Eerste paard kopen of bruikleen/lease

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:13

Wat ik je mee wil geven aan ervaring is dit: Mijn zelfgefokte merrie heeft altijd bij mijn ouders in de Achterhoek gestaan. Daar kreeg ze gras, hooi en een vitaminebrokje. Afgelopen jaar heb ik haar naar een pensionstal in 't Gooi verhuisd. Ze deed het daar beduidend slechter en ik stond ineens allerlei supplementen bij te voeren omdat de basis niet in orde bleek voor haar. Uiteindelijk zat ze tegen hoefbevangenheid aan en heb ik haar weer terug verhuisd naar mijn ouders. We hebben het oude voerregime weer opgepakt en ik heb een happy paard dat fysiek en mentaal in orde is.

De pensionstal heb ik met heel veel zorg uitgezocht en toch bleek het toen ik er eenmaal stond niet goed te zijn. Informeer jezelf heel goed over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Ik had een back up, maar die hebben veel mensen niet.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:40

Eerst kijken wat je wilt. Wat voor paard, wat voor stalling, etc.

Paard, schofthoogte, karakter, leeftijd, wat wil je er mee doen, wat kan en kent het paard al, bomproef, beleerd of onbeleerd, max prijs.

Stalling, binnen/buiten rijbak, kantine, zijn er kasten aanwezig voor je spullen, hoeveel uur naar buiten, hoeveel ruimte is er buiten (2 uur op een paddock van 10 keer 10 is niks), weidegang/paddock, met vriendjes of alleen, kijk goed hoe het in de winter is!! Je paard (hele dag) buiten is leuk, maar niet als ze tot de knieƫn in de drek staan zonder enige droge plek. Wel/geen schuilstal, is het mooi dichtbij buiten rijden of moet je altijd met trailer op pad, vol pension of moet je alles zelf doen, kosten, wat zit er bij de prijs inbegrepen?

Ik zou altijd meerdere stallen bekijken. Mocht die ene stalling toch niet bevallen voor jou of je paard (je paard staat er namelijk de hele dag), dan kun je altijd verhuizen zonder dat je daarna nog maanden overheen bent om een stal/land te vinden omdat je niemand kent.

Ik zelf heb toen een anderhalf jarige hengst gekocht van de fokker en was toen 2 keer heen geweest. Aan de andere kant van Nederland, maar was het meer dan waard! Wilde sowieso weten of hij gebracht kon worden, heb zelf geen auto en trailer. Vind het zelf ook fijn dat iemand een paard brengt die het paard ook kent (en andersom, paard de persoon kent).
Ik had mijn moeder mee. Ook vanwege de reis, een hele dag in je eentje is niks. Kwa paarden heeft ze niet al te veel verstand. En kan zelf erg goed mijn roze bril afzetten. Het is hem of het is hem niet. En hij was erg vies toen, dus voor de mooi had ik hem niet gekocht. :+
Eerste keer dat ik heen ging was het vooral praten en kennis maken. Tweede keer ging ik een klein stukje lopen over het erf, hoe braaf is hij, wat kent hij, hoe reageert hij etc. Daarna gepoetst en weer gepraat. Expres vast gehouden, jonge paarden hebben weinig geduld. En ik wilde weten wat hij zou doen. Hij ging schrapen, ik zette hem in zijn achteruit (wat hij blijkbaar niet kende :')) en hij stopte met schrapen. Toen wist ik het zeker, hij wordt het! En nog elke dag blij met hem en we leren samen heel veel van elkaar. :D