Paard met pensioen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:58

Hoi!

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Paard van 25 jaar, genoeg energie en genoeg streken nog.
Rijden in de bak haal ik persoonlijk niet veel voldoening meer uit, de bak is redelijk zwaar en niet altijd fijn te rijden.
En elke keer als ik wat aan het opbouwen ben loopt mijn paard niet fijn, ze loopt niet echt kreupel maar ook niet rad, dit is meestal 1 of 2 dagen en dan niks meer aan de hand, ik doe altijd rustig aan en goede, lange warming up en goed uitstappen.
Buitenrijden doe ik graag maar is met haar geen plezier, soms is er niks aan de hand en soms als je heerlijk relaxed aan het rijden bent ziet ze iets wat er niet is en kan compleet omslaan, en is er daarna niet meer rustig mee te rijden.
Heb hier zelfs al grondwerklessen voor gehad trouwens...

Heb haar al eens eerder geprobeerd op pensioen te zetten maar dan begint ze echt heel vervelend te doen en heb ik het idee dat ze gewoon graag weer aan het werk wil, heb toen mijn tuig weer gepakt en ze werd helemaal dolenthousiast.

Maar goed, ik twijfel toch weer haar met pensioen te doen, rijden is alleen maar kwakkelen, buitenrijden eindigt vaak in een bult frustratie en kan mijn plezier hier niet meer uithalen.
Maar ik weet ook dat als ik haar op pensioen doe ik het rijden ga missen, dat valt op te lossen doordat er op stal een paar mensen zijn waar ik hun paard van zou mogen bijrijden.

Wat zouden jullie doen?


Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:05

Kan je niet grondwerk met haar doen of lange lijnen, dat ze iets blijft doen maar niet rijden

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:12

Weet je ook wat de reden is dat ze niet rad loopt? Als ik jou was zou ik een dierenarts er naar laten kijken en dan aan de DA advies vragen. Wie weet is grondwerk een optie of om de dag licht werk van max 20 minuten maar een DA kan hier véél beter een inschatting voor maken.

Baie Rose (Gribaldi x Kennedy) l Lichte Tour Niveau l 14 jaar oud
Insta https://www.instagram.com/lisetdressagelife/
Voor dressuurinstructie op maat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:15

josje4 schreef:
Weet je ook wat de reden is dat ze niet rad loopt? Als ik jou was zou ik een dierenarts er naar laten kijken en dan aan de DA advies vragen. Wie weet is grondwerk een optie of om de dag licht werk van max 20 minuten maar een DA kan hier véél beter een inschatting voor maken.


Da is er al vaak bij geweest op de momenten dat ze niet goed liep maar kan niet echt wat vinden.
Ook wel medicatie en pijnstillend gehad maar na een paar weken is het weer het oude liedje.
Vermoeden is combinatie zware bak en oude peesblessure.
Grondwerk en lange lijnen doen we ook wel naast het rijden, had ik er niet bij gezegd.
Wissel veel af, maar ook van dat soort dingen wil niet echt, zoals ik al zei is de bak vaak redelijk zwaar, ze heeft ooit een zware peesblessure gehad en heb het idee dat in combinatie met de zware bak ze daardoor gevoelig gaat lopen.
En dat vind ik niet eerlijk voor haar.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:26

En een vorm van artrose? Veel voorkomend bij oudere paarden.. Ook zou je een supplement kunnen voeren speciaal ontwikkeld voor oudere paarden. Maar ook dit zou ik weer overleggen met de DA.

Als deze bak te zwaar is heb je dan niet een andere bak in de buurt waar je naartoe kan? Lijkt mij inderdaad niet verstandig om op een zware bodem te trainen.

Baie Rose (Gribaldi x Kennedy) l Lichte Tour Niveau l 14 jaar oud
Insta https://www.instagram.com/lisetdressagelife/
Voor dressuurinstructie op maat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:39

josje4 schreef:
En een vorm van artrose? Veel voorkomend bij oudere paarden.. Ook zou je een supplement kunnen voeren speciaal ontwikkeld voor oudere paarden. Maar ook dit zou ik weer overleggen met de DA.

Als deze bak te zwaar is heb je dan niet een andere bak in de buurt waar je naartoe kan? Lijkt mij inderdaad niet verstandig om op een zware bodem te trainen.

In overleg met da ook meerdere jaren verschillende supplementen voor artrose geprobeerd, ook geen verschil.
Als ik echt specifiek wil weten waarom ze steeds een korte periode niet rad loopt zou ik haar helemaal door de medische molen moeten halen, maar de da zei er ook bij dat ze niet weten of het nou vanuit haar benen, rug of heupen zou komen dus betekend alles op de foto zetten en eerlijk gezegd zie ik dat op haar leeftijd niet meer zitten, mijn gevoel zegt toch al dat haar lijf gewoon oud word maar in haar koppie nog niet.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:45

Aangezien dit topic niet op ervaringen en diensten hoort verplaats ik het naar paardenpraat.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:45

Je zou kunnen gaan afbouwen kwa beweging en stel je verwachtingen wat lager in?
Weet niet hoe lang je nu per keer bezig bent,maar misschien wat korter doen

Kijk het echte werk kan je paard bijkbaar niet meer aan,maar misschien doe je haar wel een enorm plezier om gewoon 10,15 minuten wat rond te stappen,beetje draf.
Eigenlijk gewoon lekker samen rondhobbelen? En dan misschien een 2, 3x per week?

Zou dan je eigen rijplezier in die andere paarden steken die je rijden kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:05

Ellepel, er valt niet echt wat af te bouwen, ik werk met haar ongeveer 2 of 3x in de week (longeren, lange lijnen, rijden of grondwerk).
Eigenlijk nooit langer als 30 minuten, meestal maar 15 a 20 minuten en dat bestaat vooral uit stap en draf, klein galopje, en vooral veel stelling en buiging en tempowisselingen.
Het rijden wat ik doe is puur haar soepel houden eigenlijk, maar het gebeurd ook wel eens dat ik een week niks met haar gedaan heb.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:26

En buiten aan de hand wandelen? Kan voor jezelf ook fijn zijn. Ik deed dat veel toen mijn paard ouder werd. Misschien is ze aan de hand prima buiten en vindt ze het ook leuk om zo nog wat te zien enzo?

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:27

Ook geen weiland of iets waar je op kan oefenen IPV de bak?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:43

Toen je paard eerder met pensioen stond, hoe zagen de dagen er toen uit? Ik merk namelijk aan mijn (vervroegd) pensionaris dat de winters voor hem ook lastiger zijn vanwege het feit hij dan toch 12 of meer uur op stal door brengt.

In de zomer taalt hij nergens naar, hij heeft zn natje en zn droogje. Gaat tegen 7 naar buiten en komt na 20.00 weer op stal. Staat tussen zn maatjes en komt op stal om extra hooi te eten en te overnachten. Ik trek er zo nu en een borstel over heen omdat voor ‘ik’ dat nodig vind.

In de winter vindt hij vooral de aandacht nodigt en bedelt net zo hard tot hij ook gepoetst en wel weer op stal staat.

Arbeid met hem is niet meer van toepassing. Hij is over ijverig en loopt zich zelf de vernieling in.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:55

Wat een lieve reacties allemaal, dank jullie wel!
Wij doen genoeg afwisseling, dat is het punt niet maar ik merk wel dat ik gefrustreerd en mijn plezier kwijt raak doordat ik niks kan opbouwen met haar, we blijven op dat punt zitten.
Wandelen heb ik een tijd gedaan met haar toen ik zwanger was en niet kon rijden maar haal ik ook niet genoeg voldoening uit.
Ik hoef echt niet op wedstrijdniveau te komen of iets maar wil gewoon plezier, als alleen buitenrijden een optie was is dat voor mij ook prima maar dat wil dus elke keer niet.

En punt is vooral, is het eerlijk tegenover mijn paard om haar te blijven rijden als ze elke keer slecht er van word?
Vandaar dat ik twijfel over haar pensioen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:05

Ik denk dat pensioen helemaal niet verkeerd is. Zo te lezen heeft je paard er nog weinig plezier in en jij ook.

Ik heb afgelopen week mijn paard naar een rusthuis gebracht. Nu kan hij zelf weten waar hij staat, binnen of buiten. Er zijn een heleboel andere paarden, hij kan de hele dag eten, hij word gepoetst door mensen met een beperking en ik kan komen wanneer ik wil.

Vanwege mijn rug reed ik al jaren niet meer op hem. Soms nog wel eens wat grondwerk, ritje zonder zadel, stukje mee aan de fiets. Maar vorig jaar wilde dat gewoon niet meer, hij had er gewoon geen plezier meer in.

Nu staat hij daar en is een tevreden paard. Alleen ik moet er nog even aan wennen dat ik het na 25 jaar uit handen geef en niet meer elke dag mijn paard zie.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:26

Dat lijkt mij idd ook heel raar ja, maar als die van mij met pensioen gaat blijft ze op dezelfde stal als waar ze nu staat dus dat scheelt, en is ook nog eens redelijk dichtbij.
Ze staat zowel zomer als winter hele dagen buiten met andere paarden.

Ik denk dat ik gewoon eens aankijk hoe dit gaat, mocht ze het er echt niet mee eens zijn kan ik haar altijd nog wel weer oppakken, of gewoon soms een keertje mee rijden of iets.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:54

Ik heb mijn paard ook tot vorige week altijd op de gewone pensionstal gehad.
Maar de stal voldeed gewoon niet meer. Teveel binnen in de winter was voor mij de reden om paard in te schrijven bij het rusthuis.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:01

Cowgirl schreef:
Ik heb mijn paard ook tot vorige week altijd op de gewone pensionstal gehad.
Maar de stal voldeed gewoon niet meer. Teveel binnen in de winter was voor mij de reden om paard in te schrijven bij het rusthuis.

Hier staan ze in de winter bijna net zoveel buiten (op weiland) als in de zomer.
Deze stal voldoet helemaal aan de wensen dus dat scheelt :)

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:44

Als medische (acceptabele) ''pijn'' is uitsloten en je paard verveelt zich snel en jij zo te lezen ook, is het misschien een idee om het in een totaal andere hoek te zoeken? Waar word je blij van met jouw paard en waarom maakt jouw paard jouw blij? *D Anders een optie om 1x per week ''les'' te nemen van iemand, waarbij je samen met die persoon naar buiten kan. Die persoon ernaast wandelend of met de fiets mee? Anders een verzorgster die 2x per week komt en jij zelf een tot twee keer? Kan je ook samen wat oppakken. Schrikken, etc. kan ook een uiting van ongemak zijn. Niet gezegd dat dat hier het geval is. Zo niet, zoek een oplossing dat je gewoon lekker nog een x per week een stapritje kan doen of tzt misschien iets meer. Dan nog wat afwisseling voor fysiek of en geestelijk gestel. Of pensioen idd. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:14

Ergens buiten rijden waar het rustig is en ze van weinig dingen kan schrikken? Of af en toe rijden en verder grondwerk doen?

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:18

Hmm lastig, ik zou hem, als je hem met pensioen doet pas na de winter stilzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 06:51

Willekes schreef:
Als medische (acceptabele) ''pijn'' is uitsloten en je paard verveelt zich snel en jij zo te lezen ook, is het misschien een idee om het in een totaal andere hoek te zoeken? Waar word je blij van met jouw paard en waarom maakt jouw paard jouw blij? *D Anders een optie om 1x per week ''les'' te nemen van iemand, waarbij je samen met die persoon naar buiten kan. Die persoon ernaast wandelend of met de fiets mee? Anders een verzorgster die 2x per week komt en jij zelf een tot twee keer? Kan je ook samen wat oppakken. Schrikken, etc. kan ook een uiting van ongemak zijn. Niet gezegd dat dat hier het geval is. Zo niet, zoek een oplossing dat je gewoon lekker nog een x per week een stapritje kan doen of tzt misschien iets meer. Dan nog wat afwisseling voor fysiek of en geestelijk gestel. Of pensioen idd. Sterkte!

Verzorger komt er nooit meer, iets teveel negatieve ervaring mee helaas.
Les heb ik al gehad, grondwerkles waar we uiteindelijk zijn gaan uitbouwen om ‘normaal’ buiten te kunnen rijden maar ze blijft dit doen, niet elke rit maar 3 vd 4 keer wel helaas.
Uiting van ongemak heb ik ook aan zitten te denken maar kan de trigger ervan maar niet vinden.
Het stomme is dat ze voor het verkeer etc niet schrikt, als ze die reactie heeft is het van ‘niks’.


Elvirawortel schreef:
Ergens buiten rijden waar het rustig is en ze van weinig dingen kan schrikken? Of af en toe rijden en verder grondwerk doen?

Zie mijn reactie van de vorige quote, ze schrikt van ‘niks’
Grondwerk doen we ook.


SolarHertog schreef:
Hmm lastig, ik zou hem, als je hem met pensioen doet pas na de winter stilzetten.


En waarom na de winter?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 06:59

Sowieso niet meer in de zware bak rijden(zou niemand moeten doen)!
Rij jij altijd alleen? Misschien helpt het om samen op buitenrit te gaan. Paarden voelen zich dan (vaak) een stuk zekerder. Succes!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:31

Amalarab schreef:
Sowieso niet meer in de zware bak rijden(zou niemand moeten doen)!
Rij jij altijd alleen? Misschien helpt het om samen op buitenrit te gaan. Paarden voelen zich dan (vaak) een stuk zekerder. Succes!


Ik rijd ook enkel in de bak als hij niet te zwaar is.
Samen buitenrit maakt geen verschil uit, heb ik helaas ook al de achterlijke reacties mee gehad, terwijl het andere paard erbij staat te kijken van wat doe jij nou.
Nu heeft een stalgenootje van mij aangeboden eens te ruilen tijdens buitenrit, zij op mijn paard en ik op die van haar, dus dat gaan we binnenkort wel een keer proberen.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:36

Hier heb ik twee paarden lopen, mijn rijpaard en een 25-jarige die met pensioen is. Al 3 jaar omdat ze lichamelijk écht te slecht is om nog op te stappen.
Ze staan hier bij huis, ik merk weleens aan haar dat ze in haar koppie nog wel graag wil, maar dat een rondje wandelen of mee aan de fiets voldoende is om aan die behoefte te voldoen. Het lichaam kan ook niet echt meer aan dan dat, namelijk.
Ze is verder happy, krijgt haar natje en haar droogje en komt niets te kort. Sterker nog: vorig jaar dacht ik dat ze niet lang meer had, maar op de een of andere manier is ze zo opgeknapt dat ze nog jaren mee kan.
Er is niets mis met je paard op pensioen zetten.
Vraag je eens af wat nu exact de reden zou zijn dat je het niet zou doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:41

Wendy schreef:
Hier heb ik twee paarden lopen, mijn rijpaard en een 25-jarige die met pensioen is. Al 3 jaar omdat ze lichamelijk écht te slecht is om nog op te stappen.
Ze staan hier bij huis, ik merk weleens aan haar dat ze in haar koppie nog wel graag wil, maar dat een rondje wandelen of mee aan de fiets voldoende is om aan die behoefte te voldoen. Het lichaam kan ook niet echt meer aan dan dat, namelijk.
Ze is verder happy, krijgt haar natje en haar droogje en komt niets te kort. Sterker nog: vorig jaar dacht ik dat ze niet lang meer had, maar op de een of andere manier is ze zo opgeknapt dat ze nog jaren mee kan.
Er is niets mis met je paard op pensioen zetten.
Vraag je eens af wat nu exact de reden zou zijn dat je het niet zou doen?


Dank je wel voor je reactie!
Ik zou ook eigenlijk niet zo goed weten waarom niet inderdaad, mijn gevoel zegt dat ze lichamelijk toe is aan pensioen alleen in haar koppie niet.
Maar ik denk dat ik wel een keuze gemaakt heb om haar toch met pensioen te doen, ze blijft op dezelfde stal staan en ik kan een paard van iemand op stal bijrijden als ik wil, dus hoef het rijden niet te missen.
Mocht mijn paard toch nog graag iets willen kan ik haar altijd uit de wei plukken natuurlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, Hanneke137, IASCrawler, Vagabondo en 37 bezoekers