[VOLG] Mens trainen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mariett

Berichten: 4378
Geregistreerd: 13-12-11

[VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 20:48

Hoi!
Ik zal me even voorstellen, ik ben Marietje en ik ben 10 jaar. Misschien hebben jullie me wel eens langs zien komen, mijn mens is erg trots op me en ze laat me erg graag hier op bokt zien.
Afbeelding

Maar zoals je kan zien is dit overduidelijk mijn account en niet dat van haar: een groot deel van mijn naam is de gebruikersnaam (ze heet verdorie zelf Berber, heeft niks met die hele gebruikersnaam te maken) en de avatar is míjn hoofd. Ik heb al heel veel topics gezien waar het trainen van een paard beschreven wordt, maar nog geen één waar de training van een mens beschreven wordt. Nou is dit een lang en moeilijk proces en het is de moeite waard om er aandacht aan te besteden: vandaar dat ik nu, hier, ga vertellen hoe ik mijn mens train. We komen uiteindelijk vast uit op de dagelijkse trainingen, maar laten we bij het begin beginnen: de aanschaf van mijn mens, zo’n zeven jaar geleden.

Aanschaf mens en het lastige begin
Heel veel paarden verheugen zich op het krijgen van een mens. Nou is het krijgen van een mens een moeilijk proces: je begint met een mens, die je niet hebt mogen kiezen, en soms dienen zich andere mensen aan. Veel paarden geloven dat ze in de keuze van mens zelf niet zoveel inbreng hebben, maar niets is minder waar. Je moet een goed oog voor mensen hebben, wat ik zelfs op driejarige leeftijd al had. Je voelt het snel als een mens interesse in je heeft, meestal heerst er een beetje een gespannen sfeer. Je huidige mens staat erbij en ze kijken naar je en praten over je. Zodra je dit door hebt kan je hierop inspelen. Vind je het aangeboden mens niet leuk? Laat dit dan duidelijk merken door bijvoorbeeld te happen of hem er tijdens het proefrijden er vanaf te gooien. Of ga, zoals ik deed, gewoon niet mee in de trailer. Dat maakt erg duidelijk dat je niet mee wil. Veel mensen willen ook niet zo heel graag een paard mee naar huis nemen die niet in de trailer wil.
Als een leuk mens zich aanbied moet je je kans pakken. Veel paarden beschrijven dit als een bepaalde ‘klik’ die ze met het nieuwe mens voelen. Zorg ook dat je dit echt hebt, het veranderen van mens is best wel even heftig (en ik kan het weten, ik had voor mijn derde al vijf verschillende mensen gehad, met bijbehorende andere woonplaatsen), er hoort vaak een hele verhuizing bij.
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat mijn keuze van mens niet zo heel erg verstandig was: ik was drie en een mensenmeisje van 13 en haar moeder hadden interesse in me. Ik had misschien niet mee moeten gaan, maar ze zag er zo aandoenlijk uit, met haar ontplofte haar. En we hadden echt een ‘klik’ samen, ze vroeg met het proefrijden bijna niks van me en glunderde de hele tijd. Ze hebben me gelijk meegenomen, en ik liep netjes achter mijn nieuwe baasjes de trailer in.

Nou ging dat natuurlijk in het begin niet zo heel goed. Mijn mens had alleen nog maar met manegepaarden gewerkt, en je snapt natuurlijk wel dat manegepaarden hun mensen heel anders trainen dan ik. Ze laten hun mensen bijvoorbeeld snel winnen: als de mens een zweepje erbij pakt gaan deze paarden ook écht harder. Daardoor leert het mens geweld gebruiken.
Zo ook mijn meisje. En nou moet je haar wel een beetje vergeven: als mensen slechte training hebben gehad vinden ze het soms moeilijk om te veranderen. Hier moet je als paard erg duidelijk en consequent in zijn: na ongeveer een maand begon ik te stoppen met bewegen. Zodra mijn mens te veel druk zette, ging ik niet vooruit maar bleef ik stilstaan. Mensen gaan zich hier ontzettend tegen verzetten, dus ik zette me goed schrap. Het was een hele moeilijke periode om door te gaan, maar ik hield voet bij stuk en had geduld.
...

Volgen jullie mee?


Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:51

Ahh Marietje! Wat ben je toch een geweldige merrie :))

Je mag wel boffen hoor met jouw mens :j

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:56

Hoi Marietje! Wat een knappe Haf ben je zeg! Ik kom oom gezellig mee volgen.
En eh, laat je vooral niet gek maken door die mensen!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:03

Ik volg ook :)

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:16

Wauw wat kan je leuk schrijven Marietje!!!

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:21

Ha Marietje, fijn dat je dat topic opent.

Ik ga je volgen want ik kan als mens nog veel van je leren.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:00

Wat leuk! Ik ga volgen!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Lughnassadh

Berichten: 1772
Geregistreerd: 11-08-12

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:09

Ik volg mee!

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:33

leuk geschreven, aangestipt

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:11

Hoi Marietje, ik herken precies helemaal wat je bedoelt inderdaad. Mijn nieuwe mens heb ik in het begin ook moeten africhten. En ook het kiezen van een geschikt mens kan best een hele klus zijn. Bij mij zijn mensen komen kijken die ik niet leuk vond, en daar ben ik toen mee over een hekje gesprongen. Daarna durfden ze niets meer te doen }> En met andere niet zo leuke mensen heb ik gewoon geen stap verzet, en toen vonden ze mij ook niet meer zo leuk. Dat heb ik later allemaal ook met het door mij uitgekozen mens gedaan, maar toen waren we al bij elkaar en had ik al wel het idee dat ze me niet meer terug zou brengen. Dat was dus toen om haar te trainen.

Ik heb haar nu zo ver dat ze de basics snapt. Ze krabt me wanneer ik jeuk hebt, blijft netjes stilstaan wanneer ik haar wil aflikken en ze snapt nu ook dat ze uit zichzelf tegen mij moet zeggen hoe knap en slim ik ben. Daar hoef ik haar tegenwoordig niet meer zo vaak op te wijzen. Ook heeft ze ein-de-lijk :roll: door wat humor is. Het is toch supergrappig als je zelf je halsters en hoofdstellen uit kan trekken?

Ik lees even mee, wie weet heb jij nog tips voor mij voor de finetuning in de training. Succes met je mens! Kusjes van Vos.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

jeetje77

Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:30

Stipje gezet. Volgens mij moet dit echt heel grappig worden. Het begin is het iig al.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:57

Heerlijk topic. Ik volg!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 05:13

Maflinger_S schreef:
Ha Marietje, fijn dat je dat topic opent.

Ik ga je volgen want ik kan als mens nog veel van je leren.

Eens, leuk!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:38

Leuk +:)+ ik volg

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:54

Leeukkk ik volg :)

K heb Dyslexie sorry

[O]

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:11

ik vind t topic nu al leuk :))

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:21

Super leuk dit! Mijn merrie - ook een haflinger - heeft mij ook uitgekozen. Slimme paarden, die haflingers! Vooral de jonkies: deze dame was óók drie. En ze doet super haar best hoor: ik kriebel al op commando en ik lach áltijd om haar rare dingen. Ik denk dat ze mij al best goed afgericht heeft, denk je niet?

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:51

Heerlijk op de maandagmorgen, we want more!

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:15

Ik volg mee

Mariett

Berichten: 4378
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 11:01

Zo dan, wat een volgers al! Berber is heus niet zó interessant hoor :o

Vos: nou, zeg dat! Mensen zijn soms wel een beetje lastig, soms doen ze zich bij het kijken zelfs wat beter voor dan ze eigenlijk zijn.
Tip voor het hoofdstel uittrekken: ik heb een methode ontwikkeld waardoor je weinig druk achter je oren krijgt. Stop tijdens het rijden en ga, met je mens op je rug, met je achterbeen naar je oor. Wip, voorzichtig, het kopstuk achter je oor weg met je hoef. Je mens is na deze manoeuvre ongetwijfeld trots op je, die van mij in ieder geval wel.

Skippy: humor in een mens is altijd goed! Als een mens dat niet heeft had hij beter geen paardenmens kunnen worden denk ik, humorloze mensen worden snel bozig om stomme dingen, haalt alle plezier eruit.

Mariett

Berichten: 4378
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 18:44

En een vervolg voor jullie:

Beginselen van de training
In het begin van de training moet je natuurlijk niet alleen maar weigeren: je moet duidelijk aangeven wat je wél leuk vindt. Het is belangrijk om te bedenken dat jíj voor het mens gekozen hebt. Je zit nog wel een paar jaren aan je mens vast, dus het is goed om het mens goed af te richten en blij te houden.
Als je té hard voor je mens bent in het begin, wil je mens je mens misschien wel niet meer zijn. Het is erg lastig maar absoluut noodzakelijk om hier een goede balans in te vinden.
Dus, als mijn mens graag wilde rijden (een ongeleerd mens gaat vaak ongevraagd op je rug zitten) liet ik dat nog toe. Sommige paarden bokken hun ongeleerde mens graag snel van hun rug af, maar ik hou niet zo van die aanpak. Je moet er altijd rekening mee houden dat mensen heel erg kwetsbaar zijn: je maakt ze heel snel stuk als je ze op de grond mikt. Bij mij en bij mijn jonge kwetsbare mens paste een andere aanpak beter: passiviteit. Ik heb het al eerder uitgelegd maar hier nogmaals: zodra je mens onaangenaam en onnodig veel druk gebruikt, ga je tegen die druk in. Is dit dus druk die je vooruit moet krijgen (bijvoorbeeld in je ribben schoppen of op je kont slaan) dan moet je stil staan. Als dit druk is om je stil te krijgen (aan je mond trekken, of, toen mijn mens gestopt was met iets in mijn mond doen, snijdende touwtjes die om je hoofd zitten) moet je doorgaan. Die eerste is natuurlijk voor veel paarden tegennatuurlijk, maar het tweede niet: vluchten voor pijn of enge dingen doen we allemaal wel eens, toch?
Juist. Dus als mijn mens te veel druk gebruikte stopte ik. Blijf hierin consequent: als je mens naast je staat en je bij je hoofd vastpakt (in plaats van netjes aan een wat langer touw) moet je stil blijven staan, een mens hoort niet zo dicht in jouw ruimte te staan. Bij mijn eigen mens is het nooit zo nodig geweest omdat ze niet sterk genoeg was om me verder te trekken dus ze moest wel wat anders proberen, maar als je mens blijft doordrammen is het niet erg om even omhoog te komen. Denk erom: benen bij je houden! Je wil je mens niet pijn doen, alleen iets duidelijk maken. Doe dit alleen als de eerste hint niet begrepen is, anders leert het mens er niets van.
Moedig de dingen die je wél leuk vind aan. Toen het rijden niet goed ging liet ik duidelijk merken dat ik wandelen leuk vind. Doe dan je best om goed naast haar te blijven en je mens niet per ongeluk omver te lopen (oeps) want dan bestaat er een kans dat je mens ook deze leuke dingen niet meer met je wil doen. Verder, doe voorzichtig en laat duidelijk zien dat je heus heel veel van je mens houdt. Hierdoor weet de mens dat je geen hekel aan haar hebt en dat je het graag samen leuk hebt. Als je mens verdrietig is (meer over mensengedrag in het volgende hoofdstuk), troost haar. Blijft dichtbij je mens staan en duw af en toe even voorzichtig tegen haar aan of probeer haar op te vrolijken. Hiermee maak je een goede band met je mens, en de band is natuurlijk een goede basis voor de verdere training.
Een mens trainen kan bijzonder frustrerend zijn, je moet echt geduld hebben en wachten tot je mens zelf iets aanbiedt. Zodra je iets goed vindt, beloon dit! Probeer dan gefocust te blijven en laat zien dat je het leuk vindt (mensen reageren erg positief op geluid en orenspel, let hier dus goed op). Nou moet ik heel eerlijk zijn: sommige mensen zitten vast in een bepaald patroon en komen daar niet snel of zelfs nooit meer uit. Als je zo’n mens te pakken hebt moet je een volleerd mens-trainer zijn om er nog wat van te maken, als er al iets van te maken valt.
Soms heb je korte trainingssessies met andere mensen, in dit voorbeeld was het een mens die ik regelmatig door de stallen (ik stond destijds nog veel te veel binnen opgesloten). Dit mens was al een stukje ouder (ze zou toch beter moeten werden) en uiterst brutaal. Ze liep op me af en pakte, zomaar zonder vragen, mijn voet. Ik moet heel eerlijk zijn, ik schrok een beetje en ik reageerde een beetje emotioneel, maar ik heb gelijk ook maar mijn andere voet en mijn hele bovenlichaam naar boven gegooid. Beste lezer: begrijp dat je dit gedrag absoluut nooit moet toestaan, hier wordt de mens veel te brutaal van.
Aan de andere kant is dit ook de tijd waarin jullie de eerste gezamenlijke afspraken maken. Mijn Berber had liever niet dat ik over haar heen liep, ik had liever niet dat ze geweld gebruikte. Omdat mijn mens het ‘oooh moment’ (hier later meer over) nog niet had gehad, waren deze afspraken erg vaag.

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:24

Wat leg je het goed uit Marietje. Ik wist niet dat een mens trainen nog zo veel werk is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:27

Wat een geweldig topic! Dit had door mijn merrie geschreven kunnen zijn _/-\o_

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:52

Geniaal :D

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [VOLG] Mens trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 05:49

Erg benieuwd wat je nog meer aan kennis brengt Marietje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hoogendroog, Mariska_vD, Rhinocornn, Rodevlinder, SemrushBot, siloux, Tomboy0, wend2009 en 25 bezoekers