Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:10

Dat is eigenlijk wel een goed ding van de pensionstal om dat te vragen.
Bij mij zouden de dieren ook naar de rendac gaan. Of misschien in een eerder stadium al naar de slacht.

daiswees

Berichten: 1156
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:22

Ik denk dat dit een hele persoonlijke kwestie is!

Mijn vorige merrie heb ik bij het crematorium in laten slapen en heb haar daarna individueel laten cremeren omdat ik dit het meest respectvolle vond om te doen met haar lichaam.
Klein vlechtje uit haar staart geknipt en verder haar laten cremeren zoals ze was met manen voorpluk en staart.
Met mijn ‘nieuwe’ paard hoop ik dat ik in de toekomst mocht ik voor deze keuze komen te staan de mogelijkheid heb om hem op dezelfde manier te laten gaan.

Ikzelf heb na het afscheid een tattoo met as laten zetten

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:34

Twee jaar geleden vond ik mijn paard met een gebroken been op de wei en wist ik dat het klaar was.... Wat velen hier inderdaad zeggen, als dat licht uit de ogen is, zijn ze gewoon weg...
Mijn moeder heeft een stuk staart afgeknipt (ik kon t niet), jammer genoeg kon ik haar ook geen groot stuk laten knippen, nu wel spijt van, maar dat voelde fout...

Vervolgens heeft de stal eigenlijk alles geregeld, ik weet eerlijk gezegd niet eens of ik een bewuste keuze gemaakt heb, of gewoon ben meegegaan, maar hij is door de Rendac opgehaald en in het vervolg zou ik dat denk ik weer laten doen.
De herinneringen aan je paard blijven bij je, wat er ook met het lichaam gebeurd!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:43

NenaC schreef:
Dat is eigenlijk wel een goed ding van de pensionstal om dat te vragen.
Bij mij zouden de dieren ook naar de rendac gaan. Of misschien in een eerder stadium al naar de slacht.



Mijn oudje staat sinds kort op een rusthuis. En bij aankomst hebben we het hier ook uitgebreid overgehad maar ook over een eventuele behandeling door een DA.

Voorheen ging het wat in de wandelweg en had je 'het er wel eens over' maar eigenlijk vond ik dit heel fijn.

Voor hem is het dus max 24 uur behandelen tenzij vooruitzicht en anders inslapen en ophalen door rendac.
Ook als ik niet te bereiken ben of als het echt niet kan wachten : beslissing in belang van het dier ook al is dat inslapen.

Dit staat ook op papier.

Nu betreft dit natuurlijk een rusthuis maar een jong paard kan evengoed iets gebeuren.
Eigenlijk zouden meer pensionhouders dit op papier moeten zetten of eigenaren die een papier aan de zadelkast hebben hangen/ papiertje in het paspoort oid.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:47

Mijn beide paarden zijn opgehaald door Rendac. De laatste heb ik in laten slapen in de wei en is opgehaald door hun individuele service. Daar zou ik als ik de mogelijkheid heb, weer voor kiezen. Heel netjes gegaan, op afspraak en ik ben er zelf bij geweest en heb goed afscheid kunnen nemen.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:04

sharon2013 schreef:
Kimsel94 schreef:
Ophalen door bijvoorbeeld Rendac, ja... Dat is net als destructie van honden/katten in de gezelschapsdieren praktijk... Ergens vind ik het niet eerlijk naar het dier om nadat je een heel leven goed voor ze gezorgd hebt, ze maar te laten verwerken tot producten...


Rendac verwerkt ze niet tot producten. Is eigenlijk een hele grote crematie, samen met de koeien, schapen etc.

Aparte dienst van rendac worden ze ook apart gecremeerd.


is geen crematie zie rendac site maar want ga hier niet uitwijden hoe en wat daar gebeurt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:13

Ik heb 3 pony's op een gehuurde wei met stal staan, op 5 min. Van huis, aan rand vh dorp.

Als het zover is hoop ik dat ze nog te vervoeren zijn voor de slacht (Nijkerk, vd Veen), al dan niet voor consumptie.

Dit vanwege de vliegensvlugge dood.

Het lijkt mij dan ook een mooi idee om, als ritueel nadien, een stukje mooi vlees van mn eigen dier mee te nemen en op te eten. Indien mogelijk uiteraard.

Sommigen vinden dat vast morbide; ik vind t mooi.

Overigens eet ik zeer regelmatig paarden- en "veulen"vlees (enters/twenters) Nederlands lokaal opgefokt en Nederlands geslacht.

Mijn Welsh is vrij panisch voor prikken; jaarlijkse enting is klein drama.
Die gaat echt niet zonder strijd inslapen, of ze moet al half dood zijn.

Mocht slacht niet mogelijk zijn, dan dus inslapen en wat mij betreft mag de Rendac het lichaam op de "normale" manier komen ophalen, dus niet individueel of cremeren.

Bij zowel slacht als inslapen wil ik bij zijn; mocht het tot slacht komen leid ik ze het liefst zelf naar binnen en hou ze t liefst dan ook zelf vast.

Een flinke pluk staarthaar misschien als herinnering.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:24

Mijn paard is door de rendac opgehaald, want ik vond de crematiekosten gewoon écht te hoog. Toen heb ik op aanraden van de stalhouder voor de goedkope dienst van de rendac gekozen, omdat de vrachtwagen gewoon het erg op kon bij hen en we dus niet met m’n paard hoefden te slepen. Zolang ik het maar niet hoefde te zien had ik er geen problemen mee dat hij met een grijper de bak in ging. Zodra hij overleden was, was hij Sos niet meer..

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:24

JoyCiej007 schreef:
Ik heb 3 pony's op een gehuurde wei met stal staan, op 5 min. Van huis, aan rand vh dorp.

Als het zover is hoop ik dat ze nog te vervoeren zijn voor de slacht (Nijkerk, vd Veen), al dan niet voor consumptie.

Dit vanwege de vliegensvlugge dood.

Het lijkt mij dan ook een mooi idee om, als ritueel nadien, een stukje mooi vlees van mn eigen dier mee te nemen en op te eten. Indien mogelijk uiteraard.

Sommigen vinden dat vast morbide; ik vind t mooi.

Overigens eet ik zeer regelmatig paarden- en "veulen"vlees (enters/twenters) Nederlands lokaal opgefokt en Nederlands geslacht.

Mijn Welsh is vrij panisch voor prikken; jaarlijkse enting is klein drama.
Die gaat echt niet zonder strijd inslapen, of ze moet al half dood zijn.

Mocht slacht niet mogelijk zijn, dan dus inslapen en wat mij betreft mag de Rendac het lichaam op de "normale" manier komen ophalen, dus niet individueel of cremeren.

Bij zowel slacht als inslapen wil ik bij zijn; mocht het tot slacht komen leid ik ze het liefst zelf naar binnen en hou ze t liefst dan ook zelf vast.

Een flinke pluk staarthaar misschien als herinnering.


Helemaal niet morbide, ik wou dat ik het kon. Vind het stoer, eerlijk en mooi. Ik heb daar ook over nagedacht maar kan het niet en vind dat ook nog hypocriet van mezelf. Mijne is ook super bang voor prikken, schieten in de wei lijkt me het mooiste, maar kan niet meer. Wegens medicatie ook niet meer geschikt voor consumptie(maar kan ik zelf ook niet aan). Dus prikken moet tegen die tijd.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:39

Dankje, pluisbeer. Dat hoor ik niet vaak.

Mijn tamme witte lachduif (al bijna 27, kunnen 20 tot 30 worden) heb ik al vanaf dat ik kleuter was en hij een kuiken. Hem wil ik graag laten opzetten als het zover is.

Mijn weiland bevind zich wel aan 1 kant aan een weg. Wonen mensen en fietsen/wandelen veel mensen en kinders.
De berm is vrij smal, maar mijn wei ligt lager dan de weg en via een groot hek kunnen ze van de rendac vanaf de weg t dier zo uit de wei tillen.

Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat er kids uit nieuwsgierigheid het zeil optillen.

Enige waar ik wel mee zit (slacht verdient nog steeds mn voorkeur);

Hoe doe je dat met inslapen? Ik wil dan mn privacy en rust,ook voor mijn dier, hoef er behalve mijn naasten geen pottenkijkers bij.

Afschermen voor omgeving wordt erg moeilijk; stal staat achterin paddock en van de weg af. Achter stal een klein stuk vlonder over de sloot; niet toegankelijk voor dieren.

Misschien dan werken met schermen? Maar waar haal je dat vandaan? En gewoon doeken en zeil, maar dat moet je ook weer vastmaken waaraan, en hoog genoeg plus aan 3 kanten.

En dan nog hopen dat pony dat niet doodeng gaat vinden (zal je net zien...).

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:45

@pluisbeer

"Wegens medicatie ook niet meer geschikt voor consumptie(maar kan ik zelf ook niet aan). Dus prikken moet tegen die tijd."

Prikken is zeker niet perse het geval.
Je kan je paard ook laten schieten bij de slager. Alleen word hij dan niet meer gebruikt voor consumptie. Maar schieten kan wel.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:47

Ik zou het zelf(s) mooi vinden om zijn huid/vacht te hebben(vind vachtjes mooi, zeker als ze een goed leven hebben gehad, niet van die china vachtjes die in omloop zijn, of die martelbontkragen(maar dat is een andere discussie)), maar dat is moeilijk te realiseren. Er is 1 looier in friesland in Nederland, maar niet echt voor particulieren, maar voorbewerking is dan ook een ding...

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Je moet tenslotte met jezelf en je gevoel verder.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:04

Ik zou haar laten ophalen door Rendac.

Rendac maakt duurzame energie van dierlijke afval resten. Ik heb een keer een filmpje gezien van een pony die door de vermaler ging.


'Het proces
Na het ophalen, verzamelen, breken, pasteuriseren en steriliseren van al het dierlijk materiaal wordt de massa ingedampt, gedroogd en gescheiden in meel en vetten.
De melen en vetten die overblijven na verwerking (uw (huis)dier vermengd met andere dieren), zijn veilige en bruikbare brandstoffen die ter verdere verwerking worden gebruikt. Veelal houdt dit in dat deze reststoffen als brandstof wordt gebruikt voor het opwekken van energie. Op zich is dat een duurzame en nuttige bestemming voor materiaal dat volgens de wet moet worden vernietigd. Let wel, er wordt vaak gedacht dat destructie een soort massacrematie is! Dit is absoluut niet het geval! Bij een crematie gaat een dier volledig heel en ongeschonden in een verbrandingsoven, al dan niet individueel of in een groep. Bij destructie gaat een dier eerst door een shredder en worden alleen de reststoffen (vet en diermeel) verbrand voor de opwekking van energie. De wet schrijft namelijk voor dat de dierlijke restmaterialen slecht 5 mm groot mogen zijn. U kunt zich voorstellen hoe je dat efficiënt en hygiënisch moet doen. Dit gebeurt met enorme installaties waaronder shredders en met grote hoeveelheden tegelijk.'


http://www.watisdestructie.nl/

Hier staat ook dat filmpje op.

Anoniem

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:16

Eerlijk gezegd snap ik niet dat als je dat filmpje hebt gezien, dat je je pony of paard alsnog op wil laten halen door rendac. :o Maar goed, wie ben ik. Ieders moet het voor zich weten!

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:22

Myrthe3 schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat als je dat filmpje hebt gezien, dat je je pony of paard alsnog op wil laten halen door rendac. :o Maar goed, wie ben ik. Ieders moet het voor zich weten!


Ik vond het ook een naar gezicht. Maar het is wel zoals het is.
Kies er denk ik ook niet voor.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:28

Ja idd. Het is zoals het is. Maar wel naar.

Mijn poes heb ik begraven en mijn hondje wordt wel gecremeerd. (ooit)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:46

Myrthe3 schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat als je dat filmpje hebt gezien, dat je je pony of paard alsnog op wil laten halen door rendac. :o Maar goed, wie ben ik. Ieders moet het voor zich weten!



En 'de fik erin' is wel rozegeur en manenschijn?
Manen, vacht, botten, vet en spierweefsel die verschroeien. Botten die overblijven na het verbrandproces worden eruit gehaald en vermalen en gaan dan weer bij de rest van de as.

Het is inderdaad echt niet fijn om te zien, maar hoe wil je anders van 500 kg dood lichaam afkomen?
Ze verwerken ook de honden/ katten/ kleine huisdieren die je bij de DA laat, dieren uit de dierentuinen en vee (kippen, varkens, koeien)

Financieel plaatje:
Rendac 20-30 euro
Crematorium 500-1500 euro

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:57

enjoymyhorse schreef:
500 euro.
Klopt inderdaad wat er daarna gebeurt is hetzelfde.
Maar thuis hoeft hij niet naar de weg gesleept te worden en daar nog een dag(en) te liggen.
Je doet dat ook niet voor het paard maar voor jezelf.


Zo is het bij ons ook gegaan, in december 2 jaar terug.
Op een zaterdag heb ik mijn 30 jarige pony moeten in laten slapen, voor rendac moest ze voor aan de weg liggen ( druk fietspad ) en vogelgriep dus ze kwamen niet het erf op.
Ik heb die pony 27 jaar gehad, ik vond het een verschrikkelijke gedachte. Gelukkig zei mijn vriend meteen dat gebeurt niet. En mijn vriendin wist hoe het werkte en wie ik moest bellen. Die ben ik nog eeuwig dankbaar want zij is er bij geweest toen ze opgehaald werd op zondag. Ik kon en wilde er niet bij zijn.
Tot op de dag van vandaag heb ik haar nog nooit gevraagd hoe dat is gegaan bedenk ik me nu.
Ik heb het halster die ze droeg terug gekregen en de andere meiden op stal waren zo slim op haren te knippen, waar ik prachtige sieraden van heb gekregen.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:04

Zelf is mijn pony opgehaald door de Rendac.

Ik vond begraven toch het meest mooie idee. Net als in de Heartland serie: gat in het weiland, boom erbij.
Realistisch gezien is het natuurlijk niet zo makkelijk om een paard te begraven. Hier een podcast aflevering daarover: https://www.vpro.nl/speel~POMS_VPRO_376 ... lots~.html Akte 4!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:09

JoyCiej007 schreef:
Dankje, pluisbeer. Dat hoor ik niet vaak.

Mijn tamme witte lachduif (al bijna 27, kunnen 20 tot 30 worden) heb ik al vanaf dat ik kleuter was en hij een kuiken. Hem wil ik graag laten opzetten als het zover is.

Mijn weiland bevind zich wel aan 1 kant aan een weg. Wonen mensen en fietsen/wandelen veel mensen en kinders.
De berm is vrij smal, maar mijn wei ligt lager dan de weg en via een groot hek kunnen ze van de rendac vanaf de weg t dier zo uit de wei tillen.

Dan hoef ik ook niet bang te zijn dat er kids uit nieuwsgierigheid het zeil optillen.

Enige waar ik wel mee zit (slacht verdient nog steeds mn voorkeur);

Hoe doe je dat met inslapen? Ik wil dan mn privacy en rust,ook voor mijn dier, hoef er behalve mijn naasten geen pottenkijkers bij.

Afschermen voor omgeving wordt erg moeilijk; stal staat achterin paddock en van de weg af. Achter stal een klein stuk vlonder over de sloot; niet toegankelijk voor dieren.

Misschien dan werken met schermen? Maar waar haal je dat vandaan? En gewoon doeken en zeil, maar dat moet je ook weer vastmaken waaraan, en hoog genoeg plus aan 3 kanten.

En dan nog hopen dat pony dat niet doodeng gaat vinden (zal je net zien...).


party tent

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:23

JoyCiej007 schreef:
Hoe doe je dat met inslapen? Ik wil dan mn privacy en rust,ook voor mijn dier, hoef er behalve mijn naasten geen pottenkijkers bij.


Ik had het geluk dat de stal aan een soort van doodlopende priveweg lag.
Ben uit zicht van de stal en weilanden, maar nog wel bereikbaar voor rendac, achter een bomenrij gaan staan.

Toen hij ingeslapen was ben ik mn shets gaan halen om hen afscheid te laten nemen.

Baalde er wel een beetje van dat er niemand voor mij.
Mn moeder was op vakantie en andere vriendinnen hadden zo hun werk. Staleigenaar wilde er ook niet zijn.
Dat deed wel even pijn, ik wilde (en wil nog steeds) in mn moeders armen troost zoeken. :o


Heb in het verleden 2 keer 'geholpen' bij het inslapen van paarden van stalgenoten. En 1 keer kwam ik op stal en toen werd een paard plotseling ingeslapen, dier had even daarvoor zn been gebroken, ik ben toen bij mijn eigen paard in de paddock verdwenen zodat ze geen last van me hadden.
Toen de eigenaren weg waren heb ik samen met de stalbaas het paard weggesleept en toegedekt.
Daarna heb ik iedereen gesmst wat er gebeurd was zodat ze niet zouden schrikken als ze op stal kwamen.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:50

Het lijkt me een van de meest vreselijke dingen om mee te maken en ik hoop dat het nog heel lang duurt maar met een merrie van 23 kruipt de dood toch ook dichterbij of ik wil of niet. Mijn andere pony kan natuurlijk ook te overlijden komen maar die is pas 11, dus hopelijk duurt dat ook nog heul lang.
Gelukkig sta ik niet op een pensionstal want het lijkt me vreselijk om dan ook nog met andere mensen van doen te moeten hebben.
Ik wil dan in alle rust afscheid kunnen nemen.
Mijn paarden zijn het belangrijkste in mijn leven en ik wil hen individueel laten cremeren en hun as thuis in een mooie kist of iets dergelijks.
Kost een beste bak centen maar ik zou niet anders kunnen.
Uiteindelijk is mijn wens dat al mijn overleden dieren met mij de kist in gaan als ik zelf kom te overlijden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:03

Partytent is zeker een goed idee (1 met wanden), valt vast van iemand te lenen.
Maar moeten ze dan wel in willen. Mn welsh is bomproof voor de wagen, maar aan de hand een party tent in zorgt volgens mij wel voor (flink wat) stress, haar kennende.

Edit:

En als je het kadaver dan dus in de wei, aan de weg legt (grijper kan er bij, hek kan evt. geopend), met zeil er over.
Gaan ze dan eerst de wei in om het zeil te verwijderen?

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:53

Bijna Twee jaar geleden is het nu.
een nieuw paard werd na de gewenningsperiode bij de kudde gezet. Mijn mooie lieve 19 jarige kreeg van het nieuwe paard zo ongenadig met de achterhoeven een aantal trappen in haar buik dat ik direct wist " dit komt niet meer goed ".
Nadat de dierenarts haar het laatste stukje meegeholpen heeft ( ze was inderdaad niet meer te redden) wist ik al wat ik perse niet wilde. (rendac) .
Ik heb iedereen die wat betekende voor mij en mijn paard laten komen samen hebben we afscheid genomen
Er is een contact geweest met het crematorium in Beverwijk die heel mooi en respectvol mijn merrie samen met mij en mijn man hebben opgetakeld en in de trailer hebben gedaan. Ik werd gebeld op moment dat ze aangekomen was bij crematorium
De dag erna kon ik komen om haar te halen
Dat was prachtig, we kregen een rondleiding en hebben een heel tijd gesproken over mijn paard en mooie herinneringen opgehaald. Haar as zat in een kist die we meekregen. We hebben haar met wat vrienden uitgestrooid. voor een deel in zee, een deel in mijn tuin en en de rest met de paarden en stalgenootjes in het water voor stal. Heel respectvol en ondanks dat het zo vreselijk verdrietig was heb ik er veel steun uit kunnen halen
Voor mijn nieuwe merrie heb ik een spaarpotje om, als de tijd gekomen is, dit weer op mijn manier te kunnen doen. Het kost inderdaad wat, maar als het bij je past moet je het op die manier kunnen doen.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:22

Mijn paarden zullen gecremeerd worden mochten ze er ooit niet meer zijn.
Rendac voelt voor mij niet goed en respectloos naar mijn paarden toe. Ik wil voor die extra centen niet de rest van m’n leven last hebben van slapeloze nachten en een schuld gevoel.

Onlangs is de pony van een vriendin van mij overleden, ook zij heeft laten cremeren. De manier hoe alles is gegaan/geregeld, heeft voor mij bevestigd dat de keuze die ik voor mijn paarden heb gemaakt, de keuze ie die het beste bij ons/mij past :)