voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:20

Ik heb er nu sinds 3 jaar 2.
Dat is eigenlijk net iets teveel, maar alleen mijn oude gebakkie van nu 30 was te weinig.
Ik ben gek op hem, maar wilde graag meer rijden dan met hem realistisch was. En ik wilde een jong dier opleiden met hulp van mijn ouwetje.

Dat is helemaal volgens plan verlopen, ouwe heeft geholpen met mak maken in het bos etc.

Maar nu de jonge helemaal volwaardig fit is, merk ik dat het best veel tijd kost.

Ik had verwacht dat waar ik er 1 verzorgde, uitmesten en voeren doen we bij ons op stal zelf, een tweede er zo bij zou pakken. Maar gek genoeg ben ik langer dan 2X zolang bezig met alleen de dagelijkse verzorging. Het rijden/beweging geven van 1 van 2 komt er dan altijd ook nog bij.

Toch zou ik geen van 2 willen missen en mijn ouwe gebakkie mag ook gewoon blijven tot hij "op" is.
Om te zorgen dat hij ook genoeg aandacht blijft krijgen (dat is hij gewend als exmanegepony) heb ik 2 meisjes van 13 die hem volop aandacht geven en ook nog met hem rijden, dan komt voor mij alleen de gewone verzorging van het voeren dagelijks voor hem terug en op de dagen dat ik de ander rijd, krijgt hij toch genoeg aandacht.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:31

Sinds vier jaar heb ik er twee. Het tweede paardje is een shet, en ook nog eens een mérrie. Wat ik allebei niet wilde. Maar ze mag nooit meer weg.

De reden dat ze er bij is gekomen is dat ik gezelschap nodig had voor mijn ruin. Ik was het helemaal zat in pension en kon ergens een weide huren. Dus op zoek naar een ponietje.

Kost het meer tijd? Jazeker. Je moet twee voerbakken vullen, meer hooinetten vullen en ophangen en er ligt natuurlijk ook meer mest. Daarnaast ben ik in de zomer twee paarden aan het insmeren tegen de vliegen, twee buiken en vier achterbenen aan het krabben en in de winter zijn er twee die dekengedoe hebben. Mijn shet vraagt daarbij trouwens de meeste tijd, die heeft liners en vaak wissel ik die 's ochtends en 's avonds. Mijn ruin heeft afgelopen winter grotendeels onder de zelfde deken gelopen, dag en nacht, dus daar had ik nauwelijks omkijken naar.

Het kost ook meer geld. Ze heeft hooi, voer en geneesmiddelen nodig. En nu bij voorbeeld een vliegenmasker. En ze moet bekapt. In totaal ben ik een paar tientjes meer kwijt per maand voor weidehuur + hooi dan ik voor mijn ruin betaalde in pension met voer- en mestbeurten.

Het levert ook heel wat op. Ik heb gemerkt dat ik voor twee paardjes uitmesten, elke dag, geen enkel bezwaar vind. De stront van anderen hun paard ruimen vind ik wel erg maar als het van die van mij is niet. Geen idee waarom maar het is zo.
En dan de vrijheid. Geen stalhouder of stalgenoten die zich om de haverklap bemoeien met je paard. Lekker je gangetje gaan. Met een drankje en een boekje op de wei gaan zitten en kijken wat ze aan het doen zijn <3 Wat natuurlijk niet opgaat als je je tweede paard wil huisvesten waar je nu met paard 1 ook al staat.

En lest best: mijn merrie is zo lief, zo zacht, zo zuiver... dat ze die kant ook naar boven haalt bij mij en mij mijn ruin. Hij zorgt heel goed voor haar en doordat met z'n drietjes de energie anders is dan toen ik nog alleen mijn ruin had is de verstandhouding tussen hem en mij ook veranderd. We hebben het steeds fijner samen.

Mijn ruin is geen rijpaard meer (en m'n shet rijd ik uiteraard ook niet). Als je wel een rijpaard er bij wil kost dat natuurlijk ook meer tijd. Alles kost meer tijd, meer geld en meer moeite. Meer zorgen ook soms. Maar dat valt wat mij betreft volledig in het niet bij de opluchting van niet meer in pension staan.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:39

Ik heb er sinds 2,5 jaar 3 staan aan huis. Het is veel, heel veel werk. Vooral als je alles zelf moet uitvissen en vogelen.

Nu heb ik mijn ouders die mij uit de brand helpen als het echt niet meer gaat, maar dat heeft helaas niet iedereen. Heb twee shets en een BWP. Wat betreft het rijden van de BWP komt het er niet meer van ivm fulltime studie. Van de shets heeft 1 pensioen. Mede doordat ik naast mijn studie ook veel huiswerk heb en daarnaast ook nog parttime wil werken(want het moet toch ergens vandaan komen) heb ik de keuze gemaakt mijn BWP te verkopen.

Mijn BWP staat in de revalidatie door een peesblessure en ik kan het niet meer opbrengen om om de dag met hem te stappen op het harde. Ik zit nu ook in de overweging om 1 van de Shetjes te gaan verkopen. Puur ook omdat ze de aandacht niet krijgen die ze verdienen, en ik ben het meer als klus gaan zien dan als hobby en vrije tijd.

hoe ervaren jullie het om meerdere paarden te hebben? Het is zwaar, maar je haalt er echt wel voldoening uit. zit er veeel meer tijd in dan dat je gewend was? Jazeker wel. Ben zomaar 4 uur aan ze kwijt en soms nog geen uur. wil je niet meer anders of baal je juist dat je het niet bij één paard gehouden hebt? 1 paard in zijn eentje in de paddock, dat zou ik niet lang hebben volgehouden. 2 is denk ik net genoeg. Wat is er het meest veranderd? Ik heb er aan het begin echt plezier aan gehad, 3 paardjes. Maar als de tijd vordert veranderd je leven, zoals die van mij nu ook, en dat maakt dat de plezier er een beetje vanaf gaat.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:53

Ik heb 2 paarden. 1 van 26 met pensioen en 1 van 14 die volop in training staat.
Ze staan beiden bij mij thuis. Eerst had ik mn merrie van nu dus 26 met daarbij een shetlander van iemand op onze straat. Dus deze was niet van mij maar puur voor gezeltschap. En eerlijk gezegd vond ik dat prettiger.
Nu ik er 2 heb (inmiddels alweer 7 jaar) heb ik toch voortdurend het gevoel dat ik mn oudere merrie te kort doe.
Ik ben wel iemand die 3 uur bezig is met 1 paard, sneller lukt me niet en dan voel ik me een slecht mens. Dus het kan ook aan mij liggen.

Ik kan ze natuurlijk beiden niet missen maar als ik nu zelf voor deze keuze zou staan zou ik het niet meer doen ,2 paarden. Echt puur omdat je je dan helemaal kunt richten op 1 paard zonder het gevoel te hebben er 1 tekort te doen.

Maar ik weet ook niet hoeveel je werkt. Ik heb een baan van 40 uur, en ook nog een hond.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:56

Ik heb 2 ponies. Zou ze allebei nooit kwijt willen (en heb ze al lang), maar ik zou het in het vervolg gewoon liever bij één houden. Je wilt ze toch beiden aandacht geven, niet hoeven haasten etc. Dit voorkom je niet altijd. Ik heb nu meer een balans erin gevonden, maar ik zou het niet weer zo doen.
Ook met vakanties kost het een ander wat meer werk (wij gaan weinig op vakantie).

edit: ik werk 4 dagen per week en heb een zoontje.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:58

Ik heb er nu ook twee. In de opfok dus voor nu nog geen probleem, maar knijp hem eerlijk gezegd wel een beetje. Volgend jaar als de 1e op pension komt zal nog niet zoveel problemen geven, maar als die 2e er bij komt...
Merk dat ik toch wel twijfel of dat wel gaat lukken, financieel gezien vooral maar ook qua tijd.
Ik heb ze altijd aan huis gehad (4paarden, 2 te rijden) en dat was altijd prima te doen maar op pension en met een baan (ben aan het afstuderen) is toch even anders.
Maar 1 verkopen doe ik liever niet al het even kan. Heb ze beiden zelf gefokt en ben helemaal gek van ze.
En hoe bepaal je dan welke weg moet? De beste houden, of degene waar je de grootste klik mee hebt...?
Hoop gewoon dat alles een beetje gaat zoals ik dat hoop en dat ik ze beide kan aanhouden.

Lees even mee voor de ervaringen van anderen met twee haha

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:01

Wat mensen schrijven over aandacht geven herken ik niet zo. Ik geef die van mij allebei aandacht, en ze komen er ook om vragen. Ik wissel het af, zodat ik met allebei wat doe. En het is ook heel leuk om met allebei tegelijk wat te doen! Dat vind ik juist een verrijking.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 15:02

het is in mijn geval dat de paarden 24/7 buiten staan met schuilmogelijkheden, ze staan in eigen beheer dus ik heb geen pensionkosten. Mijn merrie staat absoluut niet graag alleen. Ze heeft wel altijd vriendjes maar niet één dezelfde die er altijd is (dit wordt regelmatig gewisseld). ook studeer ik nog, ik heb een fijne bijbaan waardoor ik opzich nog genoeg tijd heb voor een tweede.

ik ben idd ook bang dat ik me schuldig ga voelen naar mijn merrie als ik mijn aandacht moet verdelen over andere rijpaarden.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:06

Daar was ik van tevoren ook bang voor maar de eerste anderhalf jaar dat ik mijn merrie had vond ik haar een beetje een plakkende zeur dus ik besteedde de meeste aandacht aan mijn ruin. Daar veranderde niet zo veel in (en daar zorgde hij zelf ook wel voor). Pas 2,5 jaar geleden ging ik die pony echt waarderen en was ze niet meer "de gezelschapsshet" maar mijn lieve pony.

Als het alternatief is dat je merrie alleen staat dan zou ik het zeker doen. Als is het "maar" een shet. Werkt bij mij heel goed, mijn ruin staat niet alleen een mijn dame vindt het prima om lekker rond te scharrelen (ik heb ze ook 24/7 buiten) en af en toe een stukje te gaan wandelen. Ik heb geluk gehad dat het zo'n makkelijk, lief dier is.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:17

Heb er sinds 5 jaar 2. Mn oude ruin heb ik al 14 jaar, hij is nu 18 en sinds 1 jaar met pensioen. Mn jonge ruin is nu 5, heb hem sinds 4,5 maand oud veulen was en vorig jaar zadelmak gemaakt toen mn oude ruin met pensioen ging en sinds dit jaar echt aan het rijden.
Mn vriend is altijd thuis als boer zijnde, hij zorgt voor buiten/binnenzetten en voeren tussen de middag. Werk zelf 4 dagen buitenshuis. Heb stallen, paddock en weiland aan huis, rijden doe ik in het bos op 5 min stappen of rijvereniging 10 min stappen/2 min trailer. Naast het huishouden en werkzaamheden op de boerderij vind ik het pittig 2 paarden te hebben, als ik wil rijden/longeren moet ik eerst de trailer uit loods halen, auto inpakken en op pad naar rijvereniging. Het is wel heel fijn om ze aan huis te hebben, tussendoor kan ik nog andere klusjes doen, maar doordat we een melkveebedrijf hebben zit je bijv laat te eten, komt er onverwacht een klus tussendoor, file onderweg naar huis, waardoor je soms best plannen moet om nog iets met paard te doen. En weideonderhoud, zelf hooi maken en verder onderhoud/klussen komt best veel tijd bij kijken als paarden aan huis staan. Mn oude paard loopt alleen nog buiten in wei of paddock, maar heeft ook z'n dagelijkse verzorging nodig, alles moet dus 2x. Voor mn jonge paard probeer ik echt een schema aan te houden om genoeg met hem te kunnen trainen, zoals elke week lessen als stok achter de deur. Ben blij dat ik er maar 1 hoef te rijden want een 2e zou teveel tijd kosten. Daar stoei ik nog mee op het moment, en dan is het nu nog lang licht, straks is het weer winter en dan is de zin een stuk minder hoor :brr:

Tuurlijk haal ik er voldoening uit, maar het is pittig, in principe is 1 rijpaard voldoende (rij dressuurmatig en wil in toekomst starten met jonge paard), mn oude paard heeft nu een fijn pensioen. Maar dagelijkse verzorging, huishouden, werk, sociale verplichtingen, onderhoud en nog een melkveebedrijf erbij maakt het wel lastig qua tijd soms.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:33

Ooit begonnen met 1 paard en nu een stal vol, alles aan huis.
Naast mijn volle baan nergens tijd (en geld :o ) voor maar ik zou niet anders willen.
Het is een 'way of life'.

Als het me echt alleen om het rijden ging zou ik aan één paard genoeg hebben.
Soms mis ik dat nog wel eens, dat gevoel dat je naar je paard toegaat als start of afsluiting van de dag en een soort kadootje voor jezelf.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:14

Wij hebben er 2 , toen de oudste 21 werd zijn we gestopt met wedstrijden en hebben we er een jonge fjord bij gekocht. Ze staan op vol pension zoang het kan 24/7 buiten. Inmiddels is de oudste 26 en hebben we 2 leuke jonge meiden die hem verzorgen en rijden.
Nooit spijt gehad van een 2e , alleen toen ik langere tijd zonder baan zat maar dat was dus financieel. Grote voordeel is dat we allebei rijden en vlak bij stal wonen en werken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:30

Ik heb er sinds een klein half jaartje 2, 1 volop in training en de andere 5 jaar en was nog niet zadelmak. Voor mij was er echter wel een belangrijke reden, namelijk dat mijn paard aan huis zou komen te staan en dan zou er eentje bij moeten, en dan wilde ik er eentje waar ik samen met mijn vriend en mijn moeder mee kon rijden.

De afgelopen maanden heeft het tweede paard nog gewoon op de pensionstal erbij gestaan, zodat ze aan elkaar zouden wennen en ik alvast iets kon beginnen in de rijbak daar (voor we die aan huis zouden hebben zouden we toch weer een tijdje verder zijn) en ze ook tegelijk konden verhuizen. Ik vond het behoorlijk veel werk om 2 paarden de tijd en aandacht te geven die ze nodig hadden, en dan deed ik het nog samen met mijn ouders..

Nu ze aan huis staan is het werk er aan veel minder, of naja, het werk aan de paarden is natuurlijk wel meer :D maar het is (in positieve zin) anders dan toen ze allebei op de pensionstal stonden. Ik heb nooit twee paarden willen hebben toen ik nog op een pensionstal stond, en die mening heb ik nu nog steeds.

Mijn paarden staan trouwens ook 24/7 buiten, op de pension''stal'' ook al, ik hoefde dus geen stallen te mesten, maar wij moesten wel per paard 1 kruiwagen mest uit de paddock halen en meedraaien in het weekend-voerschema (en met 2 paarden dus 2x aan de beurt).

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:17

Het is vooral op dagen dat je planning niet verloopt zoals verwacht of wanneer de zin in je schoenen zit, dat meer dan 1 paard nadelig is. Je bent nooit 'even kort' bij de paarden. Stel dat je toch even langer op dat feestje of die BBQ bent blijven plakken, dan is 1 stal uitmesten en de hooinetten voor 1 paard vullen best nog wel snel gepiept. Als je dat allemaal x2 moet doen, ben je toch weer een hele tijd in de weer. Hetzelfde als je je niet goed voelt of geen zin hebt om naar stal te gaan, met 1 paard heb je toch sneller zoiets van: kom, ik doe het snel even en binnen een uur ben ik weer thuis. Met 2 paarden ben je bijna nooit binnen het uur klaar. Of stel dat tussen het thuiskomen van werk en een feestje 's avonds, je een halfuur of een uur de tijd hebt. De basisverzorging (uitmesten, voorzien van eten en drinken) van 1 paard lukt dan nog wel, met 2 paarden zit je dan te racen of lukt het je gewoon niet en moet je iets anders verzinnen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:22

Mijn pony is de beste aankoop voor mijn paard ooit maar het is soms wel lastig. En dan heb ik er dus alleen een kleine shet bij!! Beiden beweging geven op een dag lukt mij vaak niet. Qua uitmesten maakt het weinig uit, hooi ook niet enorm verschil. Maar wel 2 om zorgen over te kunnen heben en 2 voor dierenarts kosten. En vooral tijdens de kopzorgen zijn twee dan wel zwaar. En het verdelen van de aandacht dan ook. Mijn pony komt vaak op de 2e plek en dat vind ik soms best vervelend van mij zelf.

2 grote zou ik niet willen en niet doen. Ook niet als er 1 niet meer gereden kam worden.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:26

Ik heb een pony van 32 die niet meer zo actief in het werk staat.
Ik wilde er graag een 2e paard bij maar wist niet hoe dat zou bevallen. Een lieve bokker (en inmiddels hele goede vriendin :P ) bood mij toen aan om haar jonge IJslander bij mij te brengen voor 6 maanden.
Ik heb haar zadelmak gemaakt. Dit was erg goed bevallen.

Vorig jaar april is er weer een IJslander van deze lieve bokker gekomen en heb ik ook zadelmak gemaakt. Deze heb ik tot een maand geleden "in bezit" gehad en is nu verkocht.
Ik moet zeggen dat ik het wel even prima vind zo... er gaat veel tijd in zitten... en dat naast een baan, webshop, verhuizing, opleiding en operatie is dat veel. Het meeste kwam op mijn pad nadat ik al besloten had haar nog een winter te houden. Kortom echt enorm veel plezier van gehad, maar het komende jaar even geen 2e paard en genieten van m'n oudje :o

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:09

Hier een jaar lang 2 "rij"paarden op dezelfde volpensionstal gehad en dat ging goed omdat mijn echtgenoot altijd mee gaat, maar niet rijdt.

Paard 1 had een flinke blessure met veel revalidatietijd en een onduidelijke uitkomst, daarom kochten we paard 2. Paard 2 was ook niet rad, toen we haar kochten al niet, maar ja, we hadden een klik en we zouden wel zien waar het schip zou stranden.

In heel 2016 hadden we dus 2 paarden, waarmee ik van januari tot mei alleen mee kon stappen. Toen kon ik beide paarden gaan oppakken met rijden. Maandag, dinsdag en woensdag reed ik er 1 of 2, waarbij mijn echtgenoot zorgde voor in/uitstappen aan de hand. Donderdag hadden beide paarden vrij en gingen we niet naar stal. Vrijdag, zaterdag en zondag hadden we ruim de tijd voor beide paarden en werd er met allebei iets gedaan. Dat ging prima tot begin december, toen werd paard 2 weer zodanig kreupel, dat wij haar hebben moeten laten gaan. Paard 1 deed het toen weer (maar hebben dit jaar toch moeten laten gaan toen haar blessure weer opspeelde).

Ik vond het op deze manier goed te doen, 2 paarden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:16

niet - Koper schreef:
Thanks. Je bespaart me een hoop getyp... :) had mijn tekst kunnen zijn - beetje aangepast.


Sinds een jaar heb ik er twee. Het tweede paardje is een shet, en ook nog eens een mérrie. Maar ze mag nooit meer weg.

De reden dat ze er bij is gekomen is dat ik gezelschap nodig had voor mijn ruin. Ik was het helemaal zat in pension en kon ergens een weide huren. Dus op zoek naar een ponietje. Bij toeval kwam ik Robin tegen, hier bekend als Ieniemienie. Geweldige shet, schot in de roos.

Kost het meer tijd? Jazeker. Je moet twee voerbakken vullen, meer hooinetten vullen en ophangen en er ligt natuurlijk ook meer mest. Daarnaast ben ik in de zomer twee paarden aan het insmeren tegen de vliegen, twee buiken en vier achterbenen aan het krabben.

Het kost ook meer geld. Ze heeft hooi en voer nodig. En nu bij voorbeeld een vliegenmasker. En ze moet bekapt. Bekappen doe ik inmiddels zelf. Veel te leuk om aan een ander over te laten.
In totaal ben ik een paar tientjes meer kwijt per maand voor weidehuur + hooi dan ik voor mijn ruin betaalde in pension met voer- en mestbeurten.

Het levert ook heel wat op. Ik heb gemerkt dat ik voor twee paardjes uitmesten, elke dag, geen enkel bezwaar vind. De stront van anderen hun paard ruimen vind ik wel erg maar als het van die van mij is niet. Geen idee waarom maar het is zo.
En dan de vrijheid. Geen stalhouder of stalgenoten die zich om de haverklap bemoeien met je paard. Lekker je gangetje gaan. Met een drankje en een boekje op de wei gaan zitten en kijken wat ze aan het uitvreten zijn <3 . Of ze staan naast je te dutten met een hanglip.

En lest best: Robin is geweldig. Een heerlijk open, vriendelijk en zacht karakter, maar wel met pit. Een echte merrie in miniformaat, maar hij is gek op haar, en zij op hem. Waar hij gaat is zij, en andersom. Jut en Jul.

Mijn ruin is rijpaard en met Robin hebben we het mennen opgepakt. Dat kende ze van vroeger en ze is erg werklustig en het is puur plezier voor allen.
Het beetje meer werk,dat valt wat mij betreft volledig in het niet bij de opluchting van niet meer in pension staan.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:31

Hier is het een beetje uit de hand gelopen....

Ik ben van 1 paard naar 7 gegaan, al zijn er 6 eigenlijk niet van mij maar van een familielid. Alle verzorging en het rijden komt wel op mij neer, enkel voeren en soms binnen / buiten zetten word gedaan... 2 hoeven er trouwens nog niet gereden te worden, zijn nog maar 1,5

Er zijn dagen dat ik t heerlijk vind (ben nu een week met vakantie geweest en kan niet wachten tot ik morgen weer naar stal kan) en er zijn dagen bij dat ik er geen zin in heb en het als werken voelt...

In de training zijn ze allemaal zo verschillend en dat is wel heel erg leuk, er is niet 1 paard bij waar ik niet graag mee aan het werk ben...

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:35

Ik heb sinds 8 jaar 2 paarden.
2 keer een veulen gefokt uit mijn merrie, waarbij het veulen de eerste jaren in de opfok stond. Ging minimaal 1 keer per week wandelen in het gebied waar het veulen stond, wat gelukkig in de buurt was. Verder had ik er weinig omkijken naar.

Sinds maart 2016 staat het 2e "veulen" op dezelfde stal als mijn merrie, hij was toen bijna 4 jaar.
Ik merkte al snel dat ik in de knel kwam qua tijd, dus heb altijd voor 2 á 3 dagen een bijrijdster gehad voor mijn merrie. Zo kon ik die dagen extra veel tijd aan het jongste paard geven om hem dingen te leren. Iets wat ik mede doordat hij hengst is niet aan iemand anders wou overlaten.

Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder. Beide paarden zijn berijdbaar. De merrie is inmiddels 25 jaar, maar doet het nog steeds erg goed en heeft 3 dagen een bijrijdster die haar alle aandacht geeft. De andere dagen doe ik haar zelf, als ik tijd heb maak ik een buitenrit, maar het komt ook vaak voor dat ik haar alleen even voer, longeer en mest. Merrie staat in de zomer 24/7 buiten, dat scheelt een hoop!
De hengst is inmiddels 6 jaar, hem doe ik alleen zelf. Rij hem zo'n 2 á 3 keer per week, andere dagen longeer ik of doe ik grondwerk. 1 dag in de week heeft hij echt vrij, hij komt gelukkig dagelijks buiten.

Bij mij is het zo gelopen, iets waar ik geen spijt van heb, wou graag een veulen uit mijn merrie hebben.
Mocht mijn merrie tzt komen te overlijden zal er geen 2e paard bij komen. Ik vind het veel werk, naast dat ik 30 uur werk per week werk, manlief en we ook nog 3 honden hebben waar we veel mee trainen en wedstrijden mee lopen. 

Denk er goed over na en bedenk voor jezelf waarom je een 2e paard wil.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:46

Ik heb en rij twee pony's, ik vind het geweldig! Ik heb ze wel aan huis, en ik rij de ene de ene dag en de ander de andere dag, altijd lekker buiten. Soms is er eentje kreupel of ziek - dan heb ik er nog eentje die het "doet", met de ene kan ik mennen, met de ander racen. Een haflinger en een apaloose/ijslanderkruising. Ik voel me minder schuldig als ik een dag geen tijd voor ze heb, want ze hebben elkaar.

Ook het verschil, ik ben een echte polderruiter maar had nooit een tweede haflinger gewild. Het is gewoon heerlijk om met de ene aan heel andere dingen ter werken dan bij de andere. De ene denkt dat ie een lama is, dus vooral voorwaarts neerwaarts blijft een uitdaging, de ander denkt dat iedereen die ik tegen kom een moment is om te gaan eten, kan ik kletsen en zij... vreten.

Wat ook leuk is, is dat er af en toe een vriendin of zo gewoon kan komen en we dan samen op stap gaan op mijn paardjes, dat is dubbel genieten, rijden en dan ook nog je andere kanjer zien lopen.

Maarja het kost tijd maar niet 2x zoveel tijd als 1 paard, en je moet gewoon wel kunnen accepteren dat ze niet allebei iedere dag hoeven te lopen. En lekker afwisselen!

Oja ik heb geen stalpaarden... dat maakt ook een verschil... ze krijgen sowieso beweging als ik even geen tijd heb alleen minder intensief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:51

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.

Enkele jaren geleden heb ik een nieuw paard gekocht omdat ik dacht dat mijn merrie oud genoeg was om met pensioen te gaan, en ze als therapiepaard kon dienen bij m'n moeder. Dus gaf ik haar uit handen.

Het eerste jaar met enkel mijn nieuwe paard was super leuk. Ze was echt mijn rust en ontspanning.
Maar inmiddels bleef mijn vorige paard steeds meer aangeven dat ze gewoon weer wilde werken. Ze is totaal niet geschikt als therapiepaard.

Dus ben ik haar weer gaan oppakken, en zo heb ik er 2, maar ik krijg steeds minder tijd. Waardoor ik voortdurend het gevoel heb dat ik uit geen één van beide het volle potentieel kan halen.

Mijn eerlijke mening, voor mezelf, is dat ik gelukkiger zou zijn met 1 paard. Dan kon ik me daar volledig op focussen, in plaats van 2 paarden maar half-half te doen.

Maar dit hangt écht af van je persoonlijke situatie. Als je genoeg (vrije) tijd hebt en nog niet afhangt van een gezin, dan moet het wel kunnen.

Een voordeel vind ik dan wel weer dat ze op sommige vlakken erg verschillend zijn en dat houdt het wel echt boeiend. En mijn merries zijn gewoon samen een erg goed stel, ook wel leuk! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:54

1 is makkelijker qua tijd en geld
2 is leuker
Want ze staan samen op de weide
Een aangezien 2 paarden dus 1 voor de kinderen .
Met een bijrijder en kunnen samen de bossen in etc .

Als ik ze alleen moest doen was 1 echt praktischer

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:57

Hier drie paarden met wie ik aan de gang kan
Praktijk wijst uit dat wandelen en longeren op 1 dag het niet wordt
Dit ook omdat ik als ik prioriteiten stel verzorging boven aan staat
Twee paarden is wel dubbel zoveel lol
Ze hebben elkaar
Ook om mij heen zie ik dat als men 2 paarden heeft er 1 niet bereden wordt

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:48

Hier 2 IJslanders, eentje van 10 die volop in training staat en het fijnst is met 5 dagen per week aan het werk, de ander is 5 en dus in opkomst.
Het jonkie heb ik er ooit bij gekocht omdat mijn andere alleen kwam te staan, om een jaar later alsnog naar een andere stal te verhuizen...

Ze zijn zeer aan elkaar gehecht en een speels duo binnen de kudde, daarom zou ik nooit 1 van de 2 kunnen verkopen.

Afbeelding

Voor mezelf is het hard werken en zeker in de winter lastig. In de schoolvakanties ben ik vrij en die staan zonder uitzondering in het teken van de paarden. Gelukkig zijn ze mijn lust en mijn leven en redden we ons uiteindelijk altijd wel!