En dan besef je ineens, het is klaar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:42

De afgelopen weken was ik ziek, en daardoor kon ik niet naar mn verzorgpaard. Nu werd ik weer beter, en ik kon weer heen, maar... ik ging niet. Tegelijkertijd werd ik gevraagd voor les door meerdere lesklanten, en ook daarin merkte ik dat ik geen afspraken wilde maken.
Toen ineens besefte ik me iets, ik ben er klaar mee. Ik ben klaar met de paarden...

Ik heb zoveel kansen gehad om leuke dingen te doen, ik kan bij goede trainers gewoon langs gaan om van ze te leren, maar ik doe het niet. Ik kan 3 keer in de week in het bos rijden als ik wil, maar ik doe het niet. Ik kan paarden van anderen rijden, maar ik doe het niet. Ik kan onwijs leuke lessen krijgen, maar ik doe het niet...

Achteraf schort het al veel langer aan mijn inzet, ik heb veel kansen gehad, maar ze altijd maar half aangepakt. Het was altijd onbegrijpelijk waarom het niet lukte en waarom ik zo'n pech had, maar nu besef ik me heel duidelijk dat de wil niet sterk genoeg was.

Heb ik mezelf dan jarenlang voor de gek gehouden? Dat denk ik niet. Want ik heb ook onwijs leuke momenten gehad, en tot 2 maanden geleden echt geweldig genoten op de rug van een paard. Ik kwam op de leukste plekken en ontmoette de gezelligste en liefste mensen. Het lesgeven vond ik altijd ontzettend leuk, en ik dacht dat ik het nooit zat zou worden!

Dus, we gaan door, zonder paarden. Maar met bokt. Maar ik ga me vooral richten op mn opleiding en wellicht komen er nog andere leuke dingen op mijn pad. Maar dit hoofdstuk is voor nu gesloten. Wel met tranen en verdriet, want het is ook niet eenvoudig om dit besef te ondergaan. maar tegelijkertijd geeft het zoveel rust...

Misschien dat ik ooit in de toekomt weer ga rijden, time will tell. Maar voor nu hang ik mijn chaps aan de wilgen. Wellicht ooit...


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:50

mooi geschreven heel veel succes met je opleiding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:51

Moedig besluit, en hé; je kunt het altijd weer oppakken als je zou willen.
En paardrijden hoeft niet alles of niks te zijn. Het is ook okay om niet les te geven of om gewoon zo nu en dan eens een strandrit te maken op een gehuurd paard als je zin hebt.
Of om gewoon niet weer te beginnen. Heerlijk toch die vrijheid!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:54

Een goede beslissing, het is alleen maar leuk als je ervan kan genieten. Wie weet begint het over een poosje weer te kriebelen, en zo niet, dan niet :) Heel veel succes met je opleiding!

En erg leuk dat je nog op bokt blijft :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:11

Dank voor jullie lieve reacties :) Ik merk dat er echt een grote last van me af valt.
Mijn opleiding vind ik helemaal geweldig, dus daar ga ik vol voor :D

Mijn vriend ehh man :') had wel een mooi idee erover. Al die jaren dat ik me slecht voelde waren paarden een fijne afleiding en een manier om door te gaan. Ze hebben zoveel voor mij gedaan, ze hebben me zoveel geleerd, ze waren stuk voor stuk mijn therapeuten, ze oordeelden nooit. Nu sta ik aan het einde van het helingsproces en kan ik ze loslaten.
Die gedachte vind ik wel heel mooi <3

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:14

Wat een dappere beslissing! Maar zoals eerder gezegd, je kunt altijd weer beginnen mocht het weer kriebelen :)

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:24

Moedige beslissing!

Na het overlijden van mijn verzorgpaardje (10 jaar geleden) was ik er ook helemaal klaar mee..... Mijn vader is toen juist veel fanatieker gaan rijden en had 1x pw les en 1x pw een buitenrit. Nu ga ik 1x per half jaar weer eventjes mee paardrijden! Ik vind het dan zo heerlijk! Maar heb voor de rest ook totaal geen behoefte eraan, hoe leuk ik het ook vind!

Ik begrijp je beslissing dus ook volledig! Geniet lekker van je studie, en als het ooit weer gaat kriebelen, kun je het zo weer oppakken! Dat is het voordeel ervan!

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:47

Dappere beslissing, en blijf je gevoel volgen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:51

Je bent stiekem volwassen geworden ...

Zonder dollen, je man heeft volgens mij gelijk. Dat kan ik uit je posts door de jaren heen wel halen.

Edit: bij mij begon het paardenvirus na 20 jaar toch weer te kriebelen: begon weer met rijden en kocht na een jaar een eigen paard. Pauze is prima.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 18-10-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:00

Het is toch helemaal niet zon drama om er even uit te stappen? Ik heb sinds een jaar weer een paard, en het is een geweldige hobby waar ik graag veel tijd in steek. Maar daarvoor ben ik ook een aantal jaren paardloos geweest en heb ik niet gereden, of bezig geweest met paarden.
Vind dat je er wel een heel ding van maakt, je gaat nu gewoon even andere dingen doen en dat is niet gelijk een deur dicht doen. Wie weet wat de toekomst brengt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:09

Achaiah schreef:
Het is toch helemaal niet zon drama om er even uit te stappen? Ik heb sinds een jaar weer een paard, en het is een geweldige hobby waar ik graag veel tijd in steek. Maar daarvoor ben ik ook een aantal jaren paardloos geweest en heb ik niet gereden, of bezig geweest met paarden.
Vind dat je er wel een heel ding van maakt, je gaat nu gewoon even andere dingen doen en dat is niet gelijk een deur dicht doen. Wie weet wat de toekomst brengt :)

Het is zeker geen drama, maar wel een pittige beslissing na 24 jaar met de paarden bezig geweest te zijn. :) Ik heb zelfs mn leven omgegooid 8 jaar geleden om in de paarden te werken :P Dat heeft me wel mijn man opgeleverd en ervoor gezorgd dat ik op een fijne plek woon met geweldige vrienden. :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:12

Herkenbaar :) succes!

Ben 2 jaar geleden gestopt na jaren eigen paarden en het voelde zoooooo goed.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:14

wauw wat een dappere keuze!
Heel veel succes met de opleiding :)

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:18

Joolien schreef:
Achaiah schreef:
Het is toch helemaal niet zon drama om er even uit te stappen? Ik heb sinds een jaar weer een paard, en het is een geweldige hobby waar ik graag veel tijd in steek. Maar daarvoor ben ik ook een aantal jaren paardloos geweest en heb ik niet gereden, of bezig geweest met paarden.
Vind dat je er wel een heel ding van maakt, je gaat nu gewoon even andere dingen doen en dat is niet gelijk een deur dicht doen. Wie weet wat de toekomst brengt :)

Het is zeker geen drama, maar wel een pittige beslissing na 24 jaar met de paarden bezig geweest te zijn. :) Ik heb zelfs mn leven omgegooid 8 jaar geleden om in de paarden te werken :P Dat heeft me wel mijn man opgeleverd en ervoor gezorgd dat ik op een fijne plek woon met geweldige vrienden. :)


Je creëert nu ook gewoon rust en ruimte (en geld!) voor eventuele nieuwe dingen. Lekker toch?

Ik ben 3 jaar geleden gestopt met eigen paarden en dat is me beter bevallen dan ik op voorhand had kunnen bedenken.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:19

Je volgt je hart en dat is altijd de juiste weg!

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:20

Ik ben na tien jaar helemaal gestopt te zijn weer begonnen met lessen echter merk ik dat ik te verwend was met een eigen springpaard en vindt ik de manege lessen het geld niet waard :o ben nu aan het kijken om ergens privé springles te krijgen op een hoger niveau en anders ga ik denk ik als de strippenkaart op is weer stoppen. Een eigen paard zou ik trouwens ook niet meer willen hoor, nu heb ik alle vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:21

Haha ik vind dit wel een beetje een vreemd topic. Prima hoor, maar stoppen met paarden is toch niet zo’n enorme overwinning of wat dan ook? Fijn hoor, dat je voor jezelf een besluit hebt gemaakt, maar hierdoor ontstaat er wel erg veel commotie over een dergelijke beslissing.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:24

Herkenbaar. Ik ben na 45 jaar eigen pony nu sinds 1,5 jaar paardloos. En ik vind het geen drama. Had ik nooit verwacht maar het is ok zo :j

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:27

Joman schreef:
Haha ik vind dit wel een beetje een vreemd topic. Prima hoor, maar stoppen met paarden is toch niet zo’n enorme overwinning of wat dan ook? Fijn hoor, dat je voor jezelf een besluit hebt gemaakt, maar hierdoor ontstaat er wel erg veel commotie over een dergelijke beslissing.

Dat is voor iedereen anders ;) Helemaal als je van alles hebt omgegooid om in de paarden te kunnen werken, en je besluit om er nu mee te stoppen, kan dat toch wel een moeilijke beslissing zijn. Fijn juist voor TS dat ze het even op een plek kan schrijven waar waarschijnlijk meer mensen zijn die zo'n beslissing hebben gemaakt :j

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:30

Joolien schreef:
Dank voor jullie lieve reacties :) Ik merk dat er echt een grote last van me af valt.
Mijn opleiding vind ik helemaal geweldig, dus daar ga ik vol voor :D

Mijn vriend ehh man :') had wel een mooi idee erover. Al die jaren dat ik me slecht voelde waren paarden een fijne afleiding en een manier om door te gaan. Ze hebben zoveel voor mij gedaan, ze hebben me zoveel geleerd, ze waren stuk voor stuk mijn therapeuten, ze oordeelden nooit. Nu sta ik aan het einde van het helingsproces en kan ik ze loslaten.
Die gedachte vind ik wel heel mooi <3


Paardrijden MOET niet he!? Het is hobby! Het moet leuk zijn en je moet er zin in hebben anders kan je beter je energie in iets anders steken. Prima beslissing toch dat je je meer op je opleiding wil richten nu, mensen veranderen en dan is het soms gewoon tijd voor iets nieuws als je daar klaar voor bent.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:32

Danielleeee_ schreef:
Joman schreef:
Haha ik vind dit wel een beetje een vreemd topic. Prima hoor, maar stoppen met paarden is toch niet zo’n enorme overwinning of wat dan ook? Fijn hoor, dat je voor jezelf een besluit hebt gemaakt, maar hierdoor ontstaat er wel erg veel commotie over een dergelijke beslissing.

Dat is voor iedereen anders ;) Helemaal als je van alles hebt omgegooid om in de paarden te kunnen werken, en je besluit om er nu mee te stoppen, kan dat toch wel een moeilijke beslissing zijn. Fijn juist voor TS dat ze het even op een plek kan schrijven waar waarschijnlijk meer mensen zijn die zo'n beslissing hebben gemaakt :j

Maar het is toch niet zo dat je een eigen paard hebt ,die je nu weg wilt doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:34

Danielleeee_ schreef:
Joman schreef:
Haha ik vind dit wel een beetje een vreemd topic. Prima hoor, maar stoppen met paarden is toch niet zo’n enorme overwinning of wat dan ook? Fijn hoor, dat je voor jezelf een besluit hebt gemaakt, maar hierdoor ontstaat er wel erg veel commotie over een dergelijke beslissing.

Dat is voor iedereen anders ;) Helemaal als je van alles hebt omgegooid om in de paarden te kunnen werken, en je besluit om er nu mee te stoppen, kan dat toch wel een moeilijke beslissing zijn. Fijn juist voor TS dat ze het even op een plek kan schrijven waar waarschijnlijk meer mensen zijn die zo'n beslissing hebben gemaakt :j


Dit idd. Voor mij is het wel een big deal, en ik vind het fijn om dat met anderen te delen. :)

Sjolvir, je MOET genieten idd :D Maar klopt hoor, het is tijd voor iets anders.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:43

Dit is een switch van levensstijl én carrière. Niet iemand die stopt met bij de manage rijden op de woensdagmiddag ofzo. Ik ben ook ooit gestopt, pony verkocht, ging het studentenleven in en had de prio bij m'n sociale leven en niet bij de paarden. Na een half jaar had ik eigenlijk al spijt en na me 1,5 jaar ellendig te hebben gevoeld toch weer gaan rijden. Paarden zitten bij mijn familie in de genen, ik ben d'r mee geboren en zal er altijd mee bezig zijn. Wellicht kom jij er ook achter dat je niet zonder kan, en misschien kan je dat wel. Beide is prima :)

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:08

Nou ik vind het heel wat. Vind een leven met of zonder paarden een mega verschil. Het besef dat en feitelijk ook de knoop doorhakken om het echt te doen.
Heb het in mijn leven paar keer geprobeerd maar het is elke keer jammelijk mislukt :P

Wel ben ik een paar keer ondertussen al een andere kant op gegaan mbt de paarden (zie onderschrift ;-) ) . Zowel in discipline, in wedstrijd- of recreatiegericht en ook in paard of pony, warm- en nu dan koudbloed. Dat kan ook een hele andere beleving geven.

Maar helemaal zonder paarden lukt me niet :+ maar begrijp dat jouw man ook 'in de paarden' zit? Dan blijven ze toch een beetje bij je (al is het alleen die heerlijke paardenlucht hihi).

Sterkte en succes met de keuzes +:)+

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: En dan besef je ineens, het is klaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:18

Ik begrijp je helemaal, juist gezien je verleden (en van veel anderen) zijn de paarden altijd een constante factor geweest waar je op kon bouwen. En dat is veel waard, het feit dat je ze nu los kunt laten zegt genoeg over hoe je nu in het leven staat. En je bent volgens mij echt niet het type die genoeg heeft aan een uurtje rond hobbelen in het bos elke week. Alhoewel dat zo ééns per week best relaxend kan zijn. Veel succes met de tijd die je nu over houd en met de toekomst.