ik zag op tegen trekken en slepen, dit hebben wij opgelost door haar om te rollen op een grote pallet en daarna is ze met de vorkheftruck naar de boer gegaan.
Deze heeft dit alles met zeer veel respect, rust en liefde gedaan.
Omdat ze op vrijdagmiddag is gegaan heeft hij haar tot maandag kwam uit het zicht gelegd.

Al met al is het dus niet gegaan zoals ik de voorgaande jaren had uitgedacht.
Laatst bijgewerkt door Sorro op 22-10-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:02

Morganlefay schreef:
Heb beide manieren gezien. De slacht dus de pen op het voorhoofd en afrukken. Ziet er voor ons naar uit. Het paard is gelijk weg. De andere manier heb ik nu 2 keer meegemaakt en beide keren en echt dat waren goede artsen, had paardlief er geen trek in en vocht terug. Wel is de Rendac wat meer gaan nadenken en doe het nu toch netjes en diervriendelijk.

Maar de Rendac haalt je dier pas op na zijn overlijden. Dus diervriendelijk is niet de juiste term.Respectvol of mensvriendelijk misschien?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:02

Ik kies voor inslapen. Kan echt niet met de gedachte rondlopen dat ik mijn paard laat schieten.
Bij zoiets zou ik ook niet bij willen zijn, puur omdat ik dat beeld nooit meer weg zou krijgen. En als mijn maatje op dit punt komt , wil ik er graag bij zijn.
Heb meerdere paarden op rustige manier zien inslapen via spuitje..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers