Paard met pensioen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:24

SolarHertog schreef:
Hmm lastig, ik zou hem, als je hem met pensioen doet pas na de winter stilzetten.


En waarom na de winter?[/quote]


Omdat het in de winter kouder is en er sneller stijfheid optreed in het lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:51

SolarHertog schreef:
SolarHertog schreef:
Hmm lastig, ik zou hem, als je hem met pensioen doet pas na de winter stilzetten.


En waarom na de winter?



Omdat het in de winter kouder is en er sneller stijfheid optreed in het lichaam.[/quote]

Maar aan de andere kant kan ik in de winter ook vaak niet rijden aangezien wij alleen een buitenbak hebben, met een beetje pech is hij of bevroren of te nat...

Inmiddels dus wel de beslissing gemaakt haar toch met pensioen te doen, mijn gevoel zegt dat haar lijf niet meer kan, de schrikacties buiten zijn pas sinds een jaar of 2/3 en kon nog wel eens vanuit uiting ongemak komen.
Mocht dit nou echt niet haar ding zijn kan ik haar altijd oppakken.
Heb vanavond de merrie gepoetst die ik mag bijrijden (is een fokmerrie vd staleigenaar), en denk dat de klik er wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:58

Toch maar weer een schopje.
Inmiddels dus 2 maanden met pensioen, ze lijkt het allemaal wel prima te vinden en ik mis het rijden/werken met haar niet heel erg.

Waar ik wel van schrik is hoe ze op lichamelijk oog toont, bespiering is natuurlijk weg maar vind haar wel heel oud in ene lijken hoor.
Twijfel nu toch weer om haar weer een beetje op te pakken, wat denken jullie?

Foto van juni toen ze nog niet met pensioen was:

Afbeelding

En van vorige week:

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:24

Bespiering wegvallen gaat natuurlijk wat harder al ze ouder worden en niks meer doen. Al moet ik zeggen dat die van mij (ruim 27 jaar) nog altijd mooi in de bespiering zit. Maar op zijn plek is er vooral veel uitdaging in beweging.


Maar hoe is ze verder? Doet ze nog mee in de groep, eet ze goed, is ze nog blij (eerste foto kijkt ze wat ongelukkig). Ik denk dat je daar beter naar kan kijken.

Mijn andere paard is nu ruim 20 en onlangs kreeg ik ook het gevoel dat het niet meer zonodig hoeft allemaal. Hij ziet er super uit hoor maar ja hij is geen 5 meer.
Dus geluk en gezondheid zijn belangrijker dan die spieren. Ik rijd hier nog wel een beetje op.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:56

In de groep buiten doet ze het nog wel prima, eet ook prima (kreeg complimenten vandaag vd tandarts ook voor haar goede gebit).
Maar of ze echt blij is twijfel ik over, mis wel haar sprankelheid zeg maar.

De bak is momenteel heel nat maar wil van de week even wat simpel longeerwerk met haar doen en eens kijken hoe ze reageert, of ze er blij van word en hoe het daarna met stijfheid/kreupelheid is.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:17

Heb je haar al eens laten testen op Cushing? Dat schrikken en spieren die verdwijnen, en die hangbuik zijn daar wel symptomen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:51

cynthiar schreef:
Heb je haar al eens laten testen op Cushing? Dat schrikken en spieren die verdwijnen, en die hangbuik zijn daar wel symptomen van.

Dit jaar niet maar vorig jaar heb ik haar daar op laten testen, kwam geen cushing uit.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:19

Lekker op actief pensioen zetten.
Lichamelijk is het genoeg geweest en dan kan je wel blijven hannesen maar dan is je paard straks echt een keer naar de klote en is de enige optie nog euthanasie.

Mijn merrie was ook nog meer dan fris in de kop en ik vond het ook lastig om de knoop door te hakken want ze genoot ontzettend van de buitenritten (die overigens ook niet rustig konden daar mevrouw zich een bloederige hittepetit voelde).
Uiteindelijk toch op pensioen gezet vorig jaar na weer een opbouwperiode waar ze van de een op de andere dag niet meer goed liep. (Terwijl we alweer ritten van tientallen km's maakten.)
Rustige buitenritjes zijn voor haar geen optie en bakwerk heeft ze een grafhekel aan dus waarom zou ik dan egoïstisch zijn en dat nog gaan afdwingen.
Ik heb haar liever nog 10jaar goed in de wei dan dat ik perse koste wat kost er op moet. Ze is me teveel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:37

BarbaLala schreef:
Lekker op actief pensioen zetten.
Lichamelijk is het genoeg geweest en dan kan je wel blijven hannesen maar dan is je paard straks echt een keer naar de klote en is de enige optie nog euthanasie.

Mijn merrie was ook nog meer dan fris in de kop en ik vond het ook lastig om de knoop door te hakken want ze genoot ontzettend van de buitenritten (die overigens ook niet rustig konden daar mevrouw zich een bloederige hittepetit voelde).
Uiteindelijk toch op pensioen gezet vorig jaar na weer een opbouwperiode waar ze van de een op de andere dag niet meer goed liep. (Terwijl we alweer ritten van tientallen km's maakten.)
Rustige buitenritjes zijn voor haar geen optie en bakwerk heeft ze een grafhekel aan dus waarom zou ik dan egoïstisch zijn en dat nog gaan afdwingen.
Ik heb haar liever nog 10jaar goed in de wei dan dat ik perse koste wat kost er op moet. Ze is me teveel waard.


Dank je wel voor je reactie, wat bedoel je met actief pensioen?
Ik wil haar uiteraard niks afdwingen, maar ze oogt nu heel suffig, eerder had ze veel meer expressie en glinstering in dr ogen, nu dus wat matter zeg maar.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:39

Omdat ze vorig jaar geen cushing had wil niet zeggen dat ze het nu niet heeft.

Mijn oudje is ook getest en werd ook positief bevonden ondanks dat ik echt 0,0 klachten zie.
Nu twijfel ik ook een beetje aan de uitslag aangezien de test word afgenomen in de periode dat de waardes al hoger kunnen zijn als normaal.

Maar et zou natuurlijk wel kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:57

Ik zie dat ze al met pensioen staat, maar wil toch even reageren.

Onze merrie is 25. Staat met mn 2 ruinen van 20jr en haar zoon van 19jr 24/7 buiten. Ze kan dus genoeg bewegen, er zijn meer plekken met hooi en heeft gezelschap waar ze erg op gesteld is.

Toch heeft ze haar aandacht echt nodig en moet ze af en toe een ei kwijt. Ze is pittig, maar braaf en loopt gewoon rond. Maar je voelt het aan als ze een beetje vervelend begint te worden en dan speel ik even met haar en vliegen de capriolen om je oren.

Zij gaat nog mee naar het bos en loopt erg stevig door. In de bak werken vinden we zelf niet zo leuk en wat moet je nog gaan vragen aan een 25 jarige?? Het kan alleen onderhoud zijn.

Wel zou ik juist langer werken. Ik merk dat mn merrie echt langer warm gereden moet worden. Ze heeft ook artrose, maar loopt goed. Is ook fokmerrie geweest en daarna verwaarloosd en rug is helaas wat minder.

De ruintjes zijn totaal anders en kan ik straks zo laten staan verwacht ik. Eentje van 20 wordt vanwege blessures al niks meer mee gedaan, maar de andere 2 wel.

Het klinkt ook een beetje of jij er zelf niet meer zoveel zin in hebt en dat is lastig. Je bent gek op je paardje, maar komt op die leeftijd dat jouw wensen niet meer bij het paard passen. In mijn ogen zijn buitenritjes het beste, maar soms moet je daar aan werken om er plezier in te krijgen en zonder spanning buiten te rijden.

Een paard van 25 hoeft er echt niet slecht uit te zien, maar net als op elke leeftijd hangt het er sterk vanaf hoe het paard gehouden en gevoerd wordt.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:33

Cowgirl, dat weet ik maar ik geef alleen aan dat ze daar iig vorig jaar wel op getest is, ik vind standaard 1x per jaar op cushing testen niet nodig, tenzij ik daar echt een reden voor heb.

Superpony, waar baseer jij het op dat ik er geen zin in heb?
Lijkt mij heerlijk om gewoon te kunnen blijven rijden en met haar aan het werk te gaan, maar zoals in mijn eerdere reacties is een buitenritje met haar 9 vd 10x niet te doen (heb daar ook al lessen voor gehad trouwens) en bakwerk ondanks lange warming up en cooling down de oorzaak van een paard wat toch net niet lekker loopt, dat kan toxh niet de bedoeling zijn denk ik dan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:28

Uit je manier van schrijven maak ik een beetje op dat jouw wensen anders liggen dan wat dit paardje nog kan.
Buiten rijden is echt met elk paard te leren. Als dat nu niet gaat, was de begeleiding niet zo geweldig.

Wanneer ze niet rad lopen, ga ik er niet op, maar wil wel de reden weten. Maar heel veel paarden die voorheen gereden zijn en vol aandacht kregen, doen het niet zo goed op pensioen van een op andere moment.
Daarbij zijn heel veel pensioen plekken niet zo geweldig als ze beloven en doen voorkomen.

Ik vind het verschil in foto's erg groot. Maar hoor heel vaak van mensen met oudere paarden dat ze denken dat dat erbij hoort en dat is pertinent niet waar.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:35

Ik ben opgevenment met de begeleiding gestopt omdat mijn paard een blessure had (stuk van haar hoef afgebroken waardoor ze kort liep), daarna besloten omdat ze elke keer niet goed liep haar met pensioen te doen.
Maar momenteel heb ik het geld niet om weer te starten met de begeleiding, en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ik het aard van het beestje op haar leeftijd nog echt kan veranderen naar hoe ik graag buiten zou willen rijden.
Met de oorzaak van de vage kreupelheid ben ik al een tijdje bezig maar tot nu toe geen oorzaak kunnen vinden.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:55

Ik denk dat mijn paard zelf de beslissing heeft gemaakt :)

Vanavond even aan het halster gelongeerd, ze werd enthousiast toen we naar de bak gingen en wou graag wat doen, heb weinig van haar gevraagd, gewoon goede warming up, beetje draf, voornamelijk stap en cooling down met grondwerk a la volgen, stilstaan, achterwaarts.
Daarna op stal gezet en zag gelijk weer een beetje paard voor mij staan, nieuwschierig koppie, ze maakte zich wat groter en zelfs een zacht hinnikje <3

En geen pas onregelmatig gelopen, dus we zien wel waar dit op uit loopt, beide voldaan iig :D

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:07

ik heb niet het hele topic doorgelezen

maar ik heb ook ooit op een plek gestaan met een 'slechte bak' dwz veel te zwaar zand en paard kreeg er de ene blessure na de ander van, ik werd er gek van, ook lag de bak alleen maar lekker in de natste wintermaanden en dan was hij wel fijn, maar de rest van het jaar was het absoluut geen doen (de hele zomer konden we er niet in rijden)

dus ben verhuisd en kan nu heerlijk in de bak rijden met m'n paardje, scheelt zoveel. maar een wat ouder paard zou ik zelf niet zomaar verhuizen dus dat is wel lastig...

er is overigens ook wel een verschil, met een paard volledig op pensioen (helemaal niets doen) of af en toe een ritje of 3x per week rijden.. daar zullen jullie samen de balans in moeten vinden

verder geloof ik in, net als bij oude mensen, dat met beweging je het oudste kan worden

ga je trouwens alleen altijd op buitenrit of met groep? ik heb overigens m'n leukste buitenrit ooit gemaakt op een 30jarige ruin, was zo geweldig, zoveel levenslust en energie dat dier had!

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:25

Dank je wel voor je reactie, ben het met je eens hoor net als met oudere mensen, blijven bewegen is vaak het beste.
Buitenritten verschilt, soms alleen, soms samen met anderen maar dat maakt haar niet zo veel uit ;) stalgenootje vroeg of ik een keer met haar mee wou omdat haar jonge paard nog moest leren buiten, haar paard was braaf, die van mij niet _O-

Verhuizen is voor mij een optie maar tot nu toe geen betere stal kunnen vinden als ik nu heb, maar hou altijd mijn ogen en oren open.
Paard is geen stresskip qua verhuizen en snel op haar gemak dus dat scheelt wel.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:01

ik ben dus echt vertrokken vanwege die bak, verder was het een perfect plekje, we hadden 3 hectare en altijd gras en veel buiten, andere plekje had dat minder maar wel een bak die goed lag (dus ook geen blessures meer) maar ja ik rijd 4 dagen per week..

hoe vaak gaf je haar in september (toen je dit topic opende) beweging? en hoe vaak nu?

misschien is te vaak wat teveel voor haar en is ze beter gebaat bij een aantal x per week of minder.

Een vriendin van me had een 31 jarige gelderlander en die reed er 1x per week op in de bak, 1x per week mee wandelen (buiten aan de hand met lange lijn en hoofdstel), 1x per week los door de bak laten scharrelen (uurtje), 1x longeren en de andere dagen rust. Elk paard is anders dus ik zou kijken wat voor jullie werkt.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:02

Deed al niet veel met dr, 1x in de week in de bak rijden, 1x buitenritje en soms nog 1x in de week longeren of simpel grondwerk. Meestal 2x in de week dat ik wat met haar deed.
Momenteel dus niks op de keer longeren van gisteren na dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:19

Toch nog even een schopje...
Uiteindelijk weer van pensioen afgehaald, ze leek wel depressief, na voorzichtig oppakkken leefde ze meteen weer helemaal op.
Verhuisd naar een andere stal waar ze mooi aangekomen is, een fijne goede bak hebben, ze is compleet door de medische molen gehaald, bleek behoorlijk vast te zitten van een oude blessure in haar heup en gevoelige zolen.
Dus meerdere osteo behandelingen gehad en op aangepast beslag, helemaal top.

Maar nu begint het gekwakkel weer, osteo is pas nog geweest, zadel is gecheckt, nieuw beslag er onder maar op het harde loopt ze op eieren, zachte wel prima.

Ik begin dus weer te twijfelen over pensioen, maar ben bang dat ze toch weer ongelukkig gaat worden.


Afbeelding

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:34

Romy1234 schreef:
Toch nog even een schopje...
Uiteindelijk weer van pensioen afgehaald, ze leek wel depressief, na voorzichtig oppakkken leefde ze meteen weer helemaal op.
Verhuisd naar een andere stal waar ze mooi aangekomen is, een fijne goede bak hebben, ze is compleet door de medische molen gehaald, bleek behoorlijk vast te zitten van een oude blessure in haar heup en gevoelige zolen.
Dus meerdere osteo behandelingen gehad en op aangepast beslag, helemaal top.

Maar nu begint het gekwakkel weer, osteo is pas nog geweest, zadel is gecheckt, nieuw beslag er onder maar op het harde loopt ze op eieren, zachte wel prima.

Ik begin dus weer te twijfelen over pensioen, maar ben bang dat ze toch weer ongelukkig gaat worden.

Een nieuwe stalling waar het paard flink is aangekomen. En nu loopt ze op eieren? Is ze niet te rijk gevoerd daar en nu hoefbevangen dan? Oudere paarden zijn gevoelig voor zoiets helaas.
[ [url=m/8aIZDt.jpg]Afbeelding[/url] ]

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:34

Mijn antwoord is niet helemaal goed doorgekomen.

Anoniem

Re: Paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:30

Ik zag het haha maakt niet uit.
Maar ik kan zelf kiezen, overdag op de paddock krijgt ze arm hooi en savonds op stal rijker hooi.
Ze staat sinds maart op deze stal en sinds 1e behandeling osteo in april beter gelopen en begin mei heeft ze aangepast beslag gekregen en meteen liep ze toen geen pas meer verkeerd.
Sinds 2 a 2,5 week geleden is ze wat slechter gaan lopen in draf en sinds de smid vrijdag loopt ze op eieren.