Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 13:18

Zoals in de titel al gezegd, de paardenmarkt is ontploft. En prijzen schieten de pan uit.

Nu komen er morgen voor mijn geliefde e-pony mensen kijken en ik weet me geen raad met de vraagprijs. Ik heb wel iets in mijn hoofd, maar als ik het vergelijk met anderen, zit ik laag. Maar is dat ook echt zo?

- E pony, 154 cm
- Heel braaf, maar niet saai (dus wel voorwaarts etc)
- In de omgang perfect, niet lomp, kan los op de poetsplaats etc.
- Geschikt voor de sport
- 6 Jaar, beheerst de basis
- Kan extra bewegen, maar dat moet nog bevestigd worden
- Nog niet gestart
- Knap om te zien
- Afstamming bekend, maar niet geregistreerd en zegt daardoor niets
- Ruin

Ik zie dat er voor dit soort pony’s gerust 5500€ gevraagd wordt. Is dat normaal?
Aan de andere kant zie ik maar heel weinig pony’s in deze maat aangeboden worden.

Vind het lastig!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 12-10-18 13:44, in het totaal 4 keer bewerkt

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:29

Afstamming?
Ruin of merrie?

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 13:30

Kelly1992 schreef:
Afstamming?
Ruin of merrie?


Heb het even aangepast!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:38

De waarde van een paard is niet zomaar te zeggen, dit is totaal afhankelijk van het doel wat je ermee denkt te gaan bereiken. Een grand prix paard in de dop heeft een andere waarde dan een grasmaaier.

Vraagprijzen en biedprijzen zijn een wereld van verschil. Ik denk dat je voor jezelf best een realistische kijk op het dier hebt en daardoor zelf het beste een vraagprijs kan stellen.

Overigens als er iemand komt kijken naar je paard die hem wil kopen dan neem ik toch aan dat die wel een idee heeft wat je voor het dier wil hebben? Anders maak je geen afspraak neem ik aan?

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:40

Ik zou zeggen 3.000/4.000€. Hij is nog niet gestart, geen volledig papier.
Het is een beetje afhankelijk van hoe braaf die is? (Buiten met verkeer, en met bijv een wat onervarene ruiter).
Uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon wat de gek ervoor geeft.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:43

Denk dat je inderdaad in een redelijk hoge prijsklasse komt aangezien je in principe vraagt om een jong mooi talentvol paard waar de basis goed in zit en die omgang ook perfect is. Die zijn er niet zo heel veel dus daar mag je best wat voor betalen. Wil je een betaalbare moet je een onbeleerde jongere zoeken of een minder talentvolle/projectje.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 13:44

Ja eens hoor! Heb uiteraard een prijs genoemd die ik zelf redelijk vond. Alleen nu kijk ik op mp, sporthorses etc en zie ik dat ik aan de lage kant zit, waardoor ik me afvroeg of ik mezelf niet in de vingers snijd. Pony hoeft ook niet weg, voor een matig bod houd ik hem liever zelf.

Maar was heel benieuwd hoe anderen er over denken. Waar ik waarschijnlijk onvoldoende over na had gedacht is dat de vraagprijs inderdaad anders is dan datgene wat uiteindelijk betaald wordt. De prijs die ik genoemd heb wil ik er eigenlijk ook echt voor hebben, anders vind ik hem zelf te leuk :D Wellicht dat ik daar in had moeten spelen.

Edit: dank allen. Lees nu nog even snel ook de laatste berichtjes!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:55

Belachelijke prijs (even de knuppel in het hoenderhok gooien).
E pony's zijn voor de handel niet aantrekkelijk ivm het buitenland. Ik zou niet meer dan 3000 voor geven.

Nog een opmerking. Dat een paard geschikt is voor de hogere sport daar kom je pas 4 jaar later achter of hij dat kan halen. De meeste paarden halen dat niet. Als een verkoper met zo'n verhaal er aan komt, moet je dat vooral niet geloven.

Het zal heel mooi zijn de de koper de kennis en kunde heeft om zo'n toekomstig sportpaard te herkennen.

Aangezien de meeste mensen niet kunnen handelen. Kan de verkoper gemakkelijk hoog inzetten. Voor de gek die het er voor geeft.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 14:04

Hoho, hogere sport heb ik niet gezegd :D
Ik bedoel daar meer het type pony mee aan te geven.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:08

Aan de andere kant, bij ons op de ponyclub zitten allemaal lange meiden die nu over moeten naar een e-pony. Die zoeken/zochten allemaal wat jij aanbiedt. Er zijn toch veel langere meiden die nog een paar jaar in de ponysport leuk mee willen komen? Klopt dat ze niet naar het buitenland kunnen als pony, maar voor de basissport in Nederland zijn e-ponies toch ook wel gewild?

Verder heb ik nu zelf als volwassene een e-pony om samen met mn dochter mee te rijden, die van jou had niet in mijn eigen budget gezeten, maar ik had m graag gehad zo te lezen ;-)

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:13

Op basis van deze informatie zou ik ook max 3000,- zeggen. Voor 'de sport' is 6 jaar en alleen de basis erg weinig. Daarbij is een E pony voor de sport het minst interessant. Als mensen een pony voor de sport zoeken, zullen ze sneller bij een kwaliteitsvol jonkie of een meer doorgereden 6 jarige zoeken, in de D maat.
Als hij echt braaf is, is dat wel wat waard! Maar dan zou ik hem eerder verkopen als brave recreatiepony/gezinspony.

Lees nu je berichtje dat je nergens hebt gezegd hogere sport. Maar elk willekeurig paard wat niet kreupel loopt is toch geschikt voor de basissport? :+

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 14:18

Haha ja dat is waar. Maar zoals gezegd wilde ik daar meer het type pony mee aangeven. Maar goed ik neem het terug, pony is net als alle andere niet-kreupele pony’s geschikt voor de sport :D

Ben het overigens met je eens hoor, dat basis nog weinig is. Mijn idee was ook hem wat langer te houden en oefeningen te bevestigen, alleen toen kwamen er wat dingen op mijn pad.

Dank allen nogmaals, meningen zijn dus verdeeld.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 12-10-18 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:19

_Zoe schreef:
Denk dat je inderdaad in een redelijk hoge prijsklasse komt aangezien je in principe vraagt om een jong mooi talentvol paard waar de basis goed in zit en die omgang ook perfect is. Die zijn er niet zo heel veel dus daar mag je best wat voor betalen. Wil je een betaalbare moet je een onbeleerde jongere zoeken of een minder talentvolle/projectje.


Maar let op!

De maat is niet fijn
Ruin
Geen papier
En is niet uitgebracht
En extra beweging maar moet eruit gereden worden dat zegt voor nu dus gewoon niks

Als ie door en door braaf is en voor beginners 3500 max.
Maar dan moet de pony ook echt braaf zijn in principe voor beginners


Maar als je mensen laat komen voor een prijs die je genoemd hebt vind ik dat je dit niet ineens kunt veranderen als ze er zijn. Daar zou ik van te voren eerst over terug bellen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:24

ook ik zou eerder 2000-2500 euro gaan.
ruin,geen papier,is basis gereden en braaf.

daar stopt het zowat.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 14:25

Uiteraard zou ik ze daar eerst van op de hoogte brengen, denk dat het de sfeer anders niet ten goede komt ;)

Bedankt voor je inzicht!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:27

Ik zou toch wat hoger inzetten. Je kan altijd met prijs zakken. Echt brave pony zou mij ook wat waard zijn voor kinderen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:28

Je kunt toch vasthouden aan je vraagprijs, als die redelijk is?

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:33

Ik snap dat je het moeilijk vind de prijzen zijn zo ontzettend hoog. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij hiervoor vraagt aangezien je aangeeft laag te zitten maar ik hier mensen hoor die max 2000-2500 zouden uitgeben

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:41

Als je het idee hebt laag te zitten in wat je gevraagd hebt gewoon niet op lagere biedingen ingaan. Die kijkers bellen en zeggen dat je meer vraagt vind ik niet kunnen maar je bent natuurlijk niet verplicht een lager bod dan je vraagprijs te accepteren.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:44

Ik zou eerst een foto willen zien alvorens te zeggen wat ik er voor zou willen betalen.Een bloedmooi apart dier kun je altijd meer voor krijgen.Bij gelijke braafheid en vermogen als een minder opvallende.Waarbij ook nog: smaken verschillen!

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:45

Aangezien je in april een pony (deze pony??) hebt gekocht waar je enige tijd naar hebt gezocht, neem ik aan dat je toch wel een aardig beeld hebt van de prijzen?
Citaat:
Voor de geinteresseerden: Ik was destijds best een beetje “wanhopig” omdat ik dacht dat er in ieder geval in mijn prijsklasse, niets leuks/goeds te vinden was en heb serieus overwogen er toch voor te gaan. De adviezen hier weerhielden me toch.
Later bleek dat er genoeg te vinden was, mits je er snel bij was. Vaak viel er over de prijs te praten bij een goed tehuis en ik heb dan ook uiteindelijk een hele leuke pony gekocht. Wel zadelmak, maar heel groen. Goed tehuis was belangrijker dan de prijs.
En als het dezelfde pony betreft, dan lijkt het me netjes dat je in je advertentie ook aangeeft dat hij lastig in de aanleuning is. Althans dat begrijp ik uit je bericht van vorige maand.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 14:48

Sharani schreef:
Als je het idee hebt laag te zitten in wat je gevraagd hebt gewoon niet op lagere biedingen ingaan. Die kijkers bellen en zeggen dat je meer vraagt vind ik niet kunnen maar je bent natuurlijk niet verplicht een lager bod dan je vraagprijs te accepteren.


Ik ben toch helemaal niet verplicht een bod uberhaubt te accepteren? Als ik er geen goed gevoel bij heb, gaat ie helemaal niet weg, tegen welk bod ook.

Qua vraagprijs hier zit ik gemiddeld. Qua wat ik op internet zie zit ik laag. Dat was ook de reden dat ik ging twijfelen.

Dank weer allen voor de input!

Net alle berichtjes ook weer gelezen. Dank weer! Heb niet zelf een advertentie gezet overigens, ben zelf benaderd :)

Niqui: de prijzen die ik nu zie, waren echt niet de prijzen die ik toen zag. Vandaar dat ik totaal verbaasd was toen ging rond kijken!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 12-10-18 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:49

Ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd wat je prijs is.
5000,- vindt ik veel voor een dergelijke pony. Ik ben niet zo thuis in de wedstrijdsport. Maar lijkt me niet echt een heel uitzonderlijke pony.
Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben en wat naar mijn idee ook een meerwaarde in prijs kan zijn. Is hij verkeersmak, kan je er alleen mee over de weg/naar het bos? Want het zou ook net zo goed een leuke recreatiepony zijn en daar zijn andere punten weer belangrijk voor. Of iemand die dat beide wil.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:50

Ik zou die voor 2500 niet weg doen.
Als hij echt zo braaf is als je zegt dan is dat heel veel waard.
Dan kan je hem beter goed beleren tot de L, dan is hij het dubbele waard

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:08

Ik zou hier zelf max 2250 voor geven. Vooral het een ruin 'zonder papier' en er ook niks bevestigd is. Als je er echt meer voor veel vragen zou ik hem uitbrengen, bevestigd zegt mij wat meer dan 'potentie'.