Eigen paard of toch volle lease?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:11

ik vind een lease paard hetzelfde als een bijrijdpaard. Je hebt je nog steeds te schikken naar de wensen van de eigenaar. Bijrijdpaard is alleen vaak goedkoper dan lease hier in de buurt, maar principe is hetzelfde

Een manege hier verleast ook zijn paarden. Klinkt allemaal mooi tot er een koper voor het paard komt. Dan mag je als leaser het paard als eerste overkopen (voor de hoofdprijs) wat vaak niet gaat omdat je al elke maand een flinke duit betaald voor het paard. Dus paard wordt onder je gat vandaan verkocht... helaas.

Kortom, lease/verzorgpaarden/ bijrijder allemaal 1 pot nat. Je moet mazzel hebben met de eigenaar en hetzelfde denken anders wordt je alleen maar teleurgesteld.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:13

Joh eigen paard is goud waard! Ik zou nooit meer anders willen!
Wat de meerwaarde is? Hij/zij is van jou en van niemand anders, jij en alleen jij mag beslissen wat ermet jouw paard gebeurd!

Nu hebben wij de luxe dat we ze aan huis hebben staan en ik of mijn hubby beslissen wat er met ze gebeurd , door wie , wat en wanneer! Ik bepaal hoeveel hij aan beweging krijgt en ik bepaal hoeveel en wat hij te eten krijgt! Want ik ben de eigenaar van mijn paard (en). En dat alles water maar het beste is voor mijn paard (en).

Wij vinden het heeerlijk , hoe fijn is het om te zeggen : kijk dat is MIJN paard :Y)

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:44

Als je eenmaal een eigen paard gehad hebt wil je echt geen (manege)leasepaard meer. Wij hebben nu 15 jaar verschillende paarden gehad (meestal wel 2 of 3 tegelijk) en in al die tijd heb ik 2 keer iets heel vervelends mee gemaakt. 1 keer enorm opgelicht met de koop van een jong dressuurpaard en mijn lievelingsmerrie is na een dubbele peesblessure overleden aan koliek. Maar dat weegt niet op tegen alle geluksmomenten die je met je eigen paard/pony hebt. En de meesten zijn bij ons heel gelukkig oud geworden. Daarom heb ik nu 3 oude pony's aan mensen in bruikleen gegeven en loopt er een 28-jarige Welsh hengst in mijn achtertuin. Mijn vorige paard is met 20 nog naar een beginnende ruiter gegaan die er heel gelukkig van werd.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:07

Ik denk gezien je medische plaatje, dat je dus moet kunnen rijden een eigen paard een minder goed idee is.
Wanneer je paard niet meer te rijden valt voor langere tijd, heb je echt een probleem en zit je financieel ook gelijk vast.

Succes!

juliaziva
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:18

heey! <3 Is het geen optie om eerst een paardje te zoeken waar je een aantal keer per week naar toe kan gaan, om te verzorgen en misschien ook wel op te rijden. Zodat je een beetje kan inschatten hoe het met je hypermobiliteit zal gaan? Bijvoorbeeld een ouder paardje, die braaf is en waarvan de baasjes geen tijd hebben om hem te rijden. En jij dit een aantal keer mag doen. Vaak hoef je hier niets voor te betalen, omdat de baasjes blij zijn dat iemand hun paardje wil rijden en verzorgen.

Als je dan toch voor een eigen paardje kiest, zou ik hem wel klinisch laten keuren. Dit kost rond de 100 euro en dan heb je toch meer zekerheid dat hij wel gezond is. Natuurlijk kunnen er later altijd nog problemen komen, maar dat kan altijd.
En als je naar een paardje gaat kijken altijd iemand meenemen die er verstand van heeft, zodat je geen paard laat keuren die duidelijk niet goed is.

Ik zou dus eerst uitproberen of je lichaam het aankan om te rijden en te verzorgen, en dan verder kijken! Heel veel succes met je keuze! *\o/*

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 06:42

KarinLF schreef:
Joh eigen paard is goud waard! Ik zou nooit meer anders willen!
Wat de meerwaarde is? Hij/zij is van jou en van niemand anders, jij en alleen jij mag beslissen wat ermet jouw paard gebeurd!

Nu hebben wij de luxe dat we ze aan huis hebben staan en ik of mijn hubby beslissen wat er met ze gebeurd , door wie , wat en wanneer! Ik bepaal hoeveel hij aan beweging krijgt en ik bepaal hoeveel en wat hij te eten krijgt! Want ik ben de eigenaar van mijn paard (en). En dat alles water maar het beste is voor mijn paard (en).

Wij vinden het heeerlijk , hoe fijn is het om te zeggen : kijk dat is MIJN paard :Y)


Wat mooi gezegd! <3 #geniet!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 06:58

Als financieel etc geen probleem is. Gewoon doen! :j

Ikzelf heb 3 eigen paarden wij moeten qua verzorging alles zelf doen en ben echt geen €500 kwijt per maand hoor := ik snap dag doe het zelf niet hetzelfde is. Maar toch dat zijn 3 paarden, niet 1.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:18

Het is heel wat anders of je je paard thuis kunt zetten,of op een pensionstalling,die duur is,of ver weg.Als je geen goede stalling voor je paard hebt,dan zijn de zorgen groter dan het plezier. Ieders situatie is dus anders en daar moet allemaal rekening mee gehouden worden.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:27

Ik zou gewoon beginnen met leasen, dan kan je altijd nog een eigen paard nemen, want je zit nergens aan vast. Wel hele goede afspraken maken, want anders ga je je gauw aan van alles ergeren. Daarom heb ik eigen paarden, waarbij ik precies kan bepalen wat er allemaal wel en niet gebeurd. Maar het is wel veel meer werk en als er wat met ze is, heb je meteen veel zorgen.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:41

Als ik de reacties zo lees, besef ik mij maar al te goed dat ik het enorm getroffen heb.

Ik ben bijrijder van een onwijs lief paard. Ik heb hem 7 dagen per week tot mijn beschikking. De eigenaar en ik hebben een onwijs goede verstandhouding en ik mag alles met hem doen. De eigenaar zorgt voor alle medische zorg.

Feitelijk heb ik dus een eigen paard wat ik deel.

Mijn positie is wel uniek. Lastig te vinden, maar niet onmogelijk.

Ik hoop dat je soortgelijke constructie kunt vinden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:43

Bijrijden zou ik zelf niet doen, ik vond het veel te veel gedoe en vaak gezeik.

Maar ik zou inderdaad 3x per week op manege gaan rijden en ondertussen op zoek gaan, of naar een eigen paard, of naar een leasepaard.

Stop het geld wat je bespaard met nog niet leasen in een oude sok, ga je leasen, kun je er wat leuks meedoen, vind je geen leuk leasepaard en mocht je een eigen paard gaan kopen, dan heb je dat in ieder geval al apart.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:53

En een paard in bruikleen? Moet je zelf de meeste kosten voor betalen maar mag zelf wel de stal/het tuig/etc van beslissen zonder het aankoop bedrag.
Vaak worden paarden die te koop/te lease staan niet aangeboden als bruikleen, maar als je vervolgens een pbtje stuurt naar de advertentiehouder is er vaak wel wat mogelijk.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:55

Maartje1990 schreef:
Als financieel etc geen probleem is. Gewoon doen! :j

Ikzelf heb 3 eigen paarden wij moeten qua verzorging alles zelf doen en ben echt geen €500 kwijt per maand hoor := ik snap dag doe het zelf niet hetzelfde is. Maar toch dat zijn 3 paarden, niet 1.

Ik ben zo rond de 500 euro in de maand kwijt. Aan stalling, kosten voor (verenigings)les, startkaart, hoefsmid, voer, spullen die nodig zijn enzovoorts. Is een keuze, maar als je in het Gooi woont denk ik dat dat een realistischer budget is dan 200 euro in de maand.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:10

Cera_D schreef:
En een paard in bruikleen? Moet je zelf de meeste kosten voor betalen maar mag zelf wel de stal/het tuig/etc van beslissen zonder het aankoop bedrag.
Vaak worden paarden die te koop/te lease staan niet aangeboden als bruikleen, maar als je vervolgens een pbtje stuurt naar de advertentiehouder is er vaak wel wat mogelijk.


Ik zou nooit maar dan ook nooit mijn paard in bruikleen geven.
Je hoort er teveel ellende mee.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:18

Ja, ik vind de zorgen en de stress van het hebben van een eigen paard het waard. Hij is mijn trots, mijn liefde. En eerlijk als je elke dag bij een leaspaard bent en die heeft wat maak je je ook zorgen en heb je ook stress, want je bouwt ook met een leaspaard een band op. En het kan miss makkelijk zijn om niet te hoeven beslissen over de gezondheid van een paard, maar ook lastig als er in jou ogen door de eigenaar niet alles aan word gedaan. Ik heb nu 25 jaar een eigen paard en kan niet meer zonder, toen mij vorige overleed had ik ook vrij snel weer een ander.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:22

barbar schreef:
Ja, ik vind de zorgen en de stress van het hebben van een eigen paard het waard. Hij is mijn trots, mijn liefde. En eerlijk als je elke dag bij een leaspaard bent en die heeft wat maak je je ook zorgen en heb je ook stress, want je bouwt ook met een leaspaard een band op. En het kan miss makkelijk zijn om niet te hoeven beslissen over de gezondheid van een paard, maar ook lastig als er in jou ogen door de eigenaar niet alles aan word gedaan. Ik heb nu 25 jaar een eigen paard en kan niet meer zonder, toen mij vorige overleed had ik ook vrij snel weer een ander.

Zoals jij voel ik het ook. Maar ts geeft aan dat ze om medische reden perse moet rijden. En de garantie dat je erop kunt rijden heb je nooit met een paard.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:39

Tallie1979 schreef:
Als ik de reacties zo lees, besef ik mij maar al te goed dat ik het enorm getroffen heb.

Ik ben bijrijder van een onwijs lief paard. Ik heb hem 7 dagen per week tot mijn beschikking. De eigenaar en ik hebben een onwijs goede verstandhouding en ik mag alles met hem doen. De eigenaar zorgt voor alle medische zorg.

Feitelijk heb ik dus een eigen paard wat ik deel.

Mijn positie is wel uniek. Lastig te vinden, maar niet onmogelijk.

Ik hoop dat je soortgelijke constructie kunt vinden.


Precies dit, bijna soortgelijke situatie. Moet ik bij zeggen dat ik eigen paarden heb gehad en het voor nu heel fijn vind dat de constructie zo is, wel de lusten niet de lasten (niet dat ik het erg vond bij mn eigen paarden) ik heb ook een enorme klik met het paard en dat maakt dat ik me momenteel niet zou kunnen indenken dat ik een ander paard leuker zou kunnen vinden dan hem :D

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:52

Esther_r20 schreef:
ik vind een lease paard hetzelfde als een bijrijdpaard. Je hebt je nog steeds te schikken naar de wensen van de eigenaar. Bijrijdpaard is alleen vaak goedkoper dan lease hier in de buurt, maar principe is hetzelfde

Een manege hier verleast ook zijn paarden. Klinkt allemaal mooi tot er een koper voor het paard komt. Dan mag je als leaser het paard als eerste overkopen (voor de hoofdprijs) wat vaak niet gaat omdat je al elke maand een flinke duit betaald voor het paard. Dus paard wordt onder je gat vandaan verkocht... helaas.

Kortom, lease/verzorgpaarden/ bijrijder allemaal 1 pot nat. Je moet mazzel hebben met de eigenaar en hetzelfde denken anders wordt je alleen maar teleurgesteld.


Dit dus. Je heeft zowel over een leasepaard als over een bijrijdpaard niets te vertellen. Het is een illusie dat dat bij lease anders zou zijn. Een eigen paard of een paard in lease, hebben beide voor en nadelen. Ik zou niks anders meer willen dan een eigen paard omdat ik zelf mijn beslissingen wil nemen. Maar oké, dat recht kost wel zo'n 5 á 600 euro per maand hier in de randstad. Dus dat moet je ook maar willen en kunnen...

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:59

Ik denk dat je het beste het paard kan gaan leasen en tegelijkertijd lekker sparen. Zo kan je kijken hoe het je bevalt om zelf verantwoordelijk te zijn voor alle dagelijkse beweging en kan je jezelf betrekken bij alle medische toestanden zonder dat je zelf de echte lasten ervan hoeft te dragen.
Stel dat het gaat wringen, dan ben je zo een jaar verder en kan je je leasepaard misschien wel overkopen :).

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:07

Als je twijfelt zou ik eerlijk gezegd nog even wachten.. Een lease paard of een eigen paard: beide kunnen stress opleveren haha! Wat hierboven idd al gezegd is: bij een lease paard heb je het risico dat je veel betaald en niet voor de volle 100 procent eigen keuzes kan en mag maken. Je moet je mond houden maar je mag wel iedere maand 400 euro aftikken. Misschien is een eigen paardje duurder... maar dan kun je wel beslissen wat JIJ wil. als jij vind dat dat zadel niet past, dan regel je toch een goed passend zadel? zo van die dingen.

Ook heb je met een lease paard te maken met de eigenaar.. mocht daarmee een misverstand komen dan kun je misschien je lease paardje vaarwel zeggen. Bij een eigen paard is het gewoon me, myself and I. Niemand die jou bevelen oplegt.

Natuurlijk heb je altijd een risico dat het paard iets heeft of iets krijgt. maar die stress zal denk ik iedere paardenhouder wel hebben. Bij aankoop kan er niets aan de hand zijn, maar een blessure is zo opgelopen. Dat risico is er ALTIJD.

Succes met je keuze :)

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:14

Als het qua geld voor jou niet uitmaakt zou ik altijd kiezen voor een eigen paard. Toen ik nog leaste kon ik er zo slecht tegen dat ik geen beslissingen kon nemen. Voorbeeld: paard verliest ijzer, ik wilde dat de andere er dan ook afgehaald werd of het ijzer er weer onder. De eigenaar vond dat de hoefsmid over twee weken kwam dus daar moest het dan even op wachten. Heb jij dus mooi twee weken een paard op 1 ijzer lopen. En hetzelfde met als hij niet fit was of kreupel liep en ik graag een dierenarts wilde maar de eigenaar het nog een poos aan wilde kijken. Dat is zo frustrerend! Ik dacht zovaak: dit had ik anders gedaan..

Nu met mijn eigen paard kan ik alles zelf beslissen en als ik er een rotgevoel bij heb bel ik de dierenarts. Mijn keus.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:31

Mijn verhaal was op een aantal punten vergelijkbaar met dat van jou... ik reed vanaf mijn 10e, op de eerste manegelessen na, heb ik altijd op paarden en ponies van anderen gereden.
Die vaak zo ongeveer onder mijn kont verkocht werden, zonder dat ik dat wist. Dan kwam ik op stal, pony weg.
Of je kreeg te maken met een heel bijzondere eigenaar, etc etc. Ik heb echt veel meegemaakt in die tijd.
Toen ik 26 was, stopte ik met mijn laatste bijrijdpony en heb een eigen paard gekocht. Heerlijk, ik ben sinds die tijd de enige die beslist.
Het paard heeft ruim 8 jaar op pensionstallen gestaan en nu sinds 4 jaar aan huis, samen met een vriendinnetje.
En ik zou niet meer anders willen.

Ik ervaar eigenlijk ook geen stress van het hebben van een eigen paard en dat komt denk ik vooral omdat ik het in eigen hand heb wat er gebeurt. Ik heb het trouwens ook getroffen met mijn laatste 2 pensionstallen destijds, de eigenaren daarvan waren altijd bereid om dat extra stapje te zetten om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen als dat onverhoopt een keer nodig was.
Het enige aandachtspunt voor jou, is dat je wel een flinke spaarpot nodig hebt, meer dan je nu hebt zo te lezen.
Maar ik bepaal welk zadel op mijn paard ligt, hoe ik hem rijd, welke behandeling hij krijgt als er eens wat is, welke hoefsmid er bij komt (en welke absoluut niet!), dat hij ontwormd wordt en hoe vaak, dat hij een goede gebitsbehandeling krijgt, dat een goede osteopaat komt als dat nodig is, welk voer hij krijgt en welke supplementen. Heerlijk.

En verdiep je eens in pilates idd, ik doe dat zelf ook. Gewoon via youtube filmpjes thuis :) Kost niks en is zo goed voor je lijf!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:00

Volgens mij zegt je hart dat je gewoon een eigen paard moet kopen, ts. En gewoon doen! Ik heb ook een paard geleast maar een eigen paard kan daar echt niet tegen op. Ja je draagt alle verantwoording over het paard ook wat betreft de gezondheid. En dat kost ook geld. Maar al die geluksmomenten met je paard en gewoon het idee: dit is mijn paard. Dat is echt fantastisch. :D

Ik was ook bang dat ik geen paard zou vinden waarmee het zou klikken, maar volg je gevoel daarin. Ik ben bij 3 paarden wezen kijken en mijn huidige paard sprong er gewoon helemaal uit. Mijn gevoel zei ook meteen deze is het. Neem daar gewoon de tijd voor en ga niet overhaast opzoek, al duurt het maanden, als jij je droompaard maar vindt. Wat betreft de gezondheid, laten keuren dan weet je zeker dat het paard niks mankeert.

Wat betreft je hypermobiliteit; zoek daar een andere oplossing voor. Een paard hebben of leasen geeft niet de zekerheid dat je altijd kunt rijden waardoor je geen last hebt. Ik heb een paard maar al weken niet gereden (ik heb ook last van hypermobiliteit). I.p.v. paardrijden wandel ik en dans ik en daarnaast heb ik altijd de oefeningen van de oefentherapie nog. Er zijn echt genoeg manieren te verzinnen om geen last te krijgen :j

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:28

Ik zou voor een eigen paard gaan. Tot de tijd dat je hem kan betalen voor een (klein) bedrag per maand een paard bijrijden, zodat je toch bezig blijft :).

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:50

_sharonnn schreef:
Tallie1979 schreef:
Als ik de reacties zo lees, besef ik mij maar al te goed dat ik het enorm getroffen heb.

Ik ben bijrijder van een onwijs lief paard. Ik heb hem 7 dagen per week tot mijn beschikking. De eigenaar en ik hebben een onwijs goede verstandhouding en ik mag alles met hem doen. De eigenaar zorgt voor alle medische zorg.

Feitelijk heb ik dus een eigen paard wat ik deel.

Mijn positie is wel uniek. Lastig te vinden, maar niet onmogelijk.

Ik hoop dat je soortgelijke constructie kunt vinden.


Precies dit, bijna soortgelijke situatie. Moet ik bij zeggen dat ik eigen paarden heb gehad en het voor nu heel fijn vind dat de constructie zo is, wel de lusten niet de lasten (niet dat ik het erg vond bij mn eigen paarden) ik heb ook een enorme klik met het paard en dat maakt dat ik me momenteel niet zou kunnen indenken dat ik een ander paard leuker zou kunnen vinden dan hem :D


Ik heb ook eigen paarden gehad en net als jij heb ik een enorme klik met dit dier. Ik doe met dit paard dingen die ik met mijn eigen paarden nooit heb gedaan. Dit paard is namelijk super aanhankelijk en leergierig en heeft een talent voor vrijheidsdressuur. Ik ben dus samen met hem iets nieuws aan het leren. Super leuk! :D