Paard alleen over na overlijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:41

Ik heb gisteravond mijn pony plots in moeten laten slapen. Ik ben er kapot van.

Mijn andere paard staat nu dus alleen, ze staan aan huis.
Hoe hebben jullie dit opgepakt?
Ik heb er mn hoofd niet naar staan om nu gelijk al op zoek te gaan naar een andere.

Mijn pony was onvervangbaar, ze was mn maatje...
Maar ik weet ook dat mn andere paard niet maanden alleen kan staan, dat is niet eerlijk.
Op moment ben ik er nog helemaal niet uit of ik nog wel verder wil, mijn paard heb ik nog maar een jaar en lang niet zo'n band mee als mijn pony.

Sorry voor mijn misschien vage bericht. Hoe zouden jullie dit doen?

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:43

Misschien is iemand in je vriendenkring bereid om zijn of haar paard er tijdelijk bij in te zetten tegen kostprijs. Zo heb jij rustig de tijd om te rouwen en na te denken wat je wilt.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:44

Als je nog niet weet wat of hoe je verder wilt. Zou ik er een leenpaard of pony bijzetten. Staat jouw paard niet alleen en heb jij tijd om na te denken.
Sterkte met het verlies van je pony :(:)

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:44

Gecondoleerd met het verlies.

Je overgebleven paard kan je verhuizen naar een stalling waar ze met anderen kan staan.

Je kan ook overwegen een pensionklant aan te nemen zodat je paard een maatje thuis krijgt.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:22

Met spoed een paard erbij zoeken, van een vriendin wellicht? Of inderdaad mrt spoed verhuizen naar een stal met andere paarden. Elke dag is er een te veel.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:24

niet te snel beslissingen maken wat betreft doorgaan of niet.
Zorg voor een maatje voor je paard, en laat alles rustig bezinken.
Wil je helemaal niet geconfronteerd worden met paarden zet dan je eigen paard in pension en regel de verzorging.
Wil je wel je paard zien en verzorgen regel dan een maatje voor je dier.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:33

Een kennis van me heeft vorig jaar een shetje kunnen lenen van een plaatselijke boer, misschien is dat iets?

Sterkte

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:45

Ik heb een pony kunnen lenen van een vriendin toen deze situatie zich voordeed. Mijn buren hadden een adv gezet in het plaatselijke blaadje en die hadden binnen een paar dagen een geleende shetlander.

In pension zetten is ook een optie.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:17

Mijn pony heeft vroeger eens een half jaar alleen gestaan nadat zijn weidemaatje was overleden.
Eerste paar dagen merkte ik dat hij wel wat zoekende was,maar heb dan zelf wat meer aandacht gegeven.
Daarna ws hij gewoon rustig,heb er verder niks aan gemerkt.

Omdat de toenmalige stalling er ook mee ophield heb ik hem verhuist naar een andere stalling.
Hij moest later wel wennen aan andere pony's in zijn weide.


Sterkte :(:)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:23

Paarden rouwen ook, dus dezelfde dag nog een nieuw paard heen plempen lijkt me ook wat overdreven. Ik heb destijds na 4-6 maanden gezocht voor een leenpaard, maar niemand reageerde dus moest ik maar weer een nieuw paard bij kopen :+ Merkte dat ze toe was aan een nieuw maatje. Maar die eerste paar maanden kon je echt zien hoe lusteloos en somber ze was :(:)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:24

Ik heb dit tweemaal bij de hand gehad. De eerste keer ben ik het hele dorp afgegaan op zoek naar eenzame paarden/pony's voor erbij (ons paard was dood, onze welshpony kwam alleen terug van degene aan wie ze in bruikleen was gegeven). Dat leek eerst niet te lukken, maar toen waren er ineens twee. Met de ene klikte het niet, de ander (een shetty) ging prima. Die shetlandpony is gebleven en hebben wij later gekregen van de vorige eigenaar die er toch niets mee deed. Toen ook onze welshmerrie stierf was de shet dus alleen (nu ja, met onze geiten samen). Na een week of drie heb ik een twee shetlander bij de paardenopvang gekocht. Die twee zijn dol op elkaar en dat gaat nu al jaren prima.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:29

Hier vorig jaar hetzelfde, merrie viel heel onverwachts weg, ruin was de eerste paar dagen wat onrustig, daarna was het over, ook ik wilde niet direct een ander paard. Het heeft een aantal maanden geduurd voordat hij aangaf zich toch wel alleen te voelen, toen ben ik op zoek gegaan naar een ander maatje erbij.

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:47

Ook dit meegemaakt. En ponys kunnen ook verdrietig zijn. Wat ik eerst eigenlijk niet geloofde. Maar nu wel zelf meegemaakt hebt. Pony heeft lang afscheid kunnen nemen van haar overleden vriendinnetje.
De volgende dagen was ze stil en somber. Mij steeds achterna lopen en ik móest haar steeds aaien en knuffelen. Toen kreeg ze kale plekken in hals. Volgens d.a. was het emotieplekken.
Bij toeval en anders was ik zelf op zoek gegaan, is er toen gauw een andere pony bij gekomen. Oo wat was ze blij dat ze niet meer alleen was!!!
Terwijl ikzelf ook helemaal geen zin had in een andere pony. Maar ben nu toch blij dat er 1 bij is gekomen.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:51

DiantaM schreef:
Met spoed een paard erbij zoeken, van een vriendin wellicht? Of inderdaad mrt spoed verhuizen naar een stal met andere paarden. Elke dag is er een te veel.


Overdrijven is ook een vak.

Ts gecondoleerd.
Laat alles rustig bezinken en kijk goed naar wat het paard aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:54

Bedankt voor alle lieve berichtjes. Intussen ook een lief aanbod gehad van een bokker, maar ik heb er mijn hoofd nog niet naar staan. Het idee dat er een ander paard of pony in haar stalletje komt vind ik verschrikkelijk, hoe stom ook.

Mijn paard weet heel goed wat er aan de hand is. Ze was er ook bij tijdens het inslapen en heeft afscheid kunnen nemen, maar toen de pony overleden was wou ze er eigenlijk niets meer van weten.

Het aparte is, is dat ze altijd hinnikte en onrustig was als ik eens weg ging met de pony. Ze heeft nu geen enkele keer gehinnikt en is heel rustig.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt maar vind dat heel apart, en toch wel mooi.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:58

Onali schreef:
DiantaM schreef:
Met spoed een paard erbij zoeken, van een vriendin wellicht? Of inderdaad mrt spoed verhuizen naar een stal met andere paarden. Elke dag is er een te veel.


Overdrijven is ook een vak.

Ts gecondoleerd.
Laat alles rustig bezinken en kijk goed naar wat het paard aangeeft.

Dat vind ik dus niet. Er zijn uitzonderingen, maar paarden horen niet alleen te staan. Sterker nog: ik vind het dierenmishandeling als iemand er bewust voor kiest om een paard alleen te zetten.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:02

DiantaM schreef:
[
Dat vind ik dus niet. Er zijn uitzonderingen, maar paarden horen niet alleen te staan. Sterker nog: ik vind het dierenmishandeling als iemand er bewust voor kiest om een paard alleen te zetten.


Ga dan ook maar niet meer alleen op buitenrit, als paarden geen moment alleen kunnen zijn :Y)

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:06

Myrthe3 schreef:
Bedankt voor alle lieve berichtjes. Intussen ook een lief aanbod gehad van een bokker, maar ik heb er mijn hoofd nog niet naar staan. Het idee dat er een ander paard of pony in haar stalletje komt vind ik verschrikkelijk, hoe stom ook.

Mijn paard weet heel goed wat er aan de hand is. Ze was er ook bij tijdens het inslapen en heeft afscheid kunnen nemen, maar toen de pony overleden was wou ze er eigenlijk niets meer van weten.

Het aparte is, is dat ze altijd hinnikte en onrustig was als ik eens weg ging met de pony. Ze heeft nu geen enkele keer gehinnikt en is heel rustig.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt maar vind dat heel apart, en toch wel mooi.


Zolang ze zo rustig is en lekker blijft eten en drinken en je ziet geen andere afwijkende dingen waar je je zorgen om moet maken zou ik het rustig even aan kijken, overhaast een paard erbij is niet de juiste manier, er staat genoeg te koop, ook straks als blijkt dat ze niet meer lekker in haar vel zit door het alleen zijn.

Petpa

Berichten: 1670
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:08

Neem geen overhaaste beslissingen, maar neem de tijd om een weloverwogen beslissing te nemen.

Sterkte met het verlies!

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:09

overhaast een paard gaan kopen om erbij te zetten, met het risico dat of jij of je paard er geen klik mee heeft en alles weer anders moet , lijkt mij de stress ook niet waard.
Als je paard nu rustig is, kan ze best een tijdje alleen staan voor jij er weer hoofd naar hebt om er eentje bij te zetten.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:09

DiantaM schreef:
Dat vind ik dus niet. Er zijn uitzonderingen, maar paarden horen niet alleen te staan. Sterker nog: ik vind het dierenmishandeling als iemand er bewust voor kiest om een paard alleen te zetten.

Niet elk paard is blij met gezelschap, dierenmishandeling is wel een heel groot woord in deze situatie, TS heeft er niet om gevraagd dat deze situatie is ontstaan, ze zal het paard wat achtergebleven is alle zorg geven en goed in de gaten houden denk ik, als het echt verandert is er genoeg te koop. Je moet ook niet overhaast wat kopen, dan kan je een paard treffen waar je uiteindelijk geen klik mee hebt of er is wat anders waardoor het niet het juiste dier is en moet je weer op zoek, geeft alleen maar gedoe en verdriet en dat is er nu al genoeg.

Anoniem

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:10

Bedankt allemaal, uiteraard houd ik mijn andere paard goed in de gaten. Ik weet ook nog niet goed wat ik eventueel wil met een nieuwe pony of paard. Nog één erbij om te rijden wordt me te gek namelijk, denk ik...

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:16

Allereerst sterkte met het overlijden van je pony.
Inderdaad even kijken hoe het gaat met het paard. Dat is toch voor elk paard verschillend. Heb een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Mijn paard is echter helemaal niet sociaal met andere paarden. Ik dacht als hij depressief wordt of onrustig zoek ik er een weidemaatje bij. Dat was echt totaal niet aan de orde. Hij maakt een hele gelukkige indruk alleen. Hij kan wel paarden zien in weien in de verte. Dat is vaak al voldoende.

Ik heb nog een ander paard die in een pensionstalling staat en die kan totaal niet alleen zijn. Het is dus echt bij elk paard verschillend, al is het feit dat dit paard graag alleen is wel een uitzondering hoor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:24

Gecondoleerd met je verlies. Ik begrijp heel goed hoe vreselijk rot je je voelt. Het is nu dan ook niet echt een moment om te beslissen of je je paard verkoopt of er nog eentje bij koopt.

Maar het paard dat je nog hebt staan leeft wel en die heeft zorg nodig, dus daar ontkom je niet aan. Hoe bot het ook klinkt, voor je overleden pony kan je niks meer doen. Schuldig voelen en dergelijke is echt nooit nodig.

Als je paard rustig is laat je het gewoon even bezinken en ga daarna relativeren. Jij bent een mens, jij hebt verdriet en jij moet verder en zorgen voor de paarden etc. Daarna kun je weer bedenken wat voor je paard het beste is en ga je vanzelf weer een beetje de draad oppakken.

In eerste instantie zou ik ook denken, verhuis je paard naar een plek met vrienden, maar ze is hier een maatje verloren en dat zijn wel veel veranderingen in 1x.

En iedereen is anders. Vorig jaar een paard laten inslapen en toen stonden ze kort 's avonds wel op stal. Ik heb meteen alles opgeschoven, want ik wilde niet tegen een lege stal aankijken en ik had eigenlijk nog een stal van iemand anders in gebruik.

Mocht iemand in de buurt een plekje zoeken, kun je het overwegen. Dan heb je wat gezelschap voor je paard en tijd om na te denken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:27

Sterkte met het verlies.

Laat het eerst allemaal even bezinken.
Mijn haf is 2 jaar geleden ook ineens dood neergevallen. Volkomen onverwachts.
Shet bleef alleen over. Waren dikke maatjes.
Ik moest echt niet aan een ander paard denken.
Shet was eerste paar dagen aan het roepen, daarna werd hij wel rustig.
Na een maand of 2 kwam er pas weer een ander paard.
En de shet heeft die 2 maanden wel kunnen overbruggen hoor.
Is hij niet een ander paard van geworden.
Kan nog prima alleen achter blijven als ik met de ander op pad ga. En andersom ook.

Sterkte en geef het tijd. Geen overhaastige beslissingen nemen.