Die stok van paardenhandelaren...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:06

En de stok!


abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 19:08

StalNollie schreef:
En de stok!



Dat is waar. Mijn muze, mijn inspiratie, mijn doorn in het oog van chagrijnige oude mannen. Mijn stok <3

Nieuw leven in Groningen! :)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:25

Ik snap de boze blikken wel, de stok werd in eerste instantie echt als hulpmiddel gebruikt(dus voor oudere mensen/ mensen die slecht ter been zijn) en als opdrijfmiddel. In de loop der jaren is er een meetfunctie bijgekomen maar 90% van de handelaren hebben deze niet in hun stok zitten. Na verloop van tijd ging ook de jongere garde handelaren een stok gebruiken om de paarden (of koeien) mee op te jagen of van zich af te houden op krappe markt terreinen. Het is een traditie onder handelaren, elke willekeurige niet handelaar(en dan ook nog eens een vrouw) die een beetje grappig gaat lopen doen met zo'n stok is een regelrechte belediging. Ik snap ook niet dat je dit op deze manier doet als ik eerlijk ben maargoed.
Ik weet nog dat ik vroeger bij mijn opa ook zeker niet aan zijn stok mocht komen tijdens markten of als er andere handelaren bij waren, het is hun code, hun traditie en daar hoor je als niet handelaar of klein meisje af te blijven.
Ik heb zijn stok geërfd en heb hem om precies dezelfde reden als hierboven bij me op de markt, ik betaal ook vaak een andere prijs dan de particulier. Het is ons kent ons en dwingt een soort respect af.

Anoniem

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:28

Onrust stoker.

Ik ging stuk. Of dacht ik te ver door? _O-

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:35

Het klopt dat (van vroeger uit) alleen paardenboeren/handelaren met zo'n stok lopen.
Pas toen ik (goed genoeg was en) zelfstandig paarden mocht kopen van mijn opa kreeg ik er 1 van hem.
Ik kreeg een oude van hem (1 met schoftmaat) en toen hij stopte met zijn paarden heb ik nog een andere gekregen.
Beide betekenen heel veel voor mij omdat wij daar samen veel plezier en speciale momenten (van aparte verkopers/paarden tot hele bijzondere ontmoetingen) en mooie verhalen hebben meegemaakt.
De oudste stok die ik heb is nu zeker 50+ jaar oud.

Ik neem hem alleen mee naar de markt als ik echt van plan ben een paardje te kopen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-10-18 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:36

Wildgirl schreef:
Ik snap de boze blikken wel, de stok werd in eerste instantie echt als hulpmiddel gebruikt(dus voor oudere mensen/ mensen die slecht ter been zijn) en als opdrijfmiddel. In de loop der jaren is er een meetfunctie bijgekomen maar 90% van de handelaren hebben deze niet in hun stok zitten. Na verloop van tijd ging ook de jongere garde handelaren een stok gebruiken om de paarden (of koeien) mee op te jagen of van zich af te houden op krappe markt terreinen. Het is een traditie onder handelaren, elke willekeurige niet handelaar(en dan ook nog eens een vrouw) die een beetje grappig gaat lopen doen met zo'n stok is een regelrechte belediging. Ik snap ook niet dat je dit op deze manier doet als ik eerlijk ben maargoed.
Ik weet nog dat ik vroeger bij mijn opa ook zeker niet aan zijn stok mocht komen tijdens markten of als er andere handelaren bij waren, het is hun code, hun traditie en daar hoor je als niet handelaar of klein meisje af te blijven.
Ik heb zijn stok geërfd en heb hem om precies dezelfde reden als hierboven bij me op de markt, ik betaal ook vaak een andere prijs dan de particulier. Het is ons kent ons en dwingt een soort respect af.


Misschien omdat ze niet wist waarvoor het diende? Als ze het wist, dan snap ik deze zin. Maar come on.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:37

Brainless schreef:
Ik neem hem alleen mee naar de markt als ik echt van plan ben een paardje te kopen.


Hier net zo, idem met verkopen.

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:40

Wildgirl schreef:
Het is ons kent ons en dwingt een soort respect af.


Dat moet een leek zo'n stok niet kunnen kopen op een paardenmarkt. :roll:

Ik heb ook zo'n stok, ga nooit naar een paardenmarkt, maar ik heb 'm dan ook alleen maar voor de maatstok. En de mijne is - heel posh - aluminium, zodat-ie niet door de houtworm wordt opgevroten.

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:43

hahahahaha geweldig :')

Maar ik snap ook wel waarom ze je raar aankeken na de bovenstaande uitleg. Wat ik dan niet snap is dat je hem gewoon zo kan kopen. Als het zo speciaal is dan zou die stokkenverkoper toch ook een beetje uitleg kunnen geven? Je kunt dat toch ook helemaal niet weten als je het niet weet :P

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:45

Precies. Degene die hier op aangesproken kan worden (hoewel de sop de kool niet waard is) is de stokkenverkoper, niet de koper/TS.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:48

Zo'n stokkenverkoper wil alleen maar verkopen, die boeit het echt niet.

@ibbel, het gaat echt om de houten stokken.

@vealosz, vergelijk het met 4 mei... als alle mensen om 8 uur stil zijn ga jij toch niet staan zingen?
Ts had kunnen zien dat bepaalde mensen een stok hebben en het grootste gedeelte (m.n bezoekers) niet, t lijkt mij toch dat je dan zelf conclusies kunt trekken?
T is een stukje respect en ja, daar kun je dus boze blikken op krijgen als je dat niet toont.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:53

Jeetje mensen, we hebben het over een stuk hout. :')

Dan maak ik maar zin.

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:54

Wildgirl je reactie is overdreven !
En zeker niet te vergelijken met 4 mei!

Anoniem

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:57

Waarom is haar reactie overdreven? Ze probeert alleen maar uit te leggen waar dat de boze blikken vandaan zijn gekomen.

Ik vind het juist fijn om de andere kant ook te lezen en te leren kennen, zo krijg je tenslotte alleen maar respect voor elkaars standpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:58

Geweldig leuk geschreven! :)) En ik heb weer wat geleerd!

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:59

MiniMeLona schreef:
Waarom is haar reactie overdreven? Ze probeert alleen maar uit te leggen waar dat de boze blikken vandaan zijn gekomen.

Ik vind het juist fijn om de andere kant ook te lezen en te leren kennen, zo krijg je tenslotte alleen maar respect voor elkaars standpunten.


Daar ben ik het mee eens maar de reactie daarna dat het eigenlijk niet getoloreerd word en de vergelijkenis? Nee vind ik gewoon echt overdreven
En ja ook ik loop al jaaaren lang mee en vele vinden het helemaal niet zo'n punt!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:01

Laat ik voorop stellen dat ik er persoonlijk geen probleem mee zou hebben al zou ik ook even opkijken.
Ik probeer alleen uit te leggen hoe dit werkt.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:02

Geweldig topic!

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:04

Ja ik vind het ook fijn die uitleg maar ik snap dan niet dat ze zo te koop zijn.
En dan is het dus echt een ongeschreven regel en dan kun je het mensen die deze ongeschreven regel niet kennen niet kwalijk nemen. En hoe moeten ze dat ook weten, die regel is alleen bij handelaren bekend. :?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:07

Wat een leuk topic! Ik geniet hiervan, TS you made my day! Wat kan jij met veel humor schrijven..

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:11

Nee joh de stok is geen ongeschreven regel.

Overings leer je de ongeschreven regels door goed je oren open te zetten en mee te lopen met de oudere en vooral een paar keer je neus stoten!
Het gaat bij de regels vooral om respect voor elkaar en de handel

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:17

4 mei, stok op paardenmarkt....
Ik zie compleet verschillende dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn.
Ik snap juist dan weer niet hoe je dit kan en durft te vergelijken?
Maar goed, wie ben ik? :o?

Daarbij weet iedereen wat er op 4 mei is, en een stok op een paardenmarkt...?
Nou ik wist het tot deze topic ook niet.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:18

Het gaat om een traditie/cultuur die ts niet bekend was. Ik vind het een grappig verhaal maar ook mooi om te lezen over de achtergrond van de stok, had daar nooit zo over nagedacht!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:31

Natuurlijk kan het gebeuren dat iemand de achterliggende gedachte/traditie niet kent. No problem.
Maar, op welke markt dan ook zul je niet snel een niet-handelaar met een stok zien.
En al helemaal niet "al grappend".
Dat zie ik op de markt dus dat kan de ts óók zien. Idem dito met 4 mei of elke andere willekeurige situatie waarbij een bepaalde, duidelijk zichtbare, groep mensen specifiek gedrag vertoont.

Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:35

tranen over mijn wangen door jouw manier van schrijven


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, joyce83, pretty, Rubio, xRivaldo en 85 bezoekers