Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:14

Paard is jong. Ik weet niet hoe het bij jullie was maar het waaide vandaag behoorlijk hard...
Jong paard, concentratie al verbruikt op poetsplaats, mooi weer, Buiten langs vriendjes aan het werk dienen te gaan maar die harde wind kan erg hard en eng zijn = mi kassa !!!!
Vervelend dat hij jou raakte maar wellicht waren jullie beide door iets anders afgeleid. Hij door omgeving, jij door hem en dan zit ongeluk in klein hoekje immers.
Volgende x weer gewoon verstand op hem en lekker ad slag gaan!

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !


Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:38

poes schreef:
Bij het grondwerk denk ik dat je niet duidelijk genoeg geweest bent waardoor zijn aandacht niet bij jou kwam. Heb daar dit weekend een heel mooie demo van gezien van Annemarie van der toorn met een IJslander die zich niet liet longeren. Bij Annemarie was het snel gedaan. Maar zij liet gewoon geen cm ongewenst gedrag toe. En bij juiste reactie gelijk druk eraf. En weet je, dat zag er echt goed uit. Paard legde zich er bij neer en liep netjes haar


Precies dit is waar het om draait bij grondwerk. Je paard moet leren om altijd zijn aandacht bij jou te houden en om ontspannen te blijven, ongeacht alle prikkels uit zijn omgeving. Dit kun je een paard leren en zal jij wellicht ook nog moeten leren met een instructeur. Uit jouw verhaal blijkt dat je paard nog te veel afgeleid wordt door zijn omgeving, hier moet hij mee leren omgaan. Dus ik raad je aan om op zoek te gaan naar een NH instructeur. Als je NH goed onder de knie hebt, versterkt jullie band echt wel. Maar dat is op dit moment gewoon nog niet het geval. Succes

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:46

Ik heb hier een paard staan, die eist volledige volle aandacht van mij, zo niet verrekt ze het om maar iets te voor me te doen. twijfel ik, of ben ik afgeleid, trekt ze d'r eigen plan.
Nu is dat een merrie met extreem gedrag. maar een man wil ook graag gezien worden en volle aandacht.

tis maar een idee, jij geen clear intent, paard ook minder aandacht voor jou.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:50

Ik snap niet zo goed waarom je jouw probleem bij het paard neerlegt. :)

Ik denk helemaal niet dat jou paard geen zin heeft. Jouw paard vertoont typisch jonge paarden gedrag wat compleet logisch is. Maar ik lees iemand die in haar hoofd zit en dat is juist het mooie aan paarden (en aan honden) dat hebben ze direct door. En dan voelt die kudde in het weiland veiliger dan jij.
Een beetje handig persoon had dit gewoon even kort doorgezet tot de aandacht bij de persoon in het midden is en dan meteen klaar en naar je maatjes.

Het probleem zit hem niet in de insentrieke motivatie, maar in leiderschap en loslaten. Ook een hond maakt misbruik van de situatie als jij al alle redenen voor zijn gedrag zit te bedenken en conclueert dat hij het vast niet leuk bij jou vindt, terwijl hij gewoon even de grenzen aftast.
Dat doen zelfs mensen.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:35

AnnoNiemand schreef:
@Sintara. Ik herken bij hem heel goed wanneer hij gefrustreerd is omdat hij een opdracht niet snapt (ik moet dan ook echt niet teveel druk op hem zetten) of wanneer hij gefrustreerd is omdat hij naar zijn vrienden wil. In dit geval was het echt het laaste. Hij was na de poetsplaats mentaal al meteen afwezig en alleen naar met zijn vrienden bezig. Wanneer ik hem dan zou laten begaan gaan hij met zjin hoofd over de bakrand alleen maar naar zijn vrienden kijken. Het is moeilijk om op zon moment weer met hem in contact te komen.


Ik bedoel ook niet dat je hem over de bakrand moet laten kijken, maar dat je hem op een dag dat het er gewoon niet in zit, fijn na de poetsbeurt weer terugzet in de wei. Zo hou je het initiatief bij jezelf.

Maar, kan hij vanaf de poetsplaats en vanuit de bak zijn vrienden zien? Kan je niet van het terrein wandelen of in een binnenbak iets doen zodat hij ze niet ziet?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:50

Sunnda schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je jouw probleem bij het paard neerlegt. :)

Ik denk helemaal niet dat jou paard geen zin heeft. Jouw paard vertoont typisch jonge paarden gedrag wat compleet logisch is. Maar ik lees iemand die in haar hoofd zit en dat is juist het mooie aan paarden (en aan honden) dat hebben ze direct door. En dan voelt die kudde in het weiland veiliger dan jij.
Een beetje handig persoon had dit gewoon even kort doorgezet tot de aandacht bij de persoon in het midden is en dan meteen klaar en naar je maatjes.

Het probleem zit hem niet in de insentrieke motivatie, maar in leiderschap en loslaten. Ook een hond maakt misbruik van de situatie als jij al alle redenen voor zijn gedrag zit te bedenken en conclueert dat hij het vast niet leuk bij jou vindt, terwijl hij gewoon even de grenzen aftast.
Dat doen zelfs mensen.



Idd, en zelf mentaal aanwezig zijn, als je dat zelf niet bent, kun je dat onmogelijk van het paard verlangen.

Hij is paard en kan zich alleen gedragen als een paard, de emoties die erbij haalt en betrekt zijn van jou en en beïnvloed je zijn met paard. schep voor jezelf duidelijkheid, wat wil je. pas dan kan je iets oprecht uitdragen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:27

AnnoNiemand schreef:
En toch knaagt er iets aan mij. Vindt het paard het eigenlijk wel echt leuk om dingen te doen met mij? Of kunnen we dit gewoon niet verwachten van de diersoort 'paard'? Vandaag ging ik wat licht grondwerk doen in de buitenbak. Naast de bak liggen de weilanden. Mijn paard was mentaal totaal niet bij mij. Hij was enorm gefocust op de andere paarden uit zijn kudde (hier staat hij 24/7 bij). Hij raakte hierdoor behoorlijk opgefokt. Ik bleef rustig en probeerde geen onnodige druk op hem uit te voeren. Toch raakte hij op een gegeven moment zo gefrustreerd dat hij niet bij zijn vrienden was, dat hij een frustratie bok gaf. Hij raakte me vol op mijn been.


Ik vind je gevoel een beetje overdreven ts :j Paarden vinden het wel degelijk leuk om voor ons te werken, zolang jij het ook leuk maakt voor ze. Maar ook paarden kunnen een "off day" hebben, omdat het ook levende wezens zijn met een eigen karakter en "gevoelens". Net zoals mensen een dag chagrijnig zijn en nergens zin in hebben, hebben paarden ook hun redenen waarom ze soms geen zin hebben, misschien niet goed in het vel die dag, etc etc. Aan jou om dat te herkennen en om te kiezen hoe je hier mee omgaat. Je kunt zeggen: goh ik zie dat hij er geen zin in heeft vandaag, ik laat hem lekker staan zodat we geen frustaties krijgen óf je zegt: ik ben nu hier en die tijd dat ik er ben luister je naar mij en accepteer ik geen vervelend gedrag. Maar op het moment dat je niet duidelijk kiest tussen die 2 gaat je paard doen wat je omschrijft.

Ik kijk altijd of mijn 2 jarige zin heeft om iets te doen. Als ze bij het hek staat te wachten of ik haar alsjeblieft mee wil nemen dan weet ik dat ze zin heeft om iets te doen. Als ik haar roep en ze kijkt niet op of om weet ik dat ze er die dag niet aan toe is en dan accepteer ik dat. Ze is nog zo jong dus het is heel logisch dat ze niet altijd bruist van enthousiasme. Het is gewoon soms een nukkige puber. Maar de momenten dat ze enthousiast is, vindt ze het wel degelijk leuk om dingen met mij te doen zeker als ik haar dan uitbundig beloon, dan straalt ze bijna van trots :D Generaliseer het niet zo. Als hij een keer vervelend doet en niet gefocust is wil het niet zeggen dat hij het nooit leuk vindt om iets met je te doen

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:47

AnnoNiemand schreef:
Ilsey schreef:
Ik denk dat positive reinforcement wel iets voor jou en jou paard zou kunnen zijn! er is een topic rond clickeren, je kan je daar eens onderhoren :) Mijn jong paard had ervoor ook geen zin en toonde duidelijk weerstand, nu is hij wel geïnteresseerd en enthousiast, ook al moét hij niets.

Gezien ik met hem VD gebruik ik al positieve bekrachtiging. Dat vindt hij volgens mij wel leuk. Echter, ook dan is hij snel afgeleid (‘afwezig’) door zijn vrienden die verderop staan. Echter wil ik hem natuurlijk ook gewoon beweging kunnen geven ipv alleen te clickeren. ;)

Ik reageer later nog op de rest. :)


Ik doel meer op het clickeren doortrekken naar grondwerk enzo ook :o Je kan alles doen via positive reinforcement, je kan dus prima je paard rechtrichten en beweging geven op deze manier... stel gerust je hoe? en wat? vragen in het topic! ;)

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:17

Laat ik dan ook nog even een update geven van deze week. Gister wederom in de bak aan het werk geweest met beginnend longeerwerk. Meneer begon sommige stukken achterin weer wat naar zijn kudde te kijken maar ik ben toen strenger geweest. Niet in de zin van slaan natuurlijk, maar even toespreken of een aanraking met de zweep. Zo van 'he, let eens op, we zijn nu hier aan het werk'. Dat werkte. En ik merkte dat hij het best lekker vond om deze beweging te krijgen omdat hij op een gegeven moment lekker aan het briesen was. Ik denk niet alleen dat mijn aanpak het verschil maakte, maar dat hij ook 'gewoon' in een andere stemming was dan laatst. Misschien tich maar gewoon terugzetten als paard een keer een offday heeft.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:52

Dat klinkt goed! Zeker een jong paard heeft leiding nodig en die heb je nu genomen. En inderdaad kan het geen kwaad je paard af en toe te laten staan als je merkt dat het toch niet gaat werken

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:04

Goed zo!
Want wat ik in je eerste bericht lees is dat je paard onzeker is buiten de kudde.
Jij liet m toen eigenlijk maar begaan in plaats van dat je een sterke leider was.
Een paard is volgzaam leiding zoekend. Hij vind het niet erg als je streng bent. Hij wordt juist onzeker als je dat niet bent.
Zorg dus dat je boven hem in rang komt te staan dan zal hij ook jou met vertrouwen gaan volgen.
En dat doe je idd door hem aan het werk te zetten.

Veel succes!

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:11

Ik mis nog steeds je doel met het paard.

Van een 3-jarige, hoe braaf ook, kan je nooit verwachten dat je ongecompliceerd naar stal kunt om lekker te ontspannen. Je hebt een project gekocht die nog helemaal opgeleid moet worden. Als dat is wat je leuk vind en kan, dan is dat natuurlijk helemaal goed. Ik proef alleen uit je verhaal dat je een paard heb gekocht voor je ontspanning en dat je dat nu met, in mijn ogen, relatief kleine uitdagingen, al niet meer ontspannend vind.

Ik zou voor jezelf heel goed nadenken wat je verwacht en wil met de paardensport en daarna kijken of dit paard daar wel bij past. Zo niet, dan is het niet eerlijk tegenover jezelf en tegenover het paard.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:15

Tja, of je het omgaan met paarden nog wel leuk vindt en of je het geld er voor over hebt is iets wat je voor jezelf moet bepalen. Feit is wel dat maar heel weinig het echt leuk vinden om te werken. De meeste paarden gaan echt grazen in de wei als ze de keuze hebben. Mensen willen werken met paarden voor hun eigen plezier. Paarden grazen liever in een wei met soortgenoten. Ik heb wel ooit een paard gehad die het echt leuk vond om aan de slag te gaan met je, heel mensgericht paard. Maar die zijn er niet veel.

Jouw paard heeft duidelijk meer leiding nodig. Je moet er of voor kiezen hem meer aan het werk te zetten, dan maar tegen zijn zin in, Of anders ermee stoppen en accepteren dat je dit niet wilt en hier niet gelukkig van wordt. Ik ben zelf 5 jaar geleden helemaal gestopt. Na lang wikken en wegen en na enkele jaren toch weer opnieuw beginnen heb ik toen besloten echt te stoppen. Ik stond er niet meer achter en het bracht me te weinig plezier in verhouding tot wat het kostte, in alle opzichten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:31

Bij ons was het verschillend. DE een vond het geweldig om samen iets te doen, dan kwam hij in volle galop aanstormen en had er duidelijk zin in. De ander kwam wel, maar was duidelijk niet zo vreselijk enthousiast; die vond de wei minstens zo leuk. Het verschilt denk ik heel erg per dier. Verder moet je natuurlijk je best doen om het ook voor je paard een beetje leuk te maken... dan houdt hij er plezier in.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, DogWords, Kimmej, Vagabondo en 37 bezoekers