Wat moet ik met mijn paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:26

Spring je ook met haar?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4


Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 07:27

littleroosie schreef:
Spring je ook met haar?


Onder het zadel niet, ze heeft al wel een aantal keer vrij gesprongen :)

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:12

Lisa_WB schreef:
Avalanche, bedankt ga ik zeker doen, even wat fotos zoeken!

Westernway, ik twijfel of dat het is, heb wel eens gehad dat Ik zelf ziek was of tentamen week had, dat ze 2 weken zo goed als stil stond en daar werd ze niet rustiger van


WW bedoelt volgens mij (correct me if i am wrong) dat het belangrijk is om een manier te vinden waardoor ze ontspant op momenten dat ze druk is.

Dus waar ontspant ze door? waar vloeit de spanning van weg?

Als je dat stelselmatig inzet op de momenten dat ze druk/ heet word dan leer je haar meer te focussen op jou en train je als ware dat "ongewenste" gedrag weg.

Maar goed, dat is wel "werken" en daar moet je natuurlijk zelf wel zin in hebben om te doen.

Longeer je haar ook weleens? met goed dressuurmatig longeren (dubbele longe) kun je ze ook fijn aan het werk zetten waardoor ze hun energie kwijt raken en braver worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:21

Dat was dus wat ik bedoelde met spanning leren afvloeien en weer terug naar Zen :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:25

Spanning leren afvloeien is inderdaad een ding ja :j

Ik noemde eerder dat wij elke week gingen galopperen op het strand, maar dat was nooit vol uit, altijd beheerst. Ja, een stevig tempo, maar niet het tempo dat zij wilde en we stopten ook weer wanneer wij dat wilden.

Als ze eenmaal spanning had opgebouwd dan was het bijzonder lastig om dit ook weer kwijt te raken, met een beetje pech had je er de rest van de rit 'last' van en werd het alleen maar erger.
Ter vergelijk: de rijpaarden die wij nu hebben zijn soms wat frissig en dan gaan we lekker even stevig draven 10 minuutjes. Of als ze ergens van geschrokken zijn dan is dat binnen 2 minuten weer vergeten. Bij haar was dat echt niet het geval.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:32

Lisa_WB schreef:
Avalanche, bedankt ga ik zeker doen, even wat fotos zoeken!

Westernway, ik twijfel of dat het is, heb wel eens gehad dat Ik zelf ziek was of tentamen week had, dat ze 2 weken zo goed als stil stond en daar werd ze niet rustiger van


Elisa idd!
Ik bedoel niet op die manier rust als in stilzetten. Ik bedoel rust in haar hoofd. Nog meer werk is niet de oplossing als je onrustig bent :)
Dit kan dmv werken vanaf de grond, je leert je paard om op jou te focussen en daardoor onrust te laten afvloeien.
Dit doe je door klein te beginnen, gewoon in de bak met bepaalde oefeningen. Je krijgt hierdoor een hele andere relatie met je paard :j

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:37

Juist :j

@ Apple: idd, op die manier leren ze het zelf ook, en leren ze dat ze zelf ook met de spanning kunnen omgaan :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 16:39

Bedankt voor de uitleg! Heb via PB nog wat tips gekregen, ga morgen weer rijden en het dan uit proberen :)

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:55

Succes.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:59

Jij moet zover komen dat je met je paard met neusje over de grond kunt galopperen en dat teugellengte niks meer met tempo te maken heeft. Dan kun je een volbloed ook rijden. Tenminste als je hand en zit ook stabiel genoeg is.Zoek een goede instructeur die er zelf ook op kan en de rust er in kan brengen en het jou kan bijbrengen. Dan krijg je nog geen rustig paard maar wel een paard wat je kunt hanteren. Als je dat goed genoeg is.Anders is het misschien beter om een leermeester te kopen die je verder kan helpen.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 16:24

Vanmiddag weer gereden, een bonk energie maaaar door de tips al wel beter te rijden.
Moe maar voldaan na de training :)
Afbeelding

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:28

Fijn!!

Geheel ontopic maar welk zadel heb je erop liggen?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 16:33

Kelly1992 schreef:
Fijn!!

Geheel ontopic maar welk zadel heb je erop liggen?


Een tekna springzadel, de S-line volgens mij :)
Hier een betere foto


Afbeelding

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 07:55

Even een happy moment: gisteren met losse teugel kunnen rijden draven ( echt de eerste keer dat dit zo ging ) *\%/*

Natuurlijk wel een paar 'explosieve' stukjes ertussen, maar op die momenten focuste ik extra op mn zit en ademhaling en was ze er zo weer doorheen :)

Kleine update van de afgelopen dagen: Ze is compleet van de brok af, ze krijgt nu een halve schep Pianisimo met een klein beetje magnesium en een beetje vitamine supplement. Ook heb ik een ander bit geprobeerd, nog steeds dubbel gebroken maar met een plat tussen stukje ipv een dikke.

Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen, maar het ziet er al een stuk beter uit!

mavantos

Berichten: 3524
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:55

Lisa_WB schreef:
Even een happy moment: gisteren met losse teugel kunnen rijden draven ( echt de eerste keer dat dit zo ging ) *\%/*

Natuurlijk wel een paar 'explosieve' stukjes ertussen, maar op die momenten focuste ik extra op mn zit en ademhaling en was ze er zo weer doorheen :)

Kleine update van de afgelopen dagen: Ze is compleet van de brok af, ze krijgt nu een halve schep Pianisimo met een klein beetje magnesium en een beetje vitamine supplement. Ook heb ik een ander bit geprobeerd, nog steeds dubbel gebroken maar met een plat tussen stukje ipv een dikke.

Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen, maar het ziet er al een stuk beter uit!


Goed om te horen! Is voer en rijstijl het enige wat je hebt veranderd? Ben benieuwd wat er nu goed geholpen heeft.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:04

Lisa_WB schreef:
Even een happy moment: gisteren met losse teugel kunnen rijden draven ( echt de eerste keer dat dit zo ging ) *\%/*

Natuurlijk wel een paar 'explosieve' stukjes ertussen, maar op die momenten focuste ik extra op mn zit en ademhaling en was ze er zo weer doorheen :)

Kleine update van de afgelopen dagen: Ze is compleet van de brok af, ze krijgt nu een halve schep Pianisimo met een klein beetje magnesium en een beetje vitamine supplement. Ook heb ik een ander bit geprobeerd, nog steeds dubbel gebroken maar met een plat tussen stukje ipv een dikke.

Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen, maar het ziet er al een stuk beter uit!


Goed om te horen, hopelijk zet het zich zo voort en krijg je weer het plezier terug. :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 09:15

Mavantos: ja, voor nu wel, en het bit dan. Ben wel benieuwd of dit een “goede dag” was of dat het echt zo daarzet. Heb eergisteren flink gelongeerd en heeft ze daarna nog even mogen “spelen”, maar deed dit wel vaker dus denk niet dat het daar in zit.

Vrijdag komt er een kennis op Bo rijden, hij rijd erg goed en heeft zelf ook meerdere moeilijke paarden gehad. Ben erg benieuwd wat hij er van vindt :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:23

Klinkt misschien gek wat ik nu ga zeggen maar ik zou haar ook gewoon moe in haar hoofd maken.
Dus, denkspelletjes die je met honden en katten doet, om gaan zetten voor paarden.
Als je googled kom je van alles tegen, het is zoeken wat voor jou paard leuk is.

Daarnaast, zou ik grondwerk gaan doen.

Verder, genieten van je meisje, klinkt heerlijk {:}

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:41

Inderdaad geestelijk uitdagen is de sleutel bij energieke paarden, uiteraard naast manieren vinden om spanning af te laten vloeien.
Ga je een energiek paard lichamelijk de vermoeidheid inrijden knappen ze daar geestelijk niet van op. En daarnaast krijgt het paard een steeds betere conditie waardoor je op een bepaald punt onmogelijk je paard ‘vermoeid’ kunt krijgen. Lichamelijk gezien dan.

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:03

Lisa_WB schreef:
Even een happy moment: gisteren met losse teugel kunnen rijden draven ( echt de eerste keer dat dit zo ging ) *\%/*

Natuurlijk wel een paar 'explosieve' stukjes ertussen, maar op die momenten focuste ik extra op mn zit en ademhaling en was ze er zo weer doorheen :)

Kleine update van de afgelopen dagen: Ze is compleet van de brok af, ze krijgt nu een halve schep Pianisimo met een klein beetje magnesium en een beetje vitamine supplement. Ook heb ik een ander bit geprobeerd, nog steeds dubbel gebroken maar met een plat tussen stukje ipv een dikke.

Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen, maar het ziet er al een stuk beter uit!
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Bitje moet je idd ff bekijken, kan zijn dat dit wat rustiger is in haar mond en dat geeft ook rust :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 2 bezoekers