Kinderpony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 23:19

Hoop dat het hier goed staat.

Wij hebben besloten om een a pony te gaan zoeken die zo wel geschikt is voor kinderen van de leeftijd 2 jaar t/m 8 jaar en nog even mee kan voor hun. Als voor mij voor het mennen. Minimale stokmaat zou 1.10 moeten zijn mocht ik in de toekomst eventueel mee willen doen aan een menwedstrijd.

We mogen de welsh pony vam 1.15 uitproberen van een stal genoot met mijn dochters van 2 en 4 jaar. Om te kijken of die maat zou kunnen.

Jongste is echt nog alleen maar er op zitten die van 4 jaar is beetje spelenderwijs wat leren rijden en vooral vertrouwen krijgen.

De oudere kinderen zijn geloof ik 6 en 8 jaar zijn de dochters van een vriendin die er dan ook op zullen rijden. En die willen al echt leren rijden. En hebben al klein beetje ervaring op mijn d pony opgedaan (die is net 27 jaar geworden en sinds kort half met pensioen echt rijden zit er niet meer in)

Ik wil graag alleen met mijn dochters de pony kunnen doen. Vandaar niet te groot zodat ik het overzicht hou.

Zaten eerst aan een shetlander te denken. Maar die zijn vaak kleiner dan 1.10. Welsh zij vaak vlotte pony's heb ik begrepen.

Welke rassen zijn er nog meer die geschrikt zijn. Ben zelf een echte new forest pony liefhebber. Maar heb ze nog niet zo klein gezien.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:21

Al weleens aan een dartmoorpony gedacht?
Die zijn heel veelzijdig.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:30

Vast een dooddoener: Ik zou niet in rassen zoeken maar in ‘klik’, je stelt je kostbaarste bezit bloot aan het risico van een vluchtdier. Dan is het enige wat telt toch een uberbraaf dier met een nononsence karakter, een hart van goud en geen fratsen kleur, herkomst is mijn inziens dan onbelangrijk, dat komt wel weer als ze ouder zijn en meer ervaring hebben.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:17

Wel een lastige combie die je zoekt.
Want als je echt menwedstrijden wil rijden, dan zoek je een actieve fitte pony die een koets kan trekken en conditie genoeg heeft om goede proeven te rijden.die voer je dan ook meer om het werk aan te kunnen.

Terwijl je voor zulke jonge kinderen meer een heel rustige brave oudere pony zoekt, die vooral niet te druk is. En die voer je dan ook geen extra energie bij.

Het is waar wij ook geregeld tegen aanlopen in de mentraining. Als je mee rijdt in de sport zoek je een pony die extra heeft en op een wedstrijd fanatiek en wakker is.
Terwijl als we met de koets Sinterklaas tussen een horde kinderen doorrijden, heb je liever een cool paard zonder dat extra fanatisme.
En dat is keuzes maken in de training en voer.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:23

Wil je met menwedstrijden marathon gaan doen of vooral dressuur? Dat zal ook wel verschil maken misschien in hoe 'wakker' je ze nodig hebt?

Qua type pony zou ik inderdaad sneller neigen naar een dartmoor of exmoor dan naar een welsh. En onderschat niet wat dartmoors /exmoors qua doorzettingsvermogen goed maken in het mennen tov het temperament van een welsh... als ik óóit kids zou hebben en die zouden willen rijden, zou mijn voorkeur uitgaan naar dartmoor of exmoor - met een persoonlijke voorkeur voor exmoor nog.

Maar zoals met alles: staar je niet blind op het ras. Er zijn ook doodbrave welshjes en ontzettend vervelend dartmoors/ exmoors.

New Forest heb je in diverse maten, maar geloof dat je dan alsnog vanaf 1,25 grofweg zit. Niet groot, heel handzaam zelfs nog. Wel even zoeken naar fokkers die die maat ook meepakken, of die per toeval een wat kleiner gebleven exemplaar hebben/ weten waar je de kleinere exemplaren vandaan kunt halen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:40

Voor de marathon moeten ze minimaal 110cm zijn. Voor dressuur en vaardigheid niet.
Shet mag max 107 zijn maar heel soms vind je ze boven de 110cm, is wel flink zoeken en ze zijn erg gewild.

Ik zou gewoon de juiste pony zoeken. Mijn pony's lopen rustig een Z vaardigheid en een half uurtje later Bixie met een jong ruitertje, dus het is wel mogelijk. Maar dat kan met niet iedere pony.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 09:28

Bedankt voor de tips.

Ik wil voornamelijk recreatief mennen en eventueel mee doen met een impulswedstrijd marathon. En dan gewoon om het mee doen al zou ik laatste worden. Gaat mij om het plezier hebben. Hier in de omgeving zijn een paar leuken waar we voorheen wel aan mee deden.

Ik ben ook niet op zoek naar een bepaald ras. Maar wou graag weten welke geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen zodat ik wat ruimer kan kijken dan de rassen die ik ken. Belangrijkste is dat de kinderen een positieve ervaring krijgen en lol hebben. Een kruising zou ook goed kunnen. En ik neem de tijd er voor ben nu rustig aan het rond kijken gaan over 2 weken op vakantie en daarna wil ik wat intensiever gaan zoeken. Maar wil niet overhaasten.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:01

Je kunt altijd een zoekertje plaatsen op de Facebook pagina van de rosline fanclub . Al zul je daar vooral gereden bixiepony's vinden. Hoe ervaren ben je zelf met mennen?

Ik zocht een paar jaar geleden het zelfde. Wilde wel, dat de pony al betuigd was. Kwam uiteindelijk op Fellow uit ,welsh A ,3 jaar en zadelmak en betuigd. Hij blijkt echt alles, waar we van gedroomd hebben. Maar mijn kinderen van 6 en 4 rijden niet los, daarvoor is ie te snel (of ik misschien te zeikerig hihi) . Maar dat komt wel.
Een vriendin heeft een 25 jarige ervaren rot gekocht (alsnog uitkijken- leeftijd zegt niet altijd alles) , haar kind van6 kan ook alleen parcoursen rijden...

Zou op marktplaats etc kijken, of een zoekertje plaatsen. Pony's zijn wel vaak gauw weg. Een shet vind ik snel te klein, vooral voor een kind van 8 . Te groot kopen heeft geen zin, die van ons is nu 1m18 en vanaf 5 jaar kon onze oudste er al aardig wat mee . Dan beginnen ze ook een beetje te rijden en groeien ze erin

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 10:12

Heb mijn men bewijs lang geleden gehaald. 7 jaar geleden het mennen opgepakt tot 4 jaar terug. Door dat mijn dochter te vroeg geboren is is het verwaterd. Wel af en toe nog gement.

Maar gelukkig is er op stal genoeg kennis en hulp om een pony voor de wagen te beleren. Pony hoeft dus niet beleerd te zijn voor de wagen. Mijn man ment zelf ook. En heeft al meerdere paarden voor de wagen beleerd. En staat iemand op stal die heel vaak voor anderen paarden voor de wagen beleerd.
Heb zelf stukje beleren gedaan tot het slepen en voor de wagen zetten. Dus dat komt wel goed.

Mijn kinderen zullen ook nog niet los rijden. De andere 2 is wel de bedoeling dat ze los kunnen rijden.

Bedankt voor de tip. Na de vakantie wil ik idd oproepen gaan plaatsen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:21

Dartmoor inderdaad, hoewel ik die niet meteen associeer met menwedstrijden.

Er zijn wel kleine ponies die geschikt kunnen zijn als kinderpony en die het in het tuig goed doen. Zoals welshjes en kleine maat hackney. Maar dat ligt dan aan het karakter. Welshen en hackneys zijn mooi en aantrekkelijk maar het zijn ook slimme, pittige ponies. Als pony en kind goede begeleiding krijgen dan zou het kunnen werken. Ook weer afhankelijk van het karakter van de individuele pony. Want die pony moet ook maar net overweg kunnen met vier verschillende kinderen en alles wat daar bij hoort (zwermen vriendinnetjes die vlechtjes willen maken enzo).

De combinatie kinderpony en menpony voor op wedstrijd is denk ik het lastigste. Een kinderpony wil je graag braaf hebben. En in de ring wil je pit en uitstraling. Nogal tegengestelde dingen. Er zal heus wel een welsh of andere kleine pony te vinden zijn die dat kan. Maar goede kinderponies moet je al met een lichtje zoeken. Als je er ook nog wedstrijden mee wil gaan mennen maak je het jezelf nog net wat moeilijker. Je zoekt nu een pony met twee nogal uitersten qua mindset.

Als ik jou was zou ik het ras even loslaten en echt focussen op het karakter en de mentale eigenschappen van de pony.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:28

Koper schreef:
Dartmoor inderdaad, hoewel ik die niet meteen associeer met menwedstrijden.

Er zijn wel kleine ponies die geschikt kunnen zijn als kinderpony en die het in het tuig goed doen. Zoals welshjes en kleine maat hackney. Maar dat ligt dan aan het karakter. Welshen en hackneys zijn mooi en aantrekkelijk maar het zijn ook slimme, pittige ponies. Als pony en kind goede begeleiding krijgen dan zou het kunnen werken. Ook weer afhankelijk van het karakter van de individuele pony. Want die pony moet ook maar net overweg kunnen met vier verschillende kinderen en alles wat daar bij hoort (zwermen vriendinnetjes die vlechtjes willen maken enzo).

De combinatie kinderpony en menpony voor op wedstrijd is denk ik het lastigste. Een kinderpony wil je graag braaf hebben. En in de ring wil je pit en uitstraling. Nogal tegengestelde dingen. Er zal heus wel een welsh of andere kleine pony te vinden zijn die dat kan. Maar goede kinderponies moet je al met een lichtje zoeken. Als je er ook nog wedstrijden mee wil gaan mennen maak je het jezelf nog net wat moeilijker. Je zoekt nu een pony met twee nogal uitersten qua mindset.

Als ik jou was zou ik het ras even loslaten en echt focussen op het karakter en de mentale eigenschappen van de pony.



Afbeelding

Afbeelding

Met dartmoor krijg ik juist toch wel dit soort beelden voor ogen ook.


Afbeelding

En ook exmoors doen het in land van oorsprong écht niet gek.

In NL niet vaak, maar Britten zijn gek op hun natives, in álle klasses worden die ingezet geloof ik ;) En die pony's zijn voor 'door de generaties': kids rijden, ouders mennen (sommige kleinere dames rijden er ook nog gerust mee).

Edit: foto's 'gepikt' van Google

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:29

Leuk! :) Minder charme en uitstraling dan een welsh of hackney (wat natuurlijk ook Britse natives zijn) maar zeker niet verkeerd. Schreef degene die de komende jaren zowel een welsh als een exmoor aan het paardenbestand wil toevoegen :)

Zit op de tweede foto het borsttuig niet wat laag?
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-05-18 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:34

Koper schreef:
Leuk! :) Minder charme en uitstraling dan een welsh of hackney (wat natuurlijk ook Britse natives zijn) maar zeker niet verkeerd. Schreef degene die de komende jaren zowel een welsh als een exmoor aan het paardenbestand wil toevoegen :)


Kwestie van smaak misschien ook. Minder elegant zeker. Ik hou wel van minder elegant, beetje robuust. Echt zo lekker ouderwets ponyachtig. Exmoor staat hier héél hoog op de wishlist om ooit toe te voegen als er ruimte voor is. Maar ik heb een haflinger zelf - je zou mij niet gelukkig maken met een arabier bijvoorbeeld. Veel te fijntjes. Dat heb ik met veel welshjes ook wel. Doe mij maar wat massa en bot (geen vetjes natuurlijk!)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:36

Model lijkt me voor TS niet zo heel belangrijk. Ponyachtig of elegant is minder relevant dan geschikt voor kindjes én menwedstrijden. Het uiterlijk is inderdaad de persoonlijke smaak van TS en eventueel de kinderen in kwestie.

Overigens is mijn smaak wel rank en elegant. Vandaar nu op zoek naar een welshje. Is één van de weinige warmbloedrassen die ik echt leuk vind. Een mini-arabier wil ik :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:38

Koper schreef:
Model lijkt me voor TS niet zo heel belangrijk. Ponyachtig of elegant is minder relevant dan geschikt voor kindjes én menwedstrijden. Het uiterlijk is inderdaad de persoonlijke smaak van TS en eventueel de kinderen in kwestie.


Ja precies, meest relevant is passend karakter en gezondheid in deze situatie (of eigenlijk zou dat voor iedere situatie moeten gelden, maar zéker met kids in het spel)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:59

tja... ik heb hier wel eens een falabella voorbij zien komen, in het 4 span officele wedstrijden.klein, net dat beetje meer en erg wendbaar. En dat paardje deed het ook goed bij de kleinkinderen op bixi dressuur en springen. Een hele andere insteek maar zeker niet onmogelijk!
en gewoon een kruising en dan wat ouder dat kan toch ook, zo ben ik zelf ooit begonnen!
zelf heb ik ook een ras waar niet veel mensen aan denken maar het is ondanks de 1,36 echt een super pony... vrijheids dressuur,wandelpony,fietsen,voltige,ringsteken,mennen en horse boarden. verliest een kindje het evenwicht dan stopt ze zodat ze kunnen herstellen, en voor de durfals is het een echte cross pony!.Ze is lief en eigenwijs en geen duffe dodo,het is een ideale leerpony voor de beginners en ook zeker uitdagend voor ervaren ruiters en menners. Wel ben ik er altijd bij: los, vast of op de fiets want dat is belangrijk met jonge kinderen!
Het is een konik die niemand wilde en waar iedereen wel iets negatiefs van wist, ze is de beste aanschaf ooit en dat voor heel vriendelijk prijsje...als het goed voelt dan is het ook vaak zo! ( bij ons was ze ook groter dan gewenst,daarom benoem ik het ook even Maar zeker de moeite waard!)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kwita op 16-05-18 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:34

Als het maar een fijne pony qua karakter is. Je gaat waarschijnlijk te veel geld voor een niet heel erg bijzondere al ietwat oudere pony betalen die misschien ook nog eens een kleine bemerking heeft oid. :+ Onze kinderpony was ook aan de prijs toen we haar op haar 16e kochten. Maar wel braaf met rijden en op buitenrit.

Verder hebben we er ook zelf veel tijd ingestoken. Dat blijft ook belangrijk als je je kinderen eraan toe wil vertrouwen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:43

Je moet geluk hebben. Wij hebben nu een hele brave 5 jarige gekocht via iemand uit ons netwerk. Haar dochter had de pony ingereden maar was te groot geworden voor de pony . Ik had nooit aan een jonge pony gedacht voor een beginnende ruiter maar de pony is echt een lieverd. Wij zijn zelf ervaren genoeg om onze dochter erbij te begeleiden. Wij hebben ook met de prijs echt geluk gehad want je slaat stijl achterover als je hoort wat ze er tegenwoordig voor vragen. Maar weinig aanbod en de vraag is hoger dus mensen betalen het ervoor. Het is een kruising tussen een Shet en een Welsh dus mooi hanteerbaar formaatje.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:20

Goede brave kinderponies zijn duur en het is zoeken naar een speld in een hooiberg ben ik intussen ook achter.
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel een nichtje van 6 wat rijdt, ze rijdt zowel op de manege als bij mij, en bij mij is dat voorlopig op mijn tinkerruin van 1.56 hoog. Paard is overigens superbraaf, past zich prima aan aan zo’n uk en luistert ook naar beentjes die niet onder het zadel uit komen, maar bijna 600 kg vs 18 kg en 1.10 hoog is gewoon verre van ideaal. Ze rijdt er overigens gewoon los mee door de bak.

Ik kom heel veel in de UK, en daar zie ik inderdaad de al genoemde exmoors en dartmoors veel voorbij komen als kinderponies, maar ook zeker veel aangespannen en zelfs met kleinere volwassenen. Ook aardig wat shetkruisingen daar, kennissen van ons daar hebben een kruising shet x new forest die echt de ideale kinderpony is, hij is zo’n 1.20 hoog schat ik. Doet nu leadline classes met de jongste van 3, en hun oudste van 8 springt er veel mee.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:29

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je snel bent wanneer je een leuke pony ziet. De leuke kinderpony's zijn razendsnel weg, als je niet binnen 3 dagen kunt komen kijken, ben je waarschijnlijk al te laat

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 21:14

Bedankt allemaal voor de tips. Was idd niet makkelijk een pony vinden waar ze niet de hoofdprijs voor vroege. Via oproep genoeg angeboden maar of veel te duur of te groot of in België.

Zochten een ervaren kinderpony die onder het zadel beleerd en bevestigt was.

Wat bleek idd als ze betaalbaar waren moest je gelijk reageren en heengaan en mee nemen. Nu was dat echt niet haalbaar voor ons.

Maar via via kwamen we bij een fokker uit die een pony had staan.
Leeftijd had ik inmiddels los gelaten in ieder geval de ondergrens en de boven grens was ook flexibeler geworden.

De pony zou rond de 1.20 zijn iets groter dan we zochten maar dacht ga kijken of het echt zo veel uit maakt voor mij.

En ze was pas 3 jaar wel net beleerd onder het zadel. Dus ook niet wat we zochten.

Maar hij staat bekend om de brave kinderpony dus maar gaan kijken.

En waren op slag verlieft en wat een leuke pony. Super braaf. Heel kort even onder het zadel gezien was warm en mul. Maar wel kunnen zien wat ze kon en ook vond ze iets spannend en dus kunnen zien hoe ze dat deed. En ook vloog er een duif vlak voor der weg en schrok ze van. Maar gelijk makkelijk terug kunnen nemen en super braaf ook gelijk er na weer.

En o ja een schimmel wat ik eigenlijk ook niet wou.

Inmiddels is ze een kleine maand bij ons en wat een schat van een pony is het. Echt super lief voor de kinderen en ook met rijden is ze braaf. Kinderen rijden nog niet los. De 2 oudere kinderen hebben nu privé les op de manege zodat ze leren.

We doen het rustig aan met haar. Zodat ze in alle rust kan wennen aan alles. Kinderen doen 2 a 3 keer per week wat met haar en dan longeer ik 1 keer of niet hangt heel erg van af wat ze aangeeft. Vandaag alleen even in de bak 3 rondjes gewandeld en geknuffeld.

Voor de wagen beleren word waarschijnlijk volgend jaar pas. Misschien van de winter lange lijnen beginnen. Maar kijk wat zij aan kan liever te rustig aan dan te snel.

Het is een welsh a pony en zelf gemeten op 1.14

Oudste van mij wou geen keine pony alleen maar op die van mij zusje rijden een new forest pony d. Maar sinds dat ze er is wil ze maar al te graag rijden en is het ruzie wie als eerst mag.

De jongste zou wel elke dag willen rijden en de hele dag. Echt tranen met tuiten huilen als ze er af moet en zegt dan keer keer keer.


Hier een foto van haar.

Afbeelding
Hier mijn oudste die er op rijd. Mijn zusje die 'les geeft' zoals mijn oudste (4jaar) zij. en vast houd.

Afbeelding