Welke risico's neem je als anderen met je paard rijden? (BE)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Welke risico's neem je als anderen met je paard rijden? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 17:49

Ik zet er BE bij omdat ik denk dat hier misschien wettelijk wel verschil in zit tussen Belgiƫ en Nederland, dus ben ik voornamelijk op zoek naar ervaringen/ adviezen/ kennis van mensen uit Belgiƫ :o

Maar, naar aanleiding van een discussie die ik zag passeren op facebook aangaande de risico's van bijrijders... Vraag ik mij het volgende af: wat zijn eigenlijk de risico's van anderen op je paard te laten rijden en andere dingen te laten doen met je paard? Ik heb bvb al dingen gelezen over schade aan derden die altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard is? En er is wellicht verschil in de situaties? Wat als er iets met jouw paard gebeurt, ben je dan in je recht om de schadevergoeding (kosten van evt dierenartskosten e.d.) op te vragen bij degene die iets deed met jouw paard?

Ik denk aan deze situaties:

- iemand gaat op buitenrit met je paard, je paard veroorzaakt schade aan derden (bvb een voertuig omdat het schrok).
- iemand gaat op buitenrit met je paard, er gebeurt iets met je paard en er zijn dierenartskosten.
- als jouw paard wel eens in lessen gebruikt wordt als vriendendienst (dus zonder contract of afspraken op papier, zonder vergoeding oid) en door een duidelijke oorzaak (paard misstapt zich tijdens de les, schrikt en bezeert zich ergens aan oid) mankeert je paard iets en er zijn dierenartskosten.
- als jouw paard wel eens in lessen gebruikt wordt als vriendendienst en door onduidelijke oorzaak - maar wel sinds tijdens een les - mankeert je paard iets en er zijn dierenartskosten (bvb loopt plots mank).

Ben ik in al deze bovenstaande situaties zelf verantwoordelijk en moet ik dan zelf opdraaien voor de kosten?

Even ter verduidelijking, het gaat mij dus om risico's mbt het paard of derden, niet de ruiter (aangezien deze verzekerd is via lesgever).

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Welke risico's neem je als anderen met je paard rijden? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 12:12

Er is precies niet zoveel rond geweten/ ervaring mee -O- :')