[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:33

Oohja, hele leuke opleiding!
Zeker is er nog veel op te lossen, maar vooral bij de baasjes denk ik. :j
Het paard wat mijn man had, had ook ernstige z.e.
Die gaf ik ook lijnzaad en werd verder sober gevoerd maar het enige wat goed hielp was dagelijks insmeren en helemaal inpakken.
Haar vacht was ook in goede conditie, ze had een heel glimmend glad huidje.
Zij had het heel erg, zelfs haar bovenbenen, kreeg erge jeuk waar de mugjes prikten, waar ze nog bijkonden met de deken op. :(

BlueAmethyst

Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-18

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:11

Ik kom ook volgen :D .
Ik volg al het hele topic hoor, maar nog nooit gereageerd.
Wat een leuke schrijfstijl heb jij! Ik zou nog met plezier lezen hoe Joep uren slaapt ofzo. _/-\o_

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:21

Ik heb het hele topic gelezen, wat zijn jullie een leuk stel! :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 12:25

Wat een leuke reacties allemaal :D

Ja en GLIMMEN van die lijnzaadolie := Maar echt werken voor de zomereczeem doet het niet denk ik. Hij vind het heel lekker en hij ziet er goed uit, dus ik blijf het lekker voeren. Extra vitaminen zijn nooit kwaad als je alleen maar hooi en een vitaminebrokje krijgt. :))

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:04

Nou opzich is de lijnzaad wel goed voor een gezonde huid, het zal wel positief zijn.
Maar allergie voor de speeksel van de cullicoïdemug zal het niet opheffen ben ik bang. :')
Ik ben ook van de vitaminebrok en veel hooi. :j
Maar omdat ik twee jonkies in de groei heb voer ik wel pokon (podogrow) bij. :j

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 09:49

In de afgelopen weken heb ik veel gedaan. Ik heb driekwart rondje door de bak gestapt (driewerf hoera!) én ik heb mijn eerste grondwerk lessen gehad op basis van mijn nieuwe opleiding. Alhoewel ik daar al jaren mee werkte, maak je er toch stiekem je eigen ding van. En dat is leuk en zo, maar niet praktisch als je een examen moet gaan doen. Ik moet dus leren niets te zeggen. Ik mag wel zeggen 'braaf' of iets in die geest, maar 'klik' mag niet. Lastig!

Joep ziet er inmiddels uit als batman met een vliegenkap tot aan zijn neus en staat al een week stil. Na een jaar opbouwen naar zes keer per week werken had ik sinds vorige week een slank paard met buikspieren. Alleen nog dikke billen. O:)

Nu heeft hij niet alleen dikke billen, maar ook weer een dikke buik en een dik been. %)


Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:18

Nou ja dan zijn de verhoudingen wel beter, alles dik. :+
Dat klikken afleren gaat heeeel lastig worden, hahahaha!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 10:12

Dat klikken afleren gaat mij niet lukken kan ik je vertellen. Ik begon al met klikken toen ik zeven was en op de manege reed. Toen heb ik het af moeten leren omdat mijn lieftallige verzorgpaard zich elke keer helemaal wild schrok van mijn goed bedoelde klik.

Daarna kreeg ik mijn eerste pony (een haflinger). Mevrouw haf had nog nooit gehoord van beenhulpen dus daar ging ik weer. Je staakt? Klik!
Je steigert? F#ck en klik!
Afbeelding

Dat was niet zo'n goede combinatie en ze is vrij snel nadat wij haar kochten ongeneeslijk ziek geworden. We hebben haar helaas in laten slapen. Toen kwam Rimska. Ze liep als ze geen veulen aan de voet had M2-dressuur, maar voornamelijk voor de wagen. Dus wat ging ik doen? Mennen. En wat zeg je dan? Klik... :+

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 10:37

Overbezorgde moederkip


Toen ik samen met mijn moeder ons eerste eigen paard op ging halen weet ik nog precies de dag ervoor. Ik zat in de kantine van de stal waar mijn verzorgpaard stond en zei tegen haar eigenaresse. "Morgen haal ik mijn pony op."
Ze was ontzettend blij voor mij, ze wist dat ik daar al maanden mee bezig was. En ze kende mij, mijn moeder en eigenlijk mijn hele familie al jaren. Alleen maar omdat ik op hun oude gek reed. En mijn moeder aaide haar. Mijn zusje knuffelde haar. En Hilly keek vaak boos. :D
De eigenaresse zei: "Niet te veel onnodige dingen kopen hoor."

De volgende dag liep ik als een kip zonder kop rond door de ruitersportzaak. We kochten een haflinger die al heel haar leven buitenstond, maar we sloegen in alsof dat paard geen haar had. Dekens, dekjes, borstels, anti-klitspray (die ik overigens 7 jaar na dato nog steeds gebruik) en niet te vergeten: alles in dezelfde kleur. Want HALLO.

Twee maanden later was de paarse poetskoffer kapot, gebruikten we het dekje nooit, waren de dekens de verkeerde maat (en stond ze zonder dekens) én hadden we haar van de ijzers getrokken waardoor ook mijn leuke springschoenen overbodig waren geworden. Nadat Lies er niet meer was kochten we Rimska. Een nieuw paard? Nou, vooruit, aldus mijn vader. Mits we niets nieuws kopen. Rimska was twee keer zo breed als Lies dus dat feest ging niet door. Maar na een jaar of 4 verhuisde we naar de grote boze stad. Waar we eerst op een weiland stonden met allerlei koudbloeden kwamen we terecht in een super luxe stal.

Iedereen (maar dan ook echt iedereen) zat 'al tien jaar in de paarden'. Ze stonden dan ook 'ruim een decennia' bij elkaar op stal. (uhu :)) ) Maar het enige wat ze in gemeen hadden was dekens. Het hele leven van mijn lieftallige stalgenoten bestond uit roddelen, dekens en weerapps. Ze liepen als een kip zonder kop door de stal, want HET IS WEERCIJFER DRIE. Weercijfer drie? Reden tot paniek.
HET REGENT! Hopla, alle paarden kniediep in het stro, met regendeken, want straks lekt het dak. Fifi mag niet nat worden, want Fifi heeft een zwakke rug. En een peesblessure. En een rare heup. En een wondje in haar koot. FIFI MAG NIET NAT WORDEN.

Dit was voor mij een reden om mijn paard buiten te zetten. Alle ruimte die ze maar wil. :Y) Ik besloot op dat moment dat ik nooit zo zou worden. En toen kwam Joep. De eerste keer dat ik een eczeem deken om moest doen stond ik eerst twintig minuten met dat ding in mijn handen, want hoe moet dit in godsnaam. Maar inmiddels heb ik skills en kan ik ontzettend snel dekens aan, uit, af, dicht, whatever doen. Ik heb alles. Drie eczeem dekens, regendekens, winterdekens, bucas dekens, zweetdekens, wollen dekens en uitrij dekens. Echt alles.

En raad eens? Gisteren liep ik met mijn regendeken in de ene hand, weer-app in de andere over de track. Ik wilde tóch nog even die deken wisselen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:08

Het heeft even geduurd, maar zo te lezen heeft het "sportpaardenvirus" je dan toch eindelijk te pakken. Eh, gefeliciteerd? :D

Hier overigens een ietwat vergelijkbaar verhaal. Twaalf jaar geleden kochten wij, in juni, een toen 4-jarige haflinger, met zomereczeem. Dus had ze 's zomers een deken op, geen probleem. Zo rond september werd mij gevraagd "wanneer ik haar ging scheren?". "Niet", was mijn antwoord, "ze heeft haar". En haar had ze, wel 5 cm lang. En hoera, we kwamen de winters door zonder winterdeken maar met haar. Ook al was ze het enige paard op stal met haar en zonder deken. Het werkte.

Mafje is helaas niet meer sinds mei vorig jaar en wij schaften ons arabierig typje aan. Arabierig typje maakt wel haar aan, maar het wordt geen 5 cm lang. Dus ze moest een deken. Gelukkig heeft ze dezelfde maat als onze vorige arabier, die we een jaar gehad hebben toen mafje geblesseerd was. Dus arabierig typje heeft 1 deken. Daar moet ze het mee doen. Ik probeer zo lang mogelijk te voorkomen dat er meer komen. Ik wil niet. Maar ik wil wel dat mijn paard zich OK voelt.
Ik voorzie een dilemma, ergens in de toekomst. Tot dan hou ik mijn poot stijf.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 12:44

Die opmerking ken ik inderdaad wel. "Wanneer ga je je fjord scheren?" "Niet, lijkt me." "Maar ze heeft haar." "Ik ook, maar ik scheer mijn hoofd in de winter ook niet kaal, omdat ik dat makkelijker vind met mutsen." Dat vonden ze niet leuk. :+

Ik weet ook nog hoe ik met een piepstemmetje tegen de pony van een vriendin zei: "Oh oh popje. Wat heb je een zacht neeeeeeusje."
Toen kwam mijn stalgenootje langs gelopen. "Ja, dat is wel wennen zeker."
"Wat?", vroeg ik.
"Nou, zo'n zacht neusje."
"Wat?", lachte ik. "Waarom?"
"Ja die van je fjord is heel ruw."
"Nou..." (geen woorden)
"Ja, die schraapt zo over de grond met haar neus."
Ik kreeg inmiddels de slappe lach. "Wa- Ma- Wa- HUH?"
"Ja, ze eet altijd." _O-

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:52

Hahaha, oeps foutje ... Maar wel begrijpelijk.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:41

Ja, een zachte neus is heel belangrijk, dus geen gras laten eten want dan schuren ze over de grond. :D
Tis logisch dat als je éénmaal een deken op doet/moet, je er wel werk aan hebt, maar makkelijk is anders. :+
Ik hoop dat Malik het niet nodig gaat hebben, mijn shet vreet dekens als ontbijt.
En lunch.
En diner.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 20:25

Afbeelding

Afbeelding

Is het een vliegtuig? Een vogel? Nee, het is Joep die denkt dat stilstaan gewoon een formaliteit is bij het vermoeden van een peesblessure. :')

Hij heeft geen dik been meer, dus ik had hem in de bak gezet om te kijken hoe hij liep. Hij liep goed. En hard. En voornamelijk op twee benen. _O- Ik denk dat hij achteraf gewoon te hard over de track geraasd had zijn vrienden. Ik heb filmpjes gezien waar ik mijn hart van vasthield. :')

Afbeelding

Druk of niet. Hij blijft gehoorzaam. Want als de baas zegt dat je moet komen, dan moet dat. *\%/*
Afbeelding

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:38

Haha, lekker ventje is het toch! <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:52

O ja, als die arabieren arabierig gaan doen, dan hou je je hart vast. Start erop (echt rechtop, als een vlaggetje) en gaaaaan.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:01

SuperJoep!!
Heeft hij ook geen dik been meer?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 08:02

@maflinger; Nou inderdaad. :') Al kan ik er als ze écht de ruimte hebben wel van genieten. Niet in de bak. :+ Gelukkig deed hij dat vandaag niet. Alleen bokken, en dat kan niet op volle snelheid. _O-

@miranda; Gelukkig niet! Al heeft het wel bijna twee weken geduurd. Hij stond al op de lijst voor een echo van zijn pees morgen, maar dat gaat gelukkig niet door! :)F

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:55

Fijn dat het helemaal oké is! +:)+

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:15

Wat een hondenweer vandaag. :7 Waaien, regenen en hagelbuien. Joep was geen fan. :+
Afbeelding


Afbeelding
Hier was het nog semi mooi weer en keek hij alleen met zijn oortjes naar voren, omdat de takken uit de populieren vlogen. :')

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:20

Ik had vanmorgen les met arabierig typje en dat ging nog wel. We hebben alleen een buitenbak maar het was droog en waaide nog niet zo.

Vanmiddag was ik bij een westernwedstrijd op een locatie in Woubrugge en daar klonk het af en toe alsof de dakplaten van de bak zouden waaien. Die regenbuien klonken ook niet zo lekker. Terwijl het toch een degelijk gebouwde bak is.

Een aantal van de paarden die in de wedstrijd werden gereden vond al dat geluid ook niet zo jofel.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 09:44

Iets met maart roert zijn staart...?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:07

Ja dat weer jongens >;)

Joy staat zonder deken. Punt. Niet scheren is geen deken bij een gezond paard die niet 24/7 buiten staat. Call me crazy.

Fijn dat het beter gaat met zijn been! Hopelijk blijft het zo +:)+

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 14:01

Gimme_Joy schreef:
Ja dat weer jongens >;)

Joy staat zonder deken. Punt. Niet scheren is geen deken bij een gezond paard die niet 24/7 buiten staat. Call me crazy.

Fijn dat het beter gaat met zijn been! Hopelijk blijft het zo +:)+


Eens hoor! Wat een hekel heb ik aan die dekens. :+ Vandaag rende hij zelfs mét deken naar de schuil stal. #dapper

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:34

Haha Joep is bang dat ie smelt! :D

Malik blijft ook liever droog, af en toe gaat hij in de regen maar meestal wacht hij tot het droger is.
De ponnies zijn dan helemaal zeikesnat en hij staat er mooi droog bij.
Alleen vanmorgen stond hij wel met zijn been in een plas te maaien.
Maarja, das alleen maar handig dat hij leert zwemmen. :))