Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 10:10

Elisa:
Da denkt knoop in de darm

Damian:
Dat verhaal vertelden ze me ook idd, ik ga wrvanuit dat het zal slijten dan als ik iedereen hoor had ik idd pech

Pmarena:
Ja na alles te lezen weet ik eigenlijk ook al welke keuze het beste zou zijn voor een evt nieuw paard ( diep van. Innen wist ik dat ook maar ben iemand die wel iets aan meningen heeft als ik twijfel)


hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 10:13

Elisa2 schreef:
Weet je aan wat voor een vorm van koliek je paardje overleden is? heel veel sterkte er nog mee trouwens.

Ik denk dat de huisvestiging niet zoveel uitgemaakt heeft..koliek is dikke vette pech.
Het zou wel kunnen dat het paard bijvoorbeeld al veel zand in de darmen had oid.


Da zei dat het wen knoop in de darm was en opereren al niet meer mogelijk was....
Dat zou wel kunnen van dat zand

Rosie_T02
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:38

Jeetje Hapsenwish wat naar. Sterkte.
Misschien een bijrij/lease paard zoeken en kijken of dat bevalt. Dan ligt niet meteen alle druk op jouw schouders en kan je toch kijken of je weer lekker bezig kan zijn met paarden. En als het goed gaat weer naar een eigen paardje kijken?
Ik zeg maar wat, misschien kan het helpen :)

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:43

Ik denk dat wat het beste is voor je paard ook afhankelijk is van paard tot paard. Mijn pony zou het nu misschien wel aankunnen om 24/7 buiten te staan, maar vroeger was dat geen optie omdat hij zichzelf letterlijk dood zou gegeten hebben. Er zijn genoeg paarden voor wie het wel goed is.
Als het paard het gewend was om 24/7 buiten te staan zoals je schrijft, dan zal dat denk ik niet direct de reden geweest zijn.

Je hebt wellicht 'gewoon' pech gehad. Je kan zoiets helaas niet altijd voorkomen.

Ik begrijp dat je paard op een zorgboerderij stond. Ik zou proberen te zorgen dat cliënten ook op een onbewaakt moment niet zomaar iets aan je paard kunnen voeren. Sommige cliënten durven met de beste bedoelingen wel eens vanalles aan een paard te voeren, maar dat is niet altijd zo goed voor het paard.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:51

Als ik het goed begrijp stond het paard niet bij je thuis maar op de zorgboerderij? In pension?

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:55

Pateeke: 24/7 buiten staan staat niet automatisch gelijk aan 24/7 jezelf onbegrensd vol kunnen vreten natuurlijk. Dat is maar net hoe je de boel inricht :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:04

Allereerst veel sterkte
Ook ik zou zeggen 24/7 buiten
Sterker gezegd is dit de reden dan ook dat ik niet meer op een manege wil rijden

Pateeke: je hebt ook grasmaaiers maar ook paddocks waardoor je paard zich echt niet continue vol hoeft te vreten
Maar ook het onbedoeld voeren op een zorgboerderij ben ik het niet met je eens. Bij ons zijn er een aantal echt bang voor de paarden, zullen er dus ook niet bij komen (alleen). De rest, waaronder ikzelf, weet heel goed wat ze wel/niet mogen. Dus dit is zeg maar een vooroordeel

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:04

Grasmaaiers moet graasmaskers zijn, stomme autocorrectie

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 11:14

Nimber schreef:
Wat onwijs sneu voor je. Toch zou ik echt weer door gaan zoeken naar een andere topper. Neem je tijd. Je hebt nu pech gehad, door dit weer hoor ik veel van koliek gevallen doordat er amper gras staat krijgen veel paarden toch wat zand binnen. En nu met alle regen gaat t gras ineens groeien en is de kans ook weer groter op koliek.

Ik heb al bijna 20 jaar eigen paarden, 10 jaar pension stalling gehad met rond de 18 paarden op stal. In die 20 jaar ben ik er 1 verloren aan koliek.


Ja idd nu het gras weer gaat groeien is het ook erg voorzichtig zijn, Best erg dat er zoveel is waar je je druk om moet maken ( lees, waar ik me nu druk over ga maken)

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 11:24

Rosie:
Bijrijd/ lease is geen optie voor mij, heb ik al eens gedaan maar is niet echt mijn ding Toch bedankt voor het meedenken

Pateeke:
Als ik actief op zoek ga en besluit dat ze toch weer op de wei komt ga ik ook zoeken naar een paard die dat al gewend is of aankan

De clienten waren er niet op die bewuste dag waren ze er 3 dagen geleden, en de clienten die er zijn doen dat echt niet ( ervaring is dat ze altijd komen vragen of ze iets mogen geven en weten dat ze uitsluitend wortels of een paardensniepje mogen geven gelukkig zijn de mensen die er op dit moment komen nog zo ver dat ze dat begrijpen en ook weten dat ze wr niet alleen heen mogen zoals elvira idd ook al zei) wel bedankt voor het meedenken

Rizette
Ja ze stond op mijn werk 7 minuten bij mij vandaan

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:39

pmarena schreef:
Pateeke: 24/7 buiten staan staat niet automatisch gelijk aan 24/7 jezelf onbegrensd vol kunnen vreten natuurlijk. Dat is maar net hoe je de boel inricht :)


Dat heb ik ook niet gezegd, Pmarena. Lijkt mij bovendien erg offtopic.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:17

Rizette
Ja ze stond op mijn werk 7 minuten bij mij vandaan
Ik dacht in eerste instantie dat je het voeren en verzorgen van het paard in eigen beheer had. Maar je paard stond dus bij anderen. Het probleem van een paard op pension is dat je niet zoveel invloed hebt op het soort gras in de weide de hoeveelheid weide , de momenten van voeren enz enz. Ik weet ook niet of dit ter zake kundige paardenmensen zijn of mensen met paarden. Ik zou zelf hoge eisen stellen aan de plek waar ik mijn paard in pension zou zetten. Als ik het goed begrijp heb je nog nooit een paard zelf in eigen stalling en beheer gehad? Dan is het allemaal ook wel heel erg nieuw voor je en dan kun je al wel jaren rijden maar de verzorgingen enz is toch heel wat anders.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:32

Ik heb afgelopen jaar mijn pony in moeten laten slapen en in december een paard dat ik voor iemand anders mocht rijden ( ik wilde hem eigenlijk kopen, maar had helaas geen ruimte). Allebei de paarden geen echte duidelijke oorzaak waar precies de pijn vandaan kwam en allebei nog (relatief) jong ( 6 & 13). Ik had toen ook heel veel moeite met het opnieuw kijken naar een paardje. Wilde wel verder in de sport en daar was toch een paard voor nodig. Ik heb het rustig aan gedaan, eerst wat gekeken en toen al eens gereageerd. Merkte toch dat de stap om te gaan kijken erg groot was. Ik heb toen een advertentie gezet op sporthorses met waar ik naar opzoek was. Kreeg een appje van een fokker die een leuke merrie had staan of het wat was. De merrie had dusdanig veel kwaliteit dat ik mezelf een schop onder mn kont heb gegeven en ben gaan kijken,, ze staat nu bij me in wei :D

Iedereen heeft zijn eigen tempo, maar merk toch dat ondanks dat ik ze beide nog mis ik nu ook weer erg blij ben met dit paard. Ik heb wel nog steeds dat ik denk een kreupelheid of iets anders te zien terwijl dit niet zo is maar dit zal vast ook slijten op den duur

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 20:00

Rizette schreef:
Rizette
Ja ze stond op mijn werk 7 minuten bij mij vandaan
Ik dacht in eerste instantie dat je het voeren en verzorgen van het paard in eigen beheer had. Maar je paard stond dus bij anderen. Het probleem van een paard op pension is dat je niet zoveel invloed hebt op het soort gras in de weide de hoeveelheid weide , de momenten van voeren enz enz. Ik weet ook niet of dit ter zake kundige paardenmensen zijn of mensen met paarden. Ik zou zelf hoge eisen stellen aan de plek waar ik mijn paard in pension zou zetten. Als ik het goed begrijp heb je nog nooit een paard zelf in eigen stalling en beheer gehad? Dan is het allemaal ook wel heel erg nieuw voor je en dan kun je al wel jaren rijden maar de verzorgingen enz is toch heel wat anders.


Jawel dit is allemaal heel goed geregeld, s morgens en smiddags voert een vriendin van mij die ernaast woont ( met veel paardenkennis en dat doet ze bij die andere paarden al jaren)en in de avond ikzelf of die vriendin maar wij appen over hoe en wanneer want ik kom ook weleens twee keer per dag, vroeger ook altijd mijn eigen voer en hooi klaargezet dus daar weet ik wel iets vanaf, maar heb idd nog nooit een eigen wei of stalling gehad van mijzelf, wat wel op mijn toenmalige stal was dat was zelfzorg, ik huurde alleen de stal en een stukje wei de rest moest ik zelf regelen

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 20:05

davinci2412 schreef:
Ik heb afgelopen jaar mijn pony in moeten laten slapen en in december een paard dat ik voor iemand anders mocht rijden ( ik wilde hem eigenlijk kopen, maar had helaas geen ruimte). Allebei de paarden geen echte duidelijke oorzaak waar precies de pijn vandaan kwam en allebei nog (relatief) jong ( 6 & 13). Ik had toen ook heel veel moeite met het opnieuw kijken naar een paardje. Wilde wel verder in de sport en daar was toch een paard voor nodig. Ik heb het rustig aan gedaan, eerst wat gekeken en toen al eens gereageerd. Merkte toch dat de stap om te gaan kijken erg groot was. Ik heb toen een advertentie gezet op sporthorses met waar ik naar opzoek was. Kreeg een appje van een fokker die een leuke merrie had staan of het wat was. De merrie had dusdanig veel kwaliteit dat ik mezelf een schop onder mn kont heb gegeven en ben gaan kijken,, ze staat nu bij me in wei :D

Iedereen heeft zijn eigen tempo, maar merk toch dat ondanks dat ik ze beide nog mis ik nu ook weer erg blij ben met dit paard. Ik heb wel nog steeds dat ik denk een kreupelheid of iets anders te zien terwijl dit niet zo is maar dit zal vast ook slijten op den duur


Heel fijn dat je jezelf een schoo onder je kont hebt kunnen geven ☺️( moet ik denk ik ook maar doen als de tijd rijp ervoor is)
Een advertentie zelf zetten is zo gek nog niet....
Ik denk dat uiteindelijk op de wei toch mijn keuze zal zijn ... heeft alleen nog wat tijd nodig, vandaag daar geweest en was even weer slikken maar heb het toch maar gedaan, want nog 1 week en moet ik weer werken en dan MOET ik er wel heen

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:24

hapsenwish schreef:
Elisa2 schreef:
Weet je aan wat voor een vorm van koliek je paardje overleden is? heel veel sterkte er nog mee trouwens.

Ik denk dat de huisvestiging niet zoveel uitgemaakt heeft..koliek is dikke vette pech.
Het zou wel kunnen dat het paard bijvoorbeeld al veel zand in de darmen had oid.


Da zei dat het wen knoop in de darm was en opereren al niet meer mogelijk was....
Dat zou wel kunnen van dat zand


Ik denk dat je gewoon echt vreselijke pech hebt gehad..dat is altijd het risico met paarden, ze zijn en blijven toch behoorlijk kwetsbaar.

Geef jezelf de tijd en ga weer rustig rondkijken als je er aan toe bent.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 13:56

Ga ik doen Elisa, lig alweer nachten wakker wat ik moet doen...mijn man heeft me groen licht gegeven maar merk dat ik toch nog niet zo heel actief kan zoeken als dat ik normaal zou doen

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:40

Gewoon een beetje voor de grap rondkijken en wie weet waar je dan ineens verliefd op wordt :)

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:37

Dat ben ik dus ook idd aan het doen☺️

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:26

Geniet van je luxe positie zou ik zeggen: niks moet maar zodra je verliefd wordt kan je toeslaan +:)+

En de paarden worden weer goedkoper naarmate het jaar vordert, veel weides zijn nu al slecht vanwege de droogte dus mensen willen dan graag van hun paard af omdat het meer in onderhoud kost ;)

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 16:29

Zal ik doen Bedankt voor de positieve en lieve reacties allemaal heeft me toch goed gedaan

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:30

Hopelijk heb je over een (half) jaartje een super leuk paardje en is de angst weggezakt :)

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:42

hapsenwish schreef:
Rizette schreef:
Het kan pech zijn, je paard kan al iets gemankeerd hebben en je kunt misscchien wel wat fout gedaan hebben. Niemand die het je ooit zeker zal gaan zeggen w.s. Maar misschien kun je op den duur toch weer een paard naar je hart zoeken maar zorg voor iemand in de buurt waar je te rade kunt gaan met je vragen en die misschien ook ongevraagd je met je paard wil helpen. Een soort paardenhoudcoach zeg maar. Een oude rot in de paarden. Het kan een enorme steun en toeverlaat zijn voor je denk ik.


Dank je voor de tip die had ik idd al, en die zegt ook was echt dikke pech, alleen mijn eigen schuld ( ik weet het echt stom) had haar niet laten keuren van te voren wat ik dus nu sowieso wel zou doen! Maar wel nog steeds contact met de vorige eigenaar en die is ook ontzettend geschrokken ervan

Koliek is iets wat zomaar kan toeslaan. Ik denk eigenlijk dat dat met een gewone klinische keuring niet te voorspellen zou zijn geweest.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:51

Had je paard misschien een zware wormbesmetting? Daar kunnen ze ook koliek van krijgen.


hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 19:07

Ze had steeds haar wormenkuur gehad en ikzelf had ook eentje gegeven omdat het weer tijd was ervoor, en alle paarden hier gezamelijk ontwormd moeten worden ivm regels van een zorgboerderij, tandarts zou nog komen en mestonderzoek wilde ik ook laten doen maar helaas niet van gekomen meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, DewiFoto, Gambler21, Lizenlotte, Vagabondo, YvonneV en 158 bezoekers