Eigen paard of toch volle lease?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 16:54

Hoi iedereen!

Ik zit echt met een enorm dilemma. En ik zit hier al een tijdje mee en ik kom er maar niet uit met mezelf . Zit hier als een oenemeloen alle voor en tegen argumenten met mijn vriend te bespreken, maar hij heeft er natuurlijk de ballen verstand van, dus er komt niet veel meer uit dan een kreun of een "ja schatje, lastig).

Ik sta nu voor 2 keuzes. Een lease paard in de omgeving zoeken (full time) wat veel stallen aanbieden of toch sparen voor een eigen paard?
Ik woon in het Gooi, dus stallingsprijzen zijn tussen de 280 en 385 euro per maand. Een lease paard zou 400 euro per maand zijn.

Maarja met een eigen paard zit je ook nog met de hoefsmid, tandarts, inentingen en eventuele ziekte/kreupelheid. Bij een lease paard zit dat in de prijs.

Nou zit ik daarnaast ook met mijn hypermobiliteit. Ik krijg er extreem veel last van als ik niet paardrij (ik mag kiezen tussen paardenrijden en zwemmen, maar zwemmen in de omgeving is echt irritant met openingstijden etc). Dat zou dus betekenen dat, als ik zou gaan sparen voor een eigen paard, ik voorlopig zo'n 8 maanden niet kan sporten, met alle ellende en ziekheid die daarbij komt. Stel ik zou daarnaast manege lessen nemen van 2x per week. Dan kan ik maandelijks 200 euro minder sparen. En dan ben ik 16 maanden verder.

Maarja, stel ik neem een lease paard, dan kan ik vrijwel gelijk beginnen, waarschijnlijk minder kosten en zorgen, maar dan is het nog niet je eigen paard. Je kan ook zo weg als er iets gebeurt.

Een eigen paard is natuurlijk wel de grootste droom, maar ik ben zo ontzettend bang dat ik een paard koop wat vanalles mankeert. Het kan zo maar gebeuren en ik heb niet het grootste geluk met paarden

Nou was ik bijna helemaal klaar om ervoor te gaan, maar nu begint het toch te twijfelen. Kunnen jullie nog voor en tegen argumenten bedenken? Ik snap dat ik als een verwend nest klink als ik het al lang vind om 16 maanden te sparen, maar ik wacht al sinds ik 10 ben en nu ik met 25 eindelijk m'n leven voor elkaar heb en het geld ervoor heb wil ik er wel voor gaan voordat ik straks kinderen heb en ik er minder tijd voor heb.

Ik vind het een hele lastige keuze, vooral omdat het qua kosten maandelijks hetzelfde is. En daarnaast ben ik ook erg bang om een paard te kopen waar het absoluut niet mee klikt of die net te wild voor me is.

Please help me. Ik ben gewoon een recreatieve ruiter die veel waarde hecht aan band tussen paard en ruiter. Ik wil stomme kostuums kunnen knutselen om m'n paard er als een debiel bij te laten lopen bij wijze van (Maar toch stiekem ook echt).

Ik ben benieuwd wat jullie denken.


upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:56

Kun je elke maand 500 euro missen? Dan kun je gaan voor een eigen paard.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:04

En als je nou eerst een Verzorgpaard voor 2 a 3 keer in de week zoekt? Dat kost je ong 0 tot 100 euro en als dat bevalt kan je altijd nog op zoek naar een eigen paard

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:06

Waarom kost een lease paard zoveel geld? Ik denk dat er nog een middenweg zou zijn met wel de lusten en niet te lasten door een goedkoper lease paard te vinden. Ik ben ook een betalende bijrijder en denk dat je voor de helft minder dan 400€ een paard als bijna eigen zou kunnen beschouwen.

Heel veel wijsheid en veel plezier met alle voorbereidingen. Je vind vast de perfecte oplossing.

Take a smile :)

Hutcherson

Berichten: 7333
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:12

Als je zoveel moet overwegen en financieel het allemaal net zou redden dan is het weelicht nog niet handig om een van de twee te doen.
Je kunt denk ik beter een bijrijdpaard of verzorgpaard zoeken.
Paarden eigenaren die een bijrijder zoeken willen liever iemand met meer ervaring. Dus wellicht is dat een betere oplossing en ondertussen sparen voor een eigen paard?

Overigens kost mijn paard maandelijks echt geen 500€ zoals hier genoemd wordt. Echter zit je wel in een verkeerde (lees:dure) omgeving.

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:13

barbar schreef:
En als je nou eerst een Verzorgpaard voor 2 a 3 keer in de week zoekt? Dat kost je ong 0 tot 100 euro en als dat bevalt kan je altijd nog op zoek naar een eigen paard


Misschien had ik mijn eerste post wat specifieker moeten doen. Ik rijd al sinds mijn 8e paard en rij nu al 3 jaar paarden bij, waarvan ik 1 vrijwel fulltime deed, terwijl ik hem part time leasde. Ik heb dus al ervaring met paarden leasen/de verzorging etc. Mijn twijfel zit hem meer in alle dingen die je niet ervaart/leert als je iemand anders zijn paard verzorgt/least. Ik kan ook 500 euro per maand kwijt, dus de vaste maandelijkse kosten zijn ook niet het probleem. Ik ben gewoon meer benieuwd hoe mensen het ervaren qua de risico's en stress die erbij komt kijken. Sommige mensen hebben dikke pech en sommige mensen hebben een paard wat nooit wat mankeert.

Lease/bijrijdpaard is natuurlijk ideaal, want je hebt nooit zorgen of te maken met alle lastige dingen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:16

Ik ben per maand ook minstens 500 kwijt... dus zou als je zo alles moet afwegen financieel eerst een verZorgpaard nemen oid . Want kan je her lichamelijk wel aan? Een eigen paard? Het is natuurlijk niet alleen rijden.

Edit zie net je post: waarom blijf je het paardje niet leasen dan?
Wat zou je nog graag willen wat je nu niet “mag”?

Naomie

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:20

RoyceMack schreef:
Als je zoveel moet overwegen en financieel het allemaal net zou redden dan is het weelicht nog niet handig om een van de twee te doen.
Je kunt denk ik beter een bijrijdpaard of verzorgpaard zoeken.
Paarden eigenaren die een bijrijder zoeken willen liever iemand met meer ervaring. Dus wellicht is dat een betere oplossing en ondertussen sparen voor een eigen paard?

Overigens kost mijn paard maandelijks echt geen 500€ zoals hier genoemd wordt. Echter zit je wel in een verkeerde (lees:dure) omgeving.


Maandelijkse kosten zijn niet het probleem, meer de stress en moeilijke beslissingen die je hebt bij het hebben van een eigen paard en ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren. Ik hoor vaak echt horror verhalen op bokt. Ik heb maandelijks vrijwel 1000 euro over van ons gezamenlijk, dus wij eten zonder problemen elke avond een boterham met kaas als ik echt 1000 euro kwijt ben op een maand. Uiteraard wordt het me wel wat te gek als ik dat elke maand moet doen dan eet ik liever een boterham met goud.

Ik heb al bijrijdpaarden gehad en ik heb zelfs al lease paarden gehad. Maar ik vraag me gewoon af of het het echt waard is om een eigen paardje te hebben. Ik hoor wel vaker "je kan nooit echt genieten tot je een eigen paard hebt gehad", maar hoe ervaren jullie dat in de realiteit.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:20

Als je over aantal jaren ook kinderen wil en eigenlijk nu wil paardrijden (of eigenlijk beetje moet ivm hypermobiliteit) dan zou ik leasen eigenlijk de verstandigste en minst risicovolle optie.
Als je een paard volledig least kan je daar prima een goede relatie mee opbouwen. Natuurlijk is er ook nog een eigenaar maar die heeft waarschijnlijk meerdere paarden. Mocht het niet goed klikken met het paard dan is het ook stuk eenvoudiger om ander paard te proberen dan als je er eentje gekocht hebt.

Ik heb eigen paard gehad... en hoe gek ik ook met hem was... ik heb zelfs met een manegepaard een super goede relatie gehad. Ja ik heb veel geleerd van mijn eigen paard... maar of dat echt opweegt tegen alle zorgen die ik ook gehad heb... en dan was die van mij echt best gezond... maar als hij kreupel is loop je er gewoon 6 weken naast en bij de manege in de buurt waar je paard least krijg je vervangend paard :Y). Als je wil/moet rijden is leasen veel zekerder dan als je een eigen paard hebt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:25

miesnaom schreef:
Ik ben per maand ook minstens 500 kwijt... dus zou als je zo alles moet afwegen financieel eerst een verZorgpaard nemen oid . Want kan je her lichamelijk wel aan? Een eigen paard? Het is natuurlijk niet alleen rijden.

Edit zie net je post: waarom blijf je het paardje niet leasen dan?
Wat zou je nog graag willen wat je nu niet “mag”?


Nou, hij werd verkocht, want ze wilden het niet meer aan met zijn rugklachten. Dus nu is de stap op zoek naar iets anders en dat wordt of leasen of sparen. Bijrijdpaarden wil ik eigenlijk compleet van afstappen nu, want daar ben ik het spuugzat van. Van niet passende zadels, tot lakse verzorging. En owee als je er wat van zegt. Gewoon je smoel houden, betalen en precies doen wat iemand anders tegen me zegt, ookal weet ik wel beter

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:26

Dat is met een leasepaard niet anders.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:28

Axienne schreef:
Ik ben gewoon meer benieuwd hoe mensen het ervaren qua de risico's en stress die erbij komt kijken. Sommige mensen hebben dikke pech en sommige mensen hebben een paard wat nooit wat mankeert.


Dat is altijd een risico. Op dat gebied kun je nooit zekerheden hebben, je kan risico's beperken via keuring, maar verder is dat een kwestie van 'geluk' of net 'ongeluk' hebben...

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:30

En het stukje lichamelijke ?

Naomie

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:30

Evelijn schreef:
Als je over aantal jaren ook kinderen wil en eigenlijk nu wil paardrijden (of eigenlijk beetje moet ivm hypermobiliteit) dan zou ik leasen eigenlijk de verstandigste en minst risicovolle optie.
Als je een paard volledig least kan je daar prima een goede relatie mee opbouwen. Natuurlijk is er ook nog een eigenaar maar die heeft waarschijnlijk meerdere paarden. Mocht het niet goed klikken met het paard dan is het ook stuk eenvoudiger om ander paard te proberen dan als je er eentje gekocht hebt.

Ik heb eigen paard gehad... en hoe gek ik ook met hem was... ik heb zelfs met een manegepaard een super goede relatie gehad. Ja ik heb veel geleerd van mijn eigen paard... maar of dat echt opweegt tegen alle zorgen die ik ook gehad heb... en dan was die van mij echt best gezond... maar als hij kreupel is loop je er gewoon 6 weken naast en bij de manege in de buurt waar je paard least krijg je vervangend paard :Y). Als je wil/moet rijden is leasen veel zekerder dan als je een eigen paard hebt.


Hahah thanks, dit was precies wat ik wilde weten ja het lijkt me ook zoveel stress. Maar misschien is een lease paard wel idealer. Wat het zijn gewoon paarden van een manege die puur gebruikt worden voor lease.

Thanks

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:31

Ja denk dat je bij leasepaard net als bij een bijrijdpaard echt wel goed met de eigenaar door 1 deur kunnen en ook echt een soort gezamenlijke basis hebben.
Al is het met eigen paard ook nodig om dat te hebben met de staleigenaar waar je staat... al heb je dan altijd de keuze om paard weer te verhuizen. (Wat trouwens ook voor heel veel stress kan zorgen :Y) )
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 15-09-18 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:32

Evelijn schreef:
Als je over aantal jaren ook kinderen wil en eigenlijk nu wil paardrijden (of eigenlijk beetje moet ivm hypermobiliteit) dan zou ik leasen eigenlijk de verstandigste en minst risicovolle optie.
Als je een paard volledig least kan je daar prima een goede relatie mee opbouwen. Natuurlijk is er ook nog een eigenaar maar die heeft waarschijnlijk meerdere paarden. Mocht het niet goed klikken met het paard dan is het ook stuk eenvoudiger om ander paard te proberen dan als je er eentje gekocht hebt.

Ik heb eigen paard gehad... en hoe gek ik ook met hem was... ik heb zelfs met een manegepaard een super goede relatie gehad. Ja ik heb veel geleerd van mijn eigen paard... maar of dat echt opweegt tegen alle zorgen die ik ook gehad heb... en dan was die van mij echt best gezond... maar als hij kreupel is loop je er gewoon 6 weken naast en bij de manege in de buurt waar je paard least krijg je vervangend paard :Y). Als je wil/moet rijden is leasen veel zekerder dan als je een eigen paard hebt.

Als je echt perse wilt\moet rijden dan is leasen inderdaad beter,mits van een bedrijf dat dan een vervangend paard kan leveren in geval van ziekte of kreupelheid.Als je iemand bent die zich zwaar hecht aan het paard en die het niet zozeer om het rijden gaat maar meer om de band met het paard,dan kun je beter kopen.Maar jij moet dus perse rijden dus dan zou ik leasen.

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:36

miesnaom schreef:
En het stukje lichamelijke ?


Lichamelijk is niet het probleem, ik krijg gewoon meer pijn als ik hele lange periodes niet beweeg. Tis niet dat ik niet kan lopen of bewegen ofzo. Ik wordt gewoon een beetje ziekjes met pijn.

Hahah ik had even wat uitgebreidere uitleg moeten geven excuses voor alle onduidelijkheid. Lichamelijk en geld zijn echt GEEN probleem. Het gaat mij echt om het geestelijke en mentale deel van een eigen paard. Is het het allemaal waard als je gewoon iemand anders z'n paard vol tijd kan leasen zonder al die zorgen en stress. Iemand anders die alle beslissingen maakt, als je nu terug kijkt op al je ervaringen in het verleden. Wat zijn echt die speciale dingen/momenten die ik niet zou ervaren als leaser.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:41

De speciale momenten die je niet ervaart ligt natuurlijk ook beetje aan de eigenaar.
Maar de grote dingen waar je als leaser iig nooit het eindoordeel in hebt zijn juist de grote stress dingen.
De beslissing dat hij met pensioen gaat, de beslissing dat het zijn laatste dag op de wereld is... ik kan nu geen vrolijke dingen bedenken... want dat ligt natuurlijk ook deels aan de eigenaar... mag je paard mee op vakantie, mag je eigen instructeur zoeken etc etc.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Hutcherson

Berichten: 7333
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:44

Wat wil je precies leren als je zelf eigenaar of fulltime leaser bent?
Het enige verschil is dat jij verantwoordelijk bent. Klinkt fantastisch maar dat is volgens mij alleen leuk als je een stalling met stalhouder hebt die echt hetzelfde in het leven staat als jij en exact dezelfde visie heeft.
Je kunt nog zoon goede stalling uitzoeken maar je komt er altijd later pas achter of ze waarmaken wat ze zeggen. Vaak wordt zoveel uur weidegang beloofd maar de praktijk is dan vaak anders. Idem met voeren. En vaak mag je veel dingen niet zelf pakken of zelf doen (zelf extra innde wei zetten oid).

Kortom, als je je paard aan hujs hebt staan of je heb een perfecte stal die matcht met jouw wensen voor je paard is dhet geweldig om eigenaar te zijn.
Maar eigenlijk, als je een minder goede stal hebt, dan heb je maar genoegen te nemen met de uitvoering van de stalhouder. Die bepaald wat jouw paard eet, hoeveel die eet, wanneer ie naar buiten kan etc. Niet jij.
Jij bent degene die ermee moet dealen of een nieuwe plek moet zoeken.

Ja je hebt het (deels) voor het zeggen over je eigen paard, maar je betaald ook alle rekeningen. En jij bent degene die 5x per dag naar stal moet als dier ziek is.
Als je geluk hebt, heb n je een dier dat enkel zn jaarlijkse enting krijgt en verder aantal keer hoefsmid en keer de tandarts. Maar als je pech hebt en hij krijgt iets.. Staat de dierenarts soms wel 2x per dag op de stoep. Dat vergt veel van je portomonee, je tijd en van je werk. Want je moet er vaak bij zijn.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:57

Evelijn schreef:
De speciale momenten die je niet ervaart ligt natuurlijk ook beetje aan de eigenaar.
Maar de grote dingen waar je als leaser iig nooit het eindoordeel in hebt zijn juist de grote stress dingen.
De beslissing dat hij met pensioen gaat, de beslissing dat het zijn laatste dag op de wereld is... ik kan nu geen vrolijke dingen bedenken... want dat ligt natuurlijk ook deels aan de eigenaar... mag je paard mee op vakantie, mag je eigen instructeur zoeken etc etc.

Dit soort dingen ja.Bij een eigen paard mag jij beslissen over zijn leven of dood. Bij een leasepaard heb je die verantwoordelijkheid niet.De diepste kern ontbreekt dan. Maar dat kan ook een voordeel zijn,want als je eigen paard ziek of geblesseerd is dan stik je van de zorgen. En rijden is er dan niet bij!Als het rijden noodzakelijk is voor jouw gezondheid, dan zou ik een leasepaard aanraden.Want stel dat je een eigen paard hebt en die krijgt een peesblessure,dan kun je zeker een half jaar niet rijden.Als je voldoende geld hebt dan kun je natuurlijk daarnaast dan nog wel manegelessen nemen om toch in beweging te blijven zelf.

Anoniem

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:24

Heel eerlijk? Ik zou als ik jou was gewoon lekker zo veel als dat je wilt bij een manege gaan rijden....

Bij lease loop je net als bij bijrijden heel vaak tegen slechte verzorging/slecht passend tuig en zadel (vooral op manege's) , geen zeggenschap of inspraak over het houden van het dier, voer en noem het allemaal maar op.

Wat dus overduidelijk bij eigen en koop juist voor een groot deel je zorgen gaat zijn; staat hij wel goed erbij, geef ik het juiste voer, gezond, gelukkig, etc.

En daar heb jij helemaal geen zin in als ik het goed begrijp. Bij lease is het een ergernis dat je er niets over te vertellen hebt, terwijl het bij koop de ergernis gaat worden dat je te veel hebt om je druk om te maken....

Wat uiteindelijk bij de liefde voor paarden hoort, want je ergernis bij lease, houd gewoon in dat je toch om dat dier geeft en wilt dat het zo goed mogelijk gebeurd, dat is exact wat de zorgen bij eigen inhouden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard of toch volle lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:50

Dat kan inderdaad toch ook,dat je gewoon meerdere malen in de week op de manege gaat rijden.Dan behoud je je vrijheid.Tenzij dat het verzorgen etc. ook belangrijk voor je is,want dat wordt dan al gedaan.Als ik in jouw positie was dan zou ik eerst losse lessen nemen en dan ,als ik daar een lievelingspaard kreeg,die gaan leasen.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:58

Bij twijfel gewoon starten met lease. Je kunt daarna nog altijd overstappen op een eigen paard. Andersom is lastiger. Ik ben ook gestart met een lease paard, en na een jaar had ik toch behoefte aan een eigen paard. Voordeel van lease is dat je kunt uitproberen of het bevalt. Overigens ben ik verbaasd over de € 400 voor een lease paard. Ik verhuur mijn tweede paard voor 100 euro, de leaser heeft dit paard tot haar volldige beschikking. Soms ben ik zelfs jaloers op haar. Alleen de lusten, nooit de lasten. En als zij het nodig vindt, betaal ik extra supplementen, fysiotherapeut, et cetera.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:59


Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:01

Bij hypermobiliteit (syndroom) zijn er natuurlijk meer opties dan alleen paardrijden en zwemmen. Wandelen, yoga en pilates vallen ook in de categorie 'goed' omdat je dat low profile kunt inzetten en veel resultaat kan behalen. Dat ondersteunend met 1 a 2 x per week paardrijden/zwemmen en je komt al een heel eind.

Als ik jouw mitsen en maren in dit topic lees zou ik zeggen zoek een goede manege en ga 2x per week paardrijden. Wandel dagelijks een half uurtje en ga daarnaast 1x per week een uurtje yoga of zo lang als kan zwemmen (niet alleen schoolslag! Anders ga je weer overbelasten) of wellicht aquapilates of iets in die richting doen.

Zeker een manege is wel een aanrader omdat je met hypermobiliteit (syndroom) niet altijd een bepaald paard kunt rijden omdat je de kracht of energie mist en het dan fijn is om even weer een stap terug te doen. Terwijl je op goede dagen juist wel een uitdaging wil hebben en dat kun je op een goede manege afstemmen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bellieee, Elegance_, KaasSouffle_, shaddy82 en 158 bezoekers