Paard alleen over na overlijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:31

Wat sneu en sterkte toegewenst met dit verlies.
Een van de basis voorwaarden voor paarden is toch wel sociaal contact. Hoop dat je zo sterk kan zijn, maar zet alsjeblieft even je eigen verdriet voor een moment opzij en zorg voor een maatje (aanbod bv van betreffende bokker). En daarna zorg je dat jouw paard er een maatje bij heeft. :j ;( :(:) Beter voor jouw paard en beter voor jezelf, ondanks jouw verdriet. Dat mag er oprecht zijn en geef jezelf ook de tijd. Alleen niet ten koste van jouw paard wat nu alleen staat en gewend was aan een maatje. Aan de buitenkant zie je niet zoveel -O-


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:25

Sterkte met je verlies.

Ik heb in juli mijn shetlander moeten laten inslapen. Dit was min of meer wel gepland omdat hij al wat langer ziek was. Ik had ook angst dat mijn paard heel erg gestresst zou raken op het moment dat hij helemaal alleen zou komen te staan. Ik ben zaterdag voor een andere pony wezen kijken, maandag foto's laten maken. Prognose was zo slecht dat hij de wei op is gegaan en dinsdag eind van de dag is ingeslapen. Mijn paard wilde toen al helemaal niks meer met hem te maken hebben en heeft ook geen afscheid willen nemen. Wende zijn hoofd af en had meer interesse in het bakje slobber wat daar nog stond. De volgende dag heb ik de nieuwe pony opgehaald en mijn paard was dolblij met een nieuwe vriend. Een band moet ik nog met hem opbouwen en het was de eerste dagen wel emotioneel dat er een andere pony in zijn stal en paddock stond. Maar dat wende eigenlijk heel snel.

Maar ik snap dat jij nu nog geen andere pony wil zoeken. Maar misschien kan je voorlopig een pony van iemand lenen.

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:27

Dieren kunnen echt treuren en lang ook. Onze pony miste haar grote paardenvriend heel erg. Ze hinnikte naar elke trailer en stond dan hoopvol te kijken of hij er misschien uitkwam (zo leek het althans). zag ze dat het niet zo was, dan draaide ze zich om en ging met haar achterste naar de staldeur en haar hoofd naar de muur staan.

Andere diersoort, maar toen de moeder van een van onze geiten stierf, heeft haar dochter wel anderhalf jaar getreurd. Na ongeveer een half jaar werd ze wel levendiger (ze was altijd heel vrolijk geweest) en speelde ze weer met de andere geiten, maar ze bleef wachten. Onze overburen hadden een grote harige hond die en profiel wel wat op een geit leek. Als ze die zag in de schemering dan rende ze naar hem toe (ze kon er niet bij, de wei stopt zo'n 30 meter eerder) precies zoals ze altijd deed als ze even bij haar moeder weg was geweest in de wei.
Het was een grote, vrolijke zelfstandige geit, ze is 13 geworden, maar is erg veranderd door de dood van haar moeder (de dochter was toen een jaar of tien).

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anoniem

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:13

Op moment merk ik echt dat mijn paard treurt om mn pony. Nog steeds wel zoekende, ook op de plek waar ze is overleden.

Ik weet nog niet goed wat ik wil. Misschien dat ik naar de zuidlaardermarkt ga maar dat weet ik nog niet goed. Evt de box verhuren maar ook dat idee vind ik lastig, bovendien wil ik niet dagelijks iemand over het erf hebben.

Ik wil sowieso niet nog een rijpaard erbij. Budget is ook niet zo groot. Misschien afgedankt ponytje goed huis bieden, maar dan zit je weer met dikke veeartskosten ben ik bang voor...

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:22

en een ouder dier een goed tehuis bieden? hoeven niet altijd kosten aan te hangen. bedenk wel dat een ouder paard of een afdankertje net zoveel kunnen kosten als een gezond dier waar je eventueel wat mee zou kunnen doen (of een buurmeisje/nichtje ofzo)
zolang je het niet weet wat je wilt zou ik geen beslissing nemen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:27

Heel veel sterkte met het verlies. :(:)
Apart he, hoe paarden met verlies en afscheid nemen omgaan.
Ze weten het.

Ik zou ook rustig de tijd nemen om uit te zoeken wat je zelf wil en wat haalbaar is voor jou.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:40

Zeker niks overhaasten. Als je een maatje wil voor je pony, best eentje lenen van iemand die begrip heeft voor de situatie. Of misschien eentje lenen van een paardenopvang? Dan hebben zij een plekje extra en jij hebt een maatje voor je pony. Maar in ieder geval eerst checken of het wel klikt. Je moet je pony er ook niet mee overdonderen.
Veel sterkte.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:13

Je weet nooit wat een paard gaat kosten nu of in de toekomst en de maat of leeftijd zegt ook niks heb ik helaas al vaak ervaren.

Je kan kijken of iemand een pensioen plek zoekt. Dan komt iemand misschien maar eens in de zoveel tijd, maar betaald je huur en de veearts, hoefsmid en dergelijke.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:31

Wat sneu zeg :( ik snap je heel goed, lijkt mij erg lastig en moeilijk.
Eventueel een leuke shetlander a-b pony erbij? Als een weide maatje?

Anoniem

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:40

Nog steeds niet echt verder. Merk vooral dat ik de laatste dagen heel gefrustreerd ben.

Liefst zet ik vandaag mn paard nog op MP. Zou dit nog veranderen? We zijn inmiddels 2 weken verder.

Doorzetter

Berichten: 364
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:02

Gecondoleerd!

Ik heb dit vorig jaar meegemaakt en had er toen dus ook twee. Mijn kwpn-er is er heel erg down van geweest. Ze heeft een maand alleen moeten staan, waarvan iedere dag 1 teveel was.

Na een maand heb ik een hele lieve, toen enter pony gekocht. Gelijk bij binnenkomst was mijn kwpn-er enorm opgefleurd.

Als je er niet zeker van bent verder te gaan met je paard / sport, dan zou ik persoonlijk zelf een shet van bijv. een boer vragen dat de pony bij je thuis mag staan. Of je paard ergens elders onderbrengen.

Je paard kan hier innerlijk een flinke klap van krijgen, waarna het zich vaak verder gaat manifesteren.

Sterkte met het verwerken van het verlies en succes met het maken van de juiste keuze!

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:05

Voor iedereen is verdriet anders en ook het verwerken en de duur daarvan anders.
Kan je je paard niet een tijdje elders stallen? Kijken of je het dan mist of niet?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:05

Myrthe3 schreef:
Nog steeds niet echt verder. Merk vooral dat ik de laatste dagen heel gefrustreerd ben.

Liefst zet ik vandaag mn paard nog op MP. Zou dit nog veranderen? We zijn inmiddels 2 weken verder.

Als je toch al van plan was om niet verder te gaan met je paard is verkopen misschien wel beter dan alleen laten staan. Maar als je helemaal niet van plan was je paard te verkopen voordat je pony ingeslapen werd waarom zou je het dan nu ineens wel doen? Overdenk het nog eens goed wat je wilt en hoe je dat wilt gaan doen. Heel veel sterkte nog

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:06

Myrthe3 schreef:
Nog steeds niet echt verder. Merk vooral dat ik de laatste dagen heel gefrustreerd ben.

Liefst zet ik vandaag mn paard nog op MP. Zou dit nog veranderen? We zijn inmiddels 2 weken verder.


Je gaat zelf nu door een rouwproces. Ik zou nu niet beslissen om het paard weg te doen, want dan kom je in een nog dieper gat.

Praat erover met de mensen om je heen. Mensen die jou goed kennen en weten wat de paarden voor je betekenen.

Je kan ook overwegen om een pensioenpaard/pony erbij te zetten. Die blijft dan van de eigenaar (die de kosten stalling en bij ziekte enz. betaald), maar de dagelijkse zorg verleen jij.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:15

Het kost even tijd om het plezier weer terug te vinden maar dat komt na het rouwen.

Ik zou zolang even een paardje lenen. Dan kan je altijd weer verder kijken. Denk erom dat als je iets van de markt haalt en het niet klikt je een probleem hebt, zou eerder particulier iets zoeken.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:14

Weet je, ik had ooit vreselijke spijt van de verkoop van een pony. Jaar daarna een ander paardje gekocht en echt geprobeerd, maar voor mn gevoel had ik niet dezelfde band met hem. Mijn man wel, was ook zijn eerste eigen paard.
We hebben een jaarling uit benarde situatie gered, maar was ook niet mijn type pony. Toen toch op zoek naar echt dat ene paardje voor mij. Uitgekomen bij een super leuke merrie, drachtig etc. Maar ik kon me duidelijk niet zo goed binden.

De e-pony moesten we na 4jr laten inslapen en de inmiddels ingereden jaarling ( toen 4 ) werd verkocht.
Door ziekte ook merrie en veulen verkocht.

Later weer begonnen en ontzettend mn best moeten doen om een band op te bouwen. Die 2 ruintjes heb ik nu nog en zijn mn alles. Ook mn merrie en haar kind zijn terug en ben ik ontzettend dol op.

Het was toen gewoon een andere situatie en ik had door mn verdriet en veel andere omstandigheden niet eens door dat ik best wel een band had, maar die gewoon anders was.
Er staan er nu dus 4 en heb met alle 4 echt een sterke band, maar totaal anders.

Je kan dingen niet afdwingen, tenzij het echt moet. Je kan op een paard rijden, omdat hij goed presteert bijv. Maar gevoel kan je niet dwingen. Als je ervoor wil gaan, moet je het tijd geven. Over een aantal maanden is het zeker anders. Niet per se beter, maar anders.

Wij hebben nu bijv 2 heerlijke hondjes en zijn er echt helemaal gek mee, maar ik mis nog steeds mn border collie die 15jr bij me was en het 10jr kleine hondje die door een vreselijk ongeluk omgekomen is. Ik mis het ook heel erg dat deze hondjes nu geen border collies zijn. Maar vergelijken heeft geen nut en ik vind hun leuk zoals zij zijn.

Gevoel is te ingewikkeld en je kan alleen zelf beslissen. Om te stoppen met paarden heb je denk ik meer redenen dan alleen het verlies van deze pony. Om door te gaan, moet je ook redenen hebben.
Het beste kan je met iemand praten die echt dichtbij je staat en jou en je paarden kent. Die kan toch beter inschatten of je het gaat missen, of dat het misschien voor nu even beter is als je verkoopt.

Anoniem

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:17

Bedankt voor alle berichten.

Superpony, thnx voor je verhaal. Je hebt zeker gelijk. Ik hik er alleen ontzettend tegenaan om weer te gaan rijden. Deze week 1x gereden en tja dat was best leuk en ging goed. Maar daar haal ik mijn voldoening niet uit lijkt het wel.

Ik heb een paard of pony voor meer dan alleen rijden. Ik kan een prijs halen op concours maar dat geeft me niet de kick /voldoening zoals ik had bij mijn pony. Als ik zag dat ze blij in het land stond, of tevreden op stal... Dat maakte mij gelukkig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard alleen over na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:30

Wat je zou kunnen doen is wat ik heb gedaan. Na inslapen van oude tinker is de jonge een heel eind verderop in pension gegaan. Daardoor had ik tijd om wat afstand te nemen en te voelen. Kan ik leven met geen paard meer. Ik kon er niet wekelijks heen. Maar de maanden hebben me de kans gegeven goed te overdenken, en verkoop zou idd de beste keuze zijn.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:53

Sterkte met het overlijden van je pony.
Ik wil je aanraden nu in je verdriet geen grote beslissingen te nemen zoals verkoop. Of je dan de juiste gaat maken is maar de vraag.
Persoonlijk zou ik hem nu op pension zetten. Dan is hij niet alleen en kun jij de tijd nemen om te rouwen en dan gaan beslissen wat te doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:01

Myrthe3 schreef:
Bedankt voor alle berichten.

Superpony, thnx voor je verhaal. Je hebt zeker gelijk. Ik hik er alleen ontzettend tegenaan om weer te gaan rijden. Deze week 1x gereden en tja dat was best leuk en ging goed. Maar daar haal ik mijn voldoening niet uit lijkt het wel.

Ik heb een paard of pony voor meer dan alleen rijden. Ik kan een prijs halen op concours maar dat geeft me niet de kick /voldoening zoals ik had bij mijn pony. Als ik zag dat ze blij in het land stond, of tevreden op stal... Dat maakte mij gelukkig.


Maar je hoeft niet te rijden he?! Ga anders band opbouwen. Pak een stoel en een boekje en ga bij hem zitten. Laat hem je hart winnen als het ware.
Of niet trainen, maar gewoon het bos in gaan, zitten en genieten, niks meer dan dat.

Je hoeft je nooit schuldig te voelen. De pony die is overleden heeft vast een mooi leven bij je gehad, maar die is er niet meer. Die doe je niks slechts aan door lief en goed te zijn voor een ander paardje.
En het paardje dat leeft, heeft ook recht op zijn aandacht en liefde, zorg etc.

De andere dingen in je leven gaan ook gewoon door en dan voel je je ook niet rot bij alles.

Geef het tijd. Misschien iets anders doen dan je anders deed? Clicker training en je paard wat trucjes leren bijv?? Gewoon iets leuks.

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 06:55

Heel veel sterkte meid, wat erg voor je om zo plots afscheid te moeten nemen!

Het siert je dat je ondanks je verdriet toch denkt aan je paard waar je band minder sterk mee is!

Gun jezelf wat tijd om alles te verwerken. Ook heeft je paard mss tijd nodig om het te verwerken? Gezien jouw vraag hier ben je sowieso een baasje die haar erg bekommerd is om haar dieren. Ik denk dat je echt wel gaat merken aan je paard of die wegkwijnt of niet. Dus ik zou niet overhaast een ander paard/pony bijkopen nu maar wachten tot het je zelf wat beter gaat.

Sterkte! :(:)

Don't take anything for granted

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:37

Myrthe3 schreef:
Bedankt voor alle berichten.

Superpony, thnx voor je verhaal. Je hebt zeker gelijk. Ik hik er alleen ontzettend tegenaan om weer te gaan rijden. Deze week 1x gereden en tja dat was best leuk en ging goed. Maar daar haal ik mijn voldoening niet uit lijkt het wel.

Ik heb een paard of pony voor meer dan alleen rijden. Ik kan een prijs halen op concours maar dat geeft me niet de kick /voldoening zoals ik had bij mijn pony. Als ik zag dat ze blij in het land stond, of tevreden op stal... Dat maakte mij gelukkig.


Dan is dat laatste toch ook goed.
Niemand is verplicht oranje lintjes te halen in een pinguin pak vol met glitters.

Als jij het leuk vind om elke dag tevreden naar je paarden te kijken wanneer ze in de wei staan moet je dat lekker doen.
Soms kijk ik ook gewoon liever naar paarden in de wei dan weer op een concours rond te lopen.

Ik denk dat als ik ze aan huis had er ook meer naar gekeken werd dan er bovenop zitten.

Neem je tijd. Ik ken mensen die wel een half jaar nodig hadden.
Veel sterkte.

En ga gewoon naar die markt. Soms heb je zo'n uitje nodig om het vlammetje weer op te laten vlammen. Je bent niet verplicht iets te kopen ;)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:22

Gecondoleerd ten eerste met het verlies van je pony.
Ook ik heb jammer genoeg hier wel ervaring mee, paarden staan niet bij mij aan huis dus alleen waren ze niet maar mijn merrie was opgegroeid met mijn ruin dus dat was aan elkaar gebonden.
Na zijn overlijden ging het met mijn merrie een stuk beter dan met mij, zij wist wat er was gebeurt en heeft ook bewust afscheid genomen en met haar ging het goed.
Ook ik had er geen plezier meer in maar dat had niks met haar te maken maar met het verlies van mijn ruin.
Geef jezelf de tijd neem geen beslissing als je deze niet hoeft te nemen. Geniet van de kleine dingen.
De leuke herinneringen worden met de tijd sterker dan het verdriet, maar geef jezelf en je paardje de tijd om op dat punt te komen.
Nogmaals sterkte


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, anoushka, BranwenGC, MaanNaam, Mark0919 en 36 bezoekers