Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:28

Hetgeen wat bij mij overlijd of overleden is gaat met rendac/destructie mee.
Cremeren vind ik het geld niet waard want het dier komt er niet mee terug en ik heb altijd nog mooie herinneringen.
Is het iets waardoor bijv mijn grote paard nog wel geslacht kan worden dan gaat hij Naar de slager.
Maar bij mij komt het altijd zover dat ik ze laat inslapen.
Alles mankeert bij mij wel wat en ik hou ze dierwaardig tot het eind

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)


fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:39

Totaal onverwacht enkele weken terug mijn pony verloren. Bijna 13 jaar samen. Zoveel meegemaakt, ik wist direct dat ik hem wilde laten cremeren. Hij was zo bijzonder en op deze wijze voelt voor mij het best. Idd veel geld, maar ik eet er liever een maand brood door als dat had gemoeten.
Het is heel netjes afgehandeld in Beverwijk allemaal. Ontzettend vriendelijke mensen en wat een prachtige locatie voor iets wat zoveel verdriet meebrengt!
Zijn as staat hier thuis en word binnenkort verwerkt in een kleine tatoeage. (Nouja een beetje as dus, de rest blijft voorlopig nog bij mij)
Ik mis hem echt verschrikkelijk. Hoe hij was. Wat wij hadden.
Gelukkig leeft hij voort in zoveel dingen en draag ik met trots zijn naam op mijn bedrijfskleding.
Hij heeft al veel mensen geïnspireerd en ik hoop dat onder zijn naam nog heel lang te mogen blijven doen.
❤️

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Nicje87

Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 00:47

Wij hebben hem bij de dierenarts op de kliniek laten inslapen. Ritje was heel kort en zijn vriendje was mee.
Ik vond het wel fijn dat het nadat je weer instapt in dd auto het een soort van klaar is.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 01:30

Vorige paarden zijn op stal ingeslapen en opgehaald door de algemene dienst van Rendac. Was op een grote manege, zij hadden ook een erf abonnement, dus konden de paarden in de stroloods leggen en zijn dat opgehaald.

Nu op een kleine stal, in een woonwijk, dus mochten er een paard overlijden laat ik alsnog de Rendac komen, maar dan individueel. Hier geen erf abonnement, en ga m'n dier niet aan een drukke doorgaande weg leggen.

Cremeren vind ik aan de ene kant mooi, aan de andere kant erg duur. En de vorige keren waren m'n paarden ook echt 'weg' toen ze overleden waren. Had toen ook totaal geen behoefte aan cremeren. Maar mocht dat bij deze wel zo zijn laat ik dat zeker doen.

Heb wel altijd de staart afgeknipt / af laten knippen. Armband van laten vlechten en zo heb ik altijd nog een stukje van mijn gekke merries bij me.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 06:20

Onali schreef:
Myrthe3 schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat als je dat filmpje hebt gezien, dat je je pony of paard alsnog op wil laten halen door rendac. :o Maar goed, wie ben ik. Ieders moet het voor zich weten!



En 'de fik erin' is wel rozegeur en manenschijn?
Manen, vacht, botten, vet en spierweefsel die verschroeien. Botten die overblijven na het verbrandproces worden eruit gehaald en vermalen en gaan dan weer bij de rest van de as.

Het is inderdaad echt niet fijn om te zien, maar hoe wil je anders van 500 kg dood lichaam afkomen?
Ze verwerken ook de honden/ katten/ kleine huisdieren die je bij de DA laat, dieren uit de dierentuinen en vee (kippen, varkens, koeien)

Financieel plaatje:
Rendac 20-30 euro
Crematorium 500-1500 euro


In ieder geval respectvoller dan rendac ;)
Ja, voor een c pony was ik 1500 kwijt. En dat was op een doordeweekse dag zonder gekkigheid.
Maar ik heb dat er graag voor over. Ook mijn volgende paard(en) zullen gecremeerd worden.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 06:47

mijne wil ik liefst in een weiland indien mogelijk laten inslapen. En dan gewoon op laten halen door rendac (daar wil ik dan niet bij zijn)

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:42

Wat Onali zegt heb ik ook. Ik vind cremeren niet veel beter dan Rendac want verbranden is voor mij toch ook geen fijn idee. Dus dan maar gewoon Rendac want beide is niet leuk maar de ene is dan goedkoper en makkelijker.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:12

Beetje pijnlijk om te lezen dat de keuze voor de rendac wordt gezien als respectloos/minderwaardig.
Cremeren (wat ook niet altijd even respectvol en netjes gebeurd, met name bij de flinke paarden die niet liggend op hun zijde de oven in kunnen) kost ontzettend veel geld en niet voor iedereen is dat een optie. Daarnaast kan ik me ook vinden in wat velen al zeggen, zodra het paard overleden was is het een soort omhulsel geworden. Leeg. De ogen staan dof en je kunt er niet omheen.... Je maatje is weg.

Iedereen kiest voor wat hem/haar het beste past. Een keuze is niet gebaseerd op wat je met je dier hebt meegemaakt, hoe lang je het hebt gehad of hoeveel je ervan houdt. Er is geen foute of juiste keuze, dat is voor iedereen persoonlijk en iedereen heeft daar zo zijn reden voor.

Ik heb mijn pony meegeven met de rendac, liefst had ik hem hier bij mij willen begraven. Financieel kon ik hem niet laten cremeren omdat mijn andere paard ook zwaar in de medische molen zat. Ik heb 10 jaar zielsveel van hem gehouden en alles voor hem met liefde gedaan, alles aan hem gegeven wat hij nodig had. Zoveel mooie momenten.... Maar toen zijn leven lijden werd en hij niet meet beter zou worden heb ik hem laten gaan, in mijn armen. En toen was hij dood en was hij weg en zit al het moois in mijn hoofd en hart. Daar koester ik hem voor altijd.

De rendac kwam, ik heb niet gekeken. Mijn man wel (vanachter het raam) en zei dat het heel respectvol gebeurde en dat de man nog zelfs knikte naar mijn man.

Het is goed zo.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:40

Amen voor dieseltrein, zo sta ik er ook in :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:04

Met je eens hoor dieseltje.
Het houden van in de tijd dat het paard nog leeft is wat hij merkt.
Daarna merkt het paard er niets meer van en is het alleen maar voor waar je jezelf goed bij voelt.
En dat mag voor iedereen anders zijn, maar van niemand is verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:13

Ik heb mijn paard ook door de rendac laten ophalen. Ze is ingeslapen in de wei waar de rendac zo bij kon, ik vond het juist wel een mooi iets dat haar lichaam na haar dood nog voor andere doeleindes gebruikt zou worden. Wel heb ik alle manen en dr staart er af geknipt. Daar hebben ze in de lijm toch niks meer aan ;)
En ik zou ook niet weten wat ik met de as van zo'n paard zou moeten doen. Ik heb ook niks met de as van mensen (nou moet ik zeggen dat ik bij eerste-lijn familie (kind of ouder) wel een as-sierraad zou willen, groot-ouders e.d. staan al weer te ver van me af) en dieren zijn na hun dood inderdaad het dier niet meer..

Ik vond het wel een vereiste dat de kudde afscheid kon nemen van het dode paard, dus in laten slapen op de kliniek of op stal vond ik geen optie. Het moest echt buiten in de wei gebeuren. En gelukkig is dat allemaal heel erg mooi gegaan, dus bij mijn andere paarden zou ik het zo weer op dezelfde plek op dezelfde manier willen doen, bij voorkeur met dezelfde dierenarts. Ik heb het afscheid van de paarden ook gefilmd, en de reacties daarop zijn ook erg wijd, de ene vind het gruwelijk en respectloos, de ander is onder de indruk, en weer een ander herkent het tafereel omdat ze er zelf ook op die manier mee omgaan. Ik denk ook dat er wat dat betreft geen goed of fout is, zolang je maar doet wat voor jezelf het beste voelt.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:20

Mijne heb ik in het land in laten slapen. Hij is toen naar de weg gebracht met de tractor en door de rendac opgehaald. Hier was ik niet bij trouwens.

Als het dood is heb ik er niks meer mee. Ik zag niet meer mijn paard, maar gewoon een dood lichaam.

When was the last time you did something for the first time?

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:26

Mijn vorige merrie laten cremeren. Ze is ingeslapen achter de stal, vlakbij het weiland en ochtend erna netjes opgehaald door het crematorium. Ik ben daar niet bij geweest. Later kreeg ik een mooie urn met haar as opgestuurd. Ik ben zelf heel blij dat ik het zo heb gedaan.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

mistral2002
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:31

Mijn paardje heb ik wel laten cremeren ik had hem vanaf dat hij geboren was tot zijn 7de en door fout van dierenarts is hij overleden. En wilde hem dichtbij mij houden heb nu een beeld en as van hem. En met mijn 2 huidige ponys zou ik hetzelfde doen.ik ben zeer tevreden over de manier waarop ze een waardig afscheid krijgen voor wat ze voor mij betekend hebben.
Maar idd het is ieder zijn keus en geld natuurlijk


Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:33

Mijn huisdieren bij de dierenarts achter laten vind ik dan weer geen fijn idee. Ookal gaat mijn paard wel naar de Rendac. Het klinkt raar, maar een poes begraaf je toch wat makkelijker dan een paard van 450 kilo.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:13

Ik heb er al over nagedacht en weet wat ik wil.
Als ze komt te overlijden,laat ik haar cremeren.
Dat zal in Numansdorp gebeuren, daar gaan ze tenminste heel in de oven.
Je krijgt zoveel as mee als je wilt, rest kan daar worden uitgestrooid.
Dat geld is t zeker waard voor mij, heb haar al bijna 19 jaar en is echt me kindje.
Dat laat ik niet door rendac ophalen, ook haar einde word met respect gedaan, net als ik zou komen overlijden :)

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:53

Debbie00 schreef:
Mijn huisdieren bij de dierenarts achter laten vind ik dan weer geen fijn idee. Ookal gaat mijn paard wel naar de Rendac. Het klinkt raar, maar een poes begraaf je toch wat makkelijker dan een paard van 450 kilo.


Hier precies hetzelfde.

Onze honden komen altijd mee terug naar huis, waar ze in de tuin worden begraven. Zodoende liggen er al een stuk of 9. Moet er echt niet aan denken om ze bij DA achter te laten voor de Rendac.

Waarom wel voor een pony? Tsja.... kosten. En emotioneel gezien heb ik toch echt een andere band met onze honden dan met mijn pony's. Honden leven echt 24/7 met je in huis, maken alles mee, zijn er altijd. Dat vind ik echt meer onderdeel van het gezin. :j

marleen_88

Berichten: 14014
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:25

Ik heb hier zelf een 'plannetje' voor gemaakt. Als hij nog de trailer op kan, breng ik hem naar mijn ouders. Daar heeft mijn paard 15 jaar gewoond en ik vind het een fijn idee om hem daar in te laten slapen. Mocht hij de trailer niet meer op kunnen, dan wordt hij op de pensioenstal waar ik sta ingeslapen.
In beide gevallen wordt hij opgehaald door Rendac.

Doe wel en zie niet om

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:30

Al mijn paarden zijn ingeslapen op kliniek/rusthuis en daarna opgehaald door de rendac. Op t moment dat t "licht dooft" in hun ogen is het slechts een leeg omhulsel. Paard merkt er niks van en ik ook niet.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:26

Voor mij gewoon de Rendac.

Daar had ik nooit over na hoeven te denken en of twijfel over.

Dood is dood.

Mijn paard werd s'avonds laat ingeslapen (dat wilde ik graag en niet midden op een dag, lekker rustig).
volgende dag werd s'morgens opgehaald door de Rendac en dat ging er netjes aan toe.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:50

Jildau schreef:
Wat Onali zegt heb ik ook. Ik vind cremeren niet veel beter dan Rendac want verbranden is voor mij toch ook geen fijn idee. Dus dan maar gewoon Rendac want beide is niet leuk maar de ene is dan goedkoper en makkelijker.


Eigenlijk vind ik alle 3 geen fijn idee.

Cremeren = verbranden in de oven

Slachten= word het dier na zijn dood opgehangen aan een haak en zo verwerkt

Rendac= in een grote auto en daarna door de schredder.

Enige mooie zou voor mij zijn begraven in de wei. Maar dat kan dus niet.

De dood is gewoon niet leuk -O-

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:18

Door de wormpjes opgegeten worden is ook niet alles hoor.
Gelukkig weet het dier het niet meer. Wat we ook beslissen.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:46

Mijn allereerste pony ( kocht ik toen ik 12 jaar was) moest ik laten inslapen vanwege koliek. We zijn 25 jaar onafscheidelijk geweest. Hij is gecremeerd en ik heb daar geen moment spijt van gehad. Hij staat in een haringvaatje op de kast in de stal. Er is nog ruimte over in het tonnetje, dus als mijn tijd daar is, ga ik er bij in.
De jaren daarna ben ik (helaas) opnieuw paarden verloren. Alle zijn naar de Rendac gegaan. Geen moeite mee (naast het verdriet dat ik om hun heb gehad) en degene die ik nu nog heb, zullen ook die weg volgen.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Christel1

Berichten: 597
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:57

Die van mij is twee jaar terug ook door de rendac opgehaald.

Ze was plotseling overleden en ik en mijn moeder hadden het er erg zwaar mee. Het was kerst en daarom zou het ook nog iets langer duren voordat ze werd opgehaald. Een vriend van mijn ouders bood aan om haar tijdelijk in de hun schuur te houden en na de kerst haar bij hun aan de weg te plaatsen.

Je paard nog een tijd onder een deken aan de weg zien liggen zou voor mij heel moeilijk zijn geweest.

Life is short, enjoy it!
volg ons op instagram ♥♥♥

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:33

Oh wat een heftige reacties soms, ik heb nog nooit een (eigen) paard moeten laten gaan gelukkig, dus geen idee hoe het gaat voelen..
Als ze moeten worden ingeslapen zal ik er bij blijven tot het einde maar ik denk ook niet dat ik er bij wil zijn als ze opgehaald worden. Overigens zou ik ook kiezen voor Rendac, heb ze paarden/ koeien van andere mensen weten ophalen en ondanks dat deze mensen echt een zwaar beroep hebben m.i. doen ze dit juist heel respectvol.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, swartbeessie, vicky en 15 bezoekers