[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 02:03

SinneJ schreef:
Luckystory schreef:
*knip*

Pijn heeft trouwens ook nut. Het geeft fysieke grenzen aan. Zolang er herstel is en verbetering merkbaar is, kan het handig zijn dat het paard zichzelf niet forceert...



Het paard zou zich in het wild zo weinig geforceerd hebben dat het al 50 keer van de honger of door roofdieren was overleden. En dat is maar goed ook. Dan stopt het tenminste.

3 weken je dier zo laten rondlopen omdat jij het geld niet over hebt voor de ouwe (waar ik wel echt in kan komen) maar dan ook nog eens te egoïstisch bent om het diertje te laten inslapen of pijnstilling te geven (want je ziet ze zo graag) ... als jij dat 'the way to go' vindt, kan je best even voor de spiegel gaan staan.



Nochtans advies dat gegeven wordt door veel geronnomeerde DA's in bepaalde gevallen. Mijn jonge merrie met blessure aan de diepe buiger bijvoorbeeld mocht uitdrukkelijk geen pijnstilling. Ondanks mijn verzoek.
Paard nam wekenlang geen steun op dat been. En had zichtbaar pijn. Noodzakelijk volgens de DA's zodat ze zelf haar grens kende en het been niet te vroeg ging belasten.
Had niets met financiële redenen te maken. Daar was genoeg geld tegenaan gegooid.

Ik meende te lezen dat TS ook een zeer specifieke reden had om niet met pijnstilling te beginnen. Oa gevoeligheid van het paard voor zulke medicatie. Dat heeft niets met geld te maken. Bute kost ook trouwens amper wat. Een euro per dag ofzo. Dus geld heeft dan geen belang.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 06:48

Maar hier heeft de DA juíst behandeling in de vorm van ontstekingsremmer en pijnstilling geadviseerd. Dat je niet met betreffende dierenarts in zee wilt gaan is nog tot daar aan toe. maar op eigen houtje gaan dokteren en je paard daarbij zichtbaar niet comfortabel kunnen maken is een heel ander (wat mij betreft zeer discutabel) uiterste. Diagnose of geen diagnose.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 06:59

@luckystory hoefbevangenheid is wel iets heel anders dan een pees... ts heeft dat beestje zorg onthouden en bewust met pijn laten lopen en juist advies van DA naast zich neergelegd. En dat onder de noemer dat d’r andere pony die gevoellig is voor HB dat niet was, dan kon deze dat ook niet zijn 8)7

Bij ons op stal is d’r net 1ingeslapen met flinke hoefbeenkanteling die nooit gevoellig is geweest, terwijl anderen juist in de gaten werden gehouden ivm verleden met HB.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:33

Ik zal ook wel onder de noemer penny vallen in je vorige topic.

Maar ik ben oprecht blij om te zien dat Vos op je nieuwe filmpje wat beter loopt!

Wat ik vooral niet snap is dat je geen foto's hebt laten maken, de DA is voor mij niet heilig maar ik sluit zulke dingen wel graag uit dmv foto's voordat ik het eventueel op een andere manier wil onderzoeken/behandelen.

Misschien heb ik het gemist, maar wat is de reden dat je geen foto's van iig de hoeven hebt laten maken? En de hals eigenlijks ook?
Want als ik het goed begrijp denk jij (en degene die jou helpt kwa alternatief geneeskunde (zeg ik dit goed?) dat het uit de hals komt.

fransje23

Berichten: 15349
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:19

Heb het vorige topic gelezen en was zo flabbergasted dat reageren er niet meer in zat -O-
Gelukkig loopt Vos weer i.p.v. de schuifelende manier van voortbewegen uit het eerdere topic.

Mijn vraag aan te wat is er ooit aan diagnostiek geweest bij de problemen van Vos?
Bij de blessure aan het bandje, waarvan de veearts dacht dat het een breuk van het hoefbeen was, maar ookmde artrose in de hals.
Een klinisch beeld zegt niet altijd alles en een homeophaat of osteopaat hebben geen röntgenfoto.

Waarom niet gewoon een keer een foto van de hals, en als ze er toch zijn van de voorvoeten? Ter bevestiging van de vermoedens? Of ben je bang dat er iets anders uitkomt en je dan je visie moet wijzigen?

Ik zou ook graag een recente foto van Vos zonder deken willen zien :)

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:32

Tja, je hebt een paard met Cushing die je geen medicatie geeft.... Geen wonder dat het dan een keer bevangen raakt, en een gigantische vet crest op de nek heeft.... En dan lekker blijven roeptoeteren dat het wat anders is.... Er is maar een slachtoffer hier en dat is de pony wegens onthouden van medische zorg.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:37

Horseware schreef:
Ik heb alles gelezen maar als ik het goed begrijp is er dus nog steeds geen diagnose gesteld (behalve hoefbevangenheid door de dierenarts) en is ataxie tgv zenuwbeknelling tgv halsartrose een door jou zelf bedacht iets wat nooit bevestigd is op een kliniek dmv foto’s/echo oid?



Inderdaad. De dierenarts wist prima wat het was namelijk; Hoefbevangenheid. Geen enkele twijfel.
En wat geven we een paard met HB om hem door de acute fase heen te helpen? Juist... pijnstilling en bloedverdunners. Dat heb jij, Koper, je pony onthouden. Dat maakt jou in mijn ogen nog steeds een dierenbeul.
Is jouw pony nu aan de beterende hand? Nee al lijkt het beter te gaan. Pijn heeft Vos nog steeds want ze loopt zo te zien op het filmpje nog steeds kreupel: onregelmatig en op eieren. Alleen niet meer zo stijf.
Dat jij denkt dat je druppels ervoor hebben gezorgd dat je pony nu wat beter loopt is flauwekul. Dat is het placebo-effect van de homeopathie. Zeker in dit geval, want de acute fase van hoefbevangenheid gaat namelijk vanzelf over. En de natuur heeft je een handje geholpen doordat er minder te eten is.
Voor de kreupelheid kun je beter foto's maken, maar het is niet zo moeilijk te bedenken wat daar de uitkomst van zal zijn.
Ik heb ook voorspellende gaven ;) Ik kan je namelijk voorspellen dat je pony dit terug krijgt. Je weet dat hij dit al vaker heeft doorgemaakt. Chronisch hoefbevingen heet dat.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:45

Wil hierin eigenlijk geen partij trekken, maar ik vind het echt heel erg hoe sommige van jullie reageren. Volgens mij is er hier niemand die dit paard in het echt heeft gezien, en jullie oordelen vanaf een verhaal en filmpjes. Kan me sommige reacties wel voorstellen hoor, daar niet van. Maar ga dan aub gewoon de DB bellen als jullie het echt zo erg vinden als hier beschreven word. En niet vanalles roepen van achter je schermpje.

En ik denk ook dat als mensen zo aanvallend naar mij reageren en roepen dat ik een dierenbeul ben ik ook weinig zin meer heb om nog dingen van jullie aan te nemen.. Iets met vliegen honing en azijn ;)
Denk dat een nette onderbouwde post zonder verwijten maar misschien juist met tips iets beter op zijn plaats zouden zijn.

Nogmaals ik beschik niet over de juiste medische kennis om te bepalen wat dit is, aangezien ik (en niemand hier) dit kan beoordelen zonder enige onderzoek inwendig en uitwendig. Maar ik vind wel dat jullie reacties hier een beetje te ver gaan..

Daarnaast geloof ik ook niet dat iemand een paard wil houden om het te zien lijden, ook Koper niet.

pien_2010

Berichten: 43246
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:59

CharmingS ik heb precies het zelfde gevoel. Ik vind het heel naar dit "volksgerecht". Ik zou ook niet meer reageren en denken jullie bekijken het maar.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:07

Tja, wat verwacht je met het filmpje uit het vorige topic + deze topictitel + geen medisch onderzoek gedaan? Hét recept voor zulke reacties op bokt en niet geheel onterecht denk ik zo.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:10

Wijslander schreef:
Tja, wat verwacht je met het filmpje uit het vorige topic + deze topictitel + geen medisch onderzoek gedaan? Hét recept voor zulke reacties op bokt en niet geheel onterecht denk ik zo.


Akkoord, maar de "bokt politie" hebben net zo goed geen medisch onderzoek gedaan. Dus daarom vind ik de meeste reacties te ver gaan kwa verwijten. En met reacties als je bent een schande voor je paard en dat soort ongenuanceerde reacties gaan er heus niet voor zorgen dat het paard beter word. Dus wat wil iedereen nu, even de held uit hangen en de ts even vertellen wat voor slecht persoon het is, of het paard helpen? Kan je namelijk vertellen dat het op deze manier niets goeds gaat opleveren!!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:21

Het levert sowieso niets op, zie het vorige topic. TS is echt niet van plan welke tip dan ook ter harte te nemen, want zij heeft gelijk.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:21

CharmingS, de dierenarts is er bij geweest en die geeft aan het Vos hoefbevangen is. Alleen heeft Koper geen vertrouwen in deze dierenarts en stelt dan maar zelf een diagnose en gaat aan de slag met druppeltjes. Op zich kan dat prima ter ondersteuning, maar laat eerst een dierenarts een diagnose stellen zodat je gericht kunt behandelen. Nu wordt er op de gok maar wat gegeven. Koper zegt nu ineens dat de DA het niet weet. Maar dat is in afwijking wat ze eerder beweert. De DA van Koper zegt dat Vos hoefbevangen is.

Naar tips, zoals laat een second opinion van een andere dierenarts of laat foto's aan huis maken zodat je in ieder geval weet wat Vos heeft, luister Koper niet. Die reageert dan maar gewoon helemaal niet meer en dan krijg je inderdaad dit soort reacties. Daarom vind ik dit topic dan ook erg misplaatst.

Ik weet niet wat Koper met dit topic wil bereiken, maar het filmpje van Vos zegt mij totaal niks. Het is jammer dat het filmpje stopt zodra Vos het harde bereikt. Ik was wel benieuwd hoe Vos op het harde loopt. Mijn hoefbevangen shet liep op het gras ook prima. Op het zand werd het al minder, maar op het harde wilde je hem niet zien lopen.

Ik vind Vos overigens nog steeds niet goed lopen en zet zijn voeten nog steeds voor de massa, wat mij toch weer doet denken aan hoefbevangenheid. Dezelfde conclusie die de DA van Koper heeft gesteld.
Maar laat in vredesnaam medisch onderzoek doen naar de oorzaak waarom Vos zoveel pijn heeft en slecht loopt, maar ga niet zelf gokken.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 22-08-18 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:25

@ Koper..
Allereerst, Wat fijn dat Vos opknapt.

Maar heel eerlijk, je pony liep echt hartstikke (alsof hij) bevangen was en had een nek die daar ook heel erg op wees...helaas heb ik veel bevangen paarden gezien (stond op een stal met raaigras en daar gaan ze hard op weet ik sindsdien ;-) )

Bevangenheid kan ook, 'over' gaan door aanpassing in beweging en voerbeleid..
Ik ga mee met een aantal op de eerste pagina, heb niet verder gelezen, laat foto's maken van de hoeven en zie of er schade is..

Eigenlijk wil iedereen hetzelfde voor jouw paard.. beterschap.
Ik hoop niet dat hij erg lang pijn heeft gehad, want oh wat is dat zielig, zelf neem ik ook wat tegen pijn als dat nodig is, dat onthoudt ik mijn dieren echt niet!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 22-08-18 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:26

CharmingS schreef:
Wil hierin eigenlijk geen partij trekken, maar ik vind het echt heel erg hoe sommige van jullie reageren. Volgens mij is er hier niemand die dit paard in het echt heeft gezien, en jullie oordelen vanaf een verhaal en filmpjes. Kan me sommige reacties wel voorstellen hoor, daar niet van. Maar ga dan aub gewoon de DB bellen als jullie het echt zo erg vinden als hier beschreven word. En niet vanalles roepen van achter je schermpje.

En ik denk ook dat als mensen zo aanvallend naar mij reageren en roepen dat ik een dierenbeul ben ik ook weinig zin meer heb om nog dingen van jullie aan te nemen.. Iets met vliegen honing en azijn ;)
Denk dat een nette onderbouwde post zonder verwijten maar misschien juist met tips iets beter op zijn plaats zouden zijn.

Nogmaals ik beschik niet over de juiste medische kennis om te bepalen wat dit is, aangezien ik (en niemand hier) dit kan beoordelen zonder enige onderzoek inwendig en uitwendig. Maar ik vind wel dat jullie reacties hier een beetje te ver gaan..

Daarnaast geloof ik ook niet dat iemand een paard wil houden om het te zien lijden, ook Koper niet.



Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hebben die medische kennis niet. Maar TS ook niet. Die stelt zelf diagnoses zonder rontgen of scans.

Tips hebben dus helemaal geen zin. Als ts al niet luistert naar mensen die wel over medische kennis beschikken zal het weinig uithalen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:33

simongek schreef:
CharmingS schreef:
Wil hierin eigenlijk geen partij trekken, maar ik vind het echt heel erg hoe sommige van jullie reageren. Volgens mij is er hier niemand die dit paard in het echt heeft gezien, en jullie oordelen vanaf een verhaal en filmpjes. Kan me sommige reacties wel voorstellen hoor, daar niet van. Maar ga dan aub gewoon de DB bellen als jullie het echt zo erg vinden als hier beschreven word. En niet vanalles roepen van achter je schermpje.

En ik denk ook dat als mensen zo aanvallend naar mij reageren en roepen dat ik een dierenbeul ben ik ook weinig zin meer heb om nog dingen van jullie aan te nemen.. Iets met vliegen honing en azijn ;)
Denk dat een nette onderbouwde post zonder verwijten maar misschien juist met tips iets beter op zijn plaats zouden zijn.

Nogmaals ik beschik niet over de juiste medische kennis om te bepalen wat dit is, aangezien ik (en niemand hier) dit kan beoordelen zonder enige onderzoek inwendig en uitwendig. Maar ik vind wel dat jullie reacties hier een beetje te ver gaan..

Daarnaast geloof ik ook niet dat iemand een paard wil houden om het te zien lijden, ook Koper niet.



Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hebben die medische kennis niet. Maar TS ook niet. Die stelt zelf diagnoses zonder rontgen of scans.

Tips hebben dus helemaal geen zin. Als ts al niet luistert naar mensen die wel over medische kennis beschikken zal het weinig uithalen.


Dat doen jullie net zo goed.. Dus wat heeft het dan voor zin om dit soort dingen te gaan roepen?
Ik zou ook niet luisteren naar mensen die mij voor dierenbeul uitmaken, heb ook in het vorige topic alleen maar negatief commentaar gezien. Was misschien beter geweest als een van jullie misschien een goede DA weet voor de TS, of haar op een positieve manier proberen tips te geven.. Maar dit is een beetje hetzelfde als iemand eerst een schop geven en dan vragen waarom die persoon auw zegt.

Heb ook wel eens bij de DA gezeten en die stelde ook een diagnose waar ik het totaal mee oneens was, wat ook werd bevestigd door anderen dierenartsen. Dus ik kan me de TS ergens wel begrijpen. Ik zou alleen ook inderdaad foto's of scan's laten maken, maar dat terzijde is ook geen goedkoop grapje snap jullie kant heel erg goed,maar die van de TS ook zeker. Want op deze manier communiceren slaat dus helemaal nergens op.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:42

@CharmingS: de "diagnose" van andere bokkers heeft wel meer logica dan de diagnose van TS zelf. Daarbij ging het de meeste bokkers het naar mij idee niet om het stellen van de juiste diagnose of het gelijk halen maar dat Vos pijn had (heeft) en dat daar iets aan gedaan moet worden.
Als het goed is zijn alle bokkers mensen die van paarden houden en een paard in pijn niet graag zien. Ik snap heel goed dat het mensen in het verkeerde keelgat schiet dat een eigenaar aangeeft geen pijnmedicatie te willen geven omdat de eigenaar daar wantrouwend naar is, terwijl het paard duidelijk ontzettend veel pijn vertoond (daar hoef je echt geen dierenarts voor te zijn). Er zijn ook in het vorige topic genoeg tips, voorbeelden en ervaringen gegeven maar TS steekt haar kop in het zand, wuift tips en adviezen van zich af en is zelf vooral de allerbeste heelmeester.
Als TS geen bemoeienis had willen krijgen had ze geen topic moeten openen en al helemaal geen tweede topic met zo'n titel.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:51

CharmingS schreef:
simongek schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hebben die medische kennis niet. Maar TS ook niet. Die stelt zelf diagnoses zonder rontgen of scans.

Tips hebben dus helemaal geen zin. Als ts al niet luistert naar mensen die wel over medische kennis beschikken zal het weinig uithalen.


Dat doen jullie net zo goed.. Dus wat heeft het dan voor zin om dit soort dingen te gaan roepen?
Ik zou ook niet luisteren naar mensen die mij voor dierenbeul uitmaken, heb ook in het vorige topic alleen maar negatief commentaar gezien. Was misschien beter geweest als een van jullie misschien een goede DA weet voor de TS, of haar op een positieve manier proberen tips te geven.. Maar dit is een beetje hetzelfde als iemand eerst een schop geven en dan vragen waarom die persoon auw zegt.

Heb ook wel eens bij de DA gezeten en die stelde ook een diagnose waar ik het totaal mee oneens was, wat ook werd bevestigd door anderen dierenartsen. Dus ik kan me de TS ergens wel begrijpen. Ik zou alleen ook inderdaad foto's of scan's laten maken, maar dat terzijde is ook geen goedkoop grapje snap jullie kant heel erg goed,maar die van de TS ook zeker. Want op deze manier communiceren slaat dus helemaal nergens op.


De beschuldigende reacties zijn zeker geen hulp, maar ik denk dat het gewoon uit frustratie is omdat niemand wilt dat een dier afziet zonder reden.

Andere dierenarts zou waarschijnlijk hetzelfde zeggen, maar ja dat past niet bij de diagnose van TS.
En een diagnose in dit geval stellen hoeft echt niet zo duur te zijn, fenylbutazone is immers niet zo kostelijk. (En foto's van de hoef maken kunnen veel dierenartsen aan huis en kost waarschijnlijk evenveel als al die middeltjes en consultaties van osteopaten/homeopathen)

Helaas worden onderbouwde adviezen niet beantwoord of afgedaan als 'ik heb zelf meer ervaring, dus ik doe toch mijn eigen ding'

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:57

Dan nog is er geen een DA die een diagnose kan stellen via een schermpje, ook bokkers niet. Je kan er best ideeën over hebben maar niemand weet hoe het zit.
Daarnaast zeg ik ook niet dat het dier geen pijn heeft/had, maar dan nog hoeft er niet op deze manier gereageerd te worden.. Iedereen roept dat ze een dierenmishandelaar is, en niemand doet een melding bij de DB, vind ik een beetje hypocriet geroeptoeter.

Mijn hond heeft na haar knieoperatie ook metacam en andere pijnstilling meegekregen, en ik heb er ook bewust voor gekozen om haar deze niet te geven maar een pijnstilling op natuurlijke basis te geven, en ik had hier mijn redenen voor. Ten eerste omdat ze rust moest houden, als een dier geen pijn voelt gaat het bewegen. Ten tweede, het is gewoon troep wat niet goed is in grote hoeveelheden, dus als het op een andere manier ook goed gaat wat is het probleem dan.

Wil trouwens niet zeggen dat ik anti regulieren medicatie ben, want als het moet dan moet het inderdaad. Maar als het anders kan op een gezondere manier, dan ben ik daar zeker voor.

Citaat:
Als TS geen bemoeienis had willen krijgen had ze geen topic moeten openen en al helemaal geen tweede topic met zo'n titel.

Rare uitspraak.. Er word gevraagd om advies, bemoeienis is iets heel anders. TS heeft nergens gevraagd om te worden uitgemaakt als dierenbeul. Maar dat word er toch echt gedaan.

Citaat:
De beschuldigende reacties zijn zeker geen hulp, maar ik denk dat het gewoon uit frustratie is omdat niemand wilt dat een dier afziet zonder reden.

Dan doe je toch iets ipv hier een beetje te gaan roepen.. Geloof niet dat het dier daar beter van is geworden.

Citaat:
Helaas worden onderbouwde adviezen niet beantwoord of afgedaan als 'ik heb zelf meer ervaring, dus ik doe toch mijn eigen ding'

Dat is een aanname die jij maakt wat dat is namelijk nergens gezegd.

Nogmaals, ik had het ook heel anders aangepakt als het mijn paard was geweest en die had ik al lang op de foto laten zetten ongeacht de leeftijd. Maar ik vind de manier van reageren echt niet kunnen en vandaar mijn reactie. Verder ben ik het eens dat het dier geen pijn hoort te lijden. Maar ik kan niet vanuit 4 filmpjes beoordelen of dit dier de hele dag met helse pijn staat. En dat kunnen jullie ook niet. Daarnaast weet ook niemand wat voor "middel" het paard is toegediend en misschien is dat pijnstilling genoeg geweest op andere basis dat regulieren medicatie.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 10:02

Hallo allemaal,

Wat veel reacties. En ik snap best dat jullie kritisch zijn. Per slot van rekening zien jullie iets wat opgelost moet worden en degene die dat aan het doen is doet dingen die je misschien niet begrijpt. Daarom wil ik graag wat meer vertellen over Vos. De achtergrondinformatie zeg maar.

Vos had altijd al "iets" in de voorhand. Knakken in de hals wanneer hij die ver buigt. Soms wat struikelig. En bij tijd en wijle werden de spieren bij de borst heel hard. Natuurlijk heb ik jarenlang allerlei mensen er bij gehad. Van veeartsen tot chiropractors tot osteopaten, van alles. De symptomen konden wel soms tijdelijk verlicht worden maar niemand wist nou precies wat het was. En soms waren de problemen "vanzelf" een tijd weg, om dan later weer de kop op te steken. Er was weinig verband met omstandigheden als weer, activiteiten enz. hoewel hij wel in de winter wat strammer was. Het hele harde in zijn borst was af en aan het hele jaar door. Vooral met bekappen had hij daar last van. Hij heeft er moeite mee als je zijn voorbeen vasthoudt en beweegt. Voorbeen hoog naar voren optillen vindt hij soms ook lastig. De afgelopen weken zag je ook dat dat een groter probleem was geworden. Wanneer hij lag en wilde opstaan zag je dat het naar voren strekken van het been de meeste moeite kostte. Ik heb aan mijn bekapper gevraagd of hij in zijn bestand paarden heeft met vergelijkbare symptomen. Die heeft hij niet. Er zijn mensen bij geweest die het op zijn bouw gooiden, er zijn mensen geweest die me vertelden dat het "geknak" in de hals vocht was wat bewoog. Wie moet je uiteindelijk nog geloven, en wat moet je doen als je niemand vindt die je duidelijk kan vertellen hoe je het probleem kan oplossen?

Dus wat ik heb gedaan, en dat is denk ik wat iedereen zou doen, is de manier kiezen die bij andere problemen de beste oplossingen heeft geboden. Zowel Vos' leverproblemen in het verleden als de kolieken van mijn merrie (en die van mijzelf :Y) ) zijn in het verleden effectief en kundig opgelost door goed geschoolde klassiek homeopaten die werken met een ziekteclassificatie. En ja, helaas voor sommigen hier werkt dat op een wat andere manier dan bij een veearts. Prima als mensen vinden dat hun paard baat heeft bij symptoombestrijding of bij afwachten. Een kennis van mij heeft momenteel een kreupel paard staan. Veearts weet niet wat het is en heeft twee weken rust voorgeschreven. Dus nu gebeurt daar twee weken niks en na die tijd gaan ze kijken of de veearts het dan wel weet. Ik doe dat anders.

Dat mijn paard een systeembreed probleem heeft lijkt me duidelijk. Er zijn verschillende symptomen die af en aan de kop opsteken, al dan niet tegelijkertijd. Mogelijk hebben die hun oorzaak in de zelfde onbalans. De afgelopen weken zijn zowel het pijnlijke in de hals/borst als de pijnlijke ogen als nog een paar andere symptomen verminderd of verdwenen. Neem me vooral niet kwalijk dat ik blijf doen wat ik doe :)

Vos heeft in het verleden ook al Symphytym gehad. Dat was toen hij een blessure had aan een hoefbandje. Het middel kreeg hij toen voor die blessure, maar achteraf gezien liep hij in die periode een stuk soepeler en voelde zachter aan. Ik heb toen zitten denken welke middelen hij destijds gekregen had en was al in overleg om te kijken welke middelen hem structureel zouden kunnen helpen. En nu met zo'n plotselinge dramatische verslechtering is dat versneld. Hij krijgt een middel waar hij mee aan het genezen is. De afgelopen week heb ik dat middel ook voor mijzelf gebruikt, aangezien ik afgelopen week zelf ook het flink in mijn nek had :Y) En réken maar of je verschil voelt. Nee, de pijn wordt niet acuut minder. Maar is nu wel met drie dagen weg ipv met tien, zoals bij andere aanvallen steeds het geval was. Natuurlijk is het afhankelijk van de hevigheid van de symptomen hoe snel je verlichting voelt. Mijn eigen ervaring daarmee is met koliek en carbo-v. Carbo-v is een middel wat goed werkt bij onder andere koliek. Als je een heftige darmbloeding krijgt heb je het vaker nodig en duurt het wat langer voordat de pijn minder hevig wordt dan bij een gewoon koliekje. Maar werken doet het zeker, en gelukkig maar.

In de herfst/winter/vroege voorjaar krijgt mijn merrie de carbo-v zo goed als dagelijks. Niet alleen omdat ze gevoelig is voor koliek maar ook omdat het een heel fijn middel is voor oudere paarden. Sinds ze het krijgt zit ze 's winters beter in haar vlees en heeft ze meer energie. Daarmee zeg ik niet dat een veearts dat ook niet voor elkaar kan krijgen. Maar als het op deze manier lukt blijf ik het zo doen. Als mensen er interesse in hebben kan ik tegen de tijd dat het herfst wordt ook over haar hier dingen melden maar eigenlijk is het niet zo interessant. Ze doet het er gewoon goed op en wat je dan te zien zal krijgen is een blije pony :')

elbony schreef:
fijn dat het beter gaat met je paard. Gezien het probleemgebied borst, keek ik nog een paar keer naar het filmpje om te zien of de deken daar niet erg in de weg zit. Ik weet niet, het zal misschien het best haalbare zijn, maar ik heb bij mijn schoftloze paarden met brede boeg ook hoofdbrekens gehad over dat gebied.

Ja, grappig dat je 't zegt :D Over het algemeen moet ik Vos z'n dekens aan de voorkant verbouwen zodat ze laag genoeg zijn voor zijn hals. Dat is met deze ook. Hij kan nu bij de grond zonder zichzelf te kelen. Zonder deken loopt hij het zelfde als met, ik denk daarom dat 't weinig verschil maakt?
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-08-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:07

@CharmingS er is ook niemand die een diagnose van halsartrose en zenuwbeknelling kan geven zonder daar een röntgenfoto van te maken.
En je snapt heus wel wat ik bedoel met "bemoeienis", bovendien legt ze zelf de woorden "dierenbeul" in de mond met deze titel.

De manier van reageren is niet van iedereen even netjes, maar op veel vlakken imo wel terecht.

Je geeft aan dat iemand dan iets had moeten doen. Hoe zie je dat voor je? TS heeft niet het adres van waar het paard staat in haar profiel oid. Meerdere bokkers hebben in het andere topic aangegeven dat ze het zouden waarderen als degene die wél weet waar de paarden staan en hier eens een kijkje te nemen of de DB te bellen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:09

simongek schreef:
CharmingS schreef:
Wil hierin eigenlijk geen partij trekken, maar ik vind het echt heel erg hoe sommige van jullie reageren. Volgens mij is er hier niemand die dit paard in het echt heeft gezien, en jullie oordelen vanaf een verhaal en filmpjes. Kan me sommige reacties wel voorstellen hoor, daar niet van. Maar ga dan aub gewoon de DB bellen als jullie het echt zo erg vinden als hier beschreven word. En niet vanalles roepen van achter je schermpje.

En ik denk ook dat als mensen zo aanvallend naar mij reageren en roepen dat ik een dierenbeul ben ik ook weinig zin meer heb om nog dingen van jullie aan te nemen.. Iets met vliegen honing en azijn ;)
Denk dat een nette onderbouwde post zonder verwijten maar misschien juist met tips iets beter op zijn plaats zouden zijn.

Nogmaals ik beschik niet over de juiste medische kennis om te bepalen wat dit is, aangezien ik (en niemand hier) dit kan beoordelen zonder enige onderzoek inwendig en uitwendig. Maar ik vind wel dat jullie reacties hier een beetje te ver gaan..

Daarnaast geloof ik ook niet dat iemand een paard wil houden om het te zien lijden, ook Koper niet.



Daar heb je helemaal gelijk in. Wij hebben die medische kennis niet. Maar TS ook niet. Die stelt zelf diagnoses zonder rontgen of scans.

Tips hebben dus helemaal geen zin. Als ts al niet luistert naar mensen die wel over medische kennis beschikken zal het weinig uithalen.


Dat doen jullie net zo goed.. Dus wat heeft het dan voor zin om dit soort dingen te gaan roepen?
Ik zou ook niet luisteren naar mensen die mij voor dierenbeul uitmaken, heb ook in het vorige topic alleen maar negatief commentaar gezien. Was misschien beter geweest als een van jullie misschien een goede DA weet voor de TS, of haar op een positieve manier proberen tips te geven.. Maar dit is een beetje hetzelfde als iemand eerst een schop geven en dan vragen waarom die persoon auw zegt.

Heb ook wel eens bij de DA gezeten en die stelde ook een diagnose waar ik het totaal mee oneens was, wat ook werd bevestigd door anderen dierenartsen. Dus ik kan me de TS ergens wel begrijpen. Ik zou alleen ook inderdaad foto's of scan's laten maken, maar dat terzijde is ook geen goedkoop grapje snap jullie kant heel erg goed,maar die van de TS ook zeker. Want op deze manier communiceren slaat dus helemaal nergens op.[/quote]

Dat doe ik niet. Ik ben gewn da. Ik zeg alleen dat je geen diagnose kan stellen zonder gedegen onderzoek en dat wordt wel gedaan door ts.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 10:14

simongek schreef:
Dat doe ik niet. Ik ben gewn da. Ik zeg alleen dat je geen diagnose kan stellen zonder gedegen onderzoek en dat wordt wel gedaan door ts.

Ho. Toen Vos ineens deze heftige symptomen kreeg heb ik contact opgenomen met een osteopaat en die opperde ataxie. Dat vond ik raar omdat het in de voorhand zat. Maar zij legde me uit dat dat wel degelijk kan zo. Omdat hij al langere tijd wat klachtjes in de voorhand had zijn we er in eerste instantie van uitgegaan dat het zoiets moest zijn.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:17

Tja en osteopaten hebben het altijd bij het rechte eind en zijn altijd gedegen opgeleid... bel gewoon een DA en laat eens een foto van die voetjes maken. Kost ook niet de hele wereld.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:19

Dat hij nu even hetzelfde loopt met of zonder deken, hoeft niet direct te betekenen dat er echt geen verschil is. Als er sprake is van langdurige beknelling in borstgebied/en ook schoftgebied zal er niet direct verlichting/genezing zijn. Dan zou je eventueel wat langer zonder deken moeten kijken of je de bloedsomloop daar weer op gang kan helpen. Kan hij niet zonder deken? Dat je bijvoorbeeld op een andere manier zijn vliegenellende bestrijdt? Bedenk wel dat hij zomer en winter onder een deken staat, dus niet helemaal lekker passende dekens geven het hele jaar irritatie.