18 en een eigen (jong) paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

18 en een eigen (jong) paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 21:34

hallo!

I know, er zijn al heel veel topics over eigen paarden op bepaalde leeftijden maar mijn situatie is heel specifiek en ik ben op zoek naar wat advies. :)

Ik ben dus (bijna) 18, rijd ondertussen al een jaar of 12 en droom al even lang van het hebben van een eigen paard. Vanaf m'n 13e cross ik al overal en nergens naartoe met m'n fietsje om paarden van andere mensen te verzorgen. Van verzorger zijn heb ik héél veel geleerd, van zelfstandig zijn, plannen en studeren/paarden combineren tot durven, beter/consequenter rijden en omgang met (jonge) paarden en veulens. Nu de laatste 2 jaar word het verlangen naar een paardje voor mezelf groter en groter. (ivm veel tijd in verzorgpaarden steken en er uiteindelijk zelf niks te kunnen "uithalen") --> 1 probleempje :') een paard is duur, de ouders hebben geen interesse in meebetalen en zelf ben ik op dit moment financieel nog niet helemaal klaar om een eigen paard op een pension te zetten en de bijkomende kosten te betalen. Na veel denken, opzoekwerk, onderzoek, rekenen en tellen ben ik tot het volgende "plan" gekomen.

Het idee: een jong paard van 1, 2 of 3 jaar kopen (liefst 2 of 3 omdat die dan de opfok doorlopen heeft en ook gekeurd kan worden maar wie weet vind ik het perfecte paardje van 1 :o ) en die dan gedurende min 1,5 jaar (dus tot een jaar of 4/4,5) op de weide zetten in de kudde waar ik nu paardjes verzorg. (Diverse kudde van veulens, jaarlingen, jonge paarden en 2 oudere paarden) Dan heb ik gedurende die tijd, de tijd om te werken/sparen om zo als het paard er klaar voor is hem/haar zadelmak te maken, op te leren en te verhuizen naar een stalling. Met als back-up voor mezelf eigenlijk dat ik, mocht ik er toch dan nog altijd niet klaar voor zijn, het paard "gemakkelijk" terug te kunnen verkopen, al dan niet beleerd omdat het dan nog jong is en "makkelijker" verkoopt dan een ouder paard.

Ik weet zelf ook dat een jonger paard niet gratis is, het op weide zetten, ontwormen, enten en de hoefsmid kosten blijven maar het kost zeker al een stuk minder dan dat je nog eens stalling + lessen etc bij moet betalen. Binnen 1,5/2 jaar zou ik dan ook op kot (of op kamers dus) zitten en (met een beetje geluk ;) ) ong aan m'n 2e jaar dierengeneeskunde beginnen. Ik werk nu sinds eind vorig jaar wekelijks op zondagmorgen id bakkerij (€10/u) en heb deze vakantie ook een cursus gedaan om vanaf nu id schoolvakanties paardenkampen te kunnen begeleiden. (dit verdiend ook zeer goed à €500/week) Ik zou zeker min. willen sparen tot ik m'n paard 1 of mss zelfs 2 jaar kan onderhouden met dat gespaarde geld. (Dan praat ik over een eenvoudige stalling met een piste zonder overbodige luxe en de basis qua onderhoud)

Mijn vraag nu is dus eigenlijk of dit een haalbaar plan lijkt, of zitten er gaten/graten in? En heeft iemand ervaring met het kopen van een jong paard qua onderhoud etc?

Alvast bedankt voor het lezen!!!! _/-\o_

PS: het idee rond een jong paard kopen en niet eerst 2 jaar sparen en dan een al beleerd "ouder" paard kopen is ook dat ik dan echt een band heb met dat paard, zelf kan opleren en naar eigen hand zetten etc.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:39

Nope... doem scenario: paard gaat de opfok in. Door t ruwe spelen / paniek/ breekt die n been/ flinke wond/ peesblessure. Die dierenarts kosten zijn echt heel duur en als je ouders er niet achter staan. Dan niet doen. Of je kan fulltime werken. Maar naast je studie een baantje wat gewoon niet genoeg betaald en ouders die niet kunnen/willen inspringen. Is gewoon weg niet handig.
En er is altijd n kans dat het gebeurt....

Edit: het is echt onzin dat je met een ouder paard geen band kan krijgen of je het niet naar je eigen hand kan zetten. Alles kan :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: 18 en een eigen (jong) paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:44

Ik zou als eerste eigen paard sowieso geen jong paard aanraden, 18 of niet. Er komt echt heel veel op je af. Ik heb ook jaren paarden verzorgd en ook als eigen mogen beschouwen, maar man man man als je ineens alles zelf moet doen qua keuzes is het echt heel pittig. En dan keuzes zoals inrijden en alle moeilijkheden die daarbij komen kijken waren voor mij echt teveel geweest.
En hierboven heeft idd ook een punt, je weet nooit hoe ze daaruit komen. Of het je type paard is en of je er wat mee kan.
Een ouder (minimaal 5) paard kopen zou ik dan aanraden, en dat kan prima op deze leeftijd. :)

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:50

Ik kreeg toen ik 18 jaar was een veulen, dexe kon ik op dat moment vrij goedkoop stallen op een weiland met schuilstal samen met een Shetlander. Echter bleek het land niet geschikt om ook in de winter paarden op te laten lopen en toen er dus op die stal een box vrij kwam heb ik hem daar gezet, maandelijkse lasten gingen toen gelijk schrikbarend omhoog en ik heb het alleen allemaal gered omdat mijn ouders in de maanden dat ik het niet kon betalen bijsprongen. Was dus echt geen ideale situatie en al mijn geld ging naar hem. Ik zou dus als ik jou was echt wachten tot je financieel wat beter zit.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:54

Goh, leuk plan wanneer het paard niet mankeert die periode maar stel van wel, dan ga je werken om dierenartskosten te betalen, heb je een hoop zorgen ipv plezier, uiteindelijk mss nog geen paard, èn geen geld.

Ik zou in jouw plaats me lekker focussen op mijn studies en verder blijven sparen en na afloop van je studies een paardje aanschaffen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:59

Ik zou het ook niet doen. Ook een jong paard in een opfok kan iets gaan mankeren en een flinke kostenpost worden. Ik zou lekker doorsparen en pas als je denkt dat het financieel goed gaat lukken kijken voor een paard. Je kunt dan alsnog een paard van 3 of 3,5 kopen en helemaal naar je eigen hand zetten. Of misschien kies je dan toch liever voor een jong paard dat al iets verder doorgereden is.

XmyloewX
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:08

Ook ik zou het niet doen. Zelf heb ik op mijn 16e, zonder enige hulp van mij ouders, een paard gekocht. Dit heb ik net aan financieel rondgekregen. Maar ik heb er heel veel voor moeten laten. Nooit met vriendinnen mee weekendjes weg, geen geld voor kleding/etentjes/uitgaan/vakantie etc. Echt alles ging op aan mijn paard. Opzich kan je dat er voor over hebben, maar achteraf had ik liever gewacht tot ik een baan had en het financieel écht kon dragen. Had ook een hoop stress gescheeld, ik was wel altijd bang dat ik iets niet kon betalen voor mijn paard. Succes met kiezen :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:18

Zie een paard als een luxeproduct, op jouw leeftijd was ik net zoals jij, ik had te friese fokkers met de meest prachtige hengsten al afgebeld, want jaja, ik verdiende ineens 1100 euro per maand...

Ik kan je zeggen, ik woon nu op mijzelf en mijn vaste lasten alleen al zitten op 950 euro. Dan moet ik nog eten, drinken, kapper, shampootje, eigen risico van zorgverzekering ophoesten, koelkast die eens kapot gaat, of een droger, of vaatwasser, of tv... Bij voorkeur uiteraard allemaal tegelijk.
Of stel je voor, je gaat je paard inrijden en je slaat over de kop, paard in de kreukels (dierenartskosten) jij in de kreukels, als je geluk hebt behoud je je volledige salaris, als je pech hebt niet.

Zelf heb ik mij voorgenomen: Als ik een eigen huis kan kopen, op vakantie kan, en er blijft nog minstens 500.- per maand over, dán ga ik eens nadenken over een eigen paard. (Ik ben nu 33).

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:19

TS, natuurlijk wens ik jou je eigen droompaard toe, maar ik vraag mij - net als de meesten hier - zeker af of dit haalbaar is.
Juist in de komende jaren - als aankomend student - zal er nog zoveel veranderen, dat nu een paard kopen om er over een paar jaar plezier van te hebben, weinig realistisch lijkt. Als student heb je tijd en geld nodig voor heel veel dingen.
Ik zou zeggen, ga nu een paard leasen o.i.d.. Ook met paarden die niet jouw eigendom zijn, kun je een hele fijne tijd hebben.
Dromen mag altijd. Als je dit echt wilt, laat je door niemand tegenhouden. Maar weet dat er geen garanties zijn dat ze ook uitkomen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:20

Ik ben 19, ben ook op zoek naar een paard, maar zou het ook niet zo doen. Ik betaal ook alles zelf maar heb paard aan huis dus dat scheelt heeeel veel in de kosten. Veulens gebeurd teveel mee. Wij fokken 1x per jaar een fries veulen. Als veulen had m’n nu 3 jarige merrie een wond van 10 bij 15cm op d’r sprong. Later wilde d’r been niet meer dun worden ocd in het been dus operatie. Nu hebben we een veulen wat over het hek is heengesprongen en die heeft ook weer een wondje war ging ontsteken, da erbij. Heel veel kosten. Ik zou als je echt alles zelf betaald lekker ff wachten, verder sparen en een leuk jong paard 3/4 op de kop tikken over een paar jaar als je bankrekekening als het goed is ook wat ruimer is ivm onverwachte kosten

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 22:31

Dus --> eerst sparen en pas een paard kopen indien geld genoeg voor een ouder paard? Is wel de situatie die dus al jaren zo is en dit "plan" is een beetje een "weg daaromheen", gouden middenweg zoiets. Vind wel heel veel doemsituaties hier als je een paard koopt of die nu jong of oud is hangen toch altijd risicos qua blessures, ziektes etc aan vast? Plus dat ook wel vermeld heb dat het paardje dat ik zou kopen ook NIET in opfok zou gaan maar lekker id kudde op stal waar ik nu help bij de verzorging vd paardjes die kudde bestaat nu uit 1 jaarling, 2 veulens, enkele 4-jarigen en 2 9-jarigen. (waar natuurlijk ook nog altijd blessures kunnen voorkomen etc) was me vooral te doen rond het financieel gedeelte.... Ik twijfel natuurlijk heel hard want ik wacht al ZO lang met het kopen van een paardje... heb soms het gevoel dat. "de ideale situatie" nooit zal komen.. of besef je dat echt wel van: oke nu ben ik er écht klaar voor.

edit: reactie op als 1e paard best geen jong ivm ervaring ik help op stal nu ook met de jonge paarden inrijden + nieuwkomers zadelmak maken natuurlijk is zelf eentje kopen veel beslissingen maken en best pittig maar ik zou wel begeleiding hebben aan mn stalbazin van nu

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:45

Goh. Als je dit zo allemaal leest zou ik meteen morgen mijn jonge paard wegdoen :P :+

Nee even zonder gekheid. Ik ga met een hoop dingen die hierboven staan mee. Maar ook met veel niet.

Allereerst zeg ik: wacht lekker tot je (een paar jaar) een betaalde baan hebt. Heb ik ook gedaan en hoe je het ook wendt of keert, vastigheid en financiële onafhankelijkheid is nou eenmaal belangrijk.

Maar waarom geen jong paard? Ik heb mijn merrie gekocht met 6 maanden. Waarom? Opfok kost maandelijks nou eenmaal minder dan pension. En er is niks mooier dan een paard te zien opgroeien en ontwikkelen. Het is een onbeschreven blad die je zo kan vormen en kneden als je zelf wilt. Ik had er ook geen ervaring in, maar met hulp van profs en een beetje common sense kom je een heel eind.

En Joy heeft geen makkelijke opfok periode gehad hoor. 2 operaties waarvan 1 hele zware koliek operatie. Ze is zeer mokgevoelig en heeft (nu al) een slecht gebit. Spijt? Nooit.

Wel druk ik je op het hart: sluit een verzekering af. Ondanks wat velen zeggen, het is echt een hele geruststelling als je na een jaar verzekerd zijn driekwart van de kliniekrekening zo kan doorsturen.

Probeer je nog even in te houden (en goed te bedenken wat je wilt, want ook dat kan veranderen) en kijk eens hoe je er na je studie voor staat.

Het zegt nog niks hoor, een vaste baan. Een jaar na het kopen van mijn huis en paard werd mijn contract niet verlengt. Gelukkig had ik snel een andere baan en inmiddels een vast contract met een salaris waarvan ik pension wel kan betalen en dan ook nog eens iets in de maand over houd.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: 18 en een eigen (jong) paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:47

Ik heb mijn paard ongeveer 5 jaar geleden gekocht als jaarling. Ik was nog niet bewust op zoek naar een paardje, want we waren net verhuisd naar Duitsland waar we ook grond genoeg hadden voor een paardje thuis te zetten. Alleen stond er nog geen stal en moest in huis veel verbouwd worden.
Maar ik kwam mijn paardje dus onverwacht tegen en we zijn gewoon gaan kijken. We raakten echt verliefd en 1 week later hebben we hem opgehaald en gelijk in de opfok afgezet. Ook hier was het ideaal dat hij jong was en ik het komende jaar geen tijd had om hem te beleren. Hij mocht lekker tot 3 jaar naar de opfok. Dit is ook goed gegaan en heb hem zonder blessures eraf gehaald. Helaas was het huis met stal nog steeds niet klaar, dus ging hij naar de pension stal 5 minuten verderop. Hier heb ik hem laten castreren. Bedoeling was dat ik hem daar zou laten beleren.
Dit liep helaas niet zoals gepland dus 3 maanden later moest ik hem weer verhuizen. Daar stonden we super en ben ik hem met 3,5 jaar onder begeleiding gaan inrijden. Heb hier toen wel mee geïnvesteerd en dus de eerste maand heel veel lessen gevolgt. 4x per week 15 euro.. Toen de basis bevestigd was, rustiger aan gedaan.

Hij is in al die tijd maar 1x kreupel geweest en geen dierenarts gezien op entingen na. Tot hij vorig jaar een trap op de weide kreeg op zijn oog en deze in de kliniek operatief onder volledige narcose verwijdert moest worden. Hij is 8 dagen moeten blijven vanwege koorts door een infectie, na 3 dagen. Alles bij elkaar een financieel plaatje van 2.100 euro.. En mijn paard heeft daarvoor werkelijk nooit iets gehad..

Dergelijke scenarios verwacht je niet.. Maar ik heb de harde wijze geleerd dat ze wel degelijk gebeuren.

Ik sta 100% achter jonge paarden in ene opfok plaatsen, maar ook daar heb ik vriendinnen gehad met minder goede ervaringen.. Dat hun jaarling ineens kreupel stond en niemand wist hoe of wat. Voor 1 merrie betekende het met 2,5 jaar dat ze als weide paardje ging slijten.
Maargoed, zoals met mijn paard is het gebeurd op een pensionstal waar ze in groepsverband stonden. Ook iets waar ik 100% achter sta. Maar dit soort stomme dingen gebeuren helaas ook. Na zijn operatie en herstel, heb ik hem ook weer gewoon terug gezet in de groep.

Denk er dus heel goed over na..
Heb je eventueel iemand waar je op kan terug vallen? Ik kon ook niet even ineens 2.100 euro ophoesten. Maar dankzij familie is dit goed gekomen. (later heb ik via verzekering dit geld terug gekregen omdat er getuigen waren van het ongeval met mijn paard en de andere die getrapt heeft. Dus die eigenaar nam de verantwoording op zich. Super netjes, maar als niemand het gezien had, wist je niks en was het eigen kosten geweest)

Denk dus goed na over je back up plan.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: 18 en een eigen (jong) paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 23:00

Misschien is het meest verstandige antwoord wel een ouder beestje kopen, of überhaupt geen paard (want elk paard brengt risico en flink wat kosten met zich mee).

3 jaar geleden had 300% van Bokt mijn beslissing ook sterk afgeraden. Ik heb op m'n 16e een jong vrij lastig paard van 2 gekocht, zonder te keuren of wat dan ook. Maar wat kan je doen als je 16 en verliefd bent? En ik heb ook zeker momenten gehad dat ik hem zo op marktplaats zou zetten, maar wat ben ik ondertussen gelukkig met alle beslissingen die ik heb gemaakt. Het heeft mij echt gemaakt tot het persoon wie ik nu ben, inclusief het gigantische verantwoordelijkheidsgevoel wat het heeft mee gebracht. En dan hebben we het nog niet eens over alle levenslessen gehad die ik van hem heb geleerd. Nu al dik anderhalf jaar geen moment spijt van m'n keuze.

Misschien is het niet de meest verstandige keuze of de makkelijkste, maar ik zou er zeker voor gaan!
Ook met op kamers gaan komt het ook allemaal wel goed, ik ga ook met een week verhuizen naar Amsterdam, en m'n paard gaat ook mee.

Jadetjexoxo
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 07:36

Cera_D schreef:
Misschien is het meest verstandige antwoord wel een ouder beestje kopen, of überhaupt geen paard (want elk paard brengt risico en flink wat kosten met zich mee).

3 jaar geleden had 300% van Bokt mijn beslissing ook sterk afgeraden. Ik heb op m'n 16e een jong vrij lastig paard van 2 gekocht, zonder te keuren of wat dan ook. Maar wat kan je doen als je 16 en verliefd bent? En ik heb ook zeker momenten gehad dat ik hem zo op marktplaats zou zetten, maar wat ben ik ondertussen gelukkig met alle beslissingen die ik heb gemaakt. Het heeft mij echt gemaakt tot het persoon wie ik nu ben, inclusief het gigantische verantwoordelijkheidsgevoel wat het heeft mee gebracht. En dan hebben we het nog niet eens over alle levenslessen gehad die ik van hem heb geleerd. Nu al dik anderhalf jaar geen moment spijt van m'n keuze.

Misschien is het niet de meest verstandige keuze of de makkelijkste, maar ik zou er zeker voor gaan!
Ook met op kamers gaan komt het ook allemaal wel goed, ik ga ook met een week verhuizen naar Amsterdam, en m'n paard gaat ook mee.



betaal je dan verder ook alles zelf? Hoe valt dit? En is werken/verder studeren ook haalbaar?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:12

Gewoon doen ,ik deed het destijds ook....alles is gewoon goed gegaan!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:13

Ik heb het vanaf m'n 16e half betaald, en nu ik op mezelf ga wonen ga ik het zelf doen. Het gaat niet makkelijk zijn, maar ik leef liever van noodles dan dat ik zonder paard moet leven. Daarbij ook flink wat bijlenen, dus ik ben er wel van overtuigd dat het goedkomt.
Bij echte nood kan ik wel terug vallen op m'n ouders/opa en oma, ze weten allemaal hoe belangrijk hij voor mij is en dat supporten ze ook.
Daarbij hoor je allemaal horror verhalen over paarden, en ja tuurlijk kan het allemaal gebeuren, maar tot nu toe vind ik het allemaal ook wel meevallen.

Ik heb tot nu toe ook altijd op stallen gestaan waarbij ik ook een paar dagen niet kan gaan als ik het niet meer red, hij staat dan lekker buiten in de kudde.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:05

TS, ik heb niet alle reacties gelezen. Maar het meeste is wel gezegd. Ik wil alleen even inhaken op het feit dat je van plan bent diergeneeskunde te studeren en daarbij op kot gaat en een paard wilt hebben. Daar heb ik namelijk wel ervaring mee.

Ik ga nu naar mijn derde bachelor jaar diergeneeskunde. En ik kan je vertellen dat je ten eerste, echt te weinig tijd gaat hebben om een paard elke dag te verzorgen/trainen. Laat staan genoeg te kunnen werken om het paard te kunnen onderhouden.

Je zit 40 uur in de week in een collegezaal. Elke dag van 08:30 tot 18:00 uur. Als je op kot zit dan moet je na de colleges nog zelf gaan koken, eten, afwassen. In de 2 jaar dat ik het doe dan kom je gemiddeld op 20:30 uur uit tegen de tijd dat je daarmee klaar bent. Wil je dan nog naar stal of gaan werken? Wat dacht je van het feit dat je nog minstens 30 uur in de week aan de boeken moet om alles bij te kunnen houden.

Ik zelf heb nu enkel een pony die thuis staat. Zij is met pensioen en ik kom enkel in het weekend langs. Ik heb voor ik ging studeren mijn wedstrijdpaard verkocht. Precies met de reden van tijdgebrek in de toekomst. Ik ging niet genoeg tijd hebben om elke dag langs te gaan om te rijden.

Ik wil je dus graag laten weten dat het erg lastig is om tijdens deze studie een echt rijpaard te hebben. Laat staan dat je nog in die tijd zo veel moet werken omdat je gewoonweg geen geld hebt op dit moment voor een paard, laat staan een spaarpotje.

Ik ken mensen van mijn studie met een eigen paard. Maar dat zijn paarden waarvan de ouders het betalen, of waarbij er met nood naar een halve stal wordt gezocht, of het zijn paarden die niet gereden worden.

Ik hoop dat je daar goed over nadenkt.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:10

Het advies om flink te lenen, vind ik erg onverstandig.
Genoeg mensen die in armoede geraken doordat ze niet kunnen afbetalen wat ze ooit hebben geleend.
Je legt een hypotheek op je toekomst.
Paarden zijn leuk, maar een leasepaard is ook prima te doen.
TS, heb je enig idee wat leven en studeren kost?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:24

Ik heb vorig jaar (was toen 18) een jaarling shet gekocht en paar maanden geleden (nu 19) een 9 jarige KWPN. Qua leeftijd vind ik dat dit wel kan, ik heb nooit problemen ondervonden.

Qua geld zeg ik nee. Ik ben op mijn 18e afgestudeerd en ben fulltime gaan werken. En gelukkig want een jong paard mankeert echt vanalles. De mijne had niet zo'n goede weerstand waardoor regelmatig de DA moest komen. Een paard kost altijd meer geld dan je denkt.

Voordat ik mijn paard kocht heb ik een soort begroting gemaakt hoeveel een paard per jaar zou kosten qua stalling, voeding, hoefsmid etc. Als ik nu achteraf terugkijk moet ik er echt om lachen dat ik daar echt in geloofde. :+ Ik heb echt zoveel meer uitgegeven aan haar dan eerst gedacht. Omdat ik gewoon allemaal kosten had die ik niet aan had zien komen. Ook voor je eigen gemoedsrust is het fijn om gewoon een flinke buffer te hebben

Het is echt een droom om een eigen paard te hebben :j maar ik zou je adviseren om toch een paar jaar te wachten

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:30

Ik zou eerst minimaal 1 jaar je studie hebben gevolgd zodat je een beetje kan inschatten hoeveel tijd je werkelijk ernaast overhoud voor een paard.
In de tussentijd kan je mooi door blijven sparen zodat je spaarpot groter wordt.

Lees eens goed het topic door over hoeveel een paard nu werkelijk kost, vaak zitten daar toch kosten tussen die je niet verwacht. Ga ook bij voorbaat niet uit van een hele goedkope stalling bij het budgetteren, wanneer die uiteindelijk niet doorgaat of je daar om welke reden dan ook weg moet dan zal je toch snel de meer marktconforme prijzen van je regio moeten gaan betalen.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:41

Ik snap heel goed dat je zo graag een paard wilt en dat het plan in je hoofd helemaal klopt en dat je dan denkt "waarom niet"?

Echter, ervaring met bijrijdpaarden is echt nog wat anders dan de volle verantwoordelijkheid die op je schouders rust als je een eigen paard hebt. En dat krijg je pas echt door als het zover is. De meeste reacties hier klinken vrij negatief, maar dat is niet voor niets.

Ik heb ook zo'n schema gemaakt voordat ik mijn paard kocht, en ik had een topplan, alles geregeld... Nou het loopt gegarandeerd anders dan je verwacht. Het plan dat je hebt is het optimum scenario, ga eens goed nadenken over wat het ergste is dat kan gebeuren, heb je daar dan de middelen/tijd/energie voor? En alles wat ertussen zit?

Als ik jou was zou ik wachten tot je een stabiele financiële situatie hebt. Snap dat dit niet het leuke antwoord is, maar het zal je een hele hoop zorgen besparen. Toch veel fijner om een paar jaar te wachten en dan met een gerust gevoel je droompaard kunnen kopen, dan straks de hele tijd stress? Ik ben gemiddeld een stuk meer geld kwijt (honderden euro's, niet tientallen) per maand dan ik had verwacht. En dat moet je financieel ook maar aankunnen.

En dan nog een laatste punt, je bent nu nog jong, maar straks wil je misschien een familie opbouwen, hoe past het paard daar dan in? Denk eens 10-15 jaar in de toekomst. Elk vriendje is niet altijd gecharmeerd van een paard, en dat kan een relatie flink moeilijker maken kan ik je vertellen. Dus probeer echt elke kant van dit vraagstuk te bekijken, wat als dit? wat als dat? Succes :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:48

Waarom niet eerst sparen en dan later een paard kopen waarmee je meteen aan de slag kan? Ik snap niet zo goed waarom je nu perse een paard zou willen kopen om vervolgens op de wei te zetten.

Edit; lees nu dat stukje in dat PS gedeelte. Het feit dat je denkt dat je alleen met een 2/3-jarige een ‘band’ op kan bouwen is natuurlijk onzin. Een paard hecht zich aan je en ziet jou als baas ongeacht van hoe oud ie is.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 19-09-18 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:48

Ik zou het dan misschien niet zo doen zoals je nu zegt, maar even wachten en een paardje kopen waar je gelijk mee aan de slag kunt (hoeft ook niet al zadelmak te zijn, dus ook dan kun je naar je eigen hand zetten!). Een opfok brengt toch enig risico met zich mee en het zou zonde zijn als je dalijk enorme rekeningen krijgt of in het ergste geval helemaal geen paardje om plezier van te hebben.

Plan alles goed uit, zorgt dat je elke maand de kosten kan dekken en wat over kunt houden om een spaarpotje op te bouwen voor het geval dat.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:19

emilyslaluna schreef:
TS, ik heb niet alle reacties gelezen. Maar het meeste is wel gezegd. Ik wil alleen even inhaken op het feit dat je van plan bent diergeneeskunde te studeren en daarbij op kot gaat en een paard wilt hebben. Daar heb ik namelijk wel ervaring mee.

Ik ga nu naar mijn derde bachelor jaar diergeneeskunde. En ik kan je vertellen dat je ten eerste, echt te weinig tijd gaat hebben om een paard elke dag te verzorgen/trainen. Laat staan genoeg te kunnen werken om het paard te kunnen onderhouden.

Je zit 40 uur in de week in een collegezaal. Elke dag van 08:30 tot 18:00 uur. Als je op kot zit dan moet je na de colleges nog zelf gaan koken, eten, afwassen. In de 2 jaar dat ik het doe dan kom je gemiddeld op 20:30 uur uit tegen de tijd dat je daarmee klaar bent. Wil je dan nog naar stal of gaan werken? Wat dacht je van het feit dat je nog minstens 30 uur in de week aan de boeken moet om alles bij te kunnen houden.

Ik zelf heb nu enkel een pony die thuis staat. Zij is met pensioen en ik kom enkel in het weekend langs. Ik heb voor ik ging studeren mijn wedstrijdpaard verkocht. Precies met de reden van tijdgebrek in de toekomst. Ik ging niet genoeg tijd hebben om elke dag langs te gaan om te rijden.

Ik wil je dus graag laten weten dat het erg lastig is om tijdens deze studie een echt rijpaard te hebben. Laat staan dat je nog in die tijd zo veel moet werken omdat je gewoonweg geen geld hebt op dit moment voor een paard, laat staan een spaarpotje.

Ik ken mensen van mijn studie met een eigen paard. Maar dat zijn paarden waarvan de ouders het betalen, of waarbij er met nood naar een halve stal wordt gezocht, of het zijn paarden die niet gereden worden.

Ik hoop dat je daar goed over nadenkt.



Ik ga hier grotendeels in mee, maar met een beetje geluk kan je het echt wel combineren.
Hou er gewoon rekening mee dat je paard grotendeels stil zal staan in de latere jaren van je studie.
Het belangrijkste is dat je jezelf goed kan inschatten, ik ging bijvoorbeeld erg weinig naar de les en ga nu naar mijn 2de master, maar mijn manier werkt misschien niet voor iedereen.
Daarnaast is het belangrijk dat je een goed plekje hebt voor jouw paard. Kan jouw paard meerdere jaren op die weide blijven?
Ik heb momenteel wel enkele pony's, maar enkel en alleen omdat de weide die ik huur het toelaat.
Anders zou ik nooit alles rondkrijgen :=

Als het echt je droom is, zou ik er voor gaan!
Maar hou gewoon in je achterhoofd dat je een hele grote verantwoordelijkheid opneemt en heel wat lasten/zorgen 24u/7 :+