Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:05

De mijne zal niet heel lang meer meegaan maar ook hier zou de keuze zijn; thuis laten inslapen en dan door de Rendac op laten halen. Als mijn paard is overleden is alleen het omhulsel er nog, paardlief merkt er niks meer van. Ik knip dan net zo lief een stuk staart af waar ik iets moois van laat maken als dat ik een pot met as heb staan en dan is de staart optie toch een stuk goedkoper.


Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:56

Ik woon in frankrijk en waar ik woon is geen paardencrematorium. Dat maakt de keuze makkelijk. Ze moeten anders zo ver rijden dat de kosten enorm worden. Weet ook niet of ik het zou doen. Het is niet meer dan een omhulsel, en om daar nu zoveel geld voor uit te geven. Het ophalen door de destructie hier is al een paar honderd euro.

Ik zou mijn paarden nooit naar een slachthuis brengen. Dat is verschrikkelijk stressvol voor dieren en dat gun ik een dier niet dat zolang voor mij zijn best heeft gedaan.

Ik heb hier in Frankrijk al twee oudjes (beide 28 toen ze 3 jaar na elkaar gingen) moeten laten inslapen. Dat gebeurt altijd hier thuis bij hun vertrouwde vriendjes en waar ze gewend zijn. Ik hoop dat het nooit op een kliniek hoeft door omstandigheden, lijkt me vreselijk.

Ik kies voor een prik waarbij ze letterlijk in 1 klap weg zijn. Dus ik kies niet voor een voornarcose. Mijn laatste vriendinnetje is op deze manier gegaan. Ze stond te eten uit de emmer, prik ging erin. Ze keek even op van au prik en klapte dood neer. Heel erg heftig voor ons, maar beter dan eerst een narcose waartegen ze kunnen gaan vechten.

Hier in Frankrijk moet je je paard aan de openbare weg leggen. Dat is akelig want ze hebben een marge van 4 dagen om je paard op te komen halen. Ze plannen je in, maar beide keren kwamen ze niet op de geplande dag. Het laatste paard was wel heel afschuwelijk. Zij was zo opgeblazen, dat toen de grijper haar optilde ze ontplofte. Heel erg naar. Ik was er gelukkig niet bij. Mijn vriend is zo lief om die dingen af te handelen. Hij is een middag bezig geweest de straat schoon te spuiten van ingewanden en andere zooi.

Ik heb nu ook nog, naast mijn tinker, twee shetjes. Daarvan zeggen we wel van zouden we ze in het weiland begraven? Misschien doen we dat wel, ze zijn veel kleiner. Maar het mag uiteraard niet.

Als aandenken heb ik van beide paarden een stuk uit de staart geknipt. Met mooie kralen heb ik er een dreamcatcher van gemaakt. Ook heb ik van beide een filmpje gemaakt als aandenken met alle mooie momenten.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:23

Slachten is niet per definitie stressvol voor paarden.
Ik heb het beroepsmatig regelmatig meegemaakt en eigenlijk nooit stress gezien bij de betreffende paarden.
Wanneer je het paard naar een kleinschalig slachthuis brengt met verstand van zaken, gebeurt dit heel netjes.

Dat je het alsnog geen fijn idee vindt om je paard te laten slachten, dat kan ik me best voorstellen, maar je moet je eigen gevoel en de feiten niet door elkaar halen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:40

Ik heb jaren geleden de pony van mijn dochter naar de slager gebracht toen hij helemaal op was. Van te voren de afspraak gemaakt, dat hij als eerste op de dag geschoten zou worden. Vervolgens is zijn vlees gebruikt als voer voor de dieren in een dierentuin. Vond ik zelf wel een fijn idee, dat hij niet bij iemand op het bord zou komen te liggen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:23

enjoymyhorse schreef:
Door de wormpjes opgegeten worden is ook niet alles hoor.
Gelukkig weet het dier het niet meer. Wat we ook beslissen.


Er komt geen worm te pas aan het verteren van een correct begraven dier of mens. Wel heel veel bacteriën. Ook geen prettig idee.

Ik dacht trouwens dat de rendac ook verbrand voor energiewinning en er niets voor lijm gebruikt wordt.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:27

Ik heb de afspraak gemaakt dat hij mee gaat met de rendac en dat hij van het terrein word gehaald.
En mocht het onverwacht zijn en ik kan er niet bij zijn dan graag een vlecht afknippen en pluk staart.
Fijn om dit op papier te hebben :)

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:38

Nabster schreef:
enjoymyhorse schreef:
Door de wormpjes opgegeten worden is ook niet alles hoor.
Gelukkig weet het dier het niet meer. Wat we ook beslissen.


Er komt geen worm te pas aan het verteren van een correct begraven dier of mens. Wel heel veel bacteriën. Ook geen prettig idee.

Ik dacht trouwens dat de rendac ook verbrand voor energiewinning en er niets voor lijm gebruikt wordt.


Lijm, kwasten en bindmiddel komt van de slachterij en de andere voor mens- of dierconsumptieverwerkingsbedrijven.
Rendac is echt overig afvalmateriaal incl. complete lichamen.

Black is the colour of my true love's hair

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:40

Hier in Portugal mag je ze begraven en daar heb ik ruimte voor, maar dan moet er ook net wel iemand bereid zijn meteen machine om te helpen. Anders worden ze gewoon opgehaald voor destructie. Voor mij is een dood paard gewoon een karkas dat opgeruimd moet worden, hoe erg ik ook van het dier gehouden heb.
Toen dit jaar mijn 25 jarige is ingeslapen waren de anderen erbij en ook bij het ophalen van het karkas. Dat vind ik dan wél weer belangrijk.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:23

Ik heb een video gezien over de rendac, no way dat mijn paard door die schredder gaat.
Filmpje kan ik evt plaatsen hier. Of via pb.
Hier word alles gecremeerd

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:38

_Dracarys schreef:
Ik heb een video gezien over de rendac, no way dat mijn paard door die schredder gaat.
Filmpje kan ik evt plaatsen hier. Of via pb.
Hier word alles gecremeerd


Zal ik dat dan doen met een crematiefilmpje?

Als mensen het willen zien kunnen ze het zelf wel opzoeken op YT.

Black is the colour of my true love's hair

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:17

Filmpje staat al ergens. Daar hoef je niet nogmaals mee te gaan provoceren.

Niets is leuk wat er daarna gebeurt. Maar het is dan gelukkig alleen nog maar een lichaam zonder gevoel.
Belangrijk is wat wij met het paard doen als het nog leeft.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:27

Ik heb binnen een jaar tijd mijn beide paarden in moeten laten slapen. Merrie was ‘gepland’, dus afspraak gemaakt met de DA op donderdag en op vrijdag is ze opgehaald door de Rendac. Heb toen nog wel getwijfeld over crematie maar dat is zó duur en uiteindelijk is het nog maar een omhulsel... Zodra ze dood zijn, is het al je paard niet meer. Plus dat ik niet zoveel geld aan een dood paard uit wilde geven als er nog een levend paard stond. Want je weet maar nooit...

... en zo stond ik in juli op zondagavond bij de kliniek in Emmeloord met mijn andere paard. Hartfalen, enige keuze was inslapen. Ze hebben twee vlechten afgeknipt, hij is ingeslapen en ik heb hem daar achter gelaten. Ook hij is meegenomen door de Rendac.

Tja, en wat er daar met ze gebeurt... Ze zijn dood, wat ze geliefd maakte is er dan niet meer. Ik zoek de herinneringen niet in een berg as maar in foto’s, in over ze praten, en in de toekomst wellicht iets met haar staart en zijn manen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:47

Dat filmpje staat bij mijn bericht.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:05

Debbie00 schreef:
Dat filmpje staat bij mijn bericht.


Welk filmpje

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_98, kionasuppie, lletam, Neon, sterregoud en 161 bezoekers