Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 17:04

Hallo allemaal,

Tot zo'n 10 jaar terug had ik een springpaard waar ik 1,20 mee sprong en reed ik regelmatig voor andere mensen. Door tijd en geldgebrek ben ik eigenlijk helemaal gestopt.

Nu wil ik weer een beetje beginnen met het doel een oefencross rijden want dat heb ik altijd al een keer willen doen. Ik wil nu eerst een priveles doen om te zien hoe het gaat en dan de ene week dressuur de andere week springen. Nu ben ik eerst nog moed bij elkaar aan het verzamelen want ik hou niet van bellen :') ook zou ik graag een keer een reiningles proberen.

Zijn er meer mensen die naar jaren weer begonnen zijn en hoe ging het? Ik sport nu helemaal niet dus ookal zou ik het nog kunnen vraag ik me af of ik qua conditie nog met een gevorderde les mee zou kunnen komen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:40

Ja ik was circa 25 jaar toen ik stopte met paardrijden. Als kind verzorgpony’s gehad en manege gereden.
Ik merkte toen ik op mijn circa 30e weer begon er toch wat was weggezakt

Goed is denk ik er om er bij te zeggen dat ik wel psychische beperkingen heb waarbij dit ongetwijfeld een oorzaak zal zijn

Tussendoor wel weer uit de paardenwereld geweest. Maar nu ik eindelijk een diagnose heb, op de grond veel bezig ben hoop ik wel weer het rijden op te gaan pakken

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:50

Hey Moonsparkle,
leuk dat je weer wilt gaan beginnen! Mijn ervaring is: ik ben dolblij dat ik het weer heb opgepakt.
Ik ben geen jong piepkuiken, dus ik vond het heel spannend om weer naar een manege te gaan. Ben eerst ook begonnen met prive les, en dan op IJslanders omdat dat qua maat het meest lijkt op vroeger (pony). toen naar de manege, die hadden een soort instaplessen met kleine groepjes. Inmiddels doe ik wat ik het leukst vind: als bijrijder alleen op pad door het bos of de polder. (en dan ook weer met een IJslander, superpaarden vind ik dat).
Dus niet helemaal wat jij wilt, crossen durf ik echt niet :n
Maar ik zou je aanraden om gewoon te kijken wat je leuk vindt!

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:58

Ik ben na 8 jaar niet rijden weer begonnen. Gelijk maar goed, een endurancepaard bijrijden, dus flink kilometers maken :D Inmiddels is dat alweer bijna 2 jaar geleden!

Het was wel echt weer even zoeken, niet alleen het rijden maar de hele omgang met een paard. Gelukkig kwam dat snel weer terug. Ik deed destijds aan kickboksen, dus qua conditie zat ik gelijk wel goed :+

Ik zou het rijden niet weer zo'n lange tijd willen missen. Hopelijk in de toekomst een keer een eigen paardje :j

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 20:10

Een eigen paard zou ik (zeg ik nu) niet willen, eigenlijk kijk ik nu wel uit naar de vrijheid van manege lessen waarbij je kunt kiezen om meerdere keer per week te komen of gewoon een maand niet, wat ook qua kosten best handig is. Ik hoop alleen dat het niet gaat tegenvallen qua hoe de manegepaarden zijn, ik reed altijd graag sensibele, voorwaartse paarden.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 18:12

Ik heb een afspraak gemaakt bij een manege, ze hebben me gewoon ingedeeld bij een groep met half gevorderden en gevorderden. Als de dressuurles goed gaat kan ik daar ook elke week springles nemen maar mijn plan is om eens in de twee weken te lessen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 13:04

Misschien leest niemand het meer, maar ik vond het wel leuk om mijn ervaring te vertellen :')

Ik ben dus gisteren voor het eerst weer wezen rijden, een dressuur manegeles. De mensen waren aardig en elk paard had zijn eigen tas met borstels aan de stal hangen. De stallen zijn buiten dus ik was blij dat het niet meer zo hard regende.

Tijdens de les mocht je gewoon afwenden of een volte rijden wanneer je wou het was gelukkig geen treintje rijden. De niveaus liepen best uiteen dus dat was wel handig en maakte me minder onzeker.
Het moeilijkste vond ik de galop, terwijl dat voorheen mijn favoriete gang was. Ik merkte dat ik met mijn knieën klemde en daardoor geen druk of grip op de beugels kreeg, misschien lag het aan zijn beweging maar ik denk ook omdat ik er een tijd uit ben geweest maar waar ik normaal netjes mee wist te bewegen in galop stuiterde ik nu nogal. Ik zou het eigenijk zonder beugels willen proberen om weer goed te ontspannen, maar dat durfde ik tijdens zo'n eerste les niet voor stellen.

Ik heb nu de volgende dag ook ontzettend pijn in mijn zitbeenknobbels en aan de binnenkant van mijn been waar de gesp van de beugels zit.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Fietsbel123
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-18

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:53

Leuk om te lezen! Ik heb maandag mijn eerste les na 15 jaar. Doodeng, maar kijk er ook heel erg naar uit.

Benieuwd hoe lang de spierpijn aanhoud. Was het weer erg wennen of ging er ook veel vanzelf?

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:58

Super dat je eerste les begon. Spierpijn lijkt mij logisch en ik denk dat je gewoon moet wennen weer aan alle gangen en dingetjes.. je bent er ook ontzettend lang uit geweest... vooral veel plezier wanneer heb je de volgende les?

vbu1016
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:52

Ik heb binnenkort ook mijn eerste les na 10 jaar, dat gaat spierpijn geven vrees ik!

Fietsbel123
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-09-18

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:03

Moonsparkle wanneer heb je weer les?
Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat. Gisteren mijn eerste les weer gehad en dat van het galopperen heb ik precies hetzelfde.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:10

Ik op het moment. Zal later wat uitgebreider reageren, nu aan het werk.

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 20:17

Lou85 schreef:
Moonsparkle wanneer heb je weer les?
Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat. Gisteren mijn eerste les weer gehad en dat van het galopperen heb ik precies hetzelfde.


Dan is dat misschien niet toevallig ik hoop dat dat snel weer makkelijker gaat. De instructrice zag geen probleem als ik mee wou doen met de springles, maar ik denk dat ik volgende week eerst nog een dressuurles doe voor de galop.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:52

Hier ook weer begonnen met rijden na een periode van 3 jaar. Geen grote jaren maar toch. Tussendoor wel een poging gedaan, aantal keer gereden en daarna weer gestopt.
Nu de intentie om echt weer te gaan maar het is moeilijk. Ik heb de klik met mijn paard niet meer, en ik vindt het moeilijk. Paard is 13 jaar, ik ga door de piste zoals een jong paard. Voorwaarts neerwaarts is waar ik naartoe werk maar het gaat voorwaarts girafwaarts.
Logisch natuurlijk, dat paard heeft ook stil gestaan en moet eraan wennen.

Maar ook zoals jij zou ik graag eens een reiningles willen doen, of een buitenrit met westernzadel.
Ook streef ik ernaar om weer eens een parcours te springen en misschien ooit een oefencross.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Na jaren het rijden weer oppakken, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:18

Ik ben in 2010 gestopt met rijden. M'n paard toen verkocht omdat ik met m'n fulltime werk hem niet meer de aandacht kon geven die hij verdiende.

Tussendoor wel eens een keer gereden maar daar bleef het bij.

Sinds kort geleden het weer opgepakt. En wel op de Fries van m'n buurvrouw. Altijd goed contact mee en wel eerder eens op gereden. Doodbraaf dier. Ik probeer nu sowieso elke donderdag te gaan. En heb er weer het grootste plezier in. En ik wil binnenkort ook wel weer een lesje met hem nemen.

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, MiVita, Slmt9, tienus63 en 33 bezoekers