voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ank89

Berichten: 164
Geregistreerd: 14-10-07

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:03

Ik heb anderhalf jaar 2 rijpaarden gehad (en we hebben nog 2 shetlanders op stal staan). Ze staan aan huis, dus geen extra pensionkosten. Met mijn 'oude' paard startte ik Subtop en ik was toentertijd op zoek naar een jong paard voor opvolging. Ik wist bij aanschaf van het jonge paard dat mijn huidige paard op den duur verkocht zou worden.

Gedurende anderhalf jaar heb ik mijn aandacht moeten verdelen tussen een paard die alle trucjes kende en een paard dat recht uit de opfok kwam. Fijn om met zadelmak maken er nog 1 te hebben staan die wel het spelletje snappen en als spiegel kon dienen. Toen het jonge paard eenmaal goed zadelmak was, vond ik de aandacht verdelen steeds moeilijker. Toen in november 2017 heb ik het 'oude' paard verkocht en kan ik mijn aandacht weer op 1 paard richten.

Heerlijk!

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:13

A3a1 " als ik dan iedere dag een uur moet mesten, gaat dat ten koste van de tijd die ik liever aan mijn paard besteed. "

Bij mij staan ze in een paddock en geregeld op de wei, urineren en mesten doen ze nooit in hun stal. Dus met.... 20 minuten per dag heb ik twee pony's gemest - is ongeveer een volle kruiwagen, dus dat mesten valt wel mee als je ze niet opsluit in een stal en ze zelf een beetje hygienisch zijn. 's-ochtends 10 minuten en 's-avonds 10 minuten. Maarja mijn reistijd is dan ook... onderweg naar de brievenbus om de post te halen, kom ik er langs :j

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:34

Mijn paard verhuist van pension naar aan huis en alleen houden is geen optie dus er komt een maatje bij, maar het liefst zou ik het bij één houden. Extra kosten qua voer, hoefsmid e.d. vind ik het probleem niet, maar vooral de onvoorziene extra zorgen en kosten vind ik lastig. Die tweede kan zo maar onverwacht een zorgenkindje worden.

Ik twijfel daarom nog tussen een eigen kleine pony/shetlander erbij (eentje die met pensioen is o.i.d., door leeftijd of blessure) of die van iemand anders erbij laten lopen, maar ik weet niet of ik wel (deel)verantwoordelijk wil zijn voor de pony van een ander. Dat idee voelt niet direct prettiger.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:45

Livion schreef:
Mijn paard verhuist van pension naar aan huis en alleen houden is geen optie dus er komt een maatje bij, maar het liefst zou ik het bij één houden. Extra kosten qua voer, hoefsmid e.d. vind ik het probleem niet, maar vooral de onvoorziene extra zorgen en kosten vind ik lastig. Die tweede kan zo maar onverwacht een zorgenkindje worden.

Ik twijfel daarom nog tussen een eigen kleine pony/shetlander erbij (eentje die met pensioen is o.i.d., door leeftijd of blessure) of die van iemand anders erbij laten lopen, maar ik weet niet of ik wel (deel)verantwoordelijk wil zijn voor de pony van een ander. Dat idee voelt niet direct prettiger.



Als je een paard erbij zoekt, is het het makkelijkste als ze een beetje op de zelfde lijn zitten qua voerbehoefte.
Het is zo lastig als de ene wel veel hooi mag en de andere niet en qua weidegang etc etc.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:52

En ik had twee rij paarden in pension staan doe, het nooit meer van m'n leven. a qua kosten, en reistijd. maar c vond ik het ergste: Wat een ge emmer op een fatsoenlijke stal te vinden, waar de paarden samen buiten konden lopen met voldoende ruwvoer en dat je kan rijden of mennen wanneer het mij schikte.
Ik heb nu drie paarden aan huis, kost minder geld, wel meer tijd om alles zelf te onderhouden.
Maar man wat ben ik blij dat ik met niemand meer te maken hebt. en kan rijden op tijden wanneer het mij uit komt. Dus is het ook veel makkelijker om het in te plannen dus ook eenvoudiger om de paarden te rijden. nou is drie wel eentje te veel. twee is goed te doen om fanatiek te rijden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:23

sunny43 schreef:
A3a1 " als ik dan iedere dag een uur moet mesten, gaat dat ten koste van de tijd die ik liever aan mijn paard besteed. "

Bij mij staan ze in een paddock en geregeld op de wei, urineren en mesten doen ze nooit in hun stal. Dus met.... 20 minuten per dag heb ik twee pony's gemest - is ongeveer een volle kruiwagen, dus dat mesten valt wel mee als je ze niet opsluit in een stal en ze zelf een beetje hygienisch zijn. 's-ochtends 10 minuten en 's-avonds 10 minuten. Maarja mijn reistijd is dan ook... onderweg naar de brievenbus om de post te halen, kom ik er langs :j



Bij ons staan ze ook op paddock...maar door dat zand heen, en daar de drollen scheppen, vind ik lastiger dan de schuilstal uitmesten.
Vandaag anderhalve grote kruiwagen.
En dan moet ik morgen ook nog de wei op....bluhhhhh

Ach, gewoon, ieder zijn ding....

1x pw vind ik prima en dan wil ik nog wel ff wat tussendoor doen.
En ik wil best weer tijdens iemand zijn vakantie voor de paarden zorgen maar niet meer iedere dag.

Het is alleen maar goed dat we allemaal zo onze voorkeuren hebben, toch?

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:40

riegje schreef:
En ik had twee rij paarden in pension staan doe, het nooit meer van m'n leven. a qua kosten, en reistijd. maar c vond ik het ergste: Wat een ge emmer op een fatsoenlijke stal te vinden, waar de paarden samen buiten konden lopen met voldoende ruwvoer en dat je kan rijden of mennen wanneer het mij schikte.
Ik heb nu drie paarden aan huis, kost minder geld, wel meer tijd om alles zelf te onderhouden.
Maar man wat ben ik blij dat ik met niemand meer te maken hebt. en kan rijden op tijden wanneer het mij uit komt. Dus is het ook veel makkelijker om het in te plannen dus ook eenvoudiger om de paarden te rijden. nou is drie wel eentje te veel. twee is goed te doen om fanatiek te rijden.


Ja ik snap je helemaal. Ik heb een tijd een paard verzorgd op een pensionstal. In de zomer stonden ze wel buiten op de wei in een kudde, maar in de winter niet. Je moest dan online een paddock reserveren want er waren er maar 6 voor echt 60 paarden ofzo. En dan mag je paard er een uurtje in. Nou en altijd als jij kan is de paddock al gereserveerd. Idem voor de bak die vaak vol was. En dan waren er ook op de hele stal maar 3 kruiwagens. Dan ging je naar iemand toe om te vragen of je de kruiwagen na diegene mocht en dan was het "Na mij krijgen die en die hem nog en dan mag jij". Ook was er een afweegsysteem voor hooi, kuil en stro. Dus je betaalde op gewicht. Pff ga nooit meer terug naar die stal...

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:38

ellenschaap schreef:
riegje schreef:
En ik had twee rij paarden in pension staan doe, het nooit meer van m'n leven. a qua kosten, en reistijd. maar c vond ik het ergste: Wat een ge emmer op een fatsoenlijke stal te vinden, waar de paarden samen buiten konden lopen met voldoende ruwvoer en dat je kan rijden of mennen wanneer het mij schikte.
Ik heb nu drie paarden aan huis, kost minder geld, wel meer tijd om alles zelf te onderhouden.
Maar man wat ben ik blij dat ik met niemand meer te maken hebt. en kan rijden op tijden wanneer het mij uit komt. Dus is het ook veel makkelijker om het in te plannen dus ook eenvoudiger om de paarden te rijden. nou is drie wel eentje te veel. twee is goed te doen om fanatiek te rijden.


Ja ik snap je helemaal. Ik heb een tijd een paard verzorgd op een pensionstal. In de zomer stonden ze wel buiten op de wei in een kudde, maar in de winter niet. Je moest dan online een paddock reserveren want er waren er maar 6 voor echt 60 paarden ofzo. En dan mag je paard er een uurtje in. Nou en altijd als jij kan is de paddock al gereserveerd. Idem voor de bak die vaak vol was. En dan waren er ook op de hele stal maar 3 kruiwagens. Dan ging je naar iemand toe om te vragen of je de kruiwagen na diegene mocht en dan was het "Na mij krijgen die en die hem nog en dan mag jij". Ook was er een afweegsysteem voor hooi, kuil en stro. Dus je betaalde op gewicht. Pff ga nooit meer terug naar die stal...



Hahah ja echt he, bij de gedachte alleen al raak je gefrustreerd.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:09

Haha hoe herkenbaar :D

Ik had daar serieus stress van!

Marko

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:16

Coentjuh schreef:
Haha hoe herkenbaar :D

Ik had daar serieus stress van!

van een 2e paard, of van de keus of je wel een 2e moest nemen?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:17

@ellenschaap, volgens mij weet ik welke stal jij bedoeld, heb daar een aantal jaar gestaan met mn paard.
Vaak regelde ik alles samen met een andere eigenaar, zette we onze paarden altijd samen in de paddock of wei. Dat werkte goed omdat je de zorg zo verdeeld en ieder een ander tijdstip kon komen. Zou me geen raad weten als ik telkens met andere stalgenoten rekening zou moeten houden op een pensionstal als het druk is en je moet alles voor je 2 paarden zelf doen...

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:29

Ik heb twee paarden, twee halfbroers. En ik rijd eigenlijk alleen maar buiten. Deze twee paarden zijn erg aan elkaar gehecht.

Het grote nadeel dat ik heb is dat al ik er met ééntje ga rijden de ander de hele tijd aan het hinniken is en het liefst uit zou breken om er achter aan te gaan. Ik had dat ook vroeger al een beetje toen ik nog maar één paard met een "gezel-schaap" had.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:08

Marko schreef:
Coentjuh schreef:
Haha hoe herkenbaar :D

Ik had daar serieus stress van!

van een 2e paard, of van de keus of je wel een 2e moest nemen?

Nee dat ging even offtopic over 6 paddocks en 60 paarden bijvoorbeeld en maar enkele kruiwagens.

Wij hebben er 3. Aangezien de TS haar stalling in eigen beheer heeft, denk ik dat 2 goed te doen is.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:16

2 paarden is echt niet alleen dubbel zo veel plezier, maar net zo goed dubbel zo veel zorgen. Ik ben al zo ongeveer constant aan het denken/stressen/plannen etc. voor mijn ene pony om alles zo goed mogelijk te doen, maar de 2 jarige heeft net zo goed al een hoop kopzorgen bezorgd. Eentje om zorgen over te maken is eigenlijk wel genoeg. Nu is het deels ook wel hoe je leven is ingericht (werk je fulltime of maar de helft, heb je kinderen, een eigen huis, staat je man erachter etc) dus voor iedereen persoonlijk.
Eentje om al je energie en zorgen in te steken zou eigenlijk toch wel genoeg zijn geweest. :+

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:21

BopjeBo schreef:
@ellenschaap, volgens mij weet ik welke stal jij bedoeld, heb daar een aantal jaar gestaan met mn paard.
Vaak regelde ik alles samen met een andere eigenaar, zette we onze paarden altijd samen in de paddock of wei. Dat werkte goed omdat je de zorg zo verdeeld en ieder een ander tijdstip kon komen. Zou me geen raad weten als ik telkens met andere stalgenoten rekening zou moeten houden op een pensionstal als het druk is en je moet alles voor je 2 paarden zelf doen...


Was dat aan de Leeweg in Noordwijkerhout? Ik vind het daar echt 3x niks... Ja samenwerken werkte weleens maar wat je dan ook weer kreeg was van die groepjes die elkaar hielpen en voortrokken en waar je dan niet tussen kon komen...

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:34

O, die, daar heb ik alleen over gelezen en toen al gedacht dat dat niets voor mij was ...

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:25

Ik had het er wel naar mn zin hoor, maar ben al weer 8 jaar geleden verhuisd, inmiddels is er veel veranderd. Vind het wel een van de betere stallen in de randstad qua weidegang en hoe het voor elkaar is daar, want dat blijft een ding op pensionstallen in deze regio. Overal wat hoor. Van die groepjes klopt zeker, maar dat heb ik echt overal wel ondervonden.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:05

BopjeBo schreef:
Ik had het er wel naar mn zin hoor, maar ben al weer 8 jaar geleden verhuisd, inmiddels is er veel veranderd. Vind het wel een van de betere stallen in de randstad qua weidegang en hoe het voor elkaar is daar, want dat blijft een ding op pensionstallen in deze regio. Overal wat hoor. Van die groepjes klopt zeker, maar dat heb ik echt overal wel ondervonden.


Weides zijn inderdaad wel groot maar liggen vol gevaarlijke dingen. Ijzeren onderdelen, bakstenen, noem maar op. Heb menig paard met blessures uit de wei zien komen daar. En de bodem van de bak is ook superslecht.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:36

sunny43 schreef:
A3a1 " als ik dan iedere dag een uur moet mesten, gaat dat ten koste van de tijd die ik liever aan mijn paard besteed. "

Bij mij staan ze in een paddock en geregeld op de wei, urineren en mesten doen ze nooit in hun stal. Dus met.... 20 minuten per dag heb ik twee pony's gemest - is ongeveer een volle kruiwagen, dus dat mesten valt wel mee als je ze niet opsluit in een stal en ze zelf een beetje hygienisch zijn. 's-ochtends 10 minuten en 's-avonds 10 minuten. Maarja mijn reistijd is dan ook... onderweg naar de brievenbus om de post te halen, kom ik er langs :j



Ja, en dat halve uur, bij mij iets meer dan half uur, besteed ik liever aan mijn paarden.
Ik heb het gedaan en ik heb er geen zin in.

Maar de topicstarter vraagt toch voor en nadelen en ervaringen?

Ik vind dat een nadeel.
Dus ik heb 1 paard :D

Zij of jij hoeft het toch niet met eens te zijn, dat is toch helemaal niet de vraag.
En bovendien totaal niet interesant.
Ik ken je niet, al heb je lol met 20 paarden, ik zou zeggen, gáán met die banaan, als je daar lol in hebt.
( ik wil ze wel met stalhulp erbij :+ )