18 en een eigen (jong) paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:09

Wat ik mis, is het waarom. Als je nu een jaarling koopt, of 1 van 2 jaar, omdat dat goedkoper is, wat heb jij er dan aan? In principe heeft een jaarling niet veel nodig, een buitengebied, veel vrije beweging en genoeg vriendjes om goed te ontwikkelen. Je hoeft (en moet) er juist niet elke dag wat mee doen. Dus wat is dan de meerwaarde van een eigen paard? Behalve dat er toch een deel van je budget heen gaat. Een paard en studie combineren kan echt wel, ik heb het zelf ook gedaan. Kwestie van goed plannen en prioriteiten stellen. Financieel vind ik je plan wat minder geslaagd, ook omdat je studententijd maar eenmalig is, en je daar ook een beetje van moet genieten. Een jong paard nemen, omdat dat goedkoper is, vind ik niet het goede argument. Als hij over 1 of 2 jaar ingereden moet worden, kost het qua les en/of laten inrijden ook opeens veel geld. Als je geen ervaring hebt en ook geen mensen met ervaring om je heen, moet je denken aan bijv 2x les per week het 1e jaar. Fouten afleren is nu eenmaal moeilijker dan in 1x goed aanleren en zo makkelijk is inrijden nog niet. Als voorbeeld, ook prof ruiters op hoog niveau rijden echt niet altijd jonge paarden in. Das een vak apart, je moet het leuk vinden en niet iedereen is daarvoor geschikt.
Ook weet je van een jong paard nog niet of hij wel voldoet aan je wensen. Verkopen kan altijd, maar dan ben je wel al een hoop geld kwijt. Ook kan het zijn dat die eenvoudige stal, helemaal niet blijkt te passen bij je paard. Bij een ouder dier kun je kopen op de wensen/eisen die je hebt. Maar stel je jaarling blijkt als hij uitgegroeid is opeens snel veel te dik te worden van gras. Dan moet je misschien op zoek naar een andere stal en dan worden de kosten ook anders.
Mijn tip, bedenk goed waar jij voldoening uit haalt bij een paard. Bedenk wat voor type paard jij wilt, en wat voor jou belangrijk is (bijv buiten rijden, bosritten, wedstrijden dressuur, crossen etc)
En koop een paard wat bij deze wensen past. Een jong paard opleiden is heel leuk, maar wil je lekker onbezorgd rijden, absoluut niet geschikt. Voor hij goed ingereden is, verkeersmak, niet meer overal van schrikt etc ben je jaren verder. En ben je zelf geen dappere stabiele ruiter, kun je er ook nog erg onzeker van worden. En dat is zo jammer van het rijplezier! De meeste mensen die ik ken die gestopt zijn met rijden, komt doordat ze een paard hadden wat niet goed aansloot bij hun wensen en ervaring. Het is een dure hobby, dus je moet er echt plezier aan beleven.
Succes met je keuze!

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:17

Ik doe het. Ik ga een volledige zomer werken om een heel jaar rond te komen qua onderhoud en stalling. In het jaar ga ik ook werken, en dat is voor dierenarts, hoefsmid etc en alle extra's. Weet dat je wel veel opgeeft, extra's voor mezelf zitten er nooit in. Ik kan nooit zomaar iets gaan doen of kopen, zonder dat eerst te hebben uitgerekend. Maar het gaat, en ik zou het niet anders willen. Ik heb mijn pony's wel al 9 jaar, dus ik kan me ook geen wereld voorstellen zonder.
Maar mijn ouders zijn wel mijn back-up moest er iets ernstig gebeuren, je kan zo'n dingen nooit voorspellen. Mijn pony is in juni met kwaad opzet vergiftigd, en toen kwamen ook zware dierenarts rekeningen waarvoor ik het geld niet zomaar had staan.
Net zoals met je studie's kan het ook helemaal anders lopen dan je gepland hebt, zo'n dingen weet je ook niet op voorhand. Mijn studie's gaan door omstandigheden nog 2 jaar extra duren, maar dat knaagt omdat ik liever binnen een jaar zou gaan werken om het financieel makkelijker aan te kunnen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:35

Ik ben het eens met dat je goed moet kijken wat bij je past. Het is ook voor een groot deel geluk hebben. Een jong paard kopen alleen omdat het beter in het financiƫle plaatje past, is geen goed plan. En ja, de eerste jaren is het vooral geduld hebben. Maar nogmaals, een ontwikkeling van een jong paard van dichtbij meemaken is echt heel gaaf. Ook al doe je er niet veel mee. Ik heb er totaal geen spijt van. Ik rijd nu een ander paardje bij, maar merk dat ik daar niet eens de behoefte aan heb. Ik vind het al heerlijk om mijn jonkie de kleine dingetjes te leren en lekker te knuffelen.

En eerlijk, je weet nooit wat je koopt. Ook niet als het paard al ouder is. Je kan niet bij twee keer kijken meteen weten of er een klik is. Als een paard achteraf niet blijkt te voldoen aan wat je graag had gewild, is dat misschien toch ook omdat je bent afgegaan op exterieur. Daarom ben ik ook erg blij dat ik heb gewacht. Want tijdens mij studentenperiode ontdekte ik de western en de quarter. En ik wil nooit meer anders. Had ik op mijn 18de al een paard gekocht, had ik daar waarschijnlijk nooit mee in aanraking gekomen.

Daarom weet ik dat ik nu de goede keuze heb gemaakt. Een quarter, die allround gefokt is en netjes op de benen staat. Ze wordt iets te groot, maar daar kan ik mee leven. :)