[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 21:10

~ update ~


De afgelopen dagen waren anders dan anders. Dinsdag had hij vrij door slechte planning van mijzelf (iets met de laatste week van je oude werk en de beginperiode van je nieuwe werk). Maar goed, dat mag ook zo nu en dan.

Gisteren haalde ik hem van het paddock Paradise met twee dikke achterbenen. :x Mijn eerste reactie was: "Lompe ziel, niet de arabier uit gaan hangen in de modder als je onder normale omstandigheden liever staat te eten."

Eenmaal op de poetsplaats stond ik met een kopje thee te twijfelen wat ik hier nu toch mee moest. Een fjord van 22 haalt dat soort geintjes niet uit, dus dit was nieuw :') Joep stond ondertussen tevreden naar mij te kijken. Meneer is niet dom, heeft een hekel aan regen en had inmiddels door dat hij binnenstond, veilig voor de regen. Ik ging inmiddels in mijn hoofd letterlijk en figuurlijk onze stappen af en realiseerde mij dat hij geen pas kreupel had gelopen. Sterker nog: hij liep precies zoals altijd. Met twee dikke achterbenen, dat dan weer wel. Toen hij vervolgens rustig achter zijn oor ging kriebelen met zijn beide achterbenen viel de last langzaam van mijn schouder: niet acuut kreupel, actief en gebruikt al zijn benen. Even afspoelen en dan húp terug naar buiten; morgen verder kijken.

Dat even afspoelen was een ding - stromend water op Joep spuiten terwijl het regent was een kunst. Maar aan alles komt een eind en eenmaal op de track speelde hij rustig verder met zijn vrienden :+

Uiteraard was er vandaag niks meer te zien. Maar ze hadden nieuw hooi gekregen én omdat ze de klein-maas-slowfeeders hadden gesloopt, hadden ze grotere mazen en vreetpartij. Hence zijn dikke benen en die van zijn kuddegenoot.

Vandaag bedacht ik een stukje op de dijk te stappen. Amper 20 meter van stal stond Joep stijf stil. Ik, al starend in de verte, snapte het niet en trachtte hem nog mee te nemen. Tot ik een raar geluid in de verte hoorde. Om de bocht kwam een groep van ruim 30 hardlopers aanrennen. Ze waren niet in top conditie en zelfs van een meter of 50 afstand hoorde ik flink wat gehijg :+

Joep, volledig in trance, staarde met zijn staart over zijn rug gekruld in de verte. Ik herken het gedrag van de eerste keer dat we een scooter tegenkwamen. Dat liep af met Joep knorrend en tierend naast mij op een smal fietspad.

Maar toen ik hem probeerde mee te nemen, weg van de hardlopers en 20 meter terug naar stal, bleef hij staan en begon steeds meer knorrende geluiden te maken. En de hardlopers kwamen al hijgend dichterbij. Er was geen andere optie dan wachten tot de hardlopers voorbij waren, ze moesten immers het fietspad de dijk afnemen. De dijk loopt namelijk dood.

Als een soort mantra herhaalde ik: "Ze doen niks, ze hijgen alleen hard. Ja, raar, vind ik ook." Ik zuchtte diep en maakte me klaar voor de ontploffing toen Joep ook zuchtte en met kleine stapjes achter mij kwam staan. Hij duwde zijn hoofd in mijn rug en bleef heel braaf wachten tot ze voorbij waren. Ik, al pratend, vierde feest. Na bijna 6 maanden wachten was dit dé perfecte manier om om te gaan met angsten voor hijgende hardlopers. Ooit, ooit wordt het nog wat :+:


Afbeelding

IG: @arabierjoep


Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:28

Wat een leuke update. Heel herkenbaar.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 19:31

~ update ~


Met dit heerlijke weer - en de enorme hoeveelheid aan vliegen... - heb ik Joep gewassen. Nou ja, alleen zijn voetjes en het puntje van zijn staart. Maar hey: precies 6 maanden geleden had hij een paniekaanval toen mijn stalgenootje de tuinslang aanzette :+

Hij bleef keurig staan en heeft staan suffen in de zon. Overwinning!


Afbeelding

IG: @arabierjoep

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:47

Super!

Onze vorige arabier, Anisa, kon slecht vast staan en was geen water gewend. Heb haar in de zomer 2x helemaal afgespoten met water, dat was voor haar even wennen. Voor mij ook ... Moest er even handigheid in krijgen om in de ene hand touwtje naar paard en in de andere hand de tuinslang te houden en goed te richten. Je krijgt er een leuk dansje van maar het werkte ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 19:56

Vaststaan is gelukkig nooit een probleem geweest! Hij is dol op tutten en poetsen. Maar het water was wel echt een dingetje. We hebben het ontzettend rustig opgebouwd door bijvoorbeeld af en toe een ander paard af te spuiten waar hij bij stond. Hij kon namelijk in het begin echt flippen van het water :j

Nu gaat het steeds beter, maar water gaat hij nooit echt leuk vinden denk ik zo. Hij kan ook heel raar reageren op regen. Bijvoorbeeld door echt enorm te gaan bokken. Ik ben dus inmiddels echt gericht aan het werk in de regen om hem daaraan te laten wennen en ik moet zeggen dat het steeds een stukje beter gaat. Maar hij sloeg laatst bij mijn verzorgster echt op hol toen het opeens begon te storten. Daar is dus nog werk aan de winkel. :o

Dezelfde reactie geeft hij in de kudde. Hij is ook echt in staat om helemaal alleen een hele dag binnen te staan zonder iets te eten... Ik hoop dat hij nog gaat leren dat regen niet echt heel erg is, maar als dat niet zo is krijgt hij toch echt een deken om.

IG: @arabierjoep

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:10

Da's het leuke van paarden, anders was ik wel gaan mountainbiken roep ik altijd.

Mijn arabier staat ook niet graag in de regen: ze heeft een stal met uitloopje en als ze daarin staat terwijl het regent staat ze altijd in de stal. Terwijl ze, als het gaat regenen als ze in de wei staat, volgens mij stug door eet... Helpt ook wel dat daar geen schuilstal is, dus ik denk dat ze er het beste van maakt. :D

Mijn mafje vond regen wel een soort van OK als ze in haar paddock stond en te eten had. Als het tijdens het rijden ineens ging storten ontdekte ik bij haar ook onvermoede talenten zoals in appuyement de rijbak verlaten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 20:14

Mijn fjord vind het heerlijk :+ De rest van de kudde (shetlanders, KWPN'rs en alles daartussen) hebben er ook geen probleem mee.

Alleen Joep :+

IG: @arabierjoep

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:21

Hihi wat herkenbaar van die hekel aan regen. Paris is soms na een hele dag regen nog kurkdroog. :') En Heidi had ik net zo goed een staldeken ipv een outdoor kunnen geven want zelfs met deken vertikt ze het. Ik geef dus geen garantie dat een deken dit probleem op gaat lossen haha!

Enne, waren die hardlopers niet een mooie gelegenheid voor een spelletje chase the tiger? }>

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 20:24

Een spelletje chase the tiger ben ik altijd voor in! Maar niet met een gebroken elleboog :D

Verder is hij inderdaad in staat kurkdroog te zijn na een dag plensbuien _O- Het is een kunst, dat moet ik hem nageven

Wbt de deken hij stond toen gewoon buiten gelukkig. Moet ook wel van de winter, want in de schuilstal kan hij helaas niet eten. (De rest van de track staat overigens vol met voerplekken)

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 17:59

De laatste dagen hebben we (wederom) nauwelijks echt gewerkt. Mijn elleboog was niet voldoende genezen om uit het gips te mogen, dus ik zit nog een week in mijn gips :n

Wel heeft hij voor het eerst met zijn verzorgster (en ikzelf met mijn doodbrave fjord) een wandeling gemaakt. Dat ging goed gelukkig.

Vandaag heeft hij mogen spelen (lees: klieren) met zijn maatje in de bak. Ik ben heel erg blij dat het met de tinker klikt, want ik rij vaak buiten met zijn eigenaresse :+
Afbeelding

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:08

Balen van je elleboog zeg! Gelukkig vermaakt joep zich met zijn vriendje ook goed zo te zien, zon mooie steiger is ook een goede work out!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 19:12

Ja dat is zeker goed voor zijn billen :)) Zo grappig om te zien dat hij steeds Beheerster leert steigeren.

Vandaag kwam de paardenweegschaal. De hele stal mocht met de billen bloot :+ Joep was 490kg schoon aan de haak. Ik gokte zelf op minder. Op de weegschaal staan vond hij su-per spannend, maar met rust, geduld en een wortel kwam hij al knorrend stap voor stap de weegschaal op.

De meetstok die later aan de beurt was, vond hij drie keer zo eng :D Maar ook dat heeft hij overleeft en hij is 1.53 hoog.

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 17:04

Vandaag ben ik met balkjes bezig geweest. Gewoon om zijn billen te trainen, en omdat het heel leuk is om een keer iets anders te doen.

Op een geven moment vond hij mijn plastic staanders eng en liet ik hem onderzoeken.

Dat eindigde zo:
Afbeelding

IG: @arabierjoep

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:51

Geweldige foto
Poging tot meedenken al vind ik dat je het super goed aanpakt...kan je de tinker niet in de toekomst gebruiken voor dingen die Joep echt eng vind?
Ik merk zelf dat dit naast grondwerk vaak toch wel het ei van Colombus is bij bepaalde dingen

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 20:49

Dat doen we inderdaad steeds vaker :D Joe, de tinker, is van een vriendin van stal, maar het is nogal moeilijk te plannen soms haha. Al gaan we wel af en toe buiten stappen.

En meedenken: graag natuurlijk :Y)

IG: @arabierjoep

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:27

Ik volg ook!!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 15:23

update


Het is best lang stil geweest aan mijn kant ;) Met Joep gaat het gelukkig goed! Hij heeft het zwaar gehad met de regen - vond hij. Het viel allemaal best mee, maar hij heeft drie dagen in de schuilstal gestaan :+ Ik dacht en hoopte dat hij ballen zou krijgen en gewoon in de regen zou gaan staan, maar dat is niet gebeurd. Dus volgende keer krijgt hij bij flinke regenbuien toch een jas aan :') :brr:

Al mijn principes vliegen de deur uit, haha. Maar goed, het is wel veel en veel belangrijker dat ik een happy paard heb.
Ik heb in de tussentijd een blog geschreven over de updates. Die kan je hier vinden:
Citaat:


Nu het weer lekker weer is, kan ik weer lekker met hem aan de slag gaan!

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 14:42

update


1 oktober is niet alleen de dag dat de herfst in mijn ogen écht begon, maar ook is Joep precies een half jaar bij mij op stal. Hij werd pas op 6 augustus officieel van mij, maar hij staat echt al wel even op stal. Voor mij wel raar. Het gaat echt een stuk sneller dan je denkt.

In het afgelopen half jaar heeft hij veel geleerd, maar wel andere dingen dan ik voor ogen had. Eigenlijk had ik nu wel op hem willen stappen, maar hij was er niet klaar voor. Hij heeft wel heel veel andere dingen geleerd, en ik ook. Zo kan hij nu steeds beter zijn evenwicht bewaren, zijn lichaam gebruiken en heb ik hem verschillende vrijheidsdressuur oefeningen geleerd. Eigenlijk compleet nutteloos, maar hij vind het hilarisch. Vooral flemen op commando. Het woord: “Lachen” kan ik niet in zijn buurt zeggen, want dat triggert een rare beweging van zijn lip :Y)

Waar Joep allerlei belangrijke levenslessen heeft geleerd zoals “Blaffende honden bijten niet” en “Scooters eten geen paarden”, heb ik geleerd dat arabieren - of in iedergeval die van mij - hydrofoob zijn. Of te wel: Waterhatend. Maar hey, met goed overleg kan ik nu zijn sokken wassen met betadine en hebben we een compromis gesloten over de regen _/-\o_

Een gesprek voeren met Joep in de buurt kan niet. Hij verdient immers de onverdeelde aandacht. Sterker nog: hij heeft in dit half jaar een keer naar mij gehinnekt. En dat was toen ik zijn naam noemde in een gesprek met een stalgenootje... :+

Het komende half jaar gaan we hard aan de slag om meer vertrouwen te krijgen en om zo uiteindelijk over te gaan naar het inrij process. En mocht dit niet lukken - dan bedenken we wel wat anders. En ik hoop ook over een half jaar weer manen te hebben - dan maakt hem toch een stuk mooier :D


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:13

Wat is hij toch leuk!

Ik volg.

En nee, niet alle volbloed arabieren hebben van die gevormde showkoppies.

Sterker nog: Dat hebben de arabieren niet van oorsprong, het is eringefokt toen er ooit een arabier geboren werd met zo'n dischhoofdje en dat vond men leuk en is er toen ingefokt.......Vandaar dat er volbloed arabieren zijn met zoveel verschillende vormen hoofden.

Mijn eigen arabier had een mooie hoofd maar geen echte extreme disch ofzo, ook vrij gewoontjes maar wel een mooie koppie.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 21:13

Leuk dat je volgt! Ik probeer meer updates te plaatsen.

Ik vind hem ook heel leuk - gelukkig maar. Hij is heel toevallig op mijn pad gekomen en qua karakter is hij echt ontzettend leuk en past hij heel goed bij mij.
Heel vriendelijk, mellow, slim en grappig, maar hij kan behoorlijk draken. En hij is een binnenvetter en kan ontzettend in paniek raken, maar goed :+

Ik ben blij dat hij geen enorme dish heeft. Ik vind het aan de ene kant heel mooi, maar ook wel heel erg nep en gemaakt. Als Joep 'aan' gaat krijgt hij een 'echte' arabieren-look, maar over het algemeen heeft mijn fjord van ruim 22 meer dish dan hij :=

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:24

Leuke update! Volgens mij heb je al aardig wat met hem bereikt hoor :D

En ben erg benieuwd naar het inrijproces

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 15:42

Zeker! Maar misschien niet wat ik gepland had, maar hé wanneer komt je paardenplanning nu écht uit? Zo was ik eigenlijk van plan dit jaar te sparen voor een paard. Een nog niet ingereden paard - dat dan weer wel, maar zeker geen met zomereczeem :$ Nog een bewijs dat een planning met paarden in de buurt meestal niet zo sterk is :+

En ik ben ook benieuwd naar het echte inrijden. maar daar wacht ik nog mee!

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:56

Haha echt he heel erg herkenbaar :j

Maar hé als je maar genieten van hem ;)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 07:52

update


Afgelopen week hebben we het rustig aan gedaan. Eigenlijk heb ik maar een keer met hem écht iets gedaan, want ik ben nog druk in de weer met mijn nog-net-niet genezen elleboog en het is zo vreselijk warm. Al die paarden hebben een pluizige wintervacht en dan is het 23 graden. Dat werkt natuurlijk niet :+

Ik heb wél een keer met hem gefietst. Of nou ja, geoefend met fietsen. Hij had nog nooit een fiets van dichtbij gezien en dus heb ik eerst de dijk vier keer op en neer gestapt met de fiets en het paard in de hand. Hij stapte er de ballen niet van. Eerst stopte hij zijn hoofd in mijn fietsmand. Dat was uiteraard dood en doodeng, zo'n mandje. Maar goed het bleek niet te buigen dus alles was goed. Vervolgens gingen we het eerste stukje fietsen. Het ging prima. Spannend, maar prima. Dat kan bijna ons motto worden :+

Er staat ook een nieuwe pony op stal. Eerst waren ze aan het snuffelen en gillen naar elkaar, maar uiteindelijk koos Joep eieren voor zijn geld en kwam bij mij staan. De pony was nog niet klaar met hem en om zijn hogere positie kenbaar te maken, pakte hij een velletje van Joep zijn schouder en trok het ruim 3 cm naar hem toe. Joep, doetje eerste klas, keek mij boos aan en deed niets. :+ Na een halve minuut liet de andere pony los en hebben ze staan spelen. Rare beesten :D



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:21

Wat een knap paard is het toch! En vind het ook wel knap dat je uiteindelijk met hem hebt gefietst hoor! Is toch best iets engs.

Ik herken trouwens dat gebouw op de laatste foto maar waar is dat ook al weer? :+ :? is dat niet langs een snelweg ofso?

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avelienvd, foxytoffee, ikkedus, lauralarissa, SemrushBot en 57 bezoekers