Lichaamsgewicht en paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:28

Hangt geheel van de combinatie af
Ik weet van mijzelf dat ik iets overgewicht heb, mijn conditie bagger doordat ik herstellende ben van een longontsteking (nu 4 weken geleden).
Ik probeer beide aan te werken
Toch kan Kelan mij prima dragen met mijn 1:56 en 70 kg
Afbeelding
Afbeelding


YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:50

EDIT: quotefout in post
Laatst bijgewerkt door YentlShots op 11-10-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:51

tamary schreef:
[
bamsy schreef:


[ [url=m/rDujhq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij mag een gok doen naar mijn gewicht -O-

Geen gok qua gewicht, maar zo op de foto is mijn indruk dat je zadel te klein is, als een groter zadel niet op dit paard past, dan zou je wel eens te zwaar kunnen zijn. Vaak is dit ook de makkelijkste manier om in te schatten wat wel en niet past, pas je niet in het zadel dat op jouw paard past, dan ben je te groot/zwaar.


Echt een poedersuiker lelijke opmerking dit. Ze vraagt om totaal iets anders en ook aan een totaal ander persoon en dan ga je er zo op inhaken. +:)+

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:54

Ik vind dat je met obesitas, BMI boven de 30 niks op een paardenrug te zoeken hebt. En ja daar heb ik zelf ook gezeten.

En het argument ‘jamaar zwaar iemand die netjes mee zit is minder erg dan een licht iemand die bonkt’ vind ik zo’n vreselijke dooddoener. En bovendien zie ik zelden mensen op obesitas gewicht die 100% netjes mee zitten. En dat kan ook niet, over je vet heb je geen controle en dat zal altijd wat achter de beweging aan komen.

Met obesitas op een paard gaan zitten vind ik willens en wetens je paard het leven zuur maken.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:57

Mars schreef:
Ik vind dat je met obesitas, BMI boven de 30 niks op een paardenrug te zoeken hebt. En ja daar heb ik zelf ook gezeten.

En het argument ‘jamaar zwaar iemand die netjes mee zit is minder erg dan een licht iemand die bonkt’ vind ik zo’n vreselijke dooddoener. En bovendien zie ik zelden mensen op obesitas gewicht die 100% netjes mee zitten. En dat kan ook niet, over je vet heb je geen controle en dat zal altijd wat achter de beweging aan komen.

Met obesitas op een paard gaan zitten vind ik willens en wetens je paard het leven zuur maken.

Mee eens! Denk dat het topic hier ook vooral op gedoeld was. Niet op de mensen met lichtelijk overgewicht om dan vervolgens heel wiskundig met berekeningen te gaan kijken of jouw paard je wel aan kan :')

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:10

Nee het gaat dan idd niet over +5kg maar flink overgewicht en daarmee dus de verhouding vet/spieren in het lichaam.

Een man van 1.85 die 90kg weegt is heel iets anders qua verhouding vet/spier dan een vrouw van 1.60 en 90kg.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:12

YentlShots schreef:
Mars schreef:
Ik vind dat je met obesitas, BMI boven de 30 niks op een paardenrug te zoeken hebt. En ja daar heb ik zelf ook gezeten.

En het argument ‘jamaar zwaar iemand die netjes mee zit is minder erg dan een licht iemand die bonkt’ vind ik zo’n vreselijke dooddoener. En bovendien zie ik zelden mensen op obesitas gewicht die 100% netjes mee zitten. En dat kan ook niet, over je vet heb je geen controle en dat zal altijd wat achter de beweging aan komen.

Met obesitas op een paard gaan zitten vind ik willens en wetens je paard het leven zuur maken.

Mee eens! Denk dat het topic hier ook vooral op gedoeld was. Niet op de mensen met lichtelijk overgewicht om dan vervolgens heel wiskundig met berekeningen te gaan kijken of jouw paard je wel aan kan :')

Je kan op 2 manieren kijken of paard dat gewicht zou moeten kunnen dragen, door paard en ruiter te wegen en dan % bepalen of door te kijken of tuigage aan beide kanten passend is. En gezien hoe lastig het vinden van een beide partijen passend zadel al is, blijft dat zadel hoe dan ook de bepalende factor.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:17

Mars schreef:
Ik vind dat je met obesitas, BMI boven de 30 niks op een paardenrug te zoeken hebt. En ja daar heb ik zelf ook gezeten.

En het argument ‘jamaar zwaar iemand die netjes mee zit is minder erg dan een licht iemand die bonkt’ vind ik zo’n vreselijke dooddoener. En bovendien zie ik zelden mensen op obesitas gewicht die 100% netjes mee zitten. En dat kan ook niet, over je vet heb je geen controle en dat zal altijd wat achter de beweging aan komen.

Met obesitas op een paard gaan zitten vind ik willens en wetens je paard het leven zuur maken.

Maar het ligt er aan waar het vet zit.
De 1 ziet er veel dikker/vetter uit dan de ander (ook al hebben ze dezelfde lengte/gewicht.
Ik vind wel dat iemand niet te zwaar voor een paard moet zijn.
Maar ik heb er geen problemen mee een kindje/meisje met overgewicht (die bv 60 kilo weegt) maar veel te zwaar is voor haar lengte op mijn paard/pony te zetten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:26

Daarom vind ik de BMI wel een mooie richtlijn met 30+ vind ik het niet okee om op een paard te zitten.
Heeft ook puur te maken met hoe vet zich gedraagt. Draaf maar eens rond met een emmer water in je hand en zie hoe dat beweegt. Je hebt geen controle over die massa, hoe netjes je ook mee zit.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:34

Maar BMI geeft nergens aan of je (veel) vet hebt.
Ik ben nu (ruim) 10 kilo lichter en heb meer vet/losse kwabben (en krap aan 1 maat kleiner) dan toen ik BMI 28 had.
BMI geeft de verhouding gewicht/lengte weer; geen vetpercentage.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:37

Snap ik maar het geeft wel een indicatie. En bij een BMI van 30+ kan het niet anders of er is flink wat vetmassa aanwezig. En imo moet je dan niet op een paard willen gaan zitten.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:54

Mars schreef:
Snap ik maar het geeft wel een indicatie. En bij een BMI van 30+ kan het niet anders of er is flink wat vetmassa aanwezig. En imo moet je dan niet op een paard willen gaan zitten.

Te dik als in geen gezond gewicht is boven 25 bmi volgens de deskundigen, 30 komt al zo ver richting kan niet zonder hulp bewegen dat op paard klimmen al lastig wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:02

Precies en aangezien de TS vroeg naar meningen over wat een harde grens zou zijn is dat de mijne.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:12

Ik oordeel niet snel over een combinatie, maar....
er is een serie op youtube waarin een hele dikke dame gaat paardrijden. Ik vind het echt om te kotsen... sorry!
Zij heeft zwaar, zwaaaar over gewicht. Maar vindt dat ze het recht heeft om ook te mogen paardrijden......hoe egoïstisch ben je dan?

Ik weet ff niet meer hoe ze heet, maar schijnt één of ander model ofzo te zijn? Misschien weet iemand wel wie ik bedoel.
En er zijn ook nog mensen die het dan knap van haar vinden dat ze dat doet... dat snap ik even niet.
Maargoed.
Verder bemoei ik me niet zo met gewicht. Niet mijn verantwoordelijkheid.

edit. O ik heb het gevonden op youtube: Can Whitney Saddle Up Enough Courage To Ride A Horse? | My Big Fat Fabulous Life

Nou dat vind ik dus niet meer kunnen...

[o]

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:37

tamary schreef:
Mars schreef:
Snap ik maar het geeft wel een indicatie. En bij een BMI van 30+ kan het niet anders of er is flink wat vetmassa aanwezig. En imo moet je dan niet op een paard willen gaan zitten.

Te dik als in geen gezond gewicht is boven 25 bmi volgens de deskundigen, 30 komt al zo ver richting kan niet zonder hulp bewegen dat op paard klimmen al lastig wordt.

:roll: }:0 :+

BMI 28
Afbeelding

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:42

BMI ruim 31
Afbeelding

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:55

Ik heb een BMI van 18,3... ondergewicht dus. Al mijn hele leven.
Iemand hier in het topic zei “ probeer maar tegen de 40 na het krijgen van kinderen”
Heb geen kids, maar een stalgenootje wel en die is nóg lichter als ik. Wij leven beiden gezond en als ik met mensen samen eet staan die veelal verbaasd over hoeveel ik eet ( en dan heb ik het over gewone normale maaltijden).

Mijn max zou wel 75 kilo zijn op mijn IJslander van 1,38m

Daar kom ik echter never nooit niet aan. Het zou al wonderlijk zijn als ik 60+ kilo ga wegen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:07

tamary schreef:
Mars schreef:
Snap ik maar het geeft wel een indicatie. En bij een BMI van 30+ kan het niet anders of er is flink wat vetmassa aanwezig. En imo moet je dan niet op een paard willen gaan zitten.

Te dik als in geen gezond gewicht is boven 25 bmi volgens de deskundigen, 30 komt al zo ver richting kan niet zonder hulp bewegen dat op paard klimmen al lastig wordt.

Denk dat je hier de plank flink aan het misslaan bent gezien de foto's hierboven. Waar haal jij je 'deskundigen' vandaan als ik vragen mag :?
Denk dat mensen met al is het maar een lichtelijk te hoog bmi in dit topic echt best gekwetst worden met dit soort opmerkingen. Zij doen hun hobby met veel plezier en krijgen hier te horen dat ze hun paard in de weg zullen zitten? Bokt, wat zijn we weer lekker bezig <3

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:10

Ineke2 schreef:
Ik heb een BMI van 18,3... ondergewicht dus. Al mijn hele leven.
Iemand hier in het topic zei “ probeer maar tegen de 40 na het krijgen van kinderen”
Heb geen kids, maar een stalgenootje wel en die is nóg lichter als ik. Wij leven beiden gezond en als ik met mensen samen eet staan die veelal verbaasd over hoeveel ik eet ( en dan heb ik het over gewone normale maaltijden).

Mijn max zou wel 75 kilo zijn op mijn IJslander van 1,38m

Daar kom ik echter never nooit niet aan. Het zou al wonderlijk zijn als ik 60+ kilo ga wegen.

Zou ik (helaas) niet al te hard zeggen
Ook ik heb altijd ondergewicht gehad, was op mijn lichtste punt 43 kg. En ik at wat ik wilde.
Door medicijnen een omslagpunt gemaakt.
Ik loop tegen de 40 jaar aan

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:12

Volgende maand word ik 37 jaar... Ik slik geen medicijnen. Dan word het wellicht een ander verhaal ja :(:)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:11

Ach hier in NL vinden we mensen al snel te zwaar en te groot. In bijv de vs, waar kleinere paarden de standaard zijn (ijsland natuurlijk ook om maar een voorbeeld te noemen) zijn mensen een stukje toleranter. Daar wordt vaak 25% als de grens gezien. Grote kerels (die zo een kilo of 90 wegen) rijden rustig rond op quarters van 1.45. Zie bijv deze reining grootheid https://www.horsetalk.co.nz/wp-content/ ... a-Whiz.jpg Bepaald geen sprietje maar reken maar dat zijn paarden geen last van hem hebben. Anders wonnen ze niet alles ;)

Overigens vind ik 100+ op een paard ook bizar hoor, er zijn grenzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:43

Ineke2 schreef:
Ik heb een BMI van 18,3... ondergewicht dus. Al mijn hele leven.
Iemand hier in het topic zei “ probeer maar tegen de 40 na het krijgen van kinderen”
Heb geen kids, maar een stalgenootje wel en die is nóg lichter als ik. Wij leven beiden gezond en als ik met mensen samen eet staan die veelal verbaasd over hoeveel ik eet ( en dan heb ik het over gewone normale maaltijden).

Mijn max zou wel 75 kilo zijn op mijn IJslander van 1,38m

Daar kom ik echter never nooit niet aan. Het zou al wonderlijk zijn als ik 60+ kilo ga wegen.


Dat heeft dan met genen te maken.
De meeste vrouwen hebben na 3 kinderen en tegen de 40 wél wat meer moeite met hun gewicht, of moeten hier toch voor werken.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:21

troi schreef:
Ach hier in NL vinden we mensen al snel te zwaar en te groot. In bijv de vs, waar kleinere paarden de standaard zijn (ijsland natuurlijk ook om maar een voorbeeld te noemen) zijn mensen een stukje toleranter. Daar wordt vaak 25% als de grens gezien. Grote kerels (die zo een kilo of 90 wegen) rijden rustig rond op quarters van 1.45. Zie bijv deze reining grootheid https://www.horsetalk.co.nz/wp-content/ ... a-Whiz.jpg Bepaald geen sprietje maar reken maar dat zijn paarden geen last van hem hebben. Anders wonnen ze niet alles ;)

Overigens vind ik 100+ op een paard ook bizar hoor, er zijn grenzen

Niet alleen in Nederland hoor, meerdere landen hebben nu discussies over het gewicht, daarbij hebben ze in IJsland bijvoorbeeld ook geen keus, paarden die hier wel moeite mee hebben worden daar gewoon opgegeten. Dat een paard wint zegt ook niks, paarden laten niet snel merken dat ze er last van hebben, omdat paarden niet snel laten merken dat ze ergens last van hebben word er steeds meer onderzoek gedaan ( met oa hartslagmeter) en die tonen toch aan dat een paard met zware ruiter er last van heeft.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:34

luffwinny schreef:
[
Dat een paard wint zegt ook niks, paarden laten niet snel merken dat ze er last van hebben, omdat paarden niet snel laten merken dat ze ergens last van hebben word er steeds meer onderzoek gedaan ( met oa hartslagmeter) en die tonen toch aan dat een paard met zware ruiter er last van heeft.


Niet snel merken dat geloof ik. Maar een echte kampioen moet presteren ver voorbij ‘niet snel’ en dat is hoe zijn paarden lopen. Daarbij moet alles kloppen. Hij rijdt paarden die voor alle andere presteren. Min of meer de edward gal / charlotte dujardin van de reining...

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:38

troi schreef:
luffwinny schreef:
[
Dat een paard wint zegt ook niks, paarden laten niet snel merken dat ze er last van hebben, omdat paarden niet snel laten merken dat ze ergens last van hebben word er steeds meer onderzoek gedaan ( met oa hartslagmeter) en die tonen toch aan dat een paard met zware ruiter er last van heeft.


Niet snel merken dat geloof ik. Maar een echte kampioen moet presteren ver voorbij ‘niet snel’ en dat is hoe zijn paarden lopen. Daarbij moet alles kloppen. Hij rijdt paarden die voor alle andere presteren. Min of meer de edward gal / charlotte dujardin van de reining...

Tjah er zijn ruiters in de top die hun paard niet bepaald fair rijden en paarden die nooit los in de wei mogen, diervriendelijk, nee.. dat je in de top rijd betekend niet dat het leuk is voor het paard. Paarden hebben nu eenmaal geen keus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, MairiMacBran, Nannetje7, nick_en_ik en 144 bezoekers