Ik durf niet van het terrein af met mijn pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Ik durf niet van het terrein af met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 10:26

Hallo,

Ik ben Michelle Pourquié en ik ben 25 jaar oud. Ik heb een pony genaamd Utelo en hij is 10 jaar oud. Ik ken hem al vanaf dat hij 7 was en bij ons op de manage kwam. Hier hebben we hem beleerd en is onze band heel hecht geworden.

Helaas is Utelo op zijn 8e verkocht en een half jaar bij iemand anders geweest. Toen hij terug kwam liep hij kreupel en was hij niet meer de rustige pony die ik kende. Omdat het geen manage pony was en hij weg moest heb ik hem gekocht.

Zijn gedrag was zo verander. Hij was druk met wandelen en met buitenritten. In de bak was hij braaf maar dan moesten er geen andere paarden bij komen.

Ik heb hem moeten verhuizen naar een 24/7 weiland en hier durfde ik er njet meer op te rijden. Steeds kleine stapjes gemaakt door toch er op te gaan en stap rondjes in de bak gemaakt. Ook hebben we veel grondwerk gedaan.

Nu heb ik besloten om les te nemen en dit gaat zaterdag gebeuren.

Mijn doel is om naar de bak van de vereneging te gaan in april om daar met de groepslessen mee te doen. (Dit is 5 min wandelen van de wei af )

Ik wil jullie op de hoogte houden van mijn voortgang en misschien hebben jullie zelfs tips voor me.

Hopelijk vinden jullie dit leuk om te lezen of hebben jullie ook aan angst en heb je wat aan deze topic!

Foto: Utelo en ik samen

Afbeelding

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Ik durf niet van het terrein af met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:26

Ik verplaats je topic naar Paardenpraat omdat er geen rijfotos in de openingspost van dit topic te zien zijn :)

Succes !

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Re: Ik durf niet van het terrein af met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 09:14

Mijn eerste stap naar vertouwen in mijn paard is gezet!

Bij de eerste les moest ik me paard opzadelen en gingen we wandelen in de bak. Ik moest tegen hem praten. Ik ben erg nuchter dus vond het nogal raar om te vragen aan me paard hoe zijn dag was enzo. Maar heel raar was het toen ik merkte dat mijn paard meer op mij ging leren en we echt samen 1 werden.

Onze stappen die we nu aan het oefenen zijn is synchroon lopen en stoppen wanneer ik stop en lopen wanneer ik loop.

Kleine stapjes maken we maar gelukkig zie ik bij deze stapjes al een band!

Afbeelding

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ik durf niet van het terrein af met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:16

Fijn dat je goede begeleiding hebt zo te lezen!

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:20

Wat een knapperd is Utelo en wat mooi dat je de tijd neemt om het vertrouwen terug te krijgen. Zelf een bange poeperd zijnde en niet meer in bezit van paard of pony ga ik je volgen want ik ben oprecht benieuwd hoe het gaat. Succes!

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:21

herkenbaar verhaal, het heeft bij mij wat jaartjes geduurd maar ik ben er gekomen.
Hoop dat jij er ook komt, maar zo te lezen gaat dat vast goed komen.
Pb staat open mocht je behoefte hebben of eens een vraag hebben als je vast loopt.

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:25

Jij staat in Wageningen toch? Dan staat mijn pony heel dichtbij. Mijn pony is nogal een druktemaker, maar wij hebben wel een paar fijne oefeningen om de rust samen terug te vinden. En we wandelen heel veel. Stuur me maar een pb als je eens wilt afspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:28

Ik ben heel benieuwd, ik zit eigenlijk met hetzelfde. Paard nu een jaar maar we komen niet verder.
Door een slecht passend zadel een paar keer er goed van af gevallen.
Het gaat steeds meer met tegenzin en inmiddels heb ik er al 1.5 maand niet opgezeten...

Vorige week is mijn merrie overleden, ik heb haar 12 jaar gehad en ze was echt mijn maatje. Die band heb ik met mijn huidige paard absoluut niet.
Sinds mijn pony overleden is ben ik soms zelfs echt bang voor haar. Een paar dagen geleden wou ik met haar wandelen, maar dan doet ze zo dwars dat ik er geen zin meer in heb en zet ik haar terug in het land.

Mijn pony voelde mijn verdriet feilloos aan en kon me troosten en mij rustig krijgen, enkel al door gewoon stom bij haar in de stal te gaan zitten.
Mijn paard loopt weg als ik verdriet heb en dat doet pijn...

Ben daarom benieuwd naar jouw vorderingen en hoop dat ik er ook nog wat van kan leren!

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 10:30

Myrthe3 schreef:
Ik ben heel benieuwd, ik zit eigenlijk met hetzelfde. Paard nu een jaar maar we komen niet verder.
Door een slecht passend zadel een paar keer er goed van af gevallen.
Het gaat steeds meer met tegenzin en inmiddels heb ik er al 1.5 maand niet opgezeten...

Vorige week is mijn merrie overleden, ik heb haar 12 jaar gehad en ze was echt mijn maatje. Die band heb ik met mijn huidige paard absoluut niet.
Sinds mijn pony overleden is ben ik soms zelfs echt bang voor haar. Een paar dagen geleden wou ik met haar wandelen, maar dan doet ze zo dwars dat ik er geen zin meer in heb en zet ik haar terug in het land.

Mijn pony voelde mijn verdriet feilloos aan en kon me troosten en mij rustig krijgen, enkel al door gewoon stom bij haar in de stal te gaan zitten.
Mijn paard loopt weg als ik verdriet heb en dat doet pijn...

Ben daarom benieuwd naar jouw vorderingen en hoop dat ik er ook nog wat van kan leren!


Als ik jou verhaal lees zie ik idd overeenkomsten met het gedrag van onze paarden. Het enige verschil os dat ik vroeger een hele hechte band had met mijn paard. Bij Utelo is het waarschijnlijk bij zijn vorige eigenaar mis gegaan. Utelo is een paard dat veel informatie vraagt aan de ruiter als hij niet weet wat hij moet doen. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hem daarin teleurgesteld en is hij het vertrouwen verloren. Ook vergeeft hij het mij niet dat ik hem die tijd toen in de steek heb gelaten en moet ik nu het vertrouwen weer opbouwen samen met hem.

Misschien is het voor jou ook een tip om naast je paard te gaan oefenen met stilstaan en weglopen (grondwerk) en praat hem je paard. Dit hielp bij mij zo enorm en dit allemaal doe ik in de bak of in het weiland omdat dit voor ons een vertrouwde omgeving is.

Als ik nieuwe stappen maak laat ik het meteen weten zodat iedereen er misschien iets aan heeft.

Wel belangrijk is dat als je bij je paard komt je je hoofd leeg maakt en alleen oog hebt voor je paard.

Ik ben teveel bezig met onder andere werk, relatie, vriendschappen, familie. Dit merkt mijn paard en geeft hem te veel stress en daarom loopt hij weg, hij komt naar me toe als ik alleen oog voor hem heb en met niets anders dan hem bezig ben.

Succes net je paardje en als jij vooruitgang hebt met je paard laat het dan vooral weten